ABS ongelma
ABS ongelma
Autossani syttyi TCS Ctrl, Anti Lock ja (!) merkkivalot. Vika on ettei abs:n pumppu pyöri.
Olen katsonut, että kaikki sulakkeet on ehjät ja releetkin on vaihdettu. Onko tuo pumppu kuinka hajoavaa tavaraa? Pitäisikö pääreleen naksahtaa jos sen ottaa pois ja laittaa paikalleen kun virrat on päällä? Pumpun rele ainakin naksaa, mutta pumppu ei pyöri. Onko jotain näppärää keinoa testata tuota pumppua?
Olen katsonut, että kaikki sulakkeet on ehjät ja releetkin on vaihdettu. Onko tuo pumppu kuinka hajoavaa tavaraa? Pitäisikö pääreleen naksahtaa jos sen ottaa pois ja laittaa paikalleen kun virrat on päällä? Pumpun rele ainakin naksaa, mutta pumppu ei pyöri. Onko jotain näppärää keinoa testata tuota pumppua?
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Re: ABS ongelma
On hajoaavaa tavaraa , kokeile 12 V suoraan pumpulle niin selviää onko pumppu hajallaCruor kirjoitti:Autossani syttyi TCS Ctrl, Anti Lock ja (!) merkkivalot. Vika on ettei abs:n pumppu pyöri.
Olen katsonut, että kaikki sulakkeet on ehjät ja releetkin on vaihdettu. Onko tuo pumppu kuinka hajoavaa tavaraa? Pitäisikö pääreleen naksahtaa jos sen ottaa pois ja laittaa paikalleen kun virrat on päällä? Pumpun rele ainakin naksaa, mutta pumppu ei pyöri. Onko jotain näppärää keinoa testata tuota pumppua?
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tarkasta ne ABS yksikön pistokkeet, ettei ole hapettumia tms...
Varsinkin se painekytkimen pistoke.
Toinen tarkastuskohde on akvaariokotelossa olevan ohjausyksikön
pistokkeen tarkastus ( omassa tonnarissa tähän pistokkeeseen pääsi
vettä ) aina kun oli pessyt auton niin n. 2 päivän viiveellä syttyi
ABS ja ANTI LOCK valo, ja pumppu herkesi pyörimästä.
Vika korjattu rasvaamalla pistokkeet ja ohjausyksikkö pistokkeineen on tällä hetkellä suojattu muovipussilla, hyvin toimii.
Mites se jarruneste, ettei sitä vaan olisi liikaa säiliössä..?
Nesteen määrä tarkastetaan silloin kun paineakku on purkanut paineen ulos, eli pumppu ei ole ladannut vielä painetta järjestelmään, nyt nesteen pinnan pitäisi olla MAX merkissä.
*pumppaa se järjestelmä tyhjäksi ( virta ei saa olla päällä ) vaatii useamman polkaisun, kun poljin muuttuu jäykäksi niin nyt voidaan
tarkastaa jarrunesteen määrä*
Varsinkin se painekytkimen pistoke.
Toinen tarkastuskohde on akvaariokotelossa olevan ohjausyksikön
pistokkeen tarkastus ( omassa tonnarissa tähän pistokkeeseen pääsi
vettä ) aina kun oli pessyt auton niin n. 2 päivän viiveellä syttyi
ABS ja ANTI LOCK valo, ja pumppu herkesi pyörimästä.
Vika korjattu rasvaamalla pistokkeet ja ohjausyksikkö pistokkeineen on tällä hetkellä suojattu muovipussilla, hyvin toimii.
Mites se jarruneste, ettei sitä vaan olisi liikaa säiliössä..?
Nesteen määrä tarkastetaan silloin kun paineakku on purkanut paineen ulos, eli pumppu ei ole ladannut vielä painetta järjestelmään, nyt nesteen pinnan pitäisi olla MAX merkissä.
*pumppaa se järjestelmä tyhjäksi ( virta ei saa olla päällä ) vaatii useamman polkaisun, kun poljin muuttuu jäykäksi niin nyt voidaan
tarkastaa jarrunesteen määrä*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ABS ongelma
Onko muuten varma että pitää nestepinnan olla max-merkissä vasta kun paineakusta on paineet purkautuneet... kun omassani vm.88 9000i:ssä nimenomaan lukee lontoon kielellä että nestepinta tarkastetaan kun järjestelmä on paineinen... ja miksi toi nestesäiliö muuten olisi niin jumalaton pullo sillä kun paineet purkaa nousee nestepinta aika ylös ja toisaalta jos täyttää säiliön silloin max-merkkiin kun paineet on purettu niin säiliöhän menee lähes tyhjäksi kun pumppu lähtee pyörimään ja tekee paineet.
En siis väitä mitään koska en itse tiedä, vaan onko kellään tähän varmaa tietoo miten nestepinta tarkastetaan kun ohjekirjakaan ei sitä kerro? Minkä hintainen muuten on tuo painevaraaja ja mistä sellaisen edullisimmillaan saa uuden?
En siis väitä mitään koska en itse tiedä, vaan onko kellään tähän varmaa tietoo miten nestepinta tarkastetaan kun ohjekirjakaan ei sitä kerro? Minkä hintainen muuten on tuo painevaraaja ja mistä sellaisen edullisimmillaan saa uuden?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ABS ongelma
Eipä mene tyhjäksi, toisaalta jos täytät siihen max merkkiin järjestelmänsäiliöhän menee lähes tyhjäksi kun pumppu lähtee pyörimään ja tekee paineet
ollessa paineistettu, niin mahtuuko se purkautuva neste siihen tilaan.
( itse tein tämän mokan että tankkasin säiliön järjestelmä paineistettuna )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ABS ongelma
Mahtuu neste säiliöön helposti vaikka täyttää paineistettuna...
Re: ABS ongelma
Mittaa ensin pyörän anturit, luultavasti jonkun pyörän anturin johto poikki läheltä pyörän napaa. Jos poikki niin pumppu ei pyöri. Automatiikka testaa kaikki piirit ennen kuin pumppu saa luvan lähteä käyntiin.
Re: ABS ongelma
hatami kirjoitti:Mittaa ensin pyörän anturit, luultavasti jonkun pyörän anturin johto poikki läheltä pyörän napaa. Jos poikki niin pumppu ei pyöri. Automatiikka testaa kaikki piirit ennen kuin pumppu saa luvan lähteä käyntiin.
Antilock-valo sammuu hetken päästä kun auton käynnistää, mutta syttyilee joskus kesken ajon, yleensä aivan hiljaisessa vauhdissa. Sit taas vähän ajan päästä sammuu.
Saako tämän ikäisestä luettua vikakoodeja itse, kun ainakin nuoremmasta pystyy siitä antilock valosta lukemaan koodit? Pystyykö näin vanhasta lukemaan edes korjaamolla, eli onko tässä vikamuistia ollenkaan?
Re: ABS ongelma
Kannattais uskoa Valtteria. Nopeasti testattu onko moottori sökö. Itellä oli moottorin seinästä lohjennu magneetti ja menny roottorin väliin.valtteri kirjoitti:On hajoaavaa tavaraa , kokeile 12 V suoraan pumpulle niin selviää onko pumppu hajalla
Re: ABS ongelma
Kyllä kai moottori on kunnossa kun nostaa paineet ja abs:it toimii silloin kun valo ei pala... toi valo palaa siis ajoittain ja yleensä vasta hiljaisessa vauhdissa.
Re: ABS ongelma
Itsellä -89:ssä vastaava ongelma. Kaarteissa/kiihdytyksessä ja joskus jarruttaessa syttyy. Oletin että olis pyöränanturin johto heikolla hapella, että se katkoo välillä... Jos se ajossa katkoo niin silloin ei varmaan kytke moottoriakaan pois päältä?
Re: ABS ongelma
Jahhas... ihmettelinkin eilen illalla että mikä pirun johto on lisätty itse tonne abs:in ohjainyksikön pistokkeeseen ja se johto ei ole kytketty mihinkään, pää on vaan teipattu. Hyvä etten jo katkaissu piuhaa pois.
Tossa nimittäin kun lueskelin noita http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... nostic.htm sivuja niin näyttäs siltä että tohon mun kiesiin onpi vaihdettu tuoreempi ohjainyksikkö ja siitähän pääsee lukemaan itse noi vikakoodit kun piuhan käyttää maissa... ja ei kun konepellin alle... saa nähdä tuleeko koodeja vai savua. Voihan ne vikakoodit tulla saabissa savumerkkeinäkin...
Tossa nimittäin kun lueskelin noita http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... nostic.htm sivuja niin näyttäs siltä että tohon mun kiesiin onpi vaihdettu tuoreempi ohjainyksikkö ja siitähän pääsee lukemaan itse noi vikakoodit kun piuhan käyttää maissa... ja ei kun konepellin alle... saa nähdä tuleeko koodeja vai savua. Voihan ne vikakoodit tulla saabissa savumerkkeinäkin...

Re: ABS ongelma
eipä saanu koodeja ulos, ilmeisesti autossa joskus käytetty tuoreempaa boksia ja vaihdettu vanha takaisin kun saatu vikakoodit selville. mut sainpa selville että takapyörän anturissa oli eroa muihin ja kun otin irti anturin ja putsasin anturin päästä ruostenokareen sekä hammaskehästä raaputtelin ja puhalsin paskaa sen mitä siitä anturin aukosta sai niin eipä enää valo ole palanut.