Kuskin penkki pongahti ylös

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jukka_
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 14:05
Paikkakunta: Hki

Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja Jukka_ »

Moi,

Penkistä tais mennä rikki joku vastepalikka. Kuskin penkki ei meinaa pysy alhaalla vaan pongahtaa aina ylös ääriasentoon kun penkiltä nousee pois. Korkeudensäätövipu osoittaa suoraan ylöspäin penkin ollessa ylhäällä. Sitten ku penkkiin itse istahtaa, niin sen saa säädettyä kohdalleen korkeudensäätövipua käyttäen

Mikäs neuvoksi, uusvanha penkki jostain vai pystyykö ton jotenkin korjaamaan?
cayman
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 28, 2006 15:49
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja cayman »

Jukka_ kirjoitti:Moi,

Penkistä tais mennä rikki joku vastepalikka. Kuskin penkki ei meinaa pysy alhaalla vaan pongahtaa aina ylös ääriasentoon kun penkiltä nousee pois. Korkeudensäätövipu osoittaa suoraan ylöspäin penkin ollessa ylhäällä. Sitten ku penkkiin itse istahtaa, niin sen saa säädettyä kohdalleen korkeudensäätövipua käyttäen

Mikäs neuvoksi, uusvanha penkki jostain vai pystyykö ton jotenkin korjaamaan?
Helpoimmalla pääset ostamalla uuden käytetyn penkin,on se hankala korjata itse en rupeaisi moiseen hommaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja stara »

ei sitä pystykorjaamaan ( tosin kuolinsyyn tutkinta ko palikan suhteen on vielä tekemättä. se on jonkun sortin kitkakytkin ja kun kuluu riittävästi niin ei enää pidä) ja uusi palikka maksaa ihan kipeesti, jotain 200 € jotain 5 vuotta sitten...ko. palikan vaihtokin vaatii pikkasen voimistelua, ymmärtääkseni sen vääntöjousen kannattaa palikan vaihdossa antaa avautua rennoksi sovinnolla ja vääntää sen sitten vireeseen uuden palikan kera.

minä porasin muutaman reiän jakkaran runkoon ja pulttasin sen jakkaran pysyvästi itselleni sopivaan korkoon, koska muut eivät mun saappaalla tallustele.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=34509

tosin kannattaa ensin tarkistaa ettei hammaspyörän lukitus ole pettänyt, kuten noissa linkin- linkeissä sanotaan...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jukka_
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 14:05
Paikkakunta: Hki

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja Jukka_ »

Moi,

kiitos vinkeistä. Nyt se penkki on tosiaan semmoinen, että korkeudensäätö ei pidä missään asennossa, pongahtaa ylös ja kun siihen istuu niin penkki menee ala-asentoon. Säätää sitä ei siis enää voi. Mietin kanssa että jos sen vaan pulttaa jotenkin siihen ala-asentoon ja sillä hyvä :) Mutta pitää alkaa tutkimaan asiaa kunhan aikaa löytyy.
hoyryjyra
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:14

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja hoyryjyra »

Nostetaas aihetta vähäsen. Parisen viikkoa sitten tuli itelle eka saab taloon, 9000 cd 2.0 16V -90. Muuten oikeen hyvä mutta pikkuvikoja löytyy joka sormelle :D Niistä yksi tämä samainen penkin ylösponnahtelu. Onko kukaan saanut tätä vipua/kitkalukkoa toimimaan ilman että on koko vehjettä vaihdettu?

Äsken aukastiin kitkalukko rälläkällä ja vilkastiin sisään niin ei meidän vehkeessä varmaan muuta vikaa ole kuin a) liikaa rasvaa = ei kitkaa b) jousi kulahtanut. Jousta kokeiltiin säätää ns. tappiin mutta ei ollut vaikutusta.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja stara »

hoyryjyra kirjoitti:Nostetaas aihetta vähäsen. Parisen viikkoa sitten tuli itelle eka saab taloon, 9000 cd 2.0 16V -90. Muuten oikeen hyvä mutta pikkuvikoja löytyy joka sormelle :D Niistä yksi tämä samainen penkin ylösponnahtelu. Onko kukaan saanut tätä vipua/kitkalukkoa toimimaan ilman että on koko vehjettä vaihdettu?

Äsken aukastiin kitkalukko rälläkällä ja vilkastiin sisään niin ei meidän vehkeessä varmaan muuta vikaa ole kuin a) liikaa rasvaa = ei kitkaa b) jousi kulahtanut. Jousta kokeiltiin säätää ns. tappiin mutta ei ollut vaikutusta.
kiinnostaisi nähdä kuvia, millaiset sisäkalut siellä on ja minkä tyyppinen jousi. ne säätöruuvitkin siitä olivat jotain ihan hengettömän pieniä kuusiokoloja, säälittävän surkea konstruktio kaikenkaikkiaan.
Saiskohan siihen mitenkään värkättyä lautasjousia sisälle ja kanteen hitsaisi mutterin johon säätöruuvin, alkaisi ainakin kireyttä löytymään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
hoyryjyra
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:14

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja hoyryjyra »

Kuva

Tossa on nippelistä vähän kuvaa. Tuosta on otettu vain muoviosat pois päältä, ainakin tossa mallisa oli niitattu/juotettu prikka joka piti kahvan rungon paikallaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja stara »

Mitenköhän toi toimii, kitkalla vissiin jotenkin pidättää toi vieteri ulkokehältään ?. jos pesisi asetonilla tai tinnerillä liukasteita vähemmälle, jos se ei riitä niin jotain kitkaavaa hiekkapölyä lisäksi.
Varmaan toi kehä kuluu pehmeämpänä kuin jousi tai sitten molemmat kuluu. tossahan on säätö olevinaan ?, jos sitä yrittää jotenkin loihtia lisää, jos vakiosäätö ei riitä ?
Voiskohan tolle jousenpäälle tehdä uuden kiinnitysreiän, siten saisi vissiin säätöä lisää ?

aika keksintö on, todellinen ranettajan paratiisin hedelmä :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
hoyryjyra
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:14

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja hoyryjyra »

stara kirjoitti:Mitenköhän toi toimii, kitkalla vissiin jotenkin pidättää toi vieteri ulkokehältään ?. jos pesisi asetonilla tai tinnerillä liukasteita vähemmälle, jos se ei riitä niin jotain kitkaavaa hiekkapölyä lisäksi.
Varmaan toi kehä kuluu pehmeämpänä kuin jousi tai sitten molemmat kuluu. tossahan on säätö olevinaan ?, jos sitä yrittää jotenkin loihtia lisää, jos vakiosäätö ei riitä ?
Voiskohan tolle jousenpäälle tehdä uuden kiinnitysreiän, siten saisi vissiin säätöä lisää ?

aika keksintö on, todellinen ranettajan paratiisin hedelmä :mrgreen:
Vapaapäivä kuluki mukavasti kun koitti saada tota toimimaan :D Yritin tollasel jarrujen puhdistusaineel saada sitä rasvaa veke siit, ei auttanu. Koitin myös lisätä tavaraa ton kiristyspalikan ja jousen kiinnikepalikan väliin ja sit kiristää sitä mut ei auttanu. Yritin myös purkaa tuota mut se päällimmäinen prikka ei halunnu lähtee, liekö rälläköinti sit kussu akselin ettei enää mahtunu nousemaa.. Alko sit ilta painaa päälle ja huomenna pitäis taas 120km lenkki heittää tol ni jumitin penkin ala-asentoon paril pultil ja heitin penkin paikoillee. Katotaan taas joskus paremmalla ajalla :P
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja Oze »

mul on beige toimiva etupenkki ylimääräsenä.... vaihtaa vaan päälliset omiin väreihin.... mäyräkoiralla voisin luopua siitä :roll:
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Subman
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 16:05

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja Subman »

Oze kirjoitti:mul on beige toimiva etupenkki ylimääräsenä.... vaihtaa vaan päälliset omiin väreihin.... mäyräkoiralla voisin luopua siitä :roll:

Eikö niitä korkeudensäätöpalikoita voi siirtää tuohon omaan penkkiin niin ei tarvis päällisiä vaihtaa. Mulla olis kans sama penkinpomppimisongelma. En ole pakkasten takia tutustunut mekanismiin ollenkaan ja muutenkin tuo oma penkki on 100% ehjä muuten.


Miten muuten suhtautuu katsastusmies tuollaiseen keinutuoliin.
hoyryjyra
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:14

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja hoyryjyra »

Oze kirjoitti:mul on beige toimiva etupenkki ylimääräsenä.... vaihtaa vaan päälliset omiin väreihin.... mäyräkoiralla voisin luopua siitä :roll:
Ongelma tuli kyl ratkaistua mutta... Missäpäin asustelet? Mäyräkoiran hintaan voisin vaikka ostaakkin jos ei missään maailman äärissä ole ja kun sattuu entinenkin penkki olemaan beige :D
Subman kirjoitti:Eikö niitä korkeudensäätöpalikoita voi siirtää tuohon omaan penkkiin niin ei tarvis päällisiä vaihtaa. Mulla olis kans sama penkinpomppimisongelma. En ole pakkasten takia tutustunut mekanismiin ollenkaan ja muutenkin tuo oma penkki on 100% ehjä muuten.
Mitä nyt foorumiin ja korkeussäädön mekanismiin perehdyin niin se palikka on kiinni akselissa minkä ympärillä on jousi josta koituu ongelmia siinä vaiheessa kun sitä ruvetaan vaihtamaan. Vaihtaminen kyllä onnistuu mutta voi olla hieman hankalaa juurikin tuon jousen osalta. Itse vedin omat johtopäätökseni ja päätin olla koskematta :D
Subman
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 16:05

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja Subman »

Lähinnä tarkoitan että pystyykö koko alustaa penkkeihin vaihtamaan. Eli penkkiosa koko hela paskasta irti. Joissakin autoissa on ihan oma kehikkonsa josta penkin saa irti siitä metallikehikosta jossa kaikki toiminnat on. Olen myös kiinnostunut ostamaan mutta koko penkkiä ei kannata ostaa koska rahtikulut noussee pilviin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja jus »

Subman kirjoitti:Lähinnä tarkoitan että pystyykö koko alustaa penkkeihin vaihtamaan. Eli penkkiosa koko hela paskasta irti.
Korkeussäätömekanismi on niitattu/hitsattu istuinosan runkoon, joka on niitattu/hitsattu selkänojan runkoon. Penkistä ei siis saa helposti vaihdettua kiskoja tai korkeussäädön vivustoa tai rungon puolikasta.

Sen sijaan korkeussäädön kitkajarru tuntuisi olevan irrotettavissa, ainakin tässä on siihen ohjetta (pdf:n viimeinen sivu)
http://www.jus.liitin.net/9000etupenkki.pdf
Kuva

Irrottaminen kuulostaa olevan helppoa, penkin ja sivupaneleiden irrottamisen jälkeen vaan penkki yläasentoon ja paksu kierrejousi vapautetaan, ja korkeussäädintä pitelevät ruuvit B avataan.

Takaisin asentaessa penkkirunko ensin alimpaan asentoon, kitkajarrun prässäykset linjaan kahvan merkkien mukaan X-X. Jotain hienosäätöä niin että rattaan hammas on merkin kohdalla (Y-Y). Työnnetään säädin akselin booreihin ja tapit reikiin. Ja kierretään säädintä kiinnittävät ruuvit B kiinni. Penkkirunko väännetään korkeimpaan asentoon ja kiinnitetään paksun kierrejousen pää. Varmistetaan että korkeussäädön ylin ja alin asento saavutetaan vivun liikkuessa kuvan C mukaisen liikeradan.

Jos joku on tällaisen ohjeen tee-se-itse-oppaaseen kirjoittanut, luulisi että työ on tehtävissä. Seuraavaksi pitäisi kokeilla soveltaa ohjeita käytännössä.

Tämä ohje on pätkäisty tee-se-itse-korjaamokirjasta, jossa selostetaaan useimmin tarvittavat operaatiot viivapiirroksin kuvitettuna (34 MB PDF, 528 sivua), löytyy osoitteesta http://www.jus.liitin.net/900085-94.pdf

EDIT: kokeilin irrottaa ylimääräisestä penkinrungosta korkeussäädön. Runko ei ole tontun penkistä, koska siinä on kippaava selkänoja, mutta luulisin että korkeussäädön osalta rakenne on tarpeeksi yhtäläinen, jollei jopa identtinen.

Penkissähän on kummallakin sivulla korkeussäätöä liikuttavat hammaspyörät, jotka on yhdistetty toisiinsa putkella, putken päissä sisällä boorit joilla rattaat lukkiutuu putkeen. Putken ympärillä on kierrejousi, joka keventää vipua kun penkkiä säädetään ylöspäin. Jousi on lukittu putken keskivaiheille sokalla. Vivun yhteydessä on kitkalukko, joka pitää säädön paikallaan silloin kun vipua ei käännetä. Jos kitkalukko ei pidä, penkki nousee jousen painamana yläasentoon.

Penkin saa pysymään alhaalla irrottamalla putkesta jousta pitelevän sokan.
Säätövivun saa irrotettua kiertämällä auki kaksi 8 mm kannalla olevaa pikkuruuvia. Jousi on hyvä olla tässä vaiheessa vapautettuna, säilyy boorit ja sormet? ehjempänä. Irtorungosta jousta oli helppo kääntää putkipihdeillä sen verran että sokan sai vedettyä pois. Tämän jälkeen jousi pääsi karkuun enkä tiedä montako kierrosta jousi oli esijännitetty. Kannattaa irrottaa säädön ollessa yläasennossa, siinä jousen jännitys on pienimmillään.

Säätövivun takaisin asentamistakin kokeilin ohjeiden mukaisesti. Ihan toimivilta ne ohjeet tuntui. Kuvassa on virheellisesti merkitty ruuvit B penkin oikealla laidalla olevaksi, vaikka ruuvit on säätövivun kohdalla penkin sisäpuolella. Kannattaa varmistaa että oikea ja vasen puoli on todellakin alimmassa asennossa vipua paikalleen laittaessa ja katsoa että ruuvien kiristämisen jälkeen vipu liikkuu kuten ohjeen kuvassa. Jos jää väärään asentoon, ylin tai alin asento ei onnistu kun vipu osuu lattiaan tai selkänojan säätönuppiin. Ensimmäisellä yrittämällä sain vivun yhden hampaan tai boorin verran sivuun, oikea ja vasen puoli ei olleet ihan synkassa. Toisella yrittämällä meni oikein. Jousen kiinnittäminen paikalleen puoli kierrosta esikiristämällä onnistui putkipihdeillä helposti. Jos tarve olisi ollut yksi tai puolitoista kierrosta, olisi tarvittu toiset pihdit.

Kuva Kuva

EDIT: Linkki tee-se-itse-oppaaseen korjattu
Viimeksi muokannut jus, Su Maalis 23, 2014 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kuskin penkki pongahti ylös

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tuota Jusin kuvailemaa operaatiota tehtiin yhteen tonnariin monta kertaa (ja lopulta luovutettiin), koska korkeudensäätö toimi oikein tallin lattialla, ja lakkasi toimimasta heti kun penkki ruuvattiin autoon kiinni :lol: Tai toimi se autossakin yhden kerran, sitten säätö rajoittui yläasentoon ja siitä hivenen alaspäin...

Ei mitään hajua mikä meni pieleen, autokin nyt on jo vaihtanut omistajaa. Ei tosin silloin ollut tuollaista ohjetta matkassa. :roll:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin