Aeron käynnistysongelmat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Potilas: 9000 Aero -94, ei viritetty, ainoa muutos on dumppi(speedparts) by-passin tilalle.

Tänään kun olin lähdössä kaupasta, tonnari ei käynnistynyt. TAAS!

Eli, siis, sama vika on ollut ennenkin, silloin se loppujen lopuksi ei käynnistynyt ollenkaan vaikka virta oli. Vika silloin oli virtalukon pohja, joka vaihdoin, uusi hain merkkiliikkeestä.

Tämä oli jouluna, eli 4kk sitten. Ja nyt tänään ei lähtenyt käyntiin. Yritin muutama kertaa käynnistä, virtaa oli, mutta ei vaan käynnistynyt. Odotin hetken, ehkä 4min, sitten yhtäkkiä kun kokeilin, se lähti käyntiin kuin normaalisti. Kauppaan ei ollut matkaa kuin 4,5km, että täysin lämmin auto ei ollut, eikä kylmäkään.

Mitä on tehty:
-Bensapumppu on vaihdettu. (vuoden sisällä)
-Bensapumpun rele on vaihdettu. (talvella)
-DI kasetti ei kovin vanha ole.
-Virtalukon pohja vaihdettu

Muut viat mitä on ilmestynyt, on että ahtaa liian paljon (myös toisella mankkuvenalla), ja joskus kaupunkiajoissa lämpömittari nousee liian korkealle ennen kuin tuuletin rupee pyörimään (ei kaukana punaisesta). En tosin usko, että se ne mitenkään liittyy toisiinsa, mutta parasta mainita kuitenkin.

Ärsyttää kun ei voi luottaa siihen että se lähde käyntiin.

Mitä pitäis ruveta tutkimaan ettei sama asia tapahtuis uudestaan?
Viimeksi muokannut Nikke_M, Su Kesä 15, 2008 16:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Minulla -94 CS temppuili ainakin 2 vuotta, kaikkea kokeiltiin eikä auttanut, välillä hinattiin merkkihuoltoonkin eivätkä löytäneen syytä. Sitten kansipahvin vaihtoon hankin kampiakselin asennontunnistimen (n. 100€ Pro-carservice) jonka vaihdon jälkeen käynnistynyt ongelmitta parivuotta. Tunnistin siinä lohkon edessä oikealla, helppo irroitta ja puhdistaa, josko öljytöhnän poisto auttaisi.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Boiga »

onkos tuossa hälytintä että saattaisiko se jostain syystä temppuilla? kaukaa haettu mutta ajattelinpa kysyä... korjausta en valitettavasti osaa ehdottaa tai edes vian hakua, jos joku muu tietäisi enemmän :D
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

9000 cs -94 kirjoitti:Minulla -94 CS temppuili ainakin 2 vuotta, kaikkea kokeiltiin eikä auttanut, välillä hinattiin merkkihuoltoonkin eivätkä löytäneen syytä. Sitten kansipahvin vaihtoon hankin kampiakselin asennontunnistimen (n. 100€ Pro-carservice) jonka vaihdon jälkeen käynnistynyt ongelmitta parivuotta. Tunnistin siinä lohkon edessä oikealla, helppo irroitta ja puhdistaa, josko öljytöhnän poisto auttaisi.
Epäilin sitä viimeks, että silloin sitä putsattiin kyllä, mutta en vaihtanut sitä, kun virtalukon pohja oli silloin rikki. Mutta, voihan se toki olla se. Voiko se anturi testata jotenkin, vai onko vaan pakko vaihtaa ja katsoa paraneeko?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Boiga kirjoitti:onkos tuossa hälytintä että saattaisiko se jostain syystä temppuilla?
Ei ole hälytintä.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Voiko se anturi testata jotenkin, vai onko vaan pakko vaihtaa ja katsoa paraneeko?
Ilmeisesti voi mitata yleismittarilla ja samoin testerillä. Tarkemmin en tiedä miten mittaus tulee suorittaa, mutta ilmeisesti tuo yleismittaritesti ei ole täysin luotettava. Puhdistamisesta ei asentoanturin tapauksessa ilmeisesti ole hyötyä mihinkään suuntaan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Asentoanturin testaus lienee vaikea, koska vika on satunnainen. Netissä oli joitakin esimerkkejä, joissa anturi antoi vauhtipyörän hanpaistuksesta siniaaltoa ja yläkuolokohdalla suuremman pulssin, eli oskilloskooppi soisi mittalaitteeksi silloin kun anturi toimii. Entiedä kuinka Saabin anturi käyttäytyy.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Onko kellään sitten kokemuksia motonetin antureista?
Eli, kannattaako ostaa halpa sieltä, käytetty vai kuitenkin uusi PCS:ltä.? Koska hintaero on kyllä melko iso! Mutta, en mä mitään huonoa kuitenkin haluaa autoon laittaa.. :lol:

2.3 108/125/147kW 94--98 Bosch YKK-anturi/KAMPIaks. . . . . 10-9108 129.90 ???
2.3 108/125/147kW 94--98 YKK-anturi/KAMPIaks. . . . . . . . 10-9127 34.90 ???
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tunnistin siinä lohkon edessä oikealla, helppo irroitta ja puhdistaa, josko öljytöhnän poisto auttaisi.[/quote]


Eikö tarvii hihnapyörää irrottaa? Mitenhän -92 mallissa? 8O
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

suapas kirjoitti:Tunnistin siinä lohkon edessä oikealla, helppo irroitta ja puhdistaa, josko öljytöhnän poisto auttaisi.


Eikö tarvii hihnapyörää irrottaa? Mitenhän -92 mallissa? 8O
Ainakin vm. 94:ssä anturi on kiinni vain yhdellä torksilla. Tosin, puhdistaminen ei ole auttanut. Mutta, ei ole vissiin ollenkaan samanlainen 92mallissa.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Vanhemmassa tuo kampuran asentotunnistin on hihnapyörän takana.
= w...mäinen homma vaihtaa

94:ssa tosiaan lohkon etupuolella yhdellä pienellä torx:lla kiinni.
= helppo homma vaihtaa
Originaalissa = BOSCH taitaa tuo liitin sopia heittämällä ja tuon halvemman tarvikeanturin kanssa voi/siis voi joutua liittimen kanssa taistelemaan.

Joskus opel vectran kanssa jouduin tuon kampura-anturan vaihtamaan kun oireili em. tavoilla...
Välillä toimi pitkänkin aikaa hyvin, kun taas välillä sammui odottamatta milloin minnekin.
Joskus taas ei sitten lähtenyt käyntiin lainkaan, oli auto kylmä tai lämmin.
Ensin kokeilin italialaista tarvikeanturia joka oli täysin mykkänä.
Originaali Bosch-osa sitten korjasi kaikki käynti/käynnistymisoireet

PS. Olisikohan jo vuonna 94 ollut "General Mistakella" sormensa pelissä tonnarinkin osahankintatoimissa, kun Saabeissa oireilee samat tunnistimet kuin opeleissa:?:
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

eeroolli kirjoitti:Originaalissa = BOSCH taitaa tuo liitin sopia heittämällä ja tuon halvemman tarvikeanturin kanssa voi/siis voi joutua liittimen kanssa taistelemaan.
Eli kuulostaa vähän siltä, että kannattaa kuitenkin PCS:ltä tilata.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Bensapumppu noin vuoden vanha.?
Mistä hankittu ja kuka vaihtanut. :?:
Nuo B. osan letkut venyy ja paukkuu jo muutamassa kuukaudessa tankissa ollessaan. :(
Eli tukin paineet ja kipinä, jos ne on on hiukan isompi vika.

T: 13
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Kurko kirjoitti:Bensapumppu noin vuoden vanha.?
Mistä hankittu ja kuka vaihtanut. :?:
Nuo B. osan letkut venyy ja paukkuu jo muutamassa kuukaudessa tankissa ollessaan. :(
Eli tukin paineet ja kipinä, jos ne on on hiukan isompi vika.

T: 13
Muistaakseni se on alle vuoden vanha. Entinen omistaja vaihtanut itse (luulisin), ja entinen omistaja on klubilainen. Mistä se on hankittu en osaa sanoa.
("Correkt me if I'm wrong Tri-Lo")
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: Aeron käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ei ton luulis olevan vaikeata kartoittaa.
DI kassu irti ja tulpat siihen kiinni (muista maadoitus joka tulpalle) ja starttausyrityksiä.
Jos säkenöintiä esiintyy normaalisti, niin unohda kipinä puoli.
Jos ei vika on luultavasti DI kasetissa tai asentoanturissa
Jos kipinöinti havaittiin, niin liitä painemittari jakotukkiin.
Pitäis näyttää noin 2,5-3kiloo ilmakehää vasten ja säilyä seuraavaan aamuun.
Jos ei niin vika löytyy tankista.

T: 13
Vastaa Viestiin