Kuskin penkki pongahti ylös
Kuskin penkki pongahti ylös
Moi,
Penkistä tais mennä rikki joku vastepalikka. Kuskin penkki ei meinaa pysy alhaalla vaan pongahtaa aina ylös ääriasentoon kun penkiltä nousee pois. Korkeudensäätövipu osoittaa suoraan ylöspäin penkin ollessa ylhäällä. Sitten ku penkkiin itse istahtaa, niin sen saa säädettyä kohdalleen korkeudensäätövipua käyttäen
Mikäs neuvoksi, uusvanha penkki jostain vai pystyykö ton jotenkin korjaamaan?
Penkistä tais mennä rikki joku vastepalikka. Kuskin penkki ei meinaa pysy alhaalla vaan pongahtaa aina ylös ääriasentoon kun penkiltä nousee pois. Korkeudensäätövipu osoittaa suoraan ylöspäin penkin ollessa ylhäällä. Sitten ku penkkiin itse istahtaa, niin sen saa säädettyä kohdalleen korkeudensäätövipua käyttäen
Mikäs neuvoksi, uusvanha penkki jostain vai pystyykö ton jotenkin korjaamaan?
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Helpoimmalla pääset ostamalla uuden käytetyn penkin,on se hankala korjata itse en rupeaisi moiseen hommaan.Jukka_ kirjoitti:Moi,
Penkistä tais mennä rikki joku vastepalikka. Kuskin penkki ei meinaa pysy alhaalla vaan pongahtaa aina ylös ääriasentoon kun penkiltä nousee pois. Korkeudensäätövipu osoittaa suoraan ylöspäin penkin ollessa ylhäällä. Sitten ku penkkiin itse istahtaa, niin sen saa säädettyä kohdalleen korkeudensäätövipua käyttäen
Mikäs neuvoksi, uusvanha penkki jostain vai pystyykö ton jotenkin korjaamaan?
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
ei sitä pystykorjaamaan ( tosin kuolinsyyn tutkinta ko palikan suhteen on vielä tekemättä. se on jonkun sortin kitkakytkin ja kun kuluu riittävästi niin ei enää pidä) ja uusi palikka maksaa ihan kipeesti, jotain 200 € jotain 5 vuotta sitten...ko. palikan vaihtokin vaatii pikkasen voimistelua, ymmärtääkseni sen vääntöjousen kannattaa palikan vaihdossa antaa avautua rennoksi sovinnolla ja vääntää sen sitten vireeseen uuden palikan kera.
minä porasin muutaman reiän jakkaran runkoon ja pulttasin sen jakkaran pysyvästi itselleni sopivaan korkoon, koska muut eivät mun saappaalla tallustele.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=34509
tosin kannattaa ensin tarkistaa ettei hammaspyörän lukitus ole pettänyt, kuten noissa linkin- linkeissä sanotaan...
minä porasin muutaman reiän jakkaran runkoon ja pulttasin sen jakkaran pysyvästi itselleni sopivaan korkoon, koska muut eivät mun saappaalla tallustele.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=34509
tosin kannattaa ensin tarkistaa ettei hammaspyörän lukitus ole pettänyt, kuten noissa linkin- linkeissä sanotaan...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Moi,
kiitos vinkeistä. Nyt se penkki on tosiaan semmoinen, että korkeudensäätö ei pidä missään asennossa, pongahtaa ylös ja kun siihen istuu niin penkki menee ala-asentoon. Säätää sitä ei siis enää voi. Mietin kanssa että jos sen vaan pulttaa jotenkin siihen ala-asentoon ja sillä hyvä
Mutta pitää alkaa tutkimaan asiaa kunhan aikaa löytyy.
kiitos vinkeistä. Nyt se penkki on tosiaan semmoinen, että korkeudensäätö ei pidä missään asennossa, pongahtaa ylös ja kun siihen istuu niin penkki menee ala-asentoon. Säätää sitä ei siis enää voi. Mietin kanssa että jos sen vaan pulttaa jotenkin siihen ala-asentoon ja sillä hyvä

Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Nostetaas aihetta vähäsen. Parisen viikkoa sitten tuli itelle eka saab taloon, 9000 cd 2.0 16V -90. Muuten oikeen hyvä mutta pikkuvikoja löytyy joka sormelle
Niistä yksi tämä samainen penkin ylösponnahtelu. Onko kukaan saanut tätä vipua/kitkalukkoa toimimaan ilman että on koko vehjettä vaihdettu?
Äsken aukastiin kitkalukko rälläkällä ja vilkastiin sisään niin ei meidän vehkeessä varmaan muuta vikaa ole kuin a) liikaa rasvaa = ei kitkaa b) jousi kulahtanut. Jousta kokeiltiin säätää ns. tappiin mutta ei ollut vaikutusta.

Äsken aukastiin kitkalukko rälläkällä ja vilkastiin sisään niin ei meidän vehkeessä varmaan muuta vikaa ole kuin a) liikaa rasvaa = ei kitkaa b) jousi kulahtanut. Jousta kokeiltiin säätää ns. tappiin mutta ei ollut vaikutusta.
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
kiinnostaisi nähdä kuvia, millaiset sisäkalut siellä on ja minkä tyyppinen jousi. ne säätöruuvitkin siitä olivat jotain ihan hengettömän pieniä kuusiokoloja, säälittävän surkea konstruktio kaikenkaikkiaan.hoyryjyra kirjoitti:Nostetaas aihetta vähäsen. Parisen viikkoa sitten tuli itelle eka saab taloon, 9000 cd 2.0 16V -90. Muuten oikeen hyvä mutta pikkuvikoja löytyy joka sormelleNiistä yksi tämä samainen penkin ylösponnahtelu. Onko kukaan saanut tätä vipua/kitkalukkoa toimimaan ilman että on koko vehjettä vaihdettu?
Äsken aukastiin kitkalukko rälläkällä ja vilkastiin sisään niin ei meidän vehkeessä varmaan muuta vikaa ole kuin a) liikaa rasvaa = ei kitkaa b) jousi kulahtanut. Jousta kokeiltiin säätää ns. tappiin mutta ei ollut vaikutusta.
Saiskohan siihen mitenkään värkättyä lautasjousia sisälle ja kanteen hitsaisi mutterin johon säätöruuvin, alkaisi ainakin kireyttä löytymään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Mitenköhän toi toimii, kitkalla vissiin jotenkin pidättää toi vieteri ulkokehältään ?. jos pesisi asetonilla tai tinnerillä liukasteita vähemmälle, jos se ei riitä niin jotain kitkaavaa hiekkapölyä lisäksi.
Varmaan toi kehä kuluu pehmeämpänä kuin jousi tai sitten molemmat kuluu. tossahan on säätö olevinaan ?, jos sitä yrittää jotenkin loihtia lisää, jos vakiosäätö ei riitä ?
Voiskohan tolle jousenpäälle tehdä uuden kiinnitysreiän, siten saisi vissiin säätöä lisää ?
aika keksintö on, todellinen ranettajan paratiisin hedelmä
Varmaan toi kehä kuluu pehmeämpänä kuin jousi tai sitten molemmat kuluu. tossahan on säätö olevinaan ?, jos sitä yrittää jotenkin loihtia lisää, jos vakiosäätö ei riitä ?
Voiskohan tolle jousenpäälle tehdä uuden kiinnitysreiän, siten saisi vissiin säätöä lisää ?
aika keksintö on, todellinen ranettajan paratiisin hedelmä

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Vapaapäivä kuluki mukavasti kun koitti saada tota toimimaanstara kirjoitti:Mitenköhän toi toimii, kitkalla vissiin jotenkin pidättää toi vieteri ulkokehältään ?. jos pesisi asetonilla tai tinnerillä liukasteita vähemmälle, jos se ei riitä niin jotain kitkaavaa hiekkapölyä lisäksi.
Varmaan toi kehä kuluu pehmeämpänä kuin jousi tai sitten molemmat kuluu. tossahan on säätö olevinaan ?, jos sitä yrittää jotenkin loihtia lisää, jos vakiosäätö ei riitä ?
Voiskohan tolle jousenpäälle tehdä uuden kiinnitysreiän, siten saisi vissiin säätöä lisää ?
aika keksintö on, todellinen ranettajan paratiisin hedelmä


Re: Kuskin penkki pongahti ylös
mul on beige toimiva etupenkki ylimääräsenä.... vaihtaa vaan päälliset omiin väreihin.... mäyräkoiralla voisin luopua siitä 

Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Oze kirjoitti:mul on beige toimiva etupenkki ylimääräsenä.... vaihtaa vaan päälliset omiin väreihin.... mäyräkoiralla voisin luopua siitä
Eikö niitä korkeudensäätöpalikoita voi siirtää tuohon omaan penkkiin niin ei tarvis päällisiä vaihtaa. Mulla olis kans sama penkinpomppimisongelma. En ole pakkasten takia tutustunut mekanismiin ollenkaan ja muutenkin tuo oma penkki on 100% ehjä muuten.
Miten muuten suhtautuu katsastusmies tuollaiseen keinutuoliin.
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Ongelma tuli kyl ratkaistua mutta... Missäpäin asustelet? Mäyräkoiran hintaan voisin vaikka ostaakkin jos ei missään maailman äärissä ole ja kun sattuu entinenkin penkki olemaan beigeOze kirjoitti:mul on beige toimiva etupenkki ylimääräsenä.... vaihtaa vaan päälliset omiin väreihin.... mäyräkoiralla voisin luopua siitä

Mitä nyt foorumiin ja korkeussäädön mekanismiin perehdyin niin se palikka on kiinni akselissa minkä ympärillä on jousi josta koituu ongelmia siinä vaiheessa kun sitä ruvetaan vaihtamaan. Vaihtaminen kyllä onnistuu mutta voi olla hieman hankalaa juurikin tuon jousen osalta. Itse vedin omat johtopäätökseni ja päätin olla koskemattaSubman kirjoitti:Eikö niitä korkeudensäätöpalikoita voi siirtää tuohon omaan penkkiin niin ei tarvis päällisiä vaihtaa. Mulla olis kans sama penkinpomppimisongelma. En ole pakkasten takia tutustunut mekanismiin ollenkaan ja muutenkin tuo oma penkki on 100% ehjä muuten.

Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Lähinnä tarkoitan että pystyykö koko alustaa penkkeihin vaihtamaan. Eli penkkiosa koko hela paskasta irti. Joissakin autoissa on ihan oma kehikkonsa josta penkin saa irti siitä metallikehikosta jossa kaikki toiminnat on. Olen myös kiinnostunut ostamaan mutta koko penkkiä ei kannata ostaa koska rahtikulut noussee pilviin.
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Korkeussäätömekanismi on niitattu/hitsattu istuinosan runkoon, joka on niitattu/hitsattu selkänojan runkoon. Penkistä ei siis saa helposti vaihdettua kiskoja tai korkeussäädön vivustoa tai rungon puolikasta.Subman kirjoitti:Lähinnä tarkoitan että pystyykö koko alustaa penkkeihin vaihtamaan. Eli penkkiosa koko hela paskasta irti.
Sen sijaan korkeussäädön kitkajarru tuntuisi olevan irrotettavissa, ainakin tässä on siihen ohjetta (pdf:n viimeinen sivu)
http://www.jus.liitin.net/9000etupenkki.pdf

Irrottaminen kuulostaa olevan helppoa, penkin ja sivupaneleiden irrottamisen jälkeen vaan penkki yläasentoon ja paksu kierrejousi vapautetaan, ja korkeussäädintä pitelevät ruuvit B avataan.
Takaisin asentaessa penkkirunko ensin alimpaan asentoon, kitkajarrun prässäykset linjaan kahvan merkkien mukaan X-X. Jotain hienosäätöä niin että rattaan hammas on merkin kohdalla (Y-Y). Työnnetään säädin akselin booreihin ja tapit reikiin. Ja kierretään säädintä kiinnittävät ruuvit B kiinni. Penkkirunko väännetään korkeimpaan asentoon ja kiinnitetään paksun kierrejousen pää. Varmistetaan että korkeussäädön ylin ja alin asento saavutetaan vivun liikkuessa kuvan C mukaisen liikeradan.
Jos joku on tällaisen ohjeen tee-se-itse-oppaaseen kirjoittanut, luulisi että työ on tehtävissä. Seuraavaksi pitäisi kokeilla soveltaa ohjeita käytännössä.
Tämä ohje on pätkäisty tee-se-itse-korjaamokirjasta, jossa selostetaaan useimmin tarvittavat operaatiot viivapiirroksin kuvitettuna (34 MB PDF, 528 sivua), löytyy osoitteesta http://www.jus.liitin.net/900085-94.pdf
EDIT: kokeilin irrottaa ylimääräisestä penkinrungosta korkeussäädön. Runko ei ole tontun penkistä, koska siinä on kippaava selkänoja, mutta luulisin että korkeussäädön osalta rakenne on tarpeeksi yhtäläinen, jollei jopa identtinen.
Penkissähän on kummallakin sivulla korkeussäätöä liikuttavat hammaspyörät, jotka on yhdistetty toisiinsa putkella, putken päissä sisällä boorit joilla rattaat lukkiutuu putkeen. Putken ympärillä on kierrejousi, joka keventää vipua kun penkkiä säädetään ylöspäin. Jousi on lukittu putken keskivaiheille sokalla. Vivun yhteydessä on kitkalukko, joka pitää säädön paikallaan silloin kun vipua ei käännetä. Jos kitkalukko ei pidä, penkki nousee jousen painamana yläasentoon.
Penkin saa pysymään alhaalla irrottamalla putkesta jousta pitelevän sokan.
Säätövivun saa irrotettua kiertämällä auki kaksi 8 mm kannalla olevaa pikkuruuvia. Jousi on hyvä olla tässä vaiheessa vapautettuna, säilyy boorit ja sormet? ehjempänä. Irtorungosta jousta oli helppo kääntää putkipihdeillä sen verran että sokan sai vedettyä pois. Tämän jälkeen jousi pääsi karkuun enkä tiedä montako kierrosta jousi oli esijännitetty. Kannattaa irrottaa säädön ollessa yläasennossa, siinä jousen jännitys on pienimmillään.
Säätövivun takaisin asentamistakin kokeilin ohjeiden mukaisesti. Ihan toimivilta ne ohjeet tuntui. Kuvassa on virheellisesti merkitty ruuvit B penkin oikealla laidalla olevaksi, vaikka ruuvit on säätövivun kohdalla penkin sisäpuolella. Kannattaa varmistaa että oikea ja vasen puoli on todellakin alimmassa asennossa vipua paikalleen laittaessa ja katsoa että ruuvien kiristämisen jälkeen vipu liikkuu kuten ohjeen kuvassa. Jos jää väärään asentoon, ylin tai alin asento ei onnistu kun vipu osuu lattiaan tai selkänojan säätönuppiin. Ensimmäisellä yrittämällä sain vivun yhden hampaan tai boorin verran sivuun, oikea ja vasen puoli ei olleet ihan synkassa. Toisella yrittämällä meni oikein. Jousen kiinnittäminen paikalleen puoli kierrosta esikiristämällä onnistui putkipihdeillä helposti. Jos tarve olisi ollut yksi tai puolitoista kierrosta, olisi tarvittu toiset pihdit.


EDIT: Linkki tee-se-itse-oppaaseen korjattu
Viimeksi muokannut jus, Su Maalis 23, 2014 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kuskin penkki pongahti ylös
Tuota Jusin kuvailemaa operaatiota tehtiin yhteen tonnariin monta kertaa (ja lopulta luovutettiin), koska korkeudensäätö toimi oikein tallin lattialla, ja lakkasi toimimasta heti kun penkki ruuvattiin autoon kiinni
Tai toimi se autossakin yhden kerran, sitten säätö rajoittui yläasentoon ja siitä hivenen alaspäin...
Ei mitään hajua mikä meni pieleen, autokin nyt on jo vaihtanut omistajaa. Ei tosin silloin ollut tuollaista ohjetta matkassa.

Ei mitään hajua mikä meni pieleen, autokin nyt on jo vaihtanut omistajaa. Ei tosin silloin ollut tuollaista ohjetta matkassa.

SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850