Kolinaa moottorista
Re: Kolinaa moottorista
ei tuo kyllä enää ihan venttiilinpainimelta kuulosta ainakaan. öljypohja irti, ja laakeripukit aukasuun? eikös se ole vielä se helpompi keino, ennekuin koneen nostaa kokonaan pois.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Kolinaa moottorista
Ei tuo tosiaan nostajalta kuulosta enää, omassa kun yksi naputtaa ja ääni on selkeästi hiljaisempi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kolinaa moottorista
Minäkin olen alkanut epäilemään kolinan syyksi kiertokangen laaker(i)eita. Mittasin tänään puristuspaineet sylintereistä, moottorin ollessa kylmänä. Kolmospytty näytti 11 bar muut pytyt 10 bar. Voisiko tästä päätellä jotain noihin laakereihin liittyen?
Ilmeisesti nuo laakerit pystyy vaihtamaan moottoria irroittamatta öljypohjan kautta? Vai kannattaneekohan tuo homma ollenkaan jos siellä on samalla mennyt muutakin.

Ilmeisesti nuo laakerit pystyy vaihtamaan moottoria irroittamatta öljypohjan kautta? Vai kannattaneekohan tuo homma ollenkaan jos siellä on samalla mennyt muutakin.



Re: Kolinaa moottorista
On se saappi vaan täysin kelvoton laite kun JO puolen miljoonan jälkeen pitää koneelle tehdä jotain mekaanisia korjauksia
Oiskohan tuossa vaiheessa fiksuinta ostaa joku vaikka parisataa ajettu kone jostain purkulaitteesta, käydä se pintapuolisesti läpi ja heittää nokalle ?

Oiskohan tuossa vaiheessa fiksuinta ostaa joku vaikka parisataa ajettu kone jostain purkulaitteesta, käydä se pintapuolisesti läpi ja heittää nokalle ?
Re: Kolinaa moottorista
Kokemuksesta sanoisin että ainakin halvenpi ratkaisu.Kaide kirjoitti:On se saappi vaan täysin kelvoton laite kun JO puolen miljoonan jälkeen pitää koneelle tehdä jotain mekaanisia korjauksia![]()
Oiskohan tuossa vaiheessa fiksuinta ostaa joku vaikka parisataa ajettu kone jostain purkulaitteesta, käydä se pintapuolisesti läpi ja heittää nokalle ?
Nimim. 2,3l koneeseen laakerinvaihdon teettänyt

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kolinaa moottorista
No mulle tuli saman tapainen kolina kesällä. Autossa syttyi öljynpaine valot ja saman tien alkoi kolina. Olin Tampereella juuri Karkunvuoren tunnelin suulla, joten ajoin tunnelin läpi hitaalla nopeudella ja toppasin seuraavaan liittymään.
Öljypumppu oli lakannut toimimasta.
Öljypumppu oli lakannut toimimasta.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Jäsen: 2227
Re: Kolinaa moottorista
Käsittämättömän huonoa laatua, kun omakin on matkannut pian 260tkm, joista 150tkm +150% vakiosta ja siltikin lähtee joka aamu käymään ilman kolinoita (nykyään vakioboksillaKaide kirjoitti:On se saappi vaan täysin kelvoton laite kun JO puolen miljoonan jälkeen pitää koneelle tehdä jotain mekaanisia korjauksia![]()
Oiskohan tuossa vaiheessa fiksuinta ostaa joku vaikka parisataa ajettu kone jostain purkulaitteesta, käydä se pintapuolisesti läpi ja heittää nokalle ?

Todennäköisesti pelkkien laakerien vaihto ei autoa, vaan vaatii koneen täys remontin ja uuden kampiakselin. Jos kiertokangen laakereista löytyy ongelmia, niin todennäköisesti myös runkolaakereista löytyy ongelmia, jolloin edessä on runkolinjan poraus ja mahdollisesti tasapainotusakselien uusinta. Halvemmaksi tulee etsiä ehjä kone, jonka käy läpi ennen pellin alle laittoa,
Etsivä löytää

Veli osti 10tkm (2.0t)ajetun koneen 750€:llä, joka heitettin suoraan konepellin alle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kolinaa moottorista
mutta eihän niihin tasapainoakseleihin kannata mitenkään koskea? moneltahan ne on pois käytöstä muutenkin. Vai meinaatko että sielläkin olisi vikaa mikä aiheuttaa öljynpaineisiin pudotusta?
Mutta pelkällä laakerivaihdolla tuskin selviää. Ainakin joutuu akselin koneistamaan(vähintään) mutta paljon mahdollista että tarvii uuden akselin.
Mutta pelkällä laakerivaihdolla tuskin selviää. Ainakin joutuu akselin koneistamaan(vähintään) mutta paljon mahdollista että tarvii uuden akselin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Kolinaa moottorista
Kiitoksia kommenteista. Nostan tämän viestin uudestaan, sillä...
sain auton taas kuntoon.
1. Irroitin moottorin ja kolinan aiheuttajaksi selvisi pyörimään päässyt kiertokangen laakeri ja siitä aiheutunut välys.
2. Ostin romikselta 206 000 km ajetun -95 Aerosta kotoisin olevan perusmoottorin ilman apulaitteita. Otin innostuksissani vielä automaattilaatikon kyseisestä autosta vaikka edellisessäkään 500 000 km ajetussa ei ollut vielä mitään vikaa. Onpahan toinen varalla.
3. Tasapainoketjun poisto ja samalla romikselta hankitun moottorin kiertokangen laakereiden tsekkaus. -> Välystä jo hiukan turhan paljon joten pulttasin uudet liuskat kiinni.
4. Apulaitteet kiinni moottoriin ja kaikki moottorin stefat ja muut tiivisteet samalla vaihtoon. Kantta en avannut. Laatikosta uusin momentinmuuntimen stefan. Joutessani laitoin samaan pakettiin mukaan myös Mitsun ahtimen sekä Steg 3 ohjausyksikön. Downpipe 3 tuuman lähdöllä.
5. Pannu sisään ja piuhat ja letkut kiinni. Tässä yhteydessä laitoin kabiinista säädettävän ahtopaineen säätimen (0-1,5 bar) ja muut turbon vaatimat alipaine-, vesi- ja öljyletkut. Myös vanha melko mätä jäähdytin vaihtui Nissensiin.
6. Ensimmäinen käynnistys ja kaikki näytti pelaavan täydellisesti muutamaa nestevuotoa ja toimimatonta (uutta) termostaattia lukuunottamatta. Nämä pikkuviat fiksattuani auto on osoittautunut mainioksi. Kohtuullinen määrä vaikuttaa olevan VOIMAAkin tuossa rakkineessa.
Näin siis tämä tapaus. Saapa nähdä miten jatkossa toimii. Nyt olen ajellut autolla tuhatkunta kilometriä.
sain auton taas kuntoon.
1. Irroitin moottorin ja kolinan aiheuttajaksi selvisi pyörimään päässyt kiertokangen laakeri ja siitä aiheutunut välys.
2. Ostin romikselta 206 000 km ajetun -95 Aerosta kotoisin olevan perusmoottorin ilman apulaitteita. Otin innostuksissani vielä automaattilaatikon kyseisestä autosta vaikka edellisessäkään 500 000 km ajetussa ei ollut vielä mitään vikaa. Onpahan toinen varalla.
3. Tasapainoketjun poisto ja samalla romikselta hankitun moottorin kiertokangen laakereiden tsekkaus. -> Välystä jo hiukan turhan paljon joten pulttasin uudet liuskat kiinni.
4. Apulaitteet kiinni moottoriin ja kaikki moottorin stefat ja muut tiivisteet samalla vaihtoon. Kantta en avannut. Laatikosta uusin momentinmuuntimen stefan. Joutessani laitoin samaan pakettiin mukaan myös Mitsun ahtimen sekä Steg 3 ohjausyksikön. Downpipe 3 tuuman lähdöllä.
5. Pannu sisään ja piuhat ja letkut kiinni. Tässä yhteydessä laitoin kabiinista säädettävän ahtopaineen säätimen (0-1,5 bar) ja muut turbon vaatimat alipaine-, vesi- ja öljyletkut. Myös vanha melko mätä jäähdytin vaihtui Nissensiin.
6. Ensimmäinen käynnistys ja kaikki näytti pelaavan täydellisesti muutamaa nestevuotoa ja toimimatonta (uutta) termostaattia lukuunottamatta. Nämä pikkuviat fiksattuani auto on osoittautunut mainioksi. Kohtuullinen määrä vaikuttaa olevan VOIMAAkin tuossa rakkineessa.










Näin siis tämä tapaus. Saapa nähdä miten jatkossa toimii. Nyt olen ajellut autolla tuhatkunta kilometriä.