Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Nordig Steg3
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 06, 2008 08:27

Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja Nordig Steg3 »

Moi. Eli mulla on 9000 Aero vm 96 ja siitä on nyt jämähtäny tuo turbon mittari ja jonkin aikaa sitten herjas tuota check enginee ja huomasin kyllä että autosta tippu tehoja vaikka kyllä se vieläkin lähtee ku kuppa töölöstä mutta jokin hämminki siinä on, lampda tai nakutus mittari vissiin.. Onkohan tolla turbon mittarilla jotain tekemistä tuon ongelman kanssa kun se ei toimi jokin alipaine letku kenties? päälisin puolin olen kattonut letkut mutta ei mitään suoranaista ongelmaa ole löytyny? Osaisko joku valaista mistä vois johtua että pääsis vähemällä ettimisellä? Kiitos.
Ja lisäys vielä tähän että enää ei anna tuota check engine vikaa mutta silti on puutuneen oloinen?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mittarille menevä letku on poikki tai irti jostakin matkalta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Nordig Steg3
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 06, 2008 08:27

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja Nordig Steg3 »

Mihin se letku menee suoraan mittarista?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mittaristolta letku menee tulipellissä olevaan muoviseen putkiläpivientiin, josta letku yhdistyy akvaariossa olevaan. Sieltä letku jatkaa mutkitellen puhallinmoottoria seuraten lämppärin kennon letkujen läpiviennin kautta ahtoputken alapuolelle, jossa muovinen jakoputki, josta haarautuu by-passille ja kohti imusarjaa. Mittariston takana olevan alipaineletkun voi vaihtaa vain mittariston irrottamalla, tämä letku tosin kestää pisimpään. Konehuoneesta kaikki letkut vaihtoon, samoin se mikä menee akvaarion kautta sisälle siihen läpivientiin saakka.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Nordig Steg3
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 06, 2008 08:27

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja Nordig Steg3 »

Jeps nykäsen tästä hakee letkut sitten kokeilen vaihtaa... Öö myydäänkö niitä letku sarjoja valmiina vai metri tavarana? :D
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Metritavarana... pari metriä riittää koko auton tarpeisiin ja jää vielä vähän ylikin. Itselleni hommasin mustaa silikoniletkua(kestoikä huomattavasti pidempi, kuin tavallisella kumiletkulla) 3mm sisähalkaisijalla, jäljellä on vielä n 3 metriä. 3mm siksi, että sopii ohuempiinkin putkiin ja silikoni venyy hyvin paksuihin. Tavallisen kumiletkun sisähalkaisija kannattaa valita kohteen mukaan, 3-4mm.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Nordig Steg3
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 06, 2008 08:27

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja Nordig Steg3 »

Kiitoksia :)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

G-mies kirjoitti:Mittariston takana olevan alipaineletkun voi vaihtaa vain mittariston irrottamalla.
Pystyy vaihtamaan kojelaudan päällisen irroittamalla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tobbana kirjoitti:Pystyy vaihtamaan kojelaudan päällisen irroittamalla.

-Sami
No juu, onnistuuhan se tosiaan... itselläni oli mittaristo samalla irti ja työtilaa tulee mukavasti lisää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

G-mies kirjoitti:Mittaristolta letku menee tulipellissä olevaan muoviseen putkiläpivientiin, josta letku yhdistyy akvaariossa olevaan. Sieltä letku jatkaa mutkitellen puhallinmoottoria seuraten lämppärin kennon letkujen läpiviennin kautta ahtoputken alapuolelle, jossa muovinen jakoputki, josta haarautuu by-passille ja kohti imusarjaa. Mittariston takana olevan alipaineletkun voi vaihtaa vain mittariston irrottamalla, tämä letku tosin kestää pisimpään. Konehuoneesta kaikki letkut vaihtoon, samoin se mikä menee akvaarion kautta sisälle siihen läpivientiin saakka.

Matti
Mites tuossa minun lpt:ssa kun lisäsin alkuperäisen ahtomittarin ja vedin letkun suoraan akvaariosta imusarjaan, siihen tulpattuun putken pätkään. Vierestä lähtee letku by-passiin. Menikö ihan oikein? Ahtomittari kyllä toimii normaalisti...
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Nordig Steg3
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 06, 2008 08:27

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja Nordig Steg3 »

Mitä tarkoitatte tuolla sanalla akvaario?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Nordig Steg3 kirjoitti:Mitä tarkoitatte tuolla sanalla akvaario?
Kun aukaset konepellin niin siinä tuulilasin allapuolella on se noin 15cm levee muovi lärpäkkä, sen kun ottaa pois niin paljastuu ns. akvaario, siellä ilmastoinnin härpäkkeet ja ECU:t yms. Sieltä se mittarin letkukin kiemurtelee ja on juurikin poikki varmasti se pätkä tuolla akvaariossa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja jus »

Nordig Steg3 kirjoitti:Mitä tarkoitatte tuolla sanalla akvaario?
Akvaario on moottoritilan ja ohjaamon välissä oleva tila, jossa on pyyhkijämekanismi, lämmityslaitteen puhallin ja ohjausyksiköitä. Rintapellin ja irrotettavan väliseinän välissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nordig Steg3
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 06, 2008 08:27

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja Nordig Steg3 »

Ok, Kiitos.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Rakas Aeroni tarvitsee apua?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

saab90087 kirjoitti:Mites tuossa minun lpt:ssa kun lisäsin alkuperäisen ahtomittarin ja vedin letkun suoraan akvaariosta imusarjaan, siihen tulpattuun putken pätkään. Vierestä lähtee letku by-passiin. Menikö ihan oikein? Ahtomittari kyllä toimii normaalisti...
Juu, ihan oikein se meni. Alkuperäisessä asennuksessa tuo ahtopainemittarin letku on haaroitettu matkan varrelta, vaikka imusarjassa onkin valmiina yksi vapaa lähtö(tulpattuna). Tonnarissa ei ole juuri väliä mistä alipaineletkusta sen painetiedon ottaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin