Sähköhydrauliset jarrut...??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Sähköhydrauliset jarrut...??

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mersu mainostaa että heillä on ainoana autona maailmassa sähköhydrauliset jarrut.
No omaa tonnariani katsellessani huomasin että jarrujen käyttöpaineen tekee sähköpumppu ( nestepumppu ) ja järjestelmässä on myös paineakku ( painevaraaja ) ja myös painekytkin joka ohjaa sähköpumppua.

Mielestäni yo..laitteet täyttävät sähkö hydraulisten jarrujen kriteerit, ja jos näin on, niin SAAB on mersua edellä n.10v.

Selittäkää mistä on kysymys..?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Jarruista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Toimii ilman sähköä....? ( ne toimii niin kauan kuin painevaraajassa riittää painetta...kun paine loppuu niin jarrutkin häviää ) eli jos auto sammuu kesken ajon ja virrat katoaa niin auto on vielä pysäytettävissä.

Niin autossani on ABS jarrujärjestelmä.

*ps mistä johtuu että SRS valo palaa...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9-5T kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Toimii ilman sähköä....? ( ne toimii niin kauan kuin painevaraajassa riittää painetta...kun paine loppuu niin jarrutkin häviää ) eli jos auto sammuu kesken ajon ja virrat katoaa niin auto on vielä pysäytettävissä.
KYLLÄ toimivat ilman sähköä vain ABS puuttuu mutta toimivat.
Jos moottorikaan ei käy tehostus puuttuu mutta siltin toimivat
(muistaakseni missään tonnarissa ei ole sähköistäalipainepumppua huolehtimassa tehostimesta).
Niin tarkoitin että jarrut toimivat niin kauan kuin virta on päällä, vaikka kone olisikin sammuksissa.
Mutta jos virrat häviävät niin silloin häviävät myös jarrut.

Mutta ne toimivat...mutta jarruttaminen onkin sitten todella työlästä.
Sitä polinta tarvitsee painaa tosissaan.

Käyttöohjekirja kieltää ajamisen jos ANTI LOCK ja ABS valo palavat yhtäaikaa.

Autossani ei ole minkäänlaista alipainepumppua tai yleensäkkään alipainetta jarrujärjestelmässä.
Kaikki tapahtuu sähköisellä nestepumpulla ( tehostus ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9-5T kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti: Mutta ne toimivat
Minkä vuotinen 9000?
1991 9000CD 2.3T
*saksan tuliainen*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000CD23T kirjoitti:Niin tarkoitin että jarrut toimivat niin kauan kuin virta on päällä, vaikka kone olisikin sammuksissa.
Mutta jos virrat häviävät niin silloin häviävät myös jarrut.

Mutta ne toimivat...mutta jarruttaminen onkin sitten todella työlästä.
Sitä polinta tarvitsee painaa tosissaan.

Käyttöohjekirja kieltää ajamisen jos ANTI LOCK ja ABS valo palavat yhtäaikaa.

Autossani ei ole minkäänlaista alipainepumppua tai yleensäkkään alipainetta jarrujärjestelmässä.
Kaikki tapahtuu sähköisellä nestepumpulla ( tehostus ).
Kyllä Tonnarissa on ihan tavalliset jarrut ja niillä ei ole yhtikäs mitään tekemistä niin sanottujen sähköhydraulisten jarrujen kanssa.

Sähköpumppu löytyy kaikista ABS-jarruista. Tavallisissa jarruissahan jarrupaine muodustuu kun poljinta painetaan ja mitä syvemmälle sitä painetaan sitä suurempi paine, riippuen nesteen ja järjestelmän kokonaisbulkkimodulista (tästä syystä nesteen kiehuessa tai kun jarruissa on ilmaa jarrut menevät veltoiksi, bulkkimoduli laskee vapaan kaasun määrän kasvaessa, luonnollisesti). ABS:eissa homma toimii aivan vastaavasti, mutta mukana järjestelmässä on ABS-venttiilit, joilla jarrupiirien painetta voidaan säätää alaspäin. Eli kun pyörä pysähtyy lasketaan sen pyörän piirin painetta kunnes se pyörii taas. Kun painetta on laskettu pitää se taas saada niin ylös että pyörä lähes pysähtyy. Useimminhan painetta säädetään vielä siten että ei suoraan lasketa jarrupiirin painetta laskemalla sieltä nestettä ulos vaan rynkytetään pääsylinteriä vastakkaiseen suuntaan kuin jalka painaa. Tästä syntyy ABS:ien rynkytys joka tuntuu polkimella ja siihen tarvitaan se sähköpumppu.

Varsinaisissa sähköhydraulisissa jarruissa taas jarrujärjestelmä on vakiopainejärjestelmä jossa jarrujen pääpiirissä on kokoajan täysi jarrupaine. Paine synnytetään joko sähköpumpulla tai nokkapumpulla. Jarrupoljin ohjaa sähköhydraulisia painepropoja joilla annostellaan kullekkin pyörälle kulloinkin haluttu jarrupaine.

Audeissa oli ennen (en tiede vaikka olisi vieläkin) hydraulisia jarrutehostajia, eli alipainesysteemiä ei niissä ollut käytössä ollenkaan, mutta nekään eivät olleet varsinaisia sähköhydraulisia jarruja.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jussi kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Niin tarkoitin että jarrut toimivat niin kauan kuin virta on päällä, vaikka kone olisikin sammuksissa.
Mutta jos virrat häviävät niin silloin häviävät myös jarrut.

Mutta ne toimivat...mutta jarruttaminen onkin sitten todella työlästä.
Sitä polinta tarvitsee painaa tosissaan.

Käyttöohjekirja kieltää ajamisen jos ANTI LOCK ja ABS valo palavat yhtäaikaa.

Autossani ei ole minkäänlaista alipainepumppua tai yleensäkkään alipainetta jarrujärjestelmässä.
Kaikki tapahtuu sähköisellä nestepumpulla ( tehostus ).
Kyllä Tonnarissa on ihan tavalliset jarrut ja niillä ei ole yhtikäs mitään tekemistä niin sanottujen sähköhydraulisten jarrujen kanssa.

Sähköpumppu löytyy kaikista ABS-jarruista. Tavallisissa jarruissahan jarrupaine muodustuu kun poljinta painetaan ja mitä syvemmälle sitä painetaan sitä suurempi paine, riippuen nesteen ja järjestelmän kokonaisbulkkimodulista (tästä syystä nesteen kiehuessa tai kun jarruissa on ilmaa jarrut menevät veltoiksi, bulkkimoduli laskee vapaan kaasun määrän kasvaessa, luonnollisesti). ABS:eissa homma toimii aivan vastaavasti, mutta mukana järjestelmässä on ABS-venttiilit, joilla jarrupiirien painetta voidaan säätää alaspäin. Eli kun pyörä pysähtyy lasketaan sen pyörän piirin painetta kunnes se pyörii taas. Kun painetta on laskettu pitää se taas saada niin ylös että pyörä lähes pysähtyy. Useimminhan painetta säädetään vielä siten että ei suoraan lasketa jarrupiirin painetta laskemalla sieltä nestettä ulos vaan rynkytetään pääsylinteriä vastakkaiseen suuntaan kuin jalka painaa. Tästä syntyy ABS:ien rynkytys joka tuntuu polkimella ja siihen tarvitaan se sähköpumppu.

Varsinaisissa sähköhydraulisissa jarruissa taas jarrujärjestelmä on vakiopainejärjestelmä jossa jarrujen pääpiirissä on kokoajan täysi jarrupaine. Paine synnytetään joko sähköpumpulla tai nokkapumpulla. Jarrupoljin ohjaa sähköhydraulisia painepropoja joilla annostellaan kullekkin pyörälle kulloinkin haluttu jarrupaine.

Audeissa oli ennen (en tiede vaikka olisi vieläkin) hydraulisia jarrutehostajia, eli alipainesysteemiä ei niissä ollut käytössä ollenkaan, mutta nekään eivät olleet varsinaisia sähköhydraulisia jarruja.
Jaa ensiöpuolella on kuitenkin 140bar paine, ja painekytkin pitää sen vakiona. ( eli sähköpumppu hurahtaa aina kun polkimeen kosketaan )
Ja ABS boksi kertoo venttiilistölle mihin pyörään annetaan painetta ja mihin ei.
Niin ja aina kun autolla lähdetään ajamaan, tämä sähköpumppu lataa järjestelmään tämän 140bar paineen.
Ja niin kauan kun painetta ei ole riittävästi niin ANTI LOCK valo palaa ja myös jarrujen varoitus valo palaa.
Ensin sammuu Jarrujen varoitus valo ja tämän jälkeen ANTI LOCK valo.
Jos taas painetta on järjestelmässä, startatessa molemman valot "välähtää" tämä taas siitä syystä että tiedämme varoitus valojen olevan kunnossa.

Jos taas jarrujärjestelmän paine putoaa alle 110bar ja pumppu ei lataa uutta painetta, ensin syttyy ABS merkkivalo ja tämän jälkeen jarrujen varoitusvalo.
Jarrupainetta ei tehdä siis polkemalla vaan sähköisellä nestepumpulla.
Arvelenkin että ko..jarrut ovat jonkinlaiset puoli sähkö/hydrauliset jarrut.

Mutta tuo kuulostaa kamalalta että jarrutus ohjataan sähköisesti ( siis ei nesteen välityksellä, niin kuin perinteisissä jarruissa ) niinkuin mercedes tekee.
Ja en enää yhtään ihmettele ettei Räikkönen pärjää.
Kun taas "BENSA" fiiatit menee menojaan.....

No niin tämäkin asia tuli sitten selvitettyä...kiitosta vaan.
kävin vielä aten sivuilla ja systeemi joka on autossani löytyy täältä..http://denovich.org/alfa/sikand_mti/clone/absdebug.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kiitoksia linkistä. Löytyipähän syy siihen, miksi minullakin anti lock -valo palaa parhaillaan varmaan 15 sec, ennenkuin sammuu ja pumppu surraa usein käynnistyksen tai jarrun painamisen jälkeen. Paineakku olisi vaihtokypsä. Kenelläkään hyvää sellaista ? :)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000CD23T kirjoitti:Jaa ensiöpuolella on kuitenkin 140bar paine, ja painekytkin pitää sen vakiona. ( eli sähköpumppu hurahtaa aina kun polkimeen kosketaan )
Ja ABS boksi kertoo venttiilistölle mihin pyörään annetaan painetta ja mihin ei.
Niin ja aina kun autolla lähdetään ajamaan, tämä sähköpumppu lataa järjestelmään tämän 140bar paineen.
Ja niin kauan kun painetta ei ole riittävästi niin ANTI LOCK valo palaa ja myös jarrujen varoitus valo palaa.
Ensin sammuu Jarrujen varoitus valo ja tämän jälkeen ANTI LOCK valo.
Jos taas painetta on järjestelmässä, startatessa molemman valot "välähtää" tämä taas siitä syystä että tiedämme varoitus valojen olevan kunnossa.

Jos taas jarrujärjestelmän paine putoaa alle 110bar ja pumppu ei lataa uutta painetta, ensin syttyy ABS merkkivalo ja tämän jälkeen jarrujen varoitusvalo.
Jarrupainetta ei tehdä siis polkemalla vaan sähköisellä nestepumpulla.
Arvelenkin että ko..jarrut ovat jonkinlaiset puoli sähkö/hydrauliset jarrut.
Juu... kyllä se noin on. Eikä se oikein kunnolla turbon kanssa muuten toimisikaan.

Muistelisin että mulla olisi kyllä vapari CS:ssä ollut ihan perinteinen systeemi... turboissa ei ole joutunut ABS-jarruja ikinä ronaamaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9-5T kirjoitti:Alipainetehostin toimii myös turboissa, näin esim.9-5:ssa jossa vain on automaateissa alipainepumppu(sähköinen tai nokkaakselin päässä)
Jaa missähän tämä alipainepumppu sitten on...?
En vaan ole vielä löytänyt...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mimmi kirjoitti:Tontussa ei ole alipainepumppua.
Eikös TCS:n kanssa ole alipainepumppu?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin