Jälleen check enginestä.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja neville »

En ole lukenut viestiketjua läpi joten en tiedä minkalaisia ehdotuksia tähän ongelmaan on annettu.Kysyn kuitenkin; Ethän vain ole lambdaa uusiessa tinannut liitoksia?Näin ei saa tehdä koska lambda ottaa vertailuilman juuri siitä liitoksen kohdalta,ja sen vuoksi johdot on liitettävä niillä ohuilla putkiliittimillä,jotka on lambdan myyntipakkauksessa.Tinatutuilla lambdan liitoksilla ei autosi tule milloinkaan toimimaan.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Itsekkään en lukenut ketjua muuta kuin viimeisen sivun, mutta syyttäisin kyllä heti lambdaa.
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Vielä tuosta viast, että kun virrat kytkee niin check engine vilahtaa viisi kertaa, eli virheviesti on: Engine load signal from LH or pressure from the manifold absolute pressure (MAP) sensor incorrect. Pitäisiköhän kokeilla sitten tuota uutta lambda-anturia. Ei kehtaisi turhaan vaihdella kalliita osia :(
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

No niin taas on tutkittu vikaa. Kokeiltu on toista IMMua (ilmamassamittari), eri lambda-anturia, sekä eri DI-kasettia -> ei vaikutusta vikaan (kiitos kopote12 osien lainasta!) Alipaine-letkut käyty läpi ja muutamaa letkua lyhennetty, että letkunliitos olisi tiukempi. Muuten letkut näyttävät hyviltä. Lisäksi EGR:n soikea laippa tulpattu "sokealla" tiivisteellä, eli EGR pitäisi olla pois kytketty (tälläkään ei vaikutusta)

Huomasin myös että kun alipaine letkun irroittaa, niin kaasu ei palaudu kunnolla jo moottori ei kierrä puhtaasti. Minullahan vikana siis maantieajossa syttyvä check engine valo, joka lähtee kaasua painaisemalla (kun ahdot hieman nousevat).

Mielessäni mahdollisia syyllisiä voisivat olla jetronic ohjausyksikkö, koska aina kun ajoin korjauksen aikana testilenkin, syttyi check engine noin. 100 metrin tarkkuudella samassa kohtaa testilenkkiä (noin 4 kilometriä ajoon lähdön jälkeen), joka kerta. Tasaisessa maantieajossa check engine syttyi aika tarkalleen 1.5 - 2 mailin välein (mailimittari).

Että tällaista pientä ongelmaa.. ideoita? :oops:
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Testasin Saba96:n autoa ja CE valohan syttyy tosiaankin parhaiten cruisella ajettaessa eli silloin ku alipaineet on suurimmillaan. Voiko ilmavuoto jossakin (EGR, huohotus yms.) aiheuttaa jotakin tuollaista ja kun CE valo syttyy niin kone alkaa rikastamaan seosta melkoisesti. Hmm..jos tähän viisaammat osaisivat kommentoida!
Saab 9-5 2,0t -1999
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko lh tonnarissa mappi muka? ameriikan herkkuja? onko sitä vaihdettu?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Updatea, moottorin lämpötila-anturi vaihdettu, alipaineletkut uusittu -> ei vaikutusta check engine valoon. Seuraavaksi toisen lh-boksin testaus ja mahdollisesti naku-anturin vaihto?? Siinäpä ne sitten alkaa olemaan, muuta ei tule mieleen..
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Vika vihdoin ja viimein selvitetty. Syyksi paljastui DI-sytytysjärjestelmän (paine)anturi (osa nro:75 38 697). Ilmeisesti anturi ei pitänyt painetta sisällään vaan vuoti jostain kohtaa -> kokeilu toisella anturilla ja vika poistui! CE-valo ei enää anturin vaihdon ja akun kengän pois käyttämisen jälkeen vika koodeja vilkuttanu 8) . Eipä ole muilla mahtanut olla vastaavaa ongelmaa tuon anturin kanssa?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

hmm..

no nyt sitten pääsen minäkin metsästämään check engine maailmaan, eli lh2.4.2 antaa ennen käynnistystä seuraavat koodit 2 räpsähdystä ja 3 räpsähdystä.

mielestäni tuo 3 on ollut jo aiemmin, mutta 2 on ihan uusi juttu. auto toimii kyllä mielestäni ihan oikein, ja itsehän tuo on varmasti tullut aiheutettua. pesin nimittäin moottoritilan. mutta mikä prkl tuohon on nyt sitten tullut. vien tohtorille jossain vaiheessa, mutta olis se kiva kun sais itsetuntoaan pönkitettyä korjaamalla itse.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja CDTA »

SABA96 kirjoitti:DI-sytytysjärjestelmän (paine)anturi (osa nro:75 38 697)
8O Mikäs helevatan anturi tuo on?

Kun kopotetusinan kanssa arvailtiin vikaa niin ehottelin raja-/ylipainekatkaisinta (vai mikä se oli :lol: ), mutta tuohan ei ole se?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja jus »

CDTA kirjoitti:
SABA96 kirjoitti:DI-sytytysjärjestelmän (paine)anturi (osa nro:75 38 697)
Kun kopotetusinan kanssa arvailtiin vikaa niin ehottelin raja-/ylipainekatkaisinta (vai mikä se oli :lol: ), mutta tuohan ei ole se?
No ei, vaan DI/APC-järjestelmän ahtopaineanturi . Vaikka onkin eri näköinen, niin samassa roolissa kuin APC-järjestelmän paineanturi http://www.900aero.com/images/tech/pre_sen.jpg

Uudemmissa ((alkaen vm 91) DI/APC:ssahan tuo anturi jäi pois kun opittiin arvioimaan ahtopaineita sytytystulppien kautta ionisaatiomittauksella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Eli eräänlainen MAP siis. Tuo on varmaankin samassa letkussa rajapainenkatkaisijan ja ahtomittarin kanssa vai?
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Kyllä on samassa letkussa.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja suapas »

turkkaki kirjoitti:hmm..

no nyt sitten pääsen minäkin metsästämään check engine maailmaan, eli lh2.4.2 antaa ennen käynnistystä seuraavat koodit 2 räpsähdystä ja 3 räpsähdystä.

mielestäni tuo 3 on ollut jo aiemmin, mutta 2 on ihan uusi juttu. auto toimii kyllä mielestäni ihan oikein, ja itsehän tuo on varmasti tullut aiheutettua. pesin nimittäin moottoritilan. mutta mikä prkl tuohon on nyt sitten tullut. vien tohtorille jossain vaiheessa, mutta olis se kiva kun sais itsetuntoaan pönkitettyä korjaamalla itse.

Meikän saappi kanssa vilkuttaa koodin 3 ja 2 kun check oil level ja -radiator level on sammunu näytöstä. Siis kun virta on päällä, ennen starttia. Rupesin purkamaan vikakoodia tämän ohjeen mukaan http://www.swedishwrench.com/flashcodediagram.htm
mutta ko. liittimeen ei tule piuhoja !!! Mihinhän tuon jumpperin vois kytkeä?
Vai onko tuo 3 ja 2 välähdystä se koodi.... Mut eihän tässä LH 2.4.2 sydeemissä pitäis olla "suoraluku" systeemiä. Ainoastaan TRIONIC malleissa. Tietoa kenellä.Kiitos.Auto on 2.3T -92.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jälleen check enginestä.

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

suapas kirjoitti:
turkkaki kirjoitti:hmm..

no nyt sitten pääsen minäkin metsästämään check engine maailmaan, eli lh2.4.2 antaa ennen käynnistystä seuraavat koodit 2 räpsähdystä ja 3 räpsähdystä.

mielestäni tuo 3 on ollut jo aiemmin, mutta 2 on ihan uusi juttu. auto toimii kyllä mielestäni ihan oikein, ja itsehän tuo on varmasti tullut aiheutettua. pesin nimittäin moottoritilan. mutta mikä prkl tuohon on nyt sitten tullut. vien tohtorille jossain vaiheessa, mutta olis se kiva kun sais itsetuntoaan pönkitettyä korjaamalla itse.
Meikän saappi kanssa vilkuttaa koodin 3 ja 2 kun check oil level ja -radiator level on sammunu näytöstä. Siis kun virta on päällä, ennen starttia. Rupesin purkamaan vikakoodia tämän ohjeen mukaan http://www.swedishwrench.com/flashcodediagram.htm
mutta ko. liittimeen ei tule piuhoja !!! Mihinhän tuon jumpperin vois kytkeä?
Vai onko tuo 3 ja 2 välähdystä se koodi.... Mut eihän tässä LH 2.4.2 sydeemissä pitäis olla "suoraluku" systeemiä. Ainoastaan TRIONIC malleissa. Tietoa kenellä.Kiitos.Auto on 2.3T -92.
Kyllä mulla toi -89 antoi vilkulla koodeja. Ei ole siis vain trionicin ominaisuus.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin