EDU ulkolämpötilamittari

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Carfan
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 11:11

EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja Carfan »

Olen ajellut noin huhtikuusta alkaen tonnarilla 1-2 kertaa viikossa, heinäkuussa tuli ekan kerran kun käynnistin auton niin EDU:n näytöön volttien jälkeen tuli ulkolämpötilan näytön lukemaksi - 34 C (Mulla on normaalisti lämpötilan näyttö ruudulla ja ulkona oli tuolloin reilut 20 astetta lämmintä). No ajellessa näyttö sitten nousi oikeisiin lukemiin ja en liiemmin huolestunut asiasta. Kuitenkin tämä alkoi tulla näytölle useammin, aina kuitenkin sieltä pakkaselta nousten kunnes viime perjantaina näytöllä olikin --- No ajellessa se sitten hetkeksi näytti -40 C ja taas takaisin viivoille. Ajelin autolla launtaina näytön ollessa koko ajan viiivoilla ja sunnuntaina sitten tuli lukemia - 40 ja -36 välillä.
Anturi on ilmeisesti toisessa lokasuojassa ? Olisiko kyseessä nähdollinen anturivika kun kaikki muut EDU:n toiminnot näyttäisvät olevan kunnossa ?
#3907
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja jus »

Carfan kirjoitti:Anturi on ilmeisesti toisessa lokasuojassa?
Etuspoilerin sisäpuolella ritiläosan kuskiinpuoleisessa laidassa.

Tässä kuvassa näkyy lämpöanturin kiinnike, spoileri irrotettuna:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 84#p432484
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tarkasta johdon ja liittimen kunto. Saattaa johto olla hunossa kunnossa aika pitkältäkin matkalta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Carfan
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 11:11

Re: EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja Carfan »

Ok, kiitos neuvoista, yritän tarkastella.
#3907
Carfan
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 11:11

Re: EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja Carfan »

Noniin, löysin anturin ja johtojen kunto näyttäis olevan ihan hyvä, itse anturi olikin aika "kakkainen" ja monitoimiöljyllä sitä ruiskuttelin (Sain siis alasäleikön läpi anturista kiinni ja sitä käänneltyä sekä sormiini putsaitua) niin seurauksena oli että lukemat lähti ---, -40, -39. jne tippumaan kunnes - 20 kohdalta nousi -25 takas ja siihen näyttölukemaan jäi. Olisko toivoa jos vaikka jarruputsaussprayllä vielä yrittelis siistiä anturia, vai pitäiskö suosiolla laitella uutta osaa paikalle ? Anturin yläosassa oli liitin josta sen varmaan sais irti, mutta miten se on kinnitetty kiinnikeeseensä (klipsi???, en nähnyt ruuvia mutta voi kai sellainenkin siellä olla ?)
Siis toivoisin että jos anturi pitää vaihtaa saisin sen tehtyä säleikön kautta ilman että spoilerirakenteita täytyisi purkaa.

Sitten kun mulla on matalapaineturbo joka ohjekirjan mukaan tarvitsee minimioktaaniksi 95 niin onko mitään hyötyä tankata autoon 98:a ?
#3907
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Otitko liitintä irt? Viittaa hapettumiin liittimessä/johdoissa, koska heräsi pikkuisen liikuteltaessa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja patu »

Kyllä sen melkein joutuu alapuolelta muovit ottaa pois et saa kunnolla tehtyä..

Ehkä voi vähän vaikuttaa kulutukseen jos ajelee 98lla. Silloin kun itellä oli vielä matalapaineisena toi tonnari niin käytin kyllä 98 jatkuvasti, mut siitä varsinaisesti muistaakseni ollut hyötyä ainakaan kulkuun tai jos oli niin usko oli nin kova että vaikutti :lol:
Mut paremminhan se palaa ja vastaa kaasun heti tai sit se oli kylmästi korvien välissä :roll:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Carfan
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 11:11

Re: EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja Carfan »

En ottanut liitintä irti koska rapläilin sitä säleikön välistä, mun asentajankyvyilleni on vähän kynnystä alkaa purkaa muoveja. Taytynee kerätä rohkeutta ja jossain välissä...

Siis kuluttaako 98:a vähemmän ? Taytyypä laskea tulisko hintaeroa tai tarkoitan että tutkia kummallahan tulisi halvemmaksi ajella.
#3907
Carfan
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 11:11

Re: EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja Carfan »

No niin, sain eilen rohkeutta tarttua toimeen ja otin anturin kiinnikkeestään irti, koko mötikkä oli ruosteenestoaineen sisällä, tai ainakin käsiin tartunut mustahko mönjä haisi sille. Putsailin siis laitten ulkoapäin huolellisesti avasin liittimen ja jatkoin putsausta. Liittimestä irrotetussa osassa oli sisällä kaksi nastaa joista toinen oli vaaleamman ja toinen tummemman vihreä. Putsailin ja kylvetin niitä CRC:ä mutta väriin ei tullut muutosta vaikka hienovaraisesti raaputtelinkin pikku ruuvarilla pintaa.

No eikun vaan putsattu liitin kiinni, koko mötikkä asennettuksi takaisin kiinnikkeeseen ja pari päivä ajoa, tuloksena näytöllä mielta ilahduttava --- ilman mitään muutosta !

Hyvänä puolena se, että enään ilmastointi ilmeisesti ei luule ulkona olevan paukkupakkasta koska tuntuu toimivan sisätilan säädön mukaan, ei siis puske saunasta tuttua lämpötilaa kabiiniin.

Huonoa on taas se, että joutunen ostamaan uuden anturin hajoittamani tilalle ja koska ilmastointi ei saa lukemaa ulkolämmöstä, toivon että tämä ei hajoittaisi mitään enempää ??? (onko Saabbi rakentanut ACC:n toimimaan myös ilman jonkun anturin antamaa tietoa ?)
#3907
Carfan
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 11:11

Re: EDU ulkolämpötilamittari

Viesti Kirjoittaja Carfan »

Onkin pitänyt päivittää miten kävi tietoja, vaihdoin lämpömittarin anturin edessä alhaalla olevan säleikön läpi sormeilemalla, homma meni ihan vaivattomasti ja mittari on siitä lähtien näyttänyt oikeaa lämpötilalukemaa.

Tankkailin 98E:ä ja siinä 50 litran tankkauksella kulutti n.6 litraa vähemmän kuin 95:a. Koska 98:n tankkaminen tuolle määrälle on 1,50€ kalliimpaa, mutta 95:n maksaessa meidän seudulla 1,31€/L tuli säästöa 6;36€/50L

Tankin täyteen 98:a vetäessä ekan kerran näytti EDU:n "kuinka pitkälle pääsee" näyttö 1030 km, tämä optimismi jo irrotti hymyn !
#3907
Vastaa Viestiin