Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Elikäs autona on 9000 2.0t -98, jossa Speed Partsin Steg 1, mittarissa 210 tkm, sirulla 80 tkm. Tänään heti liikkeelle lähdön jälkeen huomasin, että autosta puuttuu normaali potku. Marketin parkkiluolassa ajoin ja kiihdyttelin ikkuna auki eikä normaalia vinkunaa ja hukkaportin puhinaa kuulu lainkaan. Auto ei savuta, ei käynnistettäessä eikä ajossa, eikä siinä muutoinkaan ole huomattavissa mitään muuta kuin tehon äkillinen kato. Tsekkasin pikaisesti ulkoisesti myös konehuoneen, mutta mitään outoa en nähnyt.
Eli mikäs voisi olla vialla, turbo kenties? Olen ymmärtänyt, että turbon hajoaminen johtaa ainakin usein kovaan savutukseen.. Voiko hukkaportti hajota, mitkä ovat oireet tuolloin? Kiitoksia etukäteen avustanne!
-J-
Eli mikäs voisi olla vialla, turbo kenties? Olen ymmärtänyt, että turbon hajoaminen johtaa ainakin usein kovaan savutukseen.. Voiko hukkaportti hajota, mitkä ovat oireet tuolloin? Kiitoksia etukäteen avustanne!
-J-
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
onko tanko paikallaan turbon luona? eli hukkaportin kellon se justka...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Pystytkö tarkentamaan hieman kysymystä? En ole niin sisällä tuon hukkaportin toiminnassa, mutta koordinaateilla voin käydä pihalla tsekkaamassa.nalleolut kirjoitti:onko tanko paikallaan turbon luona? eli hukkaportin kellon se justka...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
siis hukkaportin tanko....oli sana itsellänikin hukassa---- heti ku konepellin aukaset ni pakosarjan alla on turbo ja siellä on myös hukkaportti----näiden välissä on tanko
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Sikäli kuin ymmärsin mitä tarkoitat, tanko näyttäisi olevan paikallaan.nalleolut kirjoitti:siis hukkaportin tanko....oli sana itsellänikin hukassa---- heti ku konepellin aukaset ni pakosarjan alla on turbo ja siellä on myös hukkaportti----näiden välissä on tanko
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
tässä vanhaa juttua tangosta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
vika voi olla myös lpt-asentoon juuttunessa BCV:ssa = magneettiventtiilissä, sen saat testattua jos hyrrä ahtaa hullun lailla jos irrotat W-letkun mankkuvenasta (keskimmäinen). Pitäisi mennä kevyesti fuelcuttiin saakka.
Olihan ahtomittari käytettävissä, olihan ?
vika voi olla myös lpt-asentoon juuttunessa BCV:ssa = magneettiventtiilissä, sen saat testattua jos hyrrä ahtaa hullun lailla jos irrotat W-letkun mankkuvenasta (keskimmäinen). Pitäisi mennä kevyesti fuelcuttiin saakka.
Olihan ahtomittari käytettävissä, olihan ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Ei ole ahtomittaria autossa, kyseessä siis 2,0t, jossa sellaista ei ole vakiona eikä minun tapauksessa lisättynäkään. Mutta käyn jossain välissä kokeilamassa autoa niin, että irroitan keskimmäisen letkun magneettiventtiilistä. Onko tuossa suuri vaara, että turbo tai joku muu hajoaa (jos ei ole hajalla), kun tuota koittaa varovasti letkun ollessa irti?vesa67 kirjoitti:tässä vanhaa juttua tangosta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
vika voi olla myös lpt-asentoon juuttunessa BCV:ssa = magneettiventtiilissä, sen saat testattua jos hyrrä ahtaa hullun lailla jos irrotat W-letkun mankkuvenasta (keskimmäinen). Pitäisi mennä kevyesti fuelcuttiin saakka.
Olihan ahtomittari käytettävissä, olihan ?
Tuota tangon jumittumisceissiä en oikein ymmärtänyt, en ainakaan osanne sitä itse kokeilla.
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Tonnarin alle pitää oikeastaan mennä että näkee tuon tangon ja hukkaportin tilanteen. Sitten kun sen ymmärtää niin voi yläkautta sormilla sorkkia myöhemmin kunhan kone on jäähtynyt pikkasen.
Tässä kuvia tilanteesta :
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... ostadj.php
Kaikki autolla ajaminen ja kierrosten nostaminen menee "suoritetaan omalla riskillä" -kategoriaan, mutta itse olen testaillut W-letku ilmassa (tai auki jumittuneella mankkuvenalla) aika monta kertaa monessa autossa enkä ole saanut mitään rikki. Vakiohyrräkin kun nostaa paineet fuelcuttiin ilman mankkuvenan hillintää jo noin 3000 rpm:n mennessä
Mankkuvenatesti on siis helpompi ja nopeampi tehdä kuin tuo tangon ihmettely altapäin jos asiat laittaa järkevyysjärjestykseen.
Tässä kuvia tilanteesta :
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... ostadj.php
Kaikki autolla ajaminen ja kierrosten nostaminen menee "suoritetaan omalla riskillä" -kategoriaan, mutta itse olen testaillut W-letku ilmassa (tai auki jumittuneella mankkuvenalla) aika monta kertaa monessa autossa enkä ole saanut mitään rikki. Vakiohyrräkin kun nostaa paineet fuelcuttiin ilman mankkuvenan hillintää jo noin 3000 rpm:n mennessä
Mankkuvenatesti on siis helpompi ja nopeampi tehdä kuin tuo tangon ihmettely altapäin jos asiat laittaa järkevyysjärjestykseen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Itse pariviikkoa sitten juuri ihmettelin samaista äkillistä tehokatoa. Äkkiä sen hukkaportin tangon kokeilee kylmästä moottorista valosalla. Auton edessä seistessä vasenta kouraa, kun työntää kompuran ja ahtimen välistä sinne ahtimen taa, nin kyllä sen hukkaportin löytää helposti, paikalleen laittaminen yleensä tarvii alla käymisen. Tangon näkee siitä pakosarjan välistä ja jos se liikkuu niin irti on.
Sitten sokan saaminen hukkaporttiin on taas isompi juttu. Jouduin ite poraamaan uudestaan reiän auki sokalle. Tosin mulla meni pakosarjakin vaihtoon,et samalla kävi kätevästi, kun turbo oli pöydällä. Nyt on haponkestävä sokka paikalla, et jonkin aikaa kestää enneku katkee. Tosin uutta turboa tässä odotellaan
Sitten sokan saaminen hukkaporttiin on taas isompi juttu. Jouduin ite poraamaan uudestaan reiän auki sokalle. Tosin mulla meni pakosarjakin vaihtoon,et samalla kävi kätevästi, kun turbo oli pöydällä. Nyt on haponkestävä sokka paikalla, et jonkin aikaa kestää enneku katkee. Tosin uutta turboa tässä odotellaan
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Tosiaan kuten jo aikaisemmin todettu,
-Ensin w-letku testi - jos ahtaa niin mankku rikki.
-Jos ei ahda niin tarkasta hukkaportin tanko/kello (tarkasta myös alipaineletkut tässä välissä - jos ei vikaa niin kokeile varmasti ehjällä bypassilla.
-Jos ei vieläkään ahda tarkasta ahtoputket - jos ei vieläkään ahda vaihda ahdin.
-Ensin w-letku testi - jos ahtaa niin mankku rikki.
-Jos ei ahda niin tarkasta hukkaportin tanko/kello (tarkasta myös alipaineletkut tässä välissä - jos ei vikaa niin kokeile varmasti ehjällä bypassilla.
-Jos ei vieläkään ahda tarkasta ahtoputket - jos ei vieläkään ahda vaihda ahdin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Tähän mennessä kiitoksia kaikille avusta!j0ne kirjoitti:Tosiaan kuten jo aikaisemmin todettu,
-Ensin w-letku testi - jos ahtaa niin mankku rikki.
-Jos ei ahda niin tarkasta hukkaportin tanko/kello (tarkasta myös alipaineletkut tässä välissä - jos ei vikaa niin kokeile varmasti ehjällä bypassilla.
-Jos ei vieläkään ahda tarkasta ahtoputket - jos ei vieläkään ahda vaihda ahdin.
En päässyt vielä tuota W-letkutestiä tekemään matkojen takia, mutta onko niin, että mikä magneettiventtiili on sökönä, ei paineita ole lainkaan? Auto ainakin tuntui siltä, että ahdin on kokonaan poissa pelistä, ei vain peruspaineilla. Toiseksi, paljonko tuollainen uusi venttiili maksaa ja mistä kannattaa lähteä katsastamaan uutta tilalla, jos se se sattuisi olemaan?
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Kyllähän se rikkinäisellä mankulla peruspaineille pitäisi päästä - samoin kun mankun virtajohto irti.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Ei pääse aina... mankku voi rikkoontua myös niin, että ahtaa kokoajan kaikki, mitä hyrrästä lähtee nimim. kokemusta on. Eli ahtoi kaikki, oli piuha kiinni tai ei. Vasta letkujärjestystä muuttamalla saatiin peruspaineille. Peruspaineet saa testailtua varmimmin yhdistämällä C ja W letkut, eli ahtimen kompuralta menee paine suoraan hukkiksen kellolle ja kellon jousi määrittelee peruspaineet.j0ne kirjoitti:Kyllähän se rikkinäisellä mankulla peruspaineille pitäisi päästä - samoin kun mankun virtajohto irti.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
Tuo kyllä tiedossa, mutta kysymys olikin että topicin auto ei ahda ollenkaan joten mankkuvena vika ei vissiin ole mahdollinen? Eli mankkuvena rikki ahtaa joko peruspaineet tai sitten tappiin(tai siltä ja väliltä pykien), nolla ahdoille se ei kuitenkaan vedä.Ei pääse aina...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tehot hävisivät, turbo rikki vai vika muualla?
No joo, taisi laiskuus yllättää, kun en jaksanut lukea koko topiccia alusta alkaen . Joskus peruspaineet tuommosessa stageautossa voivat tuntua, ettei ahda ollenkaan, joten minulta ääni tuolle hukkiksen tangolle/mankkuvenalle. Se ahtopainemittari voisi olla hyvä apu testauksessa. Imusarjassa on tähän valmis paikka(semmonen kumitulppa), siihen vain letku ja mittari kiinni. Jos ahdin olisi leikannut kiinni, olisi auto todella tukkoinen ajaa. Tämänkin voi tietysti tarkistaa irrottamalla imuputki ahtimesta ja kokeilemalla siipiä pyörivätkö.
Ensimmäisessä viestissä tosin omistaja mainitsee hukkiksen puhinan, sellaista en ole koskaan kuullut, ellei henkilö tarkoita by-passin suhinaa. By-pass on siinä alumiinisessa ahtoputkessa kiinni oleva musta muovinen mötikkä, johon tulee alipaineletku imusarjasta. Tämä vain kaiken varalta tiedoksi omistajalle.
Matti
Ensimmäisessä viestissä tosin omistaja mainitsee hukkiksen puhinan, sellaista en ole koskaan kuullut, ellei henkilö tarkoita by-passin suhinaa. By-pass on siinä alumiinisessa ahtoputkessa kiinni oleva musta muovinen mötikkä, johon tulee alipaineletku imusarjasta. Tämä vain kaiken varalta tiedoksi omistajalle.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki