
Moniurahihnasta
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Moniurahihnasta
9000 cs -94 malli 2,3i-koneella ja moniurahihna hankaa metalliin siinä vesipumpusta 10 cm taaksepäin, hihna tuntuu olevan sopivan kireällä, joten missä vikaa vai onko ominaisuus? Onko taaempana oleva hihnapyörä liian pieni? Onko yleistäkin? Oheinen kuva otettu vesipumpin päältä taaksepäin hihnaa nostaen.


Re: Moniurahihnasta
Eilenhän tuon hihnan vaihdoin vaimon tonnariin, mut en kyllä huomannut moiseen mahdollisuutta. Venyykö huonot hihnat niin paljon, että olis tuo kiristin mennyt yli? Vastatkaa fiksummat. Pyöränkotelon kautta vaihtuu hihna ja rullat hyvin.
Re: Moniurahihnasta
Kuvasta vaikea nähdä, mutta eikös tuossa kuvassa nuo hihnapyörät ole ihan eri linjassa, ts. olisko tuossa kiristinpyörähässäkkä päässyt taittumaan, tai olisiko pultti auki tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Moniurahihnasta
Olisko ko. auto ilman ilmastointia ja kiristin ei kykenisi kiristämään hihnaa tarpeeksi 

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Moniurahihnasta
Tuossahan ei näytä olevan ilmastointia eikä siten kompuraakaan. Ja mikä kuvassa näyttäisi äkkiseltään taaemman hihnapyörän urilta on itseasiassa kiristinpyörän päältä nurinpäin kulkevan hihnan uritus.9000 cs -94 kirjoitti:9000 cs -94 malli 2,3i-koneella ja moniurahihna hankaa metalliin siinä vesipumpusta 10 cm taaksepäin, hihna tuntuu olevan sopivan kireällä, joten missä vikaa vai onko ominaisuus? Onko taaempana oleva hihnapyörä liian pieni? Onko yleistäkin? Oheinen kuva otettu vesipumpin päältä taaksepäin hihnaa nostaen.
Tuosta Carimatin laittamasta kuvasta kun jättää sen kompuranpyörän pois, niin näkee että ilmastoimattomassa ja lyhyellä hihnalla remmi kyllä kulkee melko läheltä kiristin-iskarin yläkorvaketta, mutta ei sen kyllä kuuluisi kiinni ottaa.
Jotenkin tuossa valokuvassa vesipumpun pyörän, ja kiristinpyörän linjaus näyttää kyllä oudolta ja kiristinpyörä vinolta, ettei olisi kiristimen ylempi kiinnitysjalka murtunut ja näin kiristin noussut jousivoimallaan hihnaa vasten..?
Nämä hihnat itsessään eivät pahemmin kyllä veny, ja kiristinhän kiristää löysät pois alhaaltakäsin kuten Carimatin kuvasta näkyy, jolloin hihnan yläjuoksun ei pitäisi mihinkään osua.
Sen verran vielä, että jos nyt on käynyt niin että kiristinasetelman yläkiinnike on murtunut/murtumassa kokonaan irti, niin kannattaa olla todella varovainen väännellessä tai purkaessa, sillä huonolla tuurilla yläpäästään irtilipsahtava kiristin voi melkoisella jousivoimallaan ampua itsensä irti ja keskeltä poikki, eli yläpää voi singahtaa vauhdikkaastikin päin tekijämiestä

Juu ja tuosta valokuvasta ei oikein näy että onko siinä tuossa piirroskuvassa näkyvä tukirauta eli osa nr.10 paikoillaan, ilman sitä kiristinasetelma vääntää itsensä rikki joko ylä- tai alapäästään. Tästä oli taannoin juttuakin täällä, kun joku oikea "ammattilaiskorjaamo" oli jättänyt koko raudan Foorumilaisen autosta pois, em. seurauksin.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moniurahihnasta
Kyseessä on ilmastoimaton malli, löytyykö siihen tuollaista kaaviota josta näkisi, kuinka läheltä kiristäjän yläosaa hihnan pitäisi kulkea. Pitääpä katsoa, ovatko hihnapyörät linjassa vai onko lähikuvassa vain kameran optiikan tuomaa harhaa.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moniurahihnasta
Jep, toiselta puolen otetusta kuvasta näkyy, että osa 10 on paikoillaan, mutta hankauskohta ei siinä näy kunnolla. Pitää ihmetellä taas päivänvalossa.


Re: Moniurahihnasta
Käyttöohjekirjassa on esitetty tuon moniurahihnan oikea kierto. Tuskin mistään opuksesta löytyy tietoa siitä kuinka paljon pelivaraa kuuluisi olla kiristäjän ja hihnan välillä. Oma veikkaukseni on että sen verran ettei kulu tuollaisia jälkiä kiristimeen9000 cs -94 kirjoitti:Kyseessä on ilmastoimaton malli, löytyykö siihen tuollaista kaaviota josta näkisi, kuinka läheltä kiristäjän yläosaa hihnan pitäisi kulkea. Pitääpä katsoa, ovatko hihnapyörät linjassa vai onko lähikuvassa vain kameran optiikan tuomaa harhaa.

Onko tuo osa 10 varmasti paikallaan, tässä jälkimmäisessäkin kuvassa näyttäisi kovasti siltä, että tuo varsinainen kiristimen ohjairulla olisi kovastikin eri linjassa vesipumpun kanssa, ja että tuo kiristimen yläpultti olisi irti?
Edit: Tai sitten jos kiristimen pultti on kiinni, niin näytät vaan sorkkarautaa tuolle kiristimen hihnapyörän päähän, ts. kampeat sitä VAROVASTI (siis ettei sylinteriklanteen, tai siihen muoviseen hihnapyörään tule vaurioita) samaan linjaan muiden hihnapyörien kanssa. Samalla se siirtyy ylemmäs, eikä hihna pääse hinkkaamaan kiristimeen. Ikäänkuin kuvasta voisi nähdä että kiristimen hihnapyöräsakara (vaimikäsenytolikaan) olisi taittunut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Moniurahihnasta
Omassa tonnarissa oli sama ilmiö, ennen kuin asensin ilmastoinnin. Hihna värisee kuormituksessa sen verran, että ottaa kiinni kiristäjän päähän. Ei tarvitse ottaa kiinni kovin montaa kertaa kilometrin aikana, kun on 200tkm jälkeen jäljet näkyvissä.
Voi enteillä hihnankiristimen öljyjen pois pääsyä, jolloin hihna pääsee elämään suunniteltua enemmän.
Voi enteillä hihnankiristimen öljyjen pois pääsyä, jolloin hihna pääsee elämään suunniteltua enemmän.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Moniurahihnasta
Kyllä ne öljyt ovat jo tulleet ulos, jos hihnan yläjuoksu pääsee värisemään niin että ottaa kiinni. Oire on helpotettavissa valuttamalla uutta vaimennusöljyä kiristimeen suojakumin yläosan välistä, tai painamalla injektioruiskulla suoraan kumin läpi.9000LPT kirjoitti:Voi enteillä hihnankiristimen öljyjen pois pääsyä, jolloin hihna pääsee elämään suunniteltua enemmän.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moniurahihnasta
Onko vaimennusöljyllä joku laatuvaatimus: (moottori/vaihteisto/hydrauliikka)? Kuinka paljon sitä menee?
Re: Moniurahihnasta
Eipä tuolla kai kummempia laatuvaatimuksia ole, kunhan jähmepiste on riittävä Suomen pakkasiin eikä öljy muutenkaan liian paksua. Itse laitoin bilteman hydrauliöljyä. ATF:ää en kuitenkaan laittaisi kitkalisäaineittensa ja kiristimen alumiinirakenteen johdosta.
Sitä kun on hankalaa tietää että paljonko kiristimessä on öljyä jäljellä kun se on paikallaan, mutta irrallaan ollessaan laitoin noin ehkä 30 ml.
Sen suojakumin molemmat päät kannattaa kiristää ja varmistaa pienillä nippusiteillä niin eipä purskuttele uusia öljyjä heti ulos
Sitä kun on hankalaa tietää että paljonko kiristimessä on öljyä jäljellä kun se on paikallaan, mutta irrallaan ollessaan laitoin noin ehkä 30 ml.
Sen suojakumin molemmat päät kannattaa kiristää ja varmistaa pienillä nippusiteillä niin eipä purskuttele uusia öljyjä heti ulos

-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moniurahihnasta
Laitoin Saab ohjaustehostimen hydrauliikkaöljyä, meni ehkä 10-15 ml. Ei hihna ainakaan tyhjäkäynnillä osu kiristimen kiinnitimeen, väliä jää noin 5 mm. Hihnapyörät ovat ihan linjassa, vaikka kuvassa näyttävät vinksahtaneilta. Asia kunnossa kunnes vakavampaa ilmenee.
Re: Moniurahihnasta
Rauhottuiko remmin heilunta millään tavalla öljyn lisäyksen johdosta?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moniurahihnasta
Enpä katsonut hihnan rauhattomuutta ennen öljyn lisäämistä, mutta jälkeenpäin näytti melko rauhalliselta. Luulen, että hihna on rauhoittunut jo aiemmin kesällä kun moottorin yätuennan kumit vaihdettiin, ainakin vaihdekeppi rauhoittui niillä kummasti. Laitanpa kirkkaaseen kulumajälkeen mustaa tussia ja katson muutaman ajokerran jälkeen uudelleen.