check engine & anti lock

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

Saab 9000 CD 2.3l vm.91

Viesti Kirjoittaja paxte »

Moi,
rekkasin just itteni ineen ku tuo saabismionsairausnetti ei vastannu viestiin.. =(

Elikkäs absit reistailee.. --> antilock palaa taulussa! Takana ilmeisesti vasemmalla johto poikki tai anturipskana.. tunkkauksessa johdot kireni. Palat sitä ennen vaihettu toiminta oli jo silloin vajaata mutta valo ei palanut.

Miten mittaan anturin ? Autoelektroniikkainsinööriksi opiskeleva kaverini sanoi että skooppi vaan kiinni tai true rms-mittari..(?) en saanut lukemia tavallisella yleismittarilla.. (maana runko?) anturi on niin pskasti kyl tuolla kiinni ei oikeen sovi mikään avain tohon..

tarkat ohjeet kiitos!

Entäs korjaus?
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

hakuba2 kirjoitti:Eli viat ovat seuraavat:
Check engine valo syttyy sillon tällön ajon aikana, mutta ei vaikuta ajoon miteenkään. Eli auto toimii normaalisti ja sitten valo sammuu omia aikojaan. Esim tänään ku tulin Mikkelistä Jyväskylään, niin valo paloi n.50km ja sitten sammui.. Eli onko kennelläkään ollut vastaavaa vikaa autossa..

Ja sitten tää anti lock juttu. Se valo palaa lähes aina. Jarrut toimii kyllä normaalisti, siitä en tiedä toimiiko ABS:t mutta kyllää se auto ainakin pysähtyy ja hyvin.. Mitäs se katsastus mies sanoo tosta anti breik valosta jos se palaa katsastuksen aikana?

Mulla on kans sama juttu. Anti Lock valo syttyy ja sammuu omia aikojaan. Sain vinkin, et pitäis putsata pyörissä olevat anturit, niin valo sammuu. Mulle tuli heti rätti ja puhdistusnesteet mieleen, mut sit ymmärsin, ettei se niin yksinkertaista olekaan. Korjaamolla "small- talkia" jutellessa ne sano, et varaa joskus aika niin he putsaa ne. Kuulemma pikku homma asiantuntijalle, mut ei rätti käteen korjaajalle.
No auttakaa avutonta jos vaan pystytte..
:lol:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 9000 CD 2.3l vm.91

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

paxte kirjoitti:Moi,
rekkasin just itteni ineen ku tuo saabismionsairausnetti ei vastannu viestiin.. =(

Elikkäs absit reistailee.. --> antilock palaa taulussa! Takana ilmeisesti vasemmalla johto poikki tai anturipskana.. tunkkauksessa johdot kireni. Palat sitä ennen vaihettu toiminta oli jo silloin vajaata mutta valo ei palanut.

Miten mittaan anturin ? Autoelektroniikkainsinööriksi opiskeleva kaverini sanoi että skooppi vaan kiinni tai true rms-mittari..(?) en saanut lukemia tavallisella yleismittarilla.. (maana runko?) anturi on niin pskasti kyl tuolla kiinni ei oikeen sovi mikään avain tohon..

tarkat ohjeet kiitos!



Entäs korjaus?
MINULTA LÖYTYY EHJÄ ANTURI HINTAAN 20,- euroo.

Tarjoa sitä mittaria suoraan pistokkeen johtoliitoksiin...eikä mihinkään maahan.
http://www.tpu.fi/~kopponen/page158hall ... c474919620
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: Saab 9000 CD 2.3l vm.91

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

9000CD23T kirjoitti:
paxte kirjoitti:Moi,
rekkasin just itteni ineen ku tuo saabismionsairausnetti ei vastannu viestiin.. =(

Elikkäs absit reistailee.. --> antilock palaa taulussa! Takana ilmeisesti vasemmalla johto poikki tai anturipskana.. tunkkauksessa johdot kireni. Palat sitä ennen vaihettu toiminta oli jo silloin vajaata mutta valo ei palanut.

Miten mittaan anturin ? Autoelektroniikkainsinööriksi opiskeleva kaverini sanoi että skooppi vaan kiinni tai true rms-mittari..(?) en saanut lukemia tavallisella yleismittarilla.. (maana runko?) anturi on niin pskasti kyl tuolla kiinni ei oikeen sovi mikään avain tohon..

tarkat ohjeet kiitos!

Voisin kuvitella homman olevan juuri tuollaista minullakin, siksi vien suosilla autoni korjaamolle. Säästän aikaa ja vaivaa ja vitutuksen epäonnistuneesta omasta työstä jota en hallitsisi kuitenkaan.

Entäs korjaus?
MINULTA LÖYTYY EHJÄ ANTURI HINTAAN 20,- euroo.

Tarjoa sitä mittaria suoraan pistokkeen johtoliitoksiin...eikä mihinkään maahan.
http://www.tpu.fi/~kopponen/page158hall ... c474919620
8)
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

absi anturia vm.91 autoon.

Viesti Kirjoittaja paxte »

myykää jos jollain on .
Viimeksi muokannut paxte, Ma Huhti 18, 2005 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

riisipussi kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Vaikka lukeekin "vaihtoehtoinen", niin siinä on semmoinen juju että joutuu poistattamaan abs järjetelmät autosta joka maksaa noin 500e vanhaa rahaa. Eli abs järjestelmä ei saa olla autossa "vajaa kuntoisena". Ei mene katastuksesta läpi.
Paikallisen konttorin kolmen katsastusmiehen mielipide oli viime talvena
että vaihtoehtoinen kun lukee otteessa niin voi toimia tai sitten ei,
kunhan ei pala varoitusvalo. Yksi kehoitti vielä poistamaan polttimon jos on ongelmia ABS kanssa, perusteli että toiminta on tasan tarkkaan
sama onko ABS mokkulat autossa kiinni vai ei jos ei pelaa niin on vaan tavallinen jarrujärjestelmä.
Asia ei kumminkaan ole näin kuten "Luulet" vaihtoehtoisella edelleen tarkoitetaan abs järjestelmän purkua, ei tasan tarkkaan valtio anna ajella autolla jossa on "arvaamattomat" jarrut, mietippä jos järjestelmä päättää aktivoitua kesken jarrutuksen ja taas lähtä pois tai kuvittelee että rengas ei pyöri ja löysää jarruvoiman kokonaan pois eikä kytke enää päälle. Soitappa kuule Akelle ja tarkista asia sieltä. Itse tiedän siittä että aikoinaan kun ensimmäistä tonttua olin ostamassa, yhdessä abs tontussa paloi valo ja aloin selvittämään miten siihen suhtaudutaan katsastuksessa. Sain yllä olevat kommentit, eli järjestelmä pitää muuttaa lukkiutuvaksi lukkiutumattomasta. Asian on vielä vahvistanut saabin merkkiliike, johon toisin ei ole aina luottamista, mutta olivat kuulema tehneet näitä järjestelmän purkuja 3000mk:sta.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

ABSI ANTURI TONNARIIN!

Viesti Kirjoittaja paxte »

Ostan toimivan! siis käytävä vm.91 tonnariin.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

9000cst kirjoitti:
riisipussi kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Vaikka lukeekin "vaihtoehtoinen", niin siinä on semmoinen juju että joutuu poistattamaan abs järjetelmät autosta joka maksaa noin 500e vanhaa rahaa. Eli abs järjestelmä ei saa olla autossa "vajaa kuntoisena". Ei mene katastuksesta läpi.
Paikallisen konttorin kolmen katsastusmiehen mielipide oli viime talvena
että vaihtoehtoinen kun lukee otteessa niin voi toimia tai sitten ei,
kunhan ei pala varoitusvalo. Yksi kehoitti vielä poistamaan polttimon jos on ongelmia ABS kanssa, perusteli että toiminta on tasan tarkkaan
sama onko ABS mokkulat autossa kiinni vai ei jos ei pelaa niin on vaan tavallinen jarrujärjestelmä.
Asia ei kumminkaan ole näin kuten "Luulet" vaihtoehtoisella edelleen tarkoitetaan abs järjestelmän purkua, ei tasan tarkkaan valtio anna ajella autolla jossa on "arvaamattomat" jarrut, mietippä jos järjestelmä päättää aktivoitua kesken jarrutuksen ja taas lähtä pois tai kuvittelee että rengas ei pyöri ja löysää jarruvoiman kokonaan pois eikä kytke enää päälle. Soitappa kuule Akelle ja tarkista asia sieltä. Itse tiedän siittä että aikoinaan kun ensimmäistä tonttua olin ostamassa, yhdessä abs tontussa paloi valo ja aloin selvittämään miten siihen suhtaudutaan katsastuksessa. Sain yllä olevat kommentit, eli järjestelmä pitää muuttaa lukkiutuvaksi lukkiutumattomasta. Asian on vielä vahvistanut saabin merkkiliike, johon toisin ei ole aina luottamista, mutta olivat kuulema tehneet näitä järjestelmän purkuja 3000mk:sta.
Heh, huomasin tämän vuodatuksen vasta nyt :lol:
Ensinnäkään minä en luule yhtään mitään.
Ne on nuo edellä mainitut kolme katsastusmiestä jotka luulevat ilmeisesti.
Mietippä ABS jarrujen toiminta vielä kerran.
Mitä haittaa on että toimimattomat ABS jarrut aktivoituisivat yllättäen jarrutuksessa? Väitätkö että ABS jarrut ovatkin vaaralliset? Vai tuleeko vaara siitä että pitää saada pyörät lukkiutumaan ja ne eivätkään lukkiudu?

Entäs toinen skenaariosi, ABS:t ei annakkaan jarrupainetta.
Mietippä vielä kerran onko todennäköisempää että noin voisi käydä (käytännössä mahdotonta) silloin kuin ABS:t toimivat vai silloin kun niissä on vielä suojatoimintojen ja rakenteen lisäksi virhetila, jolloin ne eivät toimi ollenkaan.
Jos vielä epäilet noita tilanteita, kannattaa tutustua ABS laitteiden toiminta tapaan.

AKEsta en kommentoi mitään, jauhanut aikanaan jo tarpeeksi prätkien kohtelusta 8)

Suurin ja todellisin vaara piilee moottorin sammumisessa kesken ajon. Lisätään vielä hiukan vuotava painesäiliö esim. Saabin pneumaattis/hudraulis/sähkö jarruihin ja ohjaus tehostimen katoaminen, niin ollaan pahassa tilanteessa. Sammumisen kokeneita on tälläkin foorumilla.

Ja lopuksi, asiat riitelevät ei ihmiset Kuva
9000 CD 2.3 -90
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Tänään käytin auton katsastuksessa. Tolle anti lock ongelmalle en oo mitään osannu tehdä, joten riskillä vaan katsastukseen.. Itse olen havainnut, että ku kääntäessä jarruttaa, niin anti lock valo syttyy..
No tänään vein auton katsastukseen ja ensimmäisenä oli jarrutesti siin pihalla, äijä ajo mun saabin sit pihalta talliin anti lock valo paloi ja se katsastusmies nousi ulos autosta ja tokas vaan, et hyvin toimii noi jarrut..
Mitään muuta vikaa autosta ei löytynyt, kuin et avain lähtee irti virtalukosta ajonaikan..
Eli ainakaan palokan K1-katsastuksessa katsastusmiehiä ei kiinnosta anti lock valo..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
liki
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 10:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja liki »

[quote="Mimmi"]Check Engine-valo voi tulla esim. lambda-anturin tai ilmamassamittarin viallisuudesta. ABS-merkkivalon palaessa jarrut toimivat kuten normaalit jarrut, eli pyörät lukkiutuvat painettaessa tarpeeksi lujaa jarrupoljinta. ABS valon palaessa katsastus keskeytyy.[/quote]

Tuota, tuota... Itsellä on 2 kertaa syttynyt tuo "check engine" ja jäänyt palamaan, auto oireeton. Länsi-Auton analyysilaite sanoi molemmilla kerroilla:

"P0170 Sopeutus, vikaa mahdollisesti Lamban toiminnassa, pakoputkessa vuoto, imuilmavuoto tai polttoaineen paineet:"

Myöhemmin kyllä osoittautuikin että pakoputki oli "valmista kauraa" ja katkesi tuossa alkusyksystä katalysaattorin takaa. LA:lla arvelivat että olisi hyvin voinut olla Lambdan maadoitusongelma jos pakoputki kerran oli lähes valmis, mutta voiko noista vetää mitään johtopäätöksiä sillä perusteella että "check engine" vilkahtaa tai jää palamaan?
Vastaa Viestiin