Tonnarin jarrut.. Huoh..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Tonnarin jarrut.. Huoh..

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Eli mulle nyt tuli tollanen turpo tonnari vm '89. Se on nyt siessyt vähän aikaa eikä takajarrut oo muutenkaan ollu mitenkään ylenpalttisella käytöllä abs moottorin oltua rikki jo edellisellä omistajalla (uus on tulossa, ei huolta). Homman ongelmoittaa kuitenkin nyt käsijarrut ja käytön puutteesta johtuen ehkä koko takajarrutkin. Eli kun sitä on viimeeksi käytetty katsastamassa on tullu yhdeksi hylkyperusteeksi vasemman puolen käsijarru. :|

Eli tarkotus nyt ois herkistää tota käsijarrua ja yleisesti koko takajarrua. Otettuani renkaan pois totesin että tässä on tällänen hieno "levykäsijarru" johon en ole niin perehtyny koskaan oikeen kunnolla (paitsi opettajani accordissa mistä korjasin kaksi vuotta peräkkäin takajarrut katsastukseen käsijarrun takia, mutta nekin taitaa olla erilaiset).

1) Mitä tarvitsee hommata? Tarvitseeko jarrumäntää "pyörittää" kun sitä siirtää sisäänpäin? Mielestäni kun jarrusatulaa tutkin se ei olisi tarpeellista. Saako motonetistä jotain jarrujen asennus mega setti sarjoja jotka helpottais mun oloani mitenkään?

2) Kannattaako käsijarruvaijjerit vaihtaa ja onko se ihan älytön homma? Ei missään parhaassa vedossa tuntunu olevan joten jos sais jotain pientä osviittaa tähän et miten se vaihetaan, ni ois kiwa.

3) Miten jarrusatula irroitetaan käsijarruvaijjerin "suojasta" ja onko se edes tarpeellista?

4) Itse työ. Toimiiko homma perus herkistys tyylillä vai tuleeko hommaan jotain kikkailua juuri tuon käsijarrun takia?

Kiitos jos joltain sais vähän apua. Ja ois tarkotus tehä homma vähän silleen et sitä ei ihan joka toinen kuukausi ois tarvis olla tekemässä.


ps. jos kerrotte vielä, mistä kytkin ottaa nesteensä? Kun se ilmeisesti kaipais ilmausta.
Viimeksi muokannut Wihis, Pe Huhti 11, 2008 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarrujutuista löytynee kaikki tarpeellinen tuosta ketjusta ja siellä olevien linkkien takaa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=35752

Mäntää ei pyöritetä eikä vaijeria kiristetä käsijarrutehon lisäämikseksi, satulassa on automaattisäätö jonka pitäisi pystyä pitämään käsijarrun säätö kohdallaan jarrupalojen kuluessa. Jos säätö ei toimi, käsijarrua voi kiristää kääntämällä 4 mm kuusiokoloavaimella säätöruuvia, joka on satulan takana tulppapultin alla.

Tuolla on paljon kuvia aiheesta:
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html

Käsijarruvaijereita ei tarvitse vaihtaa, jos liikkuvat (ja palautuvat kun kahvan laskee alas). Vaijereiden vaihtaminen edellyttää lattiaverhoilun avaamisen takajalkatilasta, ja vaijerit saattavat mennä hankalasti bensatankin alta & päältä, mahdollisesti turhan työlästä vaihtaa jos toimivat.

Käsijarruvaijeri pitää irrottaa satulasta jos vaijeri tai satula vaihdetaan, mutta ei muun takia. Vaijerin saa irti satulasta irrottamalla vaijerinpään satulan käsijarruvivusta ja vetämällä vaijerin haitarikumeineen satulassa olevan pidikelenkin läpi. Tai kun vaijerin kuoren muovipää on jumittunut reikäänsä, pitää keksiä joku konsti jolla painetaan väkisin ulos.

Kytkin ottaa nesteensä jarrunestesäiliöstä erillisestä lokerosta, jonka täyttyminen edellyttää että nestepinta säiliössä on melko korkealla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Elikkä se automaatti säätö on siis jumittunut, kun se käsijarru ei ota kiinni lähes ytään? vai onko automaatti säätö vain päädyssänsä, mikä korjattaisiin saatämällä sitä tuosta ruuvista?

Edit: viime katsasutksessa on annettu arvoksi 0,2kN
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja jus »

Wihis kirjoitti:Elikkä se automaatti säätö on siis jumittunut, kun se käsijarru ei ota kiinni lähes ytään?
Kokeile kääntää siitä ruuvista. Jos ei säädy vaan pyörii tyhjää, lienee yksinkertaisinta vaihtaa satula (ja huonolla tuurilla jarruputket & vaijeri).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Pitää kokeilla huomenna. Kiitos avusta!!
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

vaijerin säädöstä vielä, että sinne vivun ja satulan rungonpuolella stopparin väliin lepotilanteessa 0.5mm välys.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja jus »

Jamppa kirjoitti:vaijerin säädöstä vielä, että sinne vivun ja satulan rungonpuolella stopparin väliin lepotilanteessa 0.5mm välys.
Ohjearvo on 1 mm plusmiinus 0,5 mm. Laita 1 mm rakotulkki käsijarruvivun ja stopparitapin väliin ja kiristä vaijeria kunnes rakotulkki putoaa. Jos on liian tiukalla, pitää aluksi löysätä.

Jos satula on kovin kulunut, mekanismin lepoasento voi olla kyllä siirtynyt tuosta alkuperäisestä, voi olla että vaijerin joutuu säätämään vähän kireämmälle.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=95704#p95704
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Eli sen vivun missä on ne kaikki jouset ja kaikki pitäs siirtyä tota kuusiokoloo säätämällä mikä on ton pultti tulpan alla? mulla se ei ainakaan liikkunu? Vituttaako mua nyt? Meenkö ostaa motonetista uuden jarrusylinterin vai?

Eli siis se vipu ei liikkunu kun pyöritin sitä kuusiokoloo.
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Vipu liikkuu, kun säädät vaijereita.
Tuon kuusiokolon avulla säädät jarrupalojen välyksen, kun kässäri EI ole päällä.

Löysäät kuusiokoloa vartin verran, kunnes pyörä pyörii.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja Wihis »

eli sillä kuusiokololla ensin jarrut päälle ja sitte vartti auto että rengas pyörii vapaasti? Tän jälkeen käsijarrukahvan puolelta vaijjjerit kireelle? Näinko se käy.

Mä en enää ymmärrä tosta jarrusta mitään enkä myöskään näistä selityksistä..
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja jus »

Wihis kirjoitti:eli sillä kuusiokololla ensin jarrut päälle ja sitte vartti auto että rengas pyörii vapaasti? Tän jälkeen käsijarrukahvan puolelta vaijjjerit kireelle?
Ei kun päin vastoin. Ensin vaijeri oikealle kireydelle. Sitten kuusiokoloruuvista jarru kiinni ja ~vartti auki. Tällä pitäisi toimia, voit testata tunkkaamalla vetokoukusta/hinauslenkistä koko perän ilmaan ja vedät käsijarrukahvasta pari kolme naksausta. Jos käsin pyörittämällä kumpikin takapyörä lukkiutuu kutakuinkin samalla tavalla, säätö on oikein. Jos kumpikaan puoli ei vielä lukkiudu, vedät kahvasta naksauksen verran lisää ja pyörittelet uudestaan. Jos on epätasapainoa, kiristät lisää kuusiokoloruuvia myötäpäivään kääntämällä (hyvin vähän kerrallaan).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: Tonnarin käsijarru. Ja luultavasti takajarrut yleensäkkin.

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Nonniin, nyt mä tajusin kaiken ja kikki alko toimii. Jarrut on säädetty! Kiitoksia kaikille ja erityis kiitos jus! :)
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: Tonnarin jarrut.. Huoh..

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Empä ole leimalle vieläkään kerenny. Alkaa ottaa päähän. Eli auton oston jälkeen olen siihen jo koko jarrusylinteri/ABS/tehostin yksikkö systeemin vaihtanu. Molemmat takajarrusatulat ja oikeen puoleisen etujarrusatulan. Tossa tuli tänä aamuna ilmattua ne jarrut ja tarkotus oli tänään käydä leima sedälle näyttämässä, mut toisin kävi.

Sillonkun oli tiedossa, että jarruissa on ilmaa (kun ei ollu vielä ilmattu) abs nakutti kokoajan ajossa.

Eli, jarruja ilmatessani huomasin jo et etujarrujen ilmaus ei toimi samalla lailla kuin takajarrujen, eli etujarrut toimii, niinkuin ne olisi epä absit. Ihmettelin tätä hieman ja jatkoin ilmausta.

Pääsin koeajolle, ja jarrupoljin tuntui hyvältä. Jarru poljin tuntui hyvältä eikä abs:kään nakuttanut kokoajan. Se ei itseasiassa tehnyt mitään. Jarrut lukkiutuivat, eikä absit sanonu sanaakaan asiaan. kummaa.

Eihän se käsijarrukaan sitten taas lukkiutunu ees hiekalla.. ei vissiin tarpeeks voimaa. Taaskaan.

Kävin asfaltilla kokeilemassa ja kas kummaa.. Ystäväni ABS:hän alko taas nakuttaa suoralla tiellä ajellessa ihan kokoajan. Tai no, vaikka tiessä ois mutka, on sillä siti kokoajan jotain tärkeetä asiaa.

Eli siis ilmeisesti etu absit ei toimi.. Mikä niissä mättää?

Ja takajarruissa on ilmaa, kun ne absit nakuttaa kokoajan ja täristää poljinta. Vaikka siis jalka ei ois lähelläkään koko poljinta?
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: Tonnarin jarrut.. Huoh..

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Jarrut on ilmattu koneen käydessä (tiedän että konetta ei ole pakko käyttää ilmauksen aikana, mutta kävipä silti). Silti takajarrut ilmautui niinkun pitääkin mutta etujarrut ei. myöskin etujarrut lukkiutu ajossa. Ei mitään neuvvoja? Mulla alkaa palaa käämit noitten jarrujen kanssa.
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: Tonnarin jarrut.. Huoh..

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Mutta jarrut on silti tosihyvän tuntuset ja hyvät jarruttaa. Että luulis ettei se nyt siitäkään johtuis. Tai riippuu kai siitäkin, et mistä se vuotaa.
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Vastaa Viestiin