Bensapumpun bensaletkun liittimen vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

neuvoja olisi kiva kuulla lisäksi irroittamisen suhteen, ettei tartteis noihin uuden nippelien asennukseen ryhtyä laisinkaan.
Onkohan merkkiliikkeessä siihen irroitukseen joku erityinen kalu vai kikka, joku jutskahan niillä pitää olla, eivät jouda noiden kaa iäti nysväämään.
Minä käyttäisin ehkä irroitusöljyä niihin kiinnijämähtäneisiin O- renkaisiin ja yrittäisin kiertoliikkeellä ja nitkuttelulla saada sen irroituskaman ensin menemään perille siihen alempaankiin O- renkaaseen. Sit varmaan jo nouseekin ilman noitumista. Kierto nääs kuormittaa koko poikkipintaa suht tasaisesti, taivutus tekee vetoa vain toiselle laidalle jne..
kiertoliikkeellä irroittelu onnistuu siksikin helpommin, koska se pesä on hieman pullistunut tiivarien kohdilta. Eli jos kylmiltään yrittää nostaa niin tiivarit kampeaa kiinni kapeampaan osuuteen.
Viimeksi muokannut stara, To Kesä 19, 2008 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kortjaamokäsikirjan mukaan ne irrotetaan kulmamallisilla sokkapihdeillä, eli puristusote kohdistuu siihen liittimen pystyosaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Irroituksessa varmaankin auttaa silikoni, jota saa hiukan ruiskittua o-renkaille. Ja kun nitkuttaa liitintä ylös päin, niin ainoastaan siitä pystysuorasta osasta. Jos alkaa nostamaan siitä kulmapalan vaakasuorasta osasta, niin takuu varmasti pääsee saab-liikkeeseen ostoksille. Totesin tuon eilen ihan itse :oops:
Tuon liittimen paikalleen painamisessa ainakin silikoni on kova sana. Sen avulla liitin menee tuohon pumpun vastakappaleeseen erittäin mukavasti.

Itse laitoin uuteen liittimeen 8mm letkun ja parin klemmarin kanssa se tuohon alkuperäiseen bensaputkeen kiinni.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jeps, Motonet on Vapahtaja, helpostihan homma hoitu ton jarruputkityökalusarjan kera.. Vaseliinin korvikkeena käytettiin Blistexiä purkista 8)
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Bensapumpun bensaletkun liittimen vaihto

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Perkule itteltä laukes kans bensapumppu. Ja onnistuin myös rikkomaan tuon putkenliittimen. Sen mustan, onko se nyt sitten paine vai paluu? Millä te olette saaneet sen pannan auki? Ei ainakaan mun sormivoimilla aukea. Ja sitten pumpun valinnasta. Mitataanko se putki ulko vai sisähalkaisijasta?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Bensapumpun bensaletkun liittimen vaihto

Viesti Kirjoittaja stara »

oon tossa ihmetelly sitä, kun kansa on kertoillu käyttäneensä kumiletkua uusliitoksiin mutta ei ole mainintaa mistään tukiputkesta siellä muoviputken sisällä. No sellainenhan jää luonnostaan kun katkaisee sen risan päätteen sopivasti, niin jotta se jämä jää sinne sisään tueksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Bensapumpun bensaletkun liittimen vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tähän hommaan on SAABilla oma työkalunsa, vanha putki irroitetaan
esim..letku halkaistaan pituus suunnassa mattopuukolla karan verran ja nypätään
muoviliitin irti.
Tämän jälkeen letkun pää tasataan ja työkalulla puristetaan uusi liitin
paikoilleen.
Viimeksi tein tämän itse PCS:n pihassa.

*yritän tonkia työkalun kuvan jostain esiin*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun bensaletkun liittimen vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Olli kysyi työkalua pumpun kiinnitysmutterin irrottamiseen. Tuolla juttua siihen liittyen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=55686
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=36135
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 62#p314262
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 52#p463352
http://www.fixmysaab.com/9000/fuelpump/ ... p?nsteps=3

Tässä yksi versio pumpun kiinnitysmutterin vääntötyökalusta:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... uavain.gif

stara kertoi kuinka kumiletkun voi liittää bensaputkeen jos ei jaksa alkaa painaa uutta liitintä putkeen.

9000CD23T yritti kertoa kuinka liitin painetaan putkeen.

Tuolla on kuvia liittimen bensaputkeen painamiseen:
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... -9kpg3.htm
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... gvalve.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Bensapumpun bensaletkun liittimen vaihto

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

TANA KELE VETTI!!!! :evil: Kaks viikkoa ollu pian jalkamiehenä ku toi Per*eleen bensapumpun vaihto V*ttuilee!! Ensin hajosi se 90 asteen putkenliitin (23€), sit sitä kiristyrengasta en meinannut saada irti millään. Rakentelin ensin 15mm vanerista työkalun joka meni paskaksi. Sitten rakentelin 6mm lattaraudasta 450mm varrella olen työkalun ja sain sen auki. Noh. Sitten se helvetin pummpu onkin 6mm lähdöllä ja olin tilannut 8mm pumpun!! Eihän sitä letkua saa v*tullakaan siihen pumppuun! V*tuttaa niin ettei veri kierrä!! :evil: Teki jo mieli heittää tulitikku sinne tankkiin!! ...nyt saa projekti odotella uutta motivaatiota pitkän ryyppyputken jälkeen!...pakko oli avautua!
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Bensapumpun bensaletkun liittimen vaihto

Viesti Kirjoittaja stara »

olli9000CDturbo kirjoitti:TANA KELE VETTI!!!! :evil: Kaks viikkoa ollu pian jalkamiehenä ku toi Per*eleen bensapumpun vaihto V*ttuilee!! Ensin hajosi se 90 asteen putkenliitin (23€), sit sitä kiristyrengasta en meinannut saada irti millään. Rakentelin ensin 15mm vanerista työkalun joka meni paskaksi. Sitten rakentelin 6mm lattaraudasta 450mm varrella olen työkalun ja sain sen auki. Noh. Sitten se helvetin pummpu onkin 6mm lähdöllä ja olin tilannut 8mm pumpun!! Eihän sitä letkua saa v*tullakaan siihen pumppuun! V*tuttaa niin ettei veri kierrä!! :evil: Teki jo mieli heittää tulitikku sinne tankkiin!! ...nyt saa projekti odotella uutta motivaatiota pitkän ryyppyputken jälkeen!...pakko oli avautua!
Avautui se täälläkin, vaikka virusturva kyllä pikkasen nikotteli noista todennäköisesti saastuneista sukupuolielimistä.


Eiköhän se kumireikä liukasteen kera sen verran suju :mrgreen:, tai sitten käy vaan vaihtamassa sen pumberon, varsinkin jos se ei vielä haise, siis bensalle.
Ei oo väljän voittanutta. :)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin