check engine & anti lock
Saab 9000 CD 2.3l vm.91
Moi,
rekkasin just itteni ineen ku tuo saabismionsairausnetti ei vastannu viestiin.. =(
Elikkäs absit reistailee.. --> antilock palaa taulussa! Takana ilmeisesti vasemmalla johto poikki tai anturipskana.. tunkkauksessa johdot kireni. Palat sitä ennen vaihettu toiminta oli jo silloin vajaata mutta valo ei palanut.
Miten mittaan anturin ? Autoelektroniikkainsinööriksi opiskeleva kaverini sanoi että skooppi vaan kiinni tai true rms-mittari..(?) en saanut lukemia tavallisella yleismittarilla.. (maana runko?) anturi on niin pskasti kyl tuolla kiinni ei oikeen sovi mikään avain tohon..
tarkat ohjeet kiitos!
Entäs korjaus?
rekkasin just itteni ineen ku tuo saabismionsairausnetti ei vastannu viestiin.. =(
Elikkäs absit reistailee.. --> antilock palaa taulussa! Takana ilmeisesti vasemmalla johto poikki tai anturipskana.. tunkkauksessa johdot kireni. Palat sitä ennen vaihettu toiminta oli jo silloin vajaata mutta valo ei palanut.
Miten mittaan anturin ? Autoelektroniikkainsinööriksi opiskeleva kaverini sanoi että skooppi vaan kiinni tai true rms-mittari..(?) en saanut lukemia tavallisella yleismittarilla.. (maana runko?) anturi on niin pskasti kyl tuolla kiinni ei oikeen sovi mikään avain tohon..
tarkat ohjeet kiitos!
Entäs korjaus?
Re: check engine & anti lock
hakuba2 kirjoitti:Eli viat ovat seuraavat:
Check engine valo syttyy sillon tällön ajon aikana, mutta ei vaikuta ajoon miteenkään. Eli auto toimii normaalisti ja sitten valo sammuu omia aikojaan. Esim tänään ku tulin Mikkelistä Jyväskylään, niin valo paloi n.50km ja sitten sammui.. Eli onko kennelläkään ollut vastaavaa vikaa autossa..
Ja sitten tää anti lock juttu. Se valo palaa lähes aina. Jarrut toimii kyllä normaalisti, siitä en tiedä toimiiko ABS:t mutta kyllää se auto ainakin pysähtyy ja hyvin.. Mitäs se katsastus mies sanoo tosta anti breik valosta jos se palaa katsastuksen aikana?
Mulla on kans sama juttu. Anti Lock valo syttyy ja sammuu omia aikojaan. Sain vinkin, et pitäis putsata pyörissä olevat anturit, niin valo sammuu. Mulle tuli heti rätti ja puhdistusnesteet mieleen, mut sit ymmärsin, ettei se niin yksinkertaista olekaan. Korjaamolla "small- talkia" jutellessa ne sano, et varaa joskus aika niin he putsaa ne. Kuulemma pikku homma asiantuntijalle, mut ei rätti käteen korjaajalle.
No auttakaa avutonta jos vaan pystytte..
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saab 9000 CD 2.3l vm.91
MINULTA LÖYTYY EHJÄ ANTURI HINTAAN 20,- euroo.paxte kirjoitti:Moi,
rekkasin just itteni ineen ku tuo saabismionsairausnetti ei vastannu viestiin.. =(
Elikkäs absit reistailee.. --> antilock palaa taulussa! Takana ilmeisesti vasemmalla johto poikki tai anturipskana.. tunkkauksessa johdot kireni. Palat sitä ennen vaihettu toiminta oli jo silloin vajaata mutta valo ei palanut.
Miten mittaan anturin ? Autoelektroniikkainsinööriksi opiskeleva kaverini sanoi että skooppi vaan kiinni tai true rms-mittari..(?) en saanut lukemia tavallisella yleismittarilla.. (maana runko?) anturi on niin pskasti kyl tuolla kiinni ei oikeen sovi mikään avain tohon..
tarkat ohjeet kiitos!
Entäs korjaus?
Tarjoa sitä mittaria suoraan pistokkeen johtoliitoksiin...eikä mihinkään maahan.
http://www.tpu.fi/~kopponen/page158hall ... c474919620
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saab 9000 CD 2.3l vm.91
9000CD23T kirjoitti:MINULTA LÖYTYY EHJÄ ANTURI HINTAAN 20,- euroo.paxte kirjoitti:Moi,
rekkasin just itteni ineen ku tuo saabismionsairausnetti ei vastannu viestiin.. =(
Elikkäs absit reistailee.. --> antilock palaa taulussa! Takana ilmeisesti vasemmalla johto poikki tai anturipskana.. tunkkauksessa johdot kireni. Palat sitä ennen vaihettu toiminta oli jo silloin vajaata mutta valo ei palanut.
Miten mittaan anturin ? Autoelektroniikkainsinööriksi opiskeleva kaverini sanoi että skooppi vaan kiinni tai true rms-mittari..(?) en saanut lukemia tavallisella yleismittarilla.. (maana runko?) anturi on niin pskasti kyl tuolla kiinni ei oikeen sovi mikään avain tohon..
tarkat ohjeet kiitos!
Voisin kuvitella homman olevan juuri tuollaista minullakin, siksi vien suosilla autoni korjaamolle. Säästän aikaa ja vaivaa ja vitutuksen epäonnistuneesta omasta työstä jota en hallitsisi kuitenkaan.
Entäs korjaus?
Tarjoa sitä mittaria suoraan pistokkeen johtoliitoksiin...eikä mihinkään maahan.
http://www.tpu.fi/~kopponen/page158hall ... c474919620
absi anturia vm.91 autoon.
myykää jos jollain on .
Viimeksi muokannut paxte, Ma Huhti 18, 2005 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
Re: check engine & anti lock
Asia ei kumminkaan ole näin kuten "Luulet" vaihtoehtoisella edelleen tarkoitetaan abs järjestelmän purkua, ei tasan tarkkaan valtio anna ajella autolla jossa on "arvaamattomat" jarrut, mietippä jos järjestelmä päättää aktivoitua kesken jarrutuksen ja taas lähtä pois tai kuvittelee että rengas ei pyöri ja löysää jarruvoiman kokonaan pois eikä kytke enää päälle. Soitappa kuule Akelle ja tarkista asia sieltä. Itse tiedän siittä että aikoinaan kun ensimmäistä tonttua olin ostamassa, yhdessä abs tontussa paloi valo ja aloin selvittämään miten siihen suhtaudutaan katsastuksessa. Sain yllä olevat kommentit, eli järjestelmä pitää muuttaa lukkiutuvaksi lukkiutumattomasta. Asian on vielä vahvistanut saabin merkkiliike, johon toisin ei ole aina luottamista, mutta olivat kuulema tehneet näitä järjestelmän purkuja 3000mk:sta.riisipussi kirjoitti:Paikallisen konttorin kolmen katsastusmiehen mielipide oli viime talvena9000cst kirjoitti:Vaikka lukeekin "vaihtoehtoinen", niin siinä on semmoinen juju että joutuu poistattamaan abs järjetelmät autosta joka maksaa noin 500e vanhaa rahaa. Eli abs järjestelmä ei saa olla autossa "vajaa kuntoisena". Ei mene katastuksesta läpi.
että vaihtoehtoinen kun lukee otteessa niin voi toimia tai sitten ei,
kunhan ei pala varoitusvalo. Yksi kehoitti vielä poistamaan polttimon jos on ongelmia ABS kanssa, perusteli että toiminta on tasan tarkkaan
sama onko ABS mokkulat autossa kiinni vai ei jos ei pelaa niin on vaan tavallinen jarrujärjestelmä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
ABSI ANTURI TONNARIIN!
Ostan toimivan! siis käytävä vm.91 tonnariin.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Re: check engine & anti lock
Heh, huomasin tämän vuodatuksen vasta nyt9000cst kirjoitti:Asia ei kumminkaan ole näin kuten "Luulet" vaihtoehtoisella edelleen tarkoitetaan abs järjestelmän purkua, ei tasan tarkkaan valtio anna ajella autolla jossa on "arvaamattomat" jarrut, mietippä jos järjestelmä päättää aktivoitua kesken jarrutuksen ja taas lähtä pois tai kuvittelee että rengas ei pyöri ja löysää jarruvoiman kokonaan pois eikä kytke enää päälle. Soitappa kuule Akelle ja tarkista asia sieltä. Itse tiedän siittä että aikoinaan kun ensimmäistä tonttua olin ostamassa, yhdessä abs tontussa paloi valo ja aloin selvittämään miten siihen suhtaudutaan katsastuksessa. Sain yllä olevat kommentit, eli järjestelmä pitää muuttaa lukkiutuvaksi lukkiutumattomasta. Asian on vielä vahvistanut saabin merkkiliike, johon toisin ei ole aina luottamista, mutta olivat kuulema tehneet näitä järjestelmän purkuja 3000mk:sta.riisipussi kirjoitti:Paikallisen konttorin kolmen katsastusmiehen mielipide oli viime talvena9000cst kirjoitti:Vaikka lukeekin "vaihtoehtoinen", niin siinä on semmoinen juju että joutuu poistattamaan abs järjetelmät autosta joka maksaa noin 500e vanhaa rahaa. Eli abs järjestelmä ei saa olla autossa "vajaa kuntoisena". Ei mene katastuksesta läpi.
että vaihtoehtoinen kun lukee otteessa niin voi toimia tai sitten ei,
kunhan ei pala varoitusvalo. Yksi kehoitti vielä poistamaan polttimon jos on ongelmia ABS kanssa, perusteli että toiminta on tasan tarkkaan
sama onko ABS mokkulat autossa kiinni vai ei jos ei pelaa niin on vaan tavallinen jarrujärjestelmä.
Ensinnäkään minä en luule yhtään mitään.
Ne on nuo edellä mainitut kolme katsastusmiestä jotka luulevat ilmeisesti.
Mietippä ABS jarrujen toiminta vielä kerran.
Mitä haittaa on että toimimattomat ABS jarrut aktivoituisivat yllättäen jarrutuksessa? Väitätkö että ABS jarrut ovatkin vaaralliset? Vai tuleeko vaara siitä että pitää saada pyörät lukkiutumaan ja ne eivätkään lukkiudu?
Entäs toinen skenaariosi, ABS:t ei annakkaan jarrupainetta.
Mietippä vielä kerran onko todennäköisempää että noin voisi käydä (käytännössä mahdotonta) silloin kuin ABS:t toimivat vai silloin kun niissä on vielä suojatoimintojen ja rakenteen lisäksi virhetila, jolloin ne eivät toimi ollenkaan.
Jos vielä epäilet noita tilanteita, kannattaa tutustua ABS laitteiden toiminta tapaan.
AKEsta en kommentoi mitään, jauhanut aikanaan jo tarpeeksi prätkien kohtelusta
Suurin ja todellisin vaara piilee moottorin sammumisessa kesken ajon. Lisätään vielä hiukan vuotava painesäiliö esim. Saabin pneumaattis/hudraulis/sähkö jarruihin ja ohjaus tehostimen katoaminen, niin ollaan pahassa tilanteessa. Sammumisen kokeneita on tälläkin foorumilla.
Ja lopuksi, asiat riitelevät ei ihmiset
9000 CD 2.3 -90
Tänään käytin auton katsastuksessa. Tolle anti lock ongelmalle en oo mitään osannu tehdä, joten riskillä vaan katsastukseen.. Itse olen havainnut, että ku kääntäessä jarruttaa, niin anti lock valo syttyy..
No tänään vein auton katsastukseen ja ensimmäisenä oli jarrutesti siin pihalla, äijä ajo mun saabin sit pihalta talliin anti lock valo paloi ja se katsastusmies nousi ulos autosta ja tokas vaan, et hyvin toimii noi jarrut..
Mitään muuta vikaa autosta ei löytynyt, kuin et avain lähtee irti virtalukosta ajonaikan..
Eli ainakaan palokan K1-katsastuksessa katsastusmiehiä ei kiinnosta anti lock valo..
No tänään vein auton katsastukseen ja ensimmäisenä oli jarrutesti siin pihalla, äijä ajo mun saabin sit pihalta talliin anti lock valo paloi ja se katsastusmies nousi ulos autosta ja tokas vaan, et hyvin toimii noi jarrut..
Mitään muuta vikaa autosta ei löytynyt, kuin et avain lähtee irti virtalukosta ajonaikan..
Eli ainakaan palokan K1-katsastuksessa katsastusmiehiä ei kiinnosta anti lock valo..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
[quote="Mimmi"]Check Engine-valo voi tulla esim. lambda-anturin tai ilmamassamittarin viallisuudesta. ABS-merkkivalon palaessa jarrut toimivat kuten normaalit jarrut, eli pyörät lukkiutuvat painettaessa tarpeeksi lujaa jarrupoljinta. ABS valon palaessa katsastus keskeytyy.[/quote]
Tuota, tuota... Itsellä on 2 kertaa syttynyt tuo "check engine" ja jäänyt palamaan, auto oireeton. Länsi-Auton analyysilaite sanoi molemmilla kerroilla:
"P0170 Sopeutus, vikaa mahdollisesti Lamban toiminnassa, pakoputkessa vuoto, imuilmavuoto tai polttoaineen paineet:"
Myöhemmin kyllä osoittautuikin että pakoputki oli "valmista kauraa" ja katkesi tuossa alkusyksystä katalysaattorin takaa. LA:lla arvelivat että olisi hyvin voinut olla Lambdan maadoitusongelma jos pakoputki kerran oli lähes valmis, mutta voiko noista vetää mitään johtopäätöksiä sillä perusteella että "check engine" vilkahtaa tai jää palamaan?
Tuota, tuota... Itsellä on 2 kertaa syttynyt tuo "check engine" ja jäänyt palamaan, auto oireeton. Länsi-Auton analyysilaite sanoi molemmilla kerroilla:
"P0170 Sopeutus, vikaa mahdollisesti Lamban toiminnassa, pakoputkessa vuoto, imuilmavuoto tai polttoaineen paineet:"
Myöhemmin kyllä osoittautuikin että pakoputki oli "valmista kauraa" ja katkesi tuossa alkusyksystä katalysaattorin takaa. LA:lla arvelivat että olisi hyvin voinut olla Lambdan maadoitusongelma jos pakoputki kerran oli lähes valmis, mutta voiko noista vetää mitään johtopäätöksiä sillä perusteella että "check engine" vilkahtaa tai jää palamaan?