Tobbana kirjoitti:
Tälle talvelle ostin tonnarin alle uudet talvinakit, michelin x-ice north 195/65R15, ~450e töineen allelaitettuna, omille aluille.
-Sami
Ja tuostakin hinnasta vielä voi tinkasta vastaavat renkaat 380€ asennettuna oikeasta paikasta ostettuna.
Aivanpa totta, mutta aina en voi minäkään onnistua hyvissä kaupoissa, kärsin sen nyt nahoissani. Olisi pitäny varmaan ostaa uusi vannesettikin, olisi varmaan saanut kullasta vuollut pinnavanteet alle, 1600e-450e=1150e!!
[Edit.] siinä yllä tulikin Tobbanalta jo muutamia hyviä esimerkkejä, joten en jaksa itse rueta sen enempää tähän listaamaan.[/quote]
Mitä turhia listaamaan, käytännössä uudet renkaat ja vanteet saa satasella foorumilta, selväksi tuli (minä en löytänyt ilmoituksia kyllä?).
Joo, olen varmaan erehtynyt sitten. Itse kun menen tuonne rengaskauppaan ja kysyn uuden merkkirenkaan sarjan hintaa, niin 195/65-15 koossa se maksaa alle laitettuna noin 450 euroa. Niillä on varmaan sitten takahuoneessa 10 kilometriä ajetut uudenveroiset renkaat siellä odottamassa jos joku älyäisi kysyä, ja hintaa alle puolet uusista...?
Ompas tyhmiä ihmiset kun kaupasta ostavat renkaita, vaikka täältä foorumilta saa noin halvalla 300 kilometriä tai 10 kilometriä ajettuja merkkirenkaita? En tosiaan olekaan tätä tajunnut, hyvä kun tuli esille.
"Tobbana" tuo mulle huomenna pihalle saabin aluvanteille laitetut 300 kilometriä ajetut misukat hintaan 165 euroa. Kyllä se sopii.
Tuo ens talvea varten samalla vaikka Nokian Hakkapeliitta 5:set, mutta ei saa olla ajettu kuin alle 100 kilometriä. Saabin aluvanteille asennettuna kanssa, saat 200 euroa. Älä sitten rupee urputtamaan ja tinkimään, kai niitä vieläkin halvemmalla jostain saa!
Selailin tuossa noita foorumin myynti-ilmoituksia, mitä piti olla pilvin pimein, mutta eipä sattunut tuollaisia valmiita ekstra-halpoja satseja silmiin? Laittakaa suorat linkit foorumin myynti-ilmoituksiin, vaikka viimeiseltä kahdelta kuukaudelta kesä- ja talvirengassatseihin aluvanteilla. Ja hinta pitää olla sitten kohdallaan, koko paska (8 rengasta vanteineen) reilusti alle 500 euron (eli "Tobbanan" rengaspakettien hinnat).
.............
Noh, sitten jos lähtee ostamaan käytettyä autoa, niin ei liene mitään väliä onko siinä kahdet renkaat vai renkaita ollenkaan, koska foorumilta saa samantien "uudet" alle parilla sadalla eurolla? Tai siis, kustantaahan ne fooruminkin renkaat vissiin sen 200 euroa? Kai tuokin täytyy laskea jonkinmoiseksi kuluksi autokaupassa käytettyä ostettaessa? Sitäpaitsi maksaahan sen renkaattoman auton tuominen hinausauton lavallakin jotain? Vai saako noita kuljetuksiakin foorumilta noin kympillä, kahdella?
Kai se myytävä auto aina on "paketti", kokonaisuus, jossa on erilaisia varusteita, puutteita ja esim. tehtyjä korjauksia. Ostaja tietenkin aina aliarvioi kaikki autossa olevat "ylimääräiset" heepelit arvottomiksi.
Minä olen vain huomannut, että jos käytetyssä autossa on valmiina periaatteessa kaikki, eli hyvät renkaat, soittopeli, vetokoukku (itse tarvitsen), isommat rempat tehtynä jne., niin itseäni se ainakin kiinnostaa enemmän kuin riisuttu versio josta kaikki on ruuvattu irti mitä vaan irti saa.
Olen tosiaan etsimässä oman saabin tilalle tuollaista käytettyä autoa jossa on jo valmiina kaikki tarvitsemani. Tiedän että erilaisten heebeleiden etsiminen, tilaaminen, tinkiminen, asentaminen ym. vie reaalimaailmassa v*tusti aikaa ja vaivaa, puhumattakaan kytkinrempoista tai vastavista mitkä väistämättä tulevat jossain vaiheessa eteen, ja mulle ne on aina maksaneetkin jotain, siis noi edellä mainitut - teille ei kai sitten mitään...?
No kyllä mä sen tiedän että täällä foorumilla ei saabbia juuri arvosteta, koska kaikki tietää kuinka paska auto se oikeasti on. Paljon joutuu remppaamaan, ai niin, mutta kai foorumilta löytyy joku häiskä joka laittaa ilmaseksi jos jotain menee rikki?
Eihän ton mun auton arvo oikeasti mitään 2.000 euroa ole, 200 euroa on varmaan lähempänä totuutta, eli just sen kahden rengassarjan hinta. Sitä paitsi sen toisen rengassarjan arvoa laskee se, että siinä on päällä paskaa noin 1.300 kiloa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme). Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser kirjoitti:Mitä turhia listaamaan, käytännössä uudet renkaat ja vanteet saa satasella foorumilta, selväksi tuli (minä en löytänyt ilmoituksia kyllä?).
Ei ole tarvetta rueta tähän listaamaan kaikkia autoaiheisia ostoksiani ja tuskinpa edes muistaisinkaan kaikkien vuosien takaisten renkaiden/vanteiden tarkkoja hintoja, mutta esimerkkinä vaikkapa tällä hetkellä alla olevat käytettyinä hankkimani talvipyörät joista maksoin 320€.
Renkaat: Nokia Hakkapeliitta RSi 185/65/15, jokaisessa renkaassa oli 8mm kulutusmerkki näkyvissä, tasaisesti kuluneet ja kaikinpuolin asialliset. Ajettu yhtenä talvena (`05-´06), kilometreistä ei hajua...? Hinnaksi sovittiin 30€/kpl = 120€
Vanteet: 7"*15" Melberit. Suorat, siistit, ehjät, ei mainittavia kanttarikosketuksia. Jokusen pienen naarmun, sekä jotain olemattomia käytössä tulleita jälkiä löysin, osa katosi vahaussession aikana. Hinnaksi sovittiin 50€/kpl = 200€
Rengastyöt eivät tässä kyseisessä tapauksessa maksaneet mitään, paitsi hieman omaa vaivaa. Yleisesti hinta on ollut kahvikupin ja ~30euron välillä. Rippuen tapauksesta, vuodenajasta, päivästä, kiireestä, jne. jne. Kokonaiskustannukset olivat siis Yhteensä 320€ + pesuainetta ja vahaa + omaa vapaa-aikaa. Jonkinverran vähemmän kuitenkin, kuin 800€. Olivatko halvat, vai kalliit, siitä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä, itseäni ei ole kuitenkaan harmittanut. Olen ollut ihan tyytyväinen.
Eivät olleet foorumin kautta. Joskus tietoa kulkee muuallakin, kun pitää korvat ja silmät auki. Uutta tavaraa on myynnissä joskus muuallakin, kuin rengaskaupassa. Ja rengaskaupoissakin saattaa olla eroja.
Raser kirjoitti:Mitä turhia listaamaan, käytännössä uudet renkaat ja vanteet saa satasella foorumilta, selväksi tuli (minä en löytänyt ilmoituksia kyllä?).
Ei ole tarvetta rueta tähän listaamaan kaikkia autoaiheisia ostoksiani ja tuskinpa edes muistaisinkaan kaikkien vuosien takaisten renkaiden/vanteiden tarkkoja hintoja, mutta esimerkkinä vaikkapa tällä hetkellä alla olevat käytettyinä hankkimani talvipyörät joista maksoin 320€.
Kyse on tästä päivästä, ei siitä mitä joskus 70-luvulla on sattunut.
Eli tiukkaa listausta peliin tämän päivän saab-foorumin rengashinnoista. Väitätte että lähes ilmaiseksi irtoaa uudenveroista rengassarjaa vanteineen PILVIN PIMEIN saab-foorumin myyntipalstalta.
Jos siis nyt ostan käytetyn saabin-paskan, niin huomenna pitäisi saada tietty uudenveroiset renkaat alle vanteineen noin 200:lla eurolla, koska ei niitä kannata auton mukanakaan ostaa.
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme). Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Kokonaiskustannukset olivat siis Yhteensä 320€ + pesuainetta ja vahaa + omaa vapaa-aikaa. Jonkinverran vähemmän kuitenkin, kuin 800€.
Jep, eli talvirengassarja, vasta. Tuohon mun heittämääni arvioon 800 euroa tulee siis sekä talvi- että kesärengassarjat vanteineen. Ja ne on siis autossa mukana, ei tarvi lähteä hakemaan mistään läheltä tai kaukaa.
Raser kirjoitti:Kyse on tästä päivästä, ei siitä mitä joskus 70-luvulla on sattunut.
Kyse on ihan 2000-luvusta. En ole edes elänyt 70-luvulla.
Raser kirjoitti:Väitätte että lähes ilmaiseksi irtoaa uudenveroista rengassarjaa vanteineen PILVIN PIMEIN saab-foorumin myyntipalstalta.
Enkä ole kyllä mielestäni väittänyt, että kellekkään irtoaa foorumilta "lähes ilmaiseksi" mitään. Totesin vain, että kaikki omat hankintani ovat kyllä olleet varsin kohtuuhintaisia noihin sinun ilmoittamiisi hintoihin verrattuna ja annoin siitä yhden esimerkinkin. Ei siitä tarvitse mieltänsä pahoittaa.
Off-topic renkaiden hintojen osalta loppuu omalta osaltani tähän.
peinu kirjoitti:Samoilla linjoilla Raserin kanssa.
LiteFun kirjoitti:Peltivanteet ~40e/sarja käytettynä esim. tämän foorumin kautta.
Kumiliikkeestä yhden talven ajetut renkaat ~70e/sarja.
~110e siis tekis, tuohon 800 euroonhan noita settejä sais sitte melkein sen 8 eli kandeisko mun alkaa tekemään bisnestä tuolla
Kyllä noilla hinnoilla saa olla jo rengasliikkeen omistajan paras kaveri. Kaarinassa Vianorissa pari vuotta sitten ehdottivat 80e hintaa pelkälle tasapainottamiselle.
Kerro mulle mistä kumiliikkeestä saa yhden talven ajettuja merkkikumeja tuohon hintaan? Vaihdan joka talvi 'uudet' alle. Kerran kokeilleena pinnatuista en maksaisi uutenakaan tuota hintaa.
Ei ainakaan Vianorista.
Pienempi paikallinen kumiliike, jossa yleensä menee kaupaks kaikki renkaat.
CD:n talvirenkaat (195/65R15) oli tosiaan 70e/sarja, sisältäen vanteille vaihdot ja tasapainotukset. Halvallahan noita yhden talven ajettuja liikkeestä saa jos sattuu paikalle sopivaan aikaan. Yleensä myyvät eioota.
Noi oli vissiin jonku vanhemman papan autosta, oli taas ostanu uudet vaikkei vanhoissa mitään vikaa ollu.
Öö tuota noin... ilmeisesti saappia kuskaavat ihmiset ovat aika tunteikasta porukkaa =).
Olen itse yllättynyt, että näinkin paljon on vastailtu ja annettu vinkkejä ja mielipiteitä ja saappi on edelleen kiikarissa.
Sehän on tietysti fakta, että käytetyissä autoissa on aina vikaa ja korjaamista, joissakin enemmän ja joissakin vähemmän. Itseäni eniten mietityttää se, että kun vanhaa vaihtoautoa lähtee katsomaan ja jo lähtökohtaisesti saa itse kaivaa auton hangesta, testailla ja todeta pienet viat ja vinksotukset ja automyyjällä ei ole harmainta haisuakaan omistajien määrästä tai tehdyistä huolloista, että onko se auto sitten hankkimisen väärti ollenkaan. Se, että onko talvikumit hyvät tms. on sitten aina nykymaailmassa toinen kysymys, jota ei pidä ottaa henkilökohtaisesti. Emännän autoon laitettiin kesäksi uudet nokian gummit alle ja niitä kun tarkasteli sitten asennuksen jälkeen lähemmin, niin niissä lukee, että made in russia... kyllä niillä on kuitenkin tiellä pysytty.
No anyways jos jollakin on mielipiteitä vielä ylipäätään käytetyistä tonnareista, niin kommenttia vain kehiin! Jaa kiitoksia paljon hyvistä kommenteista tähän asti!
Vanhallakin pärjää, jos tekniikka toimii, ja ruosteet osaa korjata. Ajo-ominaisuudethan ei iän ja kilometrien myötä juuri uutta häpeä jos alustan puslat yms on OK. Omassa 475tkm mittarissa, enkä ole keksinyt tarpeeksi hyvää syytä päivittää uudempaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rengas-spekulaatiot lähtivät liikkeelle väitteestä, että arvio 800 euroa kahdesta - ihan oikeasti - uudenveroisesta merkki-rengassarjasta (Michelin, Hakkapeliitta4, toiset aluvanteilla ja toiset peltivanteilla) on täysin ylimitoitettu.
Toisin sanoen, täällä väitetään, että em. kahdeksan rengasta vanteineen saa reilusti alle 800 euroa ostettua koska vaan, sillä Saab-foorumin ilmoituspalstalla ko. rengassarjoja on tarjolla puoli-ilmaiseksi PILVIN PIMEIN.
Kyseisellä kommentilla haluttiin siis osoittaa myynnissä olevan saabbini rengastuksen olevan käytännössä täysin arvoton. Nyt täytyy erottaa kauppatapahtumasta erilleen siis auton mukana tulevat (samalla kuitenkin myös arvoa ja hankinnan mielekkyyttä nostavat) tekijät. Kun ostaa vanhaa käytettyä autoa, ostetaan sitä AUTOA, ei renkaita.
Mutta, väite siitä, että renkaille ei voi antaa mitään arvoa on vastoin omaa käsitystäni täysin. Itse olen etsimässä saabbini tilalle käytettyä autoa (Neon, Laguna, 626, Camry), sen takia että olen kyllästynyt korjaamaan aina rikki olevaa saabbia. Jotta taas voisin saada saabbini myydyksi, olen upottanut siihen tolkuttoman summan rahaa korjauksiin. Lisäksi auto on ollut minulla jatkuvasti käytössä, joten olen pitänyt rengasasiat(kin) kunnossa.
Käytettyjä autoja läpi kahlatessani, olenkin tehnyt yhden havainnon: usein jos mukana tulee virheettömät sarjat (talvi ja kesä) renkaita, on auton muutkin asiat paremmalla tolalla, kuin sellaisen kiesin jonka alta löytyy yksi loppuunajettu rengassarja.
Noh, auto teknisesti hyvässä kunnossa, mutta myydään ilman renkaita. Houkutus työntää koko osto-budjetti tuohon autoon on suuri, mutta tosiasiassa - ihan aikuisten oikeesti - seuraava tie vie rengaskauppaan. Pakko ostaa talvirenkaat. Jos haluaa uudenveroiset merkki-renkaat, peltivanteet ja alle laitettuna mitä maksaa? Maksaa RAHAA.
Kolme ja puoli kuukatta, tarvitaan kesärenkaat. Alumiinivanteet ja uudenveroiset merkkirenkaat ja alle laitettuna mitä maksaa? Maksaa RAHAA.
Huomaatteko toistuvan kuvion? Jos käytetyssä autossa on KAIKKI asiat kunnossa, eli ei muuta kuin oikeasti kovaa ajoa, niin osto-budjettiin ei tarvitse heti lisätä RAHAA, jotta välttämättömät asiat saadaan (ajo)kuntoon.
Mitä omaan myytävänä olevaan autooni tulee, Nettiauto.comin pyyntihintojen puolesta (kilometrit, vuosimalli) hinta on kohdallaan. Ja myynnin syytä en ole taatusti peitellyt täällä, eli 9000:n saabbi on automerkkinä ja -mallina jatkuvaa remonttia vaativa paska. En jaksa viettää aikaa korjaamolla enemmän kuin kotona enää, vaan nyt toisenmerkkistä autoa alle vaihteeksi. Tällä hetkellä auto toimii kuin unelma, mutta ei varmaan kestä kauaa kun joku paikka hajoaa, se on fakta! Siinä on minusta melko rehellistä myyntipuhetta, mutta silti en luovu ilmaiseksi tuosta "rakkaasta" riesasta, onhan meillä yhteistä taivalta takana jo 15 vuotta!!!
Terve, eikö YV olisi ollut ihan järkevä käyttää tässä tapauksessa. Nyt tuli "keskusteltua" muutama sivu jostain täysin toisesta asiasta.
Tonnarin hankkimisen koskien niin olen samaa mieltä toisten kanssa, jos sinulla on autotalli ja pystyt korjaamaan pienet viat itse, niin sitten tonnari voi olla järkevä valinta. Muuten joku Toyota, Nissan tai muu japsi on varmasti järkevämpi.
Vähän uudempi tonnari voi sen sijaan olla täysin toimiva peli moneksi vuodeksi, ehkä kannattaa sijoittaa pikkasen lisää ja samalla saada tuo vähän modernimpi CS-kori. Ruosteeton sellainen ruiskukoneella ekä maksa jotain ~2000€?
Juu tässäpä tuli hyvää pointtia! Itselläni kun ei ole kuin sellainen "puolikas" autotalli ja siinä on ukko jäässä, kun pitää pihalla mönkiä lumen seassa.
Kiitoksia kommenteista, tuollaista Cs- mallia pitääkin kytätä sitten, koska jaappanilaisethan yrittävät heti tuossa samassa hintaluokassa vyöryä silmille...
Täytyy katsella foorumilla myytäviä autoja ja sitten tuolta nettiautosta vertailla myös... vaihtoehtojahan on sinänsä paljon, mutta varmuus olisi tietysti sellainen perusasia, jolla kakkosautoa valitaan.
Ken-1 kirjoitti:
Raser kirjoitti:Myyntipuhetta
Terve, eikö YV olisi ollut ihan järkevä käyttää tässä tapauksessa. Nyt tuli "keskusteltua" muutama sivu jostain täysin toisesta asiasta.
Tonnarin hankkimisen koskien niin olen samaa mieltä toisten kanssa, jos sinulla on autotalli ja pystyt korjaamaan pienet viat itse, niin sitten tonnari voi olla järkevä valinta. Muuten joku Toyota, Nissan tai muu japsi on varmasti järkevämpi.
Vähän uudempi tonnari voi sen sijaan olla täysin toimiva peli moneksi vuodeksi, ehkä kannattaa sijoittaa pikkasen lisää ja samalla saada tuo vähän modernimpi CS-kori. Ruosteeton sellainen ruiskukoneella ekä maksa jotain ~2000€?
papamiguel kirjoitti:Juu tässäpä tuli hyvää pointtia! Itselläni kun ei ole kuin sellainen "puolikas" autotalli ja siinä on ukko jäässä, kun pitää pihalla mönkiä lumen seassa.
Kiitoksia kommenteista, tuollaista Cs- mallia pitääkin kytätä sitten, koska jaappanilaisethan yrittävät heti tuossa samassa hintaluokassa vyöryä silmille...
Huom, Huom!
En missään nimeessä lähde takaamaan että tuommoinen CS-mallinen tulee toimimaan ongelmitta. Mutta mitä uudempi peli niin mitä paremmat mahdollisuudet.
Trionicilla varustettu yksilö minä etsisin, eli silloin puhutaan 94-98 vuosimalleista. Noissa vähän vanhemmissa on Bosch LH-jetronic joka luottaa ilmamassamittariin ja ne hajoavat aina välillä. Ruiskukoneellinen on taas suositeltava jos ongelmattomuus on tärkeätä. Turbokoneissa tuo kytkin on vähän kovilla, mutta nehän ovat niin paljon mukavampia ajaa
Myönnettävä on että en ole tarkistanut hintataso tämän veromuutoksen jälkeen, ovatko ne tulleet halvemmaksi?
Mitä muut veikkaavat tuommoinen -94 tai uudempi karvalakkimalli maksavan, saako hyvän yksilön 3000€:lla?
Ken-1 kirjoitti:
Heheheheh, jos toi ei taas ole vittuilua niin ei mikään!?!
Vähän uudempi CS-malli, on ruosteeton ja toimii paremmin, eikä maksa kuin 2.000 euroa...!
Mä voisin kanssa ostaa sellaisen, sanotaan että heität mulle linkin 94-98 CS-malliin (?), ruosteeton ja viimeisen päälle laitettu (niillä hyvillä renkailla) ja hinta se kaksi tuhatta euroa (2000 E).
Tuo kirjoitus antaa ymmärtää, että CS-mallissa olisi jotenkin "parempi" tekniikka ja CD-mallit ruostuisivat muka herkemmin?
Sitten vielä samalla hinnalla saisi muka tuoreemman pelin, mitä CD-malleista pyydetään? Joutuu laittaa ehkä 5000-6000 euroa ennen kuin löydät sen paljon paremman yksilön, mut laita linkkejä niistä tuoreemmista 2.000 euron ruosteettomista CS-malleista, niin mä ostan heti!