Moniurahihnasta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

9000 cs -94 malli 2,3i-koneella ja moniurahihna hankaa metalliin siinä vesipumpusta 10 cm taaksepäin, hihna tuntuu olevan sopivan kireällä, joten missä vikaa vai onko ominaisuus? Onko taaempana oleva hihnapyörä liian pieni? Onko yleistäkin? Oheinen kuva otettu vesipumpin päältä taaksepäin hihnaa nostaen.
Kuva
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Eilenhän tuon hihnan vaihdoin vaimon tonnariin, mut en kyllä huomannut moiseen mahdollisuutta. Venyykö huonot hihnat niin paljon, että olis tuo kiristin mennyt yli? Vastatkaa fiksummat. Pyöränkotelon kautta vaihtuu hihna ja rullat hyvin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuvasta vaikea nähdä, mutta eikös tuossa kuvassa nuo hihnapyörät ole ihan eri linjassa, ts. olisko tuossa kiristinpyörähässäkkä päässyt taittumaan, tai olisiko pultti auki tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olisko ko. auto ilman ilmastointia ja kiristin ei kykenisi kiristämään hihnaa tarpeeksi 8O
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

9000 cs -94 kirjoitti:9000 cs -94 malli 2,3i-koneella ja moniurahihna hankaa metalliin siinä vesipumpusta 10 cm taaksepäin, hihna tuntuu olevan sopivan kireällä, joten missä vikaa vai onko ominaisuus? Onko taaempana oleva hihnapyörä liian pieni? Onko yleistäkin? Oheinen kuva otettu vesipumpin päältä taaksepäin hihnaa nostaen.
Kuva
Tuossahan ei näytä olevan ilmastointia eikä siten kompuraakaan. Ja mikä kuvassa näyttäisi äkkiseltään taaemman hihnapyörän urilta on itseasiassa kiristinpyörän päältä nurinpäin kulkevan hihnan uritus.

Tuosta Carimatin laittamasta kuvasta kun jättää sen kompuranpyörän pois, niin näkee että ilmastoimattomassa ja lyhyellä hihnalla remmi kyllä kulkee melko läheltä kiristin-iskarin yläkorvaketta, mutta ei sen kyllä kuuluisi kiinni ottaa.

Jotenkin tuossa valokuvassa vesipumpun pyörän, ja kiristinpyörän linjaus näyttää kyllä oudolta ja kiristinpyörä vinolta, ettei olisi kiristimen ylempi kiinnitysjalka murtunut ja näin kiristin noussut jousivoimallaan hihnaa vasten..?

Nämä hihnat itsessään eivät pahemmin kyllä veny, ja kiristinhän kiristää löysät pois alhaaltakäsin kuten Carimatin kuvasta näkyy, jolloin hihnan yläjuoksun ei pitäisi mihinkään osua.

Sen verran vielä, että jos nyt on käynyt niin että kiristinasetelman yläkiinnike on murtunut/murtumassa kokonaan irti, niin kannattaa olla todella varovainen väännellessä tai purkaessa, sillä huonolla tuurilla yläpäästään irtilipsahtava kiristin voi melkoisella jousivoimallaan ampua itsensä irti ja keskeltä poikki, eli yläpää voi singahtaa vauhdikkaastikin päin tekijämiestä :!:

Juu ja tuosta valokuvasta ei oikein näy että onko siinä tuossa piirroskuvassa näkyvä tukirauta eli osa nr.10 paikoillaan, ilman sitä kiristinasetelma vääntää itsensä rikki joko ylä- tai alapäästään. Tästä oli taannoin juttuakin täällä, kun joku oikea "ammattilaiskorjaamo" oli jättänyt koko raudan Foorumilaisen autosta pois, em. seurauksin.
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Kyseessä on ilmastoimaton malli, löytyykö siihen tuollaista kaaviota josta näkisi, kuinka läheltä kiristäjän yläosaa hihnan pitäisi kulkea. Pitääpä katsoa, ovatko hihnapyörät linjassa vai onko lähikuvassa vain kameran optiikan tuomaa harhaa.
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Jep, toiselta puolen otetusta kuvasta näkyy, että osa 10 on paikoillaan, mutta hankauskohta ei siinä näy kunnolla. Pitää ihmetellä taas päivänvalossa.
Kuva
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9000 cs -94 kirjoitti:Kyseessä on ilmastoimaton malli, löytyykö siihen tuollaista kaaviota josta näkisi, kuinka läheltä kiristäjän yläosaa hihnan pitäisi kulkea. Pitääpä katsoa, ovatko hihnapyörät linjassa vai onko lähikuvassa vain kameran optiikan tuomaa harhaa.
Käyttöohjekirjassa on esitetty tuon moniurahihnan oikea kierto. Tuskin mistään opuksesta löytyy tietoa siitä kuinka paljon pelivaraa kuuluisi olla kiristäjän ja hihnan välillä. Oma veikkaukseni on että sen verran ettei kulu tuollaisia jälkiä kiristimeen
:)
Onko tuo osa 10 varmasti paikallaan, tässä jälkimmäisessäkin kuvassa näyttäisi kovasti siltä, että tuo varsinainen kiristimen ohjairulla olisi kovastikin eri linjassa vesipumpun kanssa, ja että tuo kiristimen yläpultti olisi irti?

Edit: Tai sitten jos kiristimen pultti on kiinni, niin näytät vaan sorkkarautaa tuolle kiristimen hihnapyörän päähän, ts. kampeat sitä VAROVASTI (siis ettei sylinteriklanteen, tai siihen muoviseen hihnapyörään tule vaurioita) samaan linjaan muiden hihnapyörien kanssa. Samalla se siirtyy ylemmäs, eikä hihna pääse hinkkaamaan kiristimeen. Ikäänkuin kuvasta voisi nähdä että kiristimen hihnapyöräsakara (vaimikäsenytolikaan) olisi taittunut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omassa tonnarissa oli sama ilmiö, ennen kuin asensin ilmastoinnin. Hihna värisee kuormituksessa sen verran, että ottaa kiinni kiristäjän päähän. Ei tarvitse ottaa kiinni kovin montaa kertaa kilometrin aikana, kun on 200tkm jälkeen jäljet näkyvissä.

Voi enteillä hihnankiristimen öljyjen pois pääsyä, jolloin hihna pääsee elämään suunniteltua enemmän.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

9000LPT kirjoitti:Voi enteillä hihnankiristimen öljyjen pois pääsyä, jolloin hihna pääsee elämään suunniteltua enemmän.
Kyllä ne öljyt ovat jo tulleet ulos, jos hihnan yläjuoksu pääsee värisemään niin että ottaa kiinni. Oire on helpotettavissa valuttamalla uutta vaimennusöljyä kiristimeen suojakumin yläosan välistä, tai painamalla injektioruiskulla suoraan kumin läpi.
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Onko vaimennusöljyllä joku laatuvaatimus: (moottori/vaihteisto/hydrauliikka)? Kuinka paljon sitä menee?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eipä tuolla kai kummempia laatuvaatimuksia ole, kunhan jähmepiste on riittävä Suomen pakkasiin eikä öljy muutenkaan liian paksua. Itse laitoin bilteman hydrauliöljyä. ATF:ää en kuitenkaan laittaisi kitkalisäaineittensa ja kiristimen alumiinirakenteen johdosta.

Sitä kun on hankalaa tietää että paljonko kiristimessä on öljyä jäljellä kun se on paikallaan, mutta irrallaan ollessaan laitoin noin ehkä 30 ml.

Sen suojakumin molemmat päät kannattaa kiristää ja varmistaa pienillä nippusiteillä niin eipä purskuttele uusia öljyjä heti ulos :wink:
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Laitoin Saab ohjaustehostimen hydrauliikkaöljyä, meni ehkä 10-15 ml. Ei hihna ainakaan tyhjäkäynnillä osu kiristimen kiinnitimeen, väliä jää noin 5 mm. Hihnapyörät ovat ihan linjassa, vaikka kuvassa näyttävät vinksahtaneilta. Asia kunnossa kunnes vakavampaa ilmenee.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja peinu »

Rauhottuiko remmin heilunta millään tavalla öljyn lisäyksen johdosta?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moniurahihnasta

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Enpä katsonut hihnan rauhattomuutta ennen öljyn lisäämistä, mutta jälkeenpäin näytti melko rauhalliselta. Luulen, että hihna on rauhoittunut jo aiemmin kesällä kun moottorin yätuennan kumit vaihdettiin, ainakin vaihdekeppi rauhoittui niillä kummasti. Laitanpa kirkkaaseen kulumajälkeen mustaa tussia ja katson muutaman ajokerran jälkeen uudelleen.
Vastaa Viestiin