kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja kantti »

Niinpä niin. Eli 303000 ajettu 2.0i antoi eilen illalla kylmänä kunnon ääninäytteet kun konehuoneesta kuului aikamoista rallatusta. Ekana tulee tietysti mieleen että jakopään ketju/kiristin tms. alkas olee tiensä päässä, mutta heräsi myös kysymys, että onkos vm95 vaparivehkeessä tasapainohilut myös mukana?
9000 CD 2,0 -95
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

B204 kun on kyseessä niin tasapainohilut on koneessa. Tosin niiden kanssa ei ole ollut läheskään niin paljoa ongelmia yhdistelmässä 2l+vapari kuin 2.3l+turbo.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

kantti kirjoitti:Niinpä niin. Eli 303000 ajettu 2.0i antoi eilen illalla kylmänä kunnon ääninäytteet kun konehuoneesta kuului aikamoista rallatusta. Ekana tulee tietysti mieleen että jakopään ketju/kiristin tms. alkas olee tiensä päässä, mutta heräsi myös kysymys, että onkos vm95 vaparivehkeessä tasapainohilut myös mukana?
Kokeile käyttää ilman apulaitehihnaa. Kiristäjä päästää erikoisia ääniä hajotessaan.

Jos on ajettu pitkillä öljynvaihtoväleillä, niin saattaa tasapainoakselit/jakopää olla vaihto kunnossa myös tonnareissa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja kantti »

Lisäkysymyksenä/ihmettelynä:
Millä periaatteella jakopään ketjun kiristin toimii Saabeissa? Meinaan vaan sillä kun auto käy nätisti ilman kolinoita tyhjäkäynnillä ja kierrosten nosto saa aikaan rallatusta yms.
Eikös pitäisi olla ennemmin toisin päin jos jakopään ketju löysällä ja kiristin toimii? Vai olenko ihan väärässä...
9000 CD 2,0 -95
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja ajn »

Lainatakseni mediasta tunenttu fiktiivistä hahmoa; "juuri tästä tapauksesta en tiärä mitää, ja on väärä mappikin mukana"....

Mutta yleisellä tasolla kierrosten noustessa ilmestyvä ketjumekkala aiheutunee siitä, että ketju keskipakovoiman vaikutuksesta alkaa ottaa kiinni johonkin ylimääräiseen kohtioon... johon ei pitäisi...

Toinen mahdollisuus on ketjupyörästä katkennut hammas...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

kantti kirjoitti:Lisäkysymyksenä/ihmettelynä:
Millä periaatteella jakopään ketjun kiristin toimii Saabeissa? Meinaan vaan sillä kun auto käy nätisti ilman kolinoita tyhjäkäynnillä ja kierrosten nosto saa aikaan rallatusta yms.
Eikös pitäisi olla ennemmin toisin päin jos jakopään ketju löysällä ja kiristin toimii? Vai olenko ihan väärässä...
Kiristyy öljynpaineella ja lisäksi kiristimessä on lukitus, jolla se ei pääse palautumaan ilman irroitusta eli saavutettu kiristystaso pysyy. Voi tietysti kiristin olla hajonnutkin?

Tasapainotusakselin ketjussa on jousipalautteinen kiristin ja ainakin itse sain sellaisen aika helposti rikki, kun irroittelin tasapainotusakselien rattaita.

Jos et pelkää pientä öljyn roiskumista, niin ottamalla venttiilikoppa pois ja tarkastelemalla ketjun käyttäytymistä auton käydessä.

Itse ottaisin ensimmäiseksi pois apulaitehihna ja kokeilisin käyttää ilman apulaitteita. Vesipumppu, hihnan kiristin ja apurullat ovat kulutusosia, jotka hajotessaan voivat muistutttaa jakopään ylimääräisiä ääniä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja Jope »

9000LPT kirjoitti:Jos et pelkää pientä öljyn roiskumista, niin ottamalla venttiilikoppa pois ja tarkastelemalla ketjun käyttäytymistä auton käydessä.
Ihan mielenkiinnosta, oletko koskaan tehnyt tuota itse Saabin koneessa? Olin siinä ymmärryksessä, että OHC-koneisissa sitä öljyä roiskuu oikein kunnolla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jope kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:Jos et pelkää pientä öljyn roiskumista, niin ottamalla venttiilikoppa pois ja tarkastelemalla ketjun käyttäytymistä auton käydessä.
Ihan mielenkiinnosta, oletko koskaan tehnyt tuota itse Saabin koneessa? Olin siinä ymmärryksessä, että OHC-koneisissa sitä öljyä roiskuu oikein kunnolla.
Joskus pyöritin vähän aikaa ja kyllähän se konehuone kaipaa sen jälkeen pesua :roll: . Myös porukoitten kolkista on pyöritetty ilman venttiilikoppaa ja siitä on vielä konehuone pesemättä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hydraulinen venanpainaja kun on sopivasti kilahtanut niin rallattaa 2000-3000 rpm välillä ja osakaasulla . Tämä tieto kerrotaan ainakin 9-3.n WIS.ssä ja omastani se kirottu rallatus ei ole poistunut moniurahihihnan ja siihen liittyvien rojujen vaihdolla ja tp. ketjun poistolla joten kallistun nostajiin jotka on kyllä pesty ja putsattu miljoona kertaa nekin.
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja kantti »

Joo. Kiitoksia kaikille vinkeistä. Eilen sitten yritin tarkemmin tutkiskella asiaa kun pääsin "pajalle" maaseudulle. Vaan kuinkas kävikään, saappi kehrää kuin kissa enkä saanut ääntä esiin en sitten millään.
Eli pitää seurailla tilannetta... vähän on nyt huuli pyöreenä kun korviin tuntuva rallatus ja kolina häipyy yhtäkkiä (ja kaikki osat on vielä tallella).
9000 CD 2,0 -95
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: kolikolirallatilaa, ket(j)uttaa 2.0i vm95

Viesti Kirjoittaja ajn »

Toi ilmiö sopii juuri hyvin venttiilipainajaan...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin