Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Jos ne niitit korvaa uppokantaisilla M4 pulteilla kannattaa käyttää vahvaa pulttilaatua, ruuvilukitetta ja katkaista mutterista ylimenevä osa. Pultit kesti 427stä 500 tkm mittarilukemaan, nyt auto on purkua odottamassa mutta tekniikka todennäköisesti jatkaa vielä matkaa.
Stonde
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 00:37

Viesti Kirjoittaja Stonde »

Vihdoin on tonnari kotona, oli ehdottomasti pisin korjaamo käynti mitä tiedän...tasan 7 viikkoa. Vika löytyi vihdoin rikkoutuneesta turbiinista... mietin vain mikä sen olisi rikkonut kun mitään sen suuntaista vikaa ei ennen starttikehän vaihtoa ollut. Noh toimii ja kukkuu kaikesta huolimatta eikä korjaaja veloittanut enää enempää mitä oli alunperin pyytänyt kehän vaihdosta. Hiukan joutuu säätämään vielä kun tuntuu vaihtavan vaihteita pikkuisen liian myöhään.
# 2899

SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re:

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Herätetäämpä henkiin ikivanha topicci. Eli kävi ilmi että ilmeisesti myös omaa tonnaria vaivaa tuo starttikehän niittien löystyminen, sillä pärinä koneen käydessä on melkoinen ja ääni kuuluu juurikin tuon kehän sijainnin paikkeilta. Nyt kysynkin että minkä pellin kautta noihin niitteihin pääsisi käsiksi, jos niille vaikka hieman kemppiliimaa kokeilisi näyttää. Entä miten pelti irtoaa siisteimmin?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja et »

Menehän makaaman auton alle ja katsele koneen ja laatikon välistä aluetta. Hammaskehä näkyy pellin rakosista ja sitten tajuat mikä pelti on ruhjottava. Muistathan kirjoittaa miten meni ja mitä teit jos alat korjata koska iteki pitäis tutkia !
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Oze »

kiristä pyörän pultit jos kolisee... vallankin jos aluvanteet... itellä korjaantu näin kolinat :lol: oli nääs aluvanteen jälkikiristys tekemättä :oops:
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja et »

Oze kirjoitti:kiristä pyörän pultit jos kolisee... vallankin jos aluvanteet... itellä korjaantu näin kolinat :lol: oli nääs aluvanteen jälkikiristys tekemättä :oops:
Kolisiko vanteet konehuoneessa, auton ollessa paikallaan?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Oze »

et kirjoitti:
Oze kirjoitti:kiristä pyörän pultit jos kolisee... vallankin jos aluvanteet... itellä korjaantu näin kolinat :lol: oli nääs aluvanteen jälkikiristys tekemättä :oops:
Kolisiko vanteet konehuoneessa, auton ollessa paikallaan?

vitsi vitsinä :twisted:
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Tää ei nyt etene oikeen taas mihinkään. Eli palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni, niin löytyykö keltään sattumoisin esim. kuvia projektista, missä starttikehän kiinnitys on toteutettu vaihdelaatikkoa irroittamatta. Lähinnä kiinnostaa se miten se suojapelti irtoaa siisteimmin ja miten kiinnitys kannattaa suorittaa ts. miten kiinnitys kestää parhaiten. Siksi lähinnä kysyn, että monasti yksinkertaiseenkin juttuun tuhraantuu tuhottomasti aikaa kun ei oikein tiedä kuinka homma olisi parasta tehdä.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kuvia ei ole, mutta jos en ihan väärin muista, niin sen kytkin- tai turbiinikotelon suojapellin saisi silpomatta pois irroittamalla koneen etu- ja takapuolelta alimmaiset moottorin ja vaihdelaatikon väliset kiinnityspultit. Satavarma en ole koska muisti on mitä on, mutta mahdollisuus kannattaa kyllä tutkia ennenkuin alkaa leikkelemään peltiä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja jus »

Pitää irrottaa kaikki pultit ja raottaa laatikkoa. Keulan puolella ylimmän ja rintapellin puolella startin alapuolella olevan pultin ympärillä on kohdistusholkit ja peltipuoliskot on holkeissa kiinni.

Kai sitä peltiä voisi yrittää taivuttaa jos ei halua leikata?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja jus »

Katselin sattuneesta syystä omasta autostani vaihteiston ja lohkon välissä olevaa peltiä alta ja päältä. Aika ahtaanoloista on, vaikkei peltejä olisi ollenkaan, vetolevyn taaksehan pitää päästä pujottamaan ruuvi tai mutteri ja momentinmuuntimen kotelo rajoittaa tätä olennaisesti. Otollisia kohtia pellin raottamiseen on lohkon etupuolella virranjakajan alla ja takapuolella väliakselin alapuolella.

Lähinnä tuolta alakautta saattaisi päästä näkemäänkin jotain.

Starttimoottorin aukon kautta olisi ehkä eniten tilaa päästä vetolevyn toiselle puolelle, mutta siellä on johtosarjaa, letkuja ja imusarjaa näköesteenä.

Vaihteistoa muutaman sentin raottamalla saa pellit pois, sitten voi miettiä onnistuuko niittien vaihtaminen siinä tilassa vai pitääkö raottaa enemmän.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Lähinnä mulla kävi mielessä että heitän kemppiliimalla sen kehän kiinni sieltä raosta. Ainakin mitä noista vanhoista topiceista kävi ilmi, etteivät noi ruuveilla korvatut niititkään ole olleet niitä pitkäikäisimpiä virityksiä.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja et »

Väliakselin läheltä löytyy "kohtalaisesti" tilaa jos oikein kunnolla käyttää lekaa ja hitsaustaitoinen pystyy ehkä korjaamaan vian sitä kautta. Itellä ei ollu työkalua kampiaksilan pyörittämiseen niin homma jäi siihen.
Lähinnä kiinnostaa et voiko mutterit olla löysällä vai onko niittejä irronnut/löysällä kun koneen lämmitessä alkaa kalkatus joka ilmojen viiletessä on vähentynyt. Jos kyseessä on ainoastaan niittien löystyminen niin ainut keino on varmaan hienostunut hitsaus tai paalaus.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

et kirjoitti:Väliakselin läheltä löytyy "kohtalaisesti" tilaa jos oikein kunnolla käyttää lekaa ja hitsaustaitoinen pystyy ehkä korjaamaan vian sitä kautta. Itellä ei ollu työkalua kampiaksilan pyörittämiseen niin homma jäi siihen.
Lähinnä kiinnostaa et voiko mutterit olla löysällä vai onko niittejä irronnut/löysällä kun koneen lämmitessä alkaa kalkatus joka ilmojen viiletessä on vähentynyt. Jos kyseessä on ainoastaan niittien löystyminen niin ainut keino on varmaan hienostunut hitsaus tai paalaus.
Sanoisimpa että niiden niittien katselu on turhaa, olen sata varma että tässä
tapauksessa jakolevy on halki.
( nimim....kokemusta omaava )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin