Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Elikäs autona on 9000 2.0t -98, jossa Speed Partsin Steg 1, mittarissa 210 tkm, sirulla 80 tkm. Tänään heti liikkeelle lähdön jälkeen huomasin, että autosta puuttuu normaali potku. Marketin parkkiluolassa ajoin ja kiihdyttelin ikkuna auki eikä normaalia vinkunaa ja hukkaportin puhinaa kuulu lainkaan. Auto ei savuta, ei käynnistettäessä eikä ajossa, eikä siinä muutoinkaan ole huomattavissa mitään muuta kuin tehon äkillinen kato. Tsekkasin pikaisesti ulkoisesti myös konehuoneen, mutta mitään outoa en nähnyt.

Eli mikäs voisi olla vialla, turbo kenties? Olen ymmärtänyt, että turbon hajoaminen johtaa ainakin usein kovaan savutukseen.. Voiko hukkaportti hajota, mitkä ovat oireet tuolloin? Kiitoksia etukäteen avustanne!

-J-
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24011
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko tanko paikallaan turbon luona? eli hukkaportin kellon se justka...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

nalleolut kirjoitti:onko tanko paikallaan turbon luona? eli hukkaportin kellon se justka...
Pystytkö tarkentamaan hieman kysymystä? :D En ole niin sisällä tuon hukkaportin toiminnassa, mutta koordinaateilla voin käydä pihalla tsekkaamassa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24011
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siis hukkaportin tanko....oli sana itsellänikin hukassa---- heti ku konepellin aukaset ni pakosarjan alla on turbo ja siellä on myös hukkaportti----näiden välissä on tanko
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

nalleolut kirjoitti:siis hukkaportin tanko....oli sana itsellänikin hukassa---- heti ku konepellin aukaset ni pakosarjan alla on turbo ja siellä on myös hukkaportti----näiden välissä on tanko
Sikäli kuin ymmärsin mitä tarkoitat, tanko näyttäisi olevan paikallaan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

tässä vanhaa juttua tangosta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a

vika voi olla myös lpt-asentoon juuttunessa BCV:ssa = magneettiventtiilissä, sen saat testattua jos hyrrä ahtaa hullun lailla jos irrotat W-letkun mankkuvenasta (keskimmäinen). Pitäisi mennä kevyesti fuelcuttiin saakka.

Olihan ahtomittari käytettävissä, olihan ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

vesa67 kirjoitti:tässä vanhaa juttua tangosta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a

vika voi olla myös lpt-asentoon juuttunessa BCV:ssa = magneettiventtiilissä, sen saat testattua jos hyrrä ahtaa hullun lailla jos irrotat W-letkun mankkuvenasta (keskimmäinen). Pitäisi mennä kevyesti fuelcuttiin saakka.

Olihan ahtomittari käytettävissä, olihan ?
Ei ole ahtomittaria autossa, kyseessä siis 2,0t, jossa sellaista ei ole vakiona eikä minun tapauksessa lisättynäkään. Mutta käyn jossain välissä kokeilamassa autoa niin, että irroitan keskimmäisen letkun magneettiventtiilistä. Onko tuossa suuri vaara, että turbo tai joku muu hajoaa (jos ei ole hajalla), kun tuota koittaa varovasti letkun ollessa irti?

Tuota tangon jumittumisceissiä en oikein ymmärtänyt, en ainakaan osanne sitä itse kokeilla.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tonnarin alle pitää oikeastaan mennä että näkee tuon tangon ja hukkaportin tilanteen. Sitten kun sen ymmärtää niin voi yläkautta sormilla sorkkia myöhemmin kunhan kone on jäähtynyt pikkasen.
Tässä kuvia tilanteesta :
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... ostadj.php

Kaikki autolla ajaminen ja kierrosten nostaminen menee "suoritetaan omalla riskillä" -kategoriaan, mutta itse olen testaillut W-letku ilmassa (tai auki jumittuneella mankkuvenalla) aika monta kertaa monessa autossa enkä ole saanut mitään rikki. Vakiohyrräkin kun nostaa paineet fuelcuttiin ilman mankkuvenan hillintää jo noin 3000 rpm:n mennessä

Mankkuvenatesti on siis helpompi ja nopeampi tehdä kuin tuo tangon ihmettely altapäin jos asiat laittaa järkevyysjärjestykseen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja Phor »

Itse pariviikkoa sitten juuri ihmettelin samaista äkillistä tehokatoa. Äkkiä sen hukkaportin tangon kokeilee kylmästä moottorista valosalla. Auton edessä seistessä vasenta kouraa, kun työntää kompuran ja ahtimen välistä sinne ahtimen taa, nin kyllä sen hukkaportin löytää helposti, paikalleen laittaminen yleensä tarvii alla käymisen. Tangon näkee siitä pakosarjan välistä ja jos se liikkuu niin irti on.
Sitten sokan saaminen hukkaporttiin on taas isompi juttu. Jouduin ite poraamaan uudestaan reiän auki sokalle. Tosin mulla meni pakosarjakin vaihtoon,et samalla kävi kätevästi, kun turbo oli pöydällä. Nyt on haponkestävä sokka paikalla, et jonkin aikaa kestää enneku katkee. Tosin uutta turboa tässä odotellaan :evil:
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tosiaan kuten jo aikaisemmin todettu,
-Ensin w-letku testi - jos ahtaa niin mankku rikki.
-Jos ei ahda niin tarkasta hukkaportin tanko/kello (tarkasta myös alipaineletkut tässä välissä - jos ei vikaa niin kokeile varmasti ehjällä bypassilla.
-Jos ei vieläkään ahda tarkasta ahtoputket - jos ei vieläkään ahda vaihda ahdin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

j0ne kirjoitti:Tosiaan kuten jo aikaisemmin todettu,
-Ensin w-letku testi - jos ahtaa niin mankku rikki.
-Jos ei ahda niin tarkasta hukkaportin tanko/kello (tarkasta myös alipaineletkut tässä välissä - jos ei vikaa niin kokeile varmasti ehjällä bypassilla.
-Jos ei vieläkään ahda tarkasta ahtoputket - jos ei vieläkään ahda vaihda ahdin.
Tähän mennessä kiitoksia kaikille avusta!

En päässyt vielä tuota W-letkutestiä tekemään matkojen takia, mutta onko niin, että mikä magneettiventtiili on sökönä, ei paineita ole lainkaan? Auto ainakin tuntui siltä, että ahdin on kokonaan poissa pelistä, ei vain peruspaineilla. Toiseksi, paljonko tuollainen uusi venttiili maksaa ja mistä kannattaa lähteä katsastamaan uutta tilalla, jos se se sattuisi olemaan?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kyllähän se rikkinäisellä mankulla peruspaineille pitäisi päästä - samoin kun mankun virtajohto irti.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

j0ne kirjoitti:Kyllähän se rikkinäisellä mankulla peruspaineille pitäisi päästä - samoin kun mankun virtajohto irti.
Ei pääse aina... mankku voi rikkoontua myös niin, että ahtaa kokoajan kaikki, mitä hyrrästä lähtee nimim. kokemusta on. Eli ahtoi kaikki, oli piuha kiinni tai ei. Vasta letkujärjestystä muuttamalla saatiin peruspaineille. Peruspaineet saa testailtua varmimmin yhdistämällä C ja W letkut, eli ahtimen kompuralta menee paine suoraan hukkiksen kellolle ja kellon jousi määrittelee peruspaineet.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei pääse aina...
Tuo kyllä tiedossa, mutta kysymys olikin että topicin auto ei ahda ollenkaan joten mankkuvena vika ei vissiin ole mahdollinen? Eli mankkuvena rikki ahtaa joko peruspaineet tai sitten tappiin(tai siltä ja väliltä pykien), nolla ahdoille se ei kuitenkaan vedä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No joo, taisi laiskuus yllättää, kun en jaksanut lukea koko topiccia alusta alkaen :oops:. Joskus peruspaineet tuommosessa stageautossa voivat tuntua, ettei ahda ollenkaan, joten minulta ääni tuolle hukkiksen tangolle/mankkuvenalle. Se ahtopainemittari voisi olla hyvä apu testauksessa. Imusarjassa on tähän valmis paikka(semmonen kumitulppa), siihen vain letku ja mittari kiinni. Jos ahdin olisi leikannut kiinni, olisi auto todella tukkoinen ajaa. Tämänkin voi tietysti tarkistaa irrottamalla imuputki ahtimesta ja kokeilemalla siipiä pyörivätkö.

Ensimmäisessä viestissä tosin omistaja mainitsee hukkiksen puhinan, sellaista en ole koskaan kuullut, ellei henkilö tarkoita by-passin suhinaa. By-pass on siinä alumiinisessa ahtoputkessa kiinni oleva musta muovinen mötikkä, johon tulee alipaineletku imusarjasta. Tämä vain kaiken varalta tiedoksi omistajalle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin