ABS ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Autossani syttyi TCS Ctrl, Anti Lock ja (!) merkkivalot. Vika on ettei abs:n pumppu pyöri.

Olen katsonut, että kaikki sulakkeet on ehjät ja releetkin on vaihdettu. Onko tuo pumppu kuinka hajoavaa tavaraa? Pitäisikö pääreleen naksahtaa jos sen ottaa pois ja laittaa paikalleen kun virrat on päällä? Pumpun rele ainakin naksaa, mutta pumppu ei pyöri. Onko jotain näppärää keinoa testata tuota pumppua?
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Semmonen juolahti vielä mieleen, et voiko toi ohjausyksikkö/boksi mikä lie olla rikki jos tekee tollasta?
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Cruor kirjoitti:Autossani syttyi TCS Ctrl, Anti Lock ja (!) merkkivalot. Vika on ettei abs:n pumppu pyöri.

Olen katsonut, että kaikki sulakkeet on ehjät ja releetkin on vaihdettu. Onko tuo pumppu kuinka hajoavaa tavaraa? Pitäisikö pääreleen naksahtaa jos sen ottaa pois ja laittaa paikalleen kun virrat on päällä? Pumpun rele ainakin naksaa, mutta pumppu ei pyöri. Onko jotain näppärää keinoa testata tuota pumppua?
On hajoaavaa tavaraa , kokeile 12 V suoraan pumpulle niin selviää onko pumppu hajalla
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Siellä ABS relepurkissa on sisällä pari diodia, nekin on hyvä tarkastaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta ne ABS yksikön pistokkeet, ettei ole hapettumia tms...
Varsinkin se painekytkimen pistoke.

Toinen tarkastuskohde on akvaariokotelossa olevan ohjausyksikön
pistokkeen tarkastus ( omassa tonnarissa tähän pistokkeeseen pääsi
vettä ) aina kun oli pessyt auton niin n. 2 päivän viiveellä syttyi
ABS ja ANTI LOCK valo, ja pumppu herkesi pyörimästä.

Vika korjattu rasvaamalla pistokkeet ja ohjausyksikkö pistokkeineen on tällä hetkellä suojattu muovipussilla, hyvin toimii.

Mites se jarruneste, ettei sitä vaan olisi liikaa säiliössä..?
Nesteen määrä tarkastetaan silloin kun paineakku on purkanut paineen ulos, eli pumppu ei ole ladannut vielä painetta järjestelmään, nyt nesteen pinnan pitäisi olla MAX merkissä.
*pumppaa se järjestelmä tyhjäksi ( virta ei saa olla päällä ) vaatii useamman polkaisun, kun poljin muuttuu jäykäksi niin nyt voidaan
tarkastaa jarrunesteen määrä*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja sam »

Onko muuten varma että pitää nestepinnan olla max-merkissä vasta kun paineakusta on paineet purkautuneet... kun omassani vm.88 9000i:ssä nimenomaan lukee lontoon kielellä että nestepinta tarkastetaan kun järjestelmä on paineinen... ja miksi toi nestesäiliö muuten olisi niin jumalaton pullo sillä kun paineet purkaa nousee nestepinta aika ylös ja toisaalta jos täyttää säiliön silloin max-merkkiin kun paineet on purettu niin säiliöhän menee lähes tyhjäksi kun pumppu lähtee pyörimään ja tekee paineet.

En siis väitä mitään koska en itse tiedä, vaan onko kellään tähän varmaa tietoo miten nestepinta tarkastetaan kun ohjekirjakaan ei sitä kerro? Minkä hintainen muuten on tuo painevaraaja ja mistä sellaisen edullisimmillaan saa uuden?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

säiliöhän menee lähes tyhjäksi kun pumppu lähtee pyörimään ja tekee paineet
Eipä mene tyhjäksi, toisaalta jos täytät siihen max merkkiin järjestelmän
ollessa paineistettu, niin mahtuuko se purkautuva neste siihen tilaan.
( itse tein tämän mokan että tankkasin säiliön järjestelmä paineistettuna )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja sam »

Mahtuu neste säiliöön helposti vaikka täyttää paineistettuna...
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja hatami »

Mittaa ensin pyörän anturit, luultavasti jonkun pyörän anturin johto poikki läheltä pyörän napaa. Jos poikki niin pumppu ei pyöri. Automatiikka testaa kaikki piirit ennen kuin pumppu saa luvan lähteä käyntiin.
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja sam »

hatami kirjoitti:Mittaa ensin pyörän anturit, luultavasti jonkun pyörän anturin johto poikki läheltä pyörän napaa. Jos poikki niin pumppu ei pyöri. Automatiikka testaa kaikki piirit ennen kuin pumppu saa luvan lähteä käyntiin.

Antilock-valo sammuu hetken päästä kun auton käynnistää, mutta syttyilee joskus kesken ajon, yleensä aivan hiljaisessa vauhdissa. Sit taas vähän ajan päästä sammuu.

Saako tämän ikäisestä luettua vikakoodeja itse, kun ainakin nuoremmasta pystyy siitä antilock valosta lukemaan koodit? Pystyykö näin vanhasta lukemaan edes korjaamolla, eli onko tässä vikamuistia ollenkaan?
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja et »

valtteri kirjoitti:On hajoaavaa tavaraa , kokeile 12 V suoraan pumpulle niin selviää onko pumppu hajalla
Kannattais uskoa Valtteria. Nopeasti testattu onko moottori sökö. Itellä oli moottorin seinästä lohjennu magneetti ja menny roottorin väliin.
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja sam »

Kyllä kai moottori on kunnossa kun nostaa paineet ja abs:it toimii silloin kun valo ei pala... toi valo palaa siis ajoittain ja yleensä vasta hiljaisessa vauhdissa.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja sarka »

Itsellä -89:ssä vastaava ongelma. Kaarteissa/kiihdytyksessä ja joskus jarruttaessa syttyy. Oletin että olis pyöränanturin johto heikolla hapella, että se katkoo välillä... Jos se ajossa katkoo niin silloin ei varmaan kytke moottoriakaan pois päältä?
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja sam »

Jahhas... ihmettelinkin eilen illalla että mikä pirun johto on lisätty itse tonne abs:in ohjainyksikön pistokkeeseen ja se johto ei ole kytketty mihinkään, pää on vaan teipattu. Hyvä etten jo katkaissu piuhaa pois.
Tossa nimittäin kun lueskelin noita http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... nostic.htm sivuja niin näyttäs siltä että tohon mun kiesiin onpi vaihdettu tuoreempi ohjainyksikkö ja siitähän pääsee lukemaan itse noi vikakoodit kun piuhan käyttää maissa... ja ei kun konepellin alle... saa nähdä tuleeko koodeja vai savua. Voihan ne vikakoodit tulla saabissa savumerkkeinäkin... :o
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Re: ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja sam »

eipä saanu koodeja ulos, ilmeisesti autossa joskus käytetty tuoreempaa boksia ja vaihdettu vanha takaisin kun saatu vikakoodit selville. mut sainpa selville että takapyörän anturissa oli eroa muihin ja kun otin irti anturin ja putsasin anturin päästä ruostenokareen sekä hammaskehästä raaputtelin ja puhalsin paskaa sen mitä siitä anturin aukosta sai niin eipä enää valo ole palanut.
Vastaa Viestiin