2,3T-91 jarrut hukassa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

Onko kellään vinkkiä mistä lähtee hakeen vikaa, kun abs:t ja jarrujen tehostus ei toimi? Mittarissa palaa anti lock-, tcs ctrl- ja jarrupainevalo(pun. ympyrä jossa huutomerkki) lootan vaihdon jälkeen. Lootan asentaja väitti irrottaneensa kolme johtoa ja laittaneen viälä takaskin, eikä ollut koskenut mihinkään abs-systeemeihin. Tosin kyseiset valot on palaneet aiemminkin käynnistyksen jälk. normaalia kauemmin ja välillä ajossakin, mutta ovat sammuneet itsestään.
Etsi toimintoa käyttäen löysin joitain vinkkejä, mutta en ole saanut vikaa korjattua. Sulakkeet ja joidenkin liittimien(ne mihin pääsi helposti käsiks ilman suurempaa purkamista)kunto on tsekattu. esim. abs-ohjausboxi ja hydraulipumpun yläosassa oleva liitin, joka on siinä j-nestesäilön alla heti. Kaikki ok paitsi abs-sulakeboxin 30:iin sulakkeisiin ei tule virtaa. Releiden kannat tarkistin tarjottimesta ja kone huoneesta. Ei hapettumia.
Eli, hydrauilipumppu ei siis lähe käyntiin, kun ei saa ilmeisesti virtaa. Mistä lähtee etsiin vikaa? Jos tarvii releitä tai kytkimiä tms. vaihdella, niin mistä muualta niitä saa ku merkkiliikkeestä?

Niin, ja en tiedä onko asioilla yhteyttä toisiinsa, mutta lohkolämppärin johto(vastukselta y-kappaleeseen) lyö läpi poikittaiseen eturunkopalkkiin aika kivan valokaaren ja räpsäyksen kera. Samalla posahtaa sulake lämpötolpasta. Tämä vika ilmeni vasta lootan vaihdon jälkeen. Varmaan maadoituksessa vikaa, vaikka johdon muovikuoren alta osittain paistaakin se metalli kuori.

Kiitokset etukäteen.
cayman
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 28, 2006 15:49
Paikkakunta: Rautalampi

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja cayman »

luultavasti abs jarruyksikön moottori ei toimi,ota liitin absmoottorilta irti ja mittaa vastusmittarilla moottorin navoista onko elämää.
toi moottori on jarrutehostimen yhteydessä konehuoneen puolella joudut irrottaan akun ja akkukotelon helpottaa mittausta.
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

cayman kirjoitti:luultavasti abs jarruyksikön moottori ei toimi,ota liitin absmoottorilta irti ja mittaa vastusmittarilla moottorin navoista onko elämää.
toi moottori on jarrutehostimen yhteydessä konehuoneen puolella joudut irrottaan akun ja akkukotelon helpottaa mittausta.

Kiitti vinkistä. Tarkistin liittimet ja navat(viisi kappaletta) siitä j-nestesäiliön(jossa kyllä lukee TCS) alla olevasta "mötikästä" ja kaikki anto jotain lukemia. Putsasin ne crc:llä ja puhalsin paineilmalla kuivaks. Myös abs-boxin navat ja liittimen, mutta toimet ei auttanut. Valot palaa edelleen ja jarrutehostus sekä absit kateissa. Seuraavaks ajattelin vaihtaa abspumpun releen kunhan kerkeen/jaksan hakeen semmosen. Katotaan lähteekö pelittään.
cayman
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 28, 2006 15:49
Paikkakunta: Rautalampi

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja cayman »

TeeÄn kirjoitti:
cayman kirjoitti:luultavasti abs jarruyksikön moottori ei toimi,ota liitin absmoottorilta irti ja mittaa vastusmittarilla moottorin navoista onko elämää.
toi moottori on jarrutehostimen yhteydessä konehuoneen puolella joudut irrottaan akun ja akkukotelon helpottaa mittausta.

Kiitti vinkistä. Tarkistin liittimet ja navat(viisi kappaletta) siitä j-nestesäiliön(jossa kyllä lukee TCS) alla olevasta "mötikästä" ja kaikki anto jotain lukemia. Putsasin ne crc:llä ja puhalsin paineilmalla kuivaks. Myös abs-boxin navat ja liittimen, mutta toimet ei auttanut. Valot palaa edelleen ja jarrutehostus sekä absit kateissa. Seuraavaks ajattelin vaihtaa abspumpun releen kunhan kerkeen/jaksan hakeen semmosen. Katotaan lähteekö pelittään.
et sitten vielä tarkistanut abs hydraulipumpun liitintä 2-napainen,on siinä mötikässä johon jarruputket tulee kiinni ,sen alla, hankala löytää jos et akkua ja telinettä irrota,meinaan että se moottori ei tee painetta järjestelmään.
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

cayman kirjoitti:
TeeÄn kirjoitti:
cayman kirjoitti:luultavasti abs jarruyksikön moottori ei toimi,ota liitin absmoottorilta irti ja mittaa vastusmittarilla moottorin navoista onko elämää.
toi moottori on jarrutehostimen yhteydessä konehuoneen puolella joudut irrottaan akun ja akkukotelon helpottaa mittausta.

Kiitti vinkistä. Tarkistin liittimet ja navat(viisi kappaletta) siitä j-nestesäiliön(jossa kyllä lukee TCS) alla olevasta "mötikästä" ja kaikki anto jotain lukemia. Putsasin ne crc:llä ja puhalsin paineilmalla kuivaks. Myös abs-boxin navat ja liittimen, mutta toimet ei auttanut. Valot palaa edelleen ja jarrutehostus sekä absit kateissa. Seuraavaks ajattelin vaihtaa abspumpun releen kunhan kerkeen/jaksan hakeen semmosen. Katotaan lähteekö pelittään.
et sitten vielä tarkistanut abs hydraulipumpun liitintä 2-napainen,on siinä mötikässä johon jarruputket tulee kiinni ,sen alla, hankala löytää jos et akkua ja telinettä irrota,meinaan että se moottori ei tee painetta järjestelmään.

Onko se liitin sen mötikän alapuolella? Jarruputket menee ainakin alakautta siihen mötikkään. Pari kaksnapaista liitintä oli siinä mötikässä niinku etupuolella(akkutelineen takana).
cayman
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 28, 2006 15:49
Paikkakunta: Rautalampi

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja cayman »

Onko se liitin sen mötikän alapuolella? Jarruputket menee ainakin alakautta siihen mötikkään. Pari kaksnapaista liitintä oli siinä mötikässä niinku etupuolella(akkutelineen takana).[/quote]

juuri niistä toinen on moottorin liitin, irroita se johto joka menee abs pumpun moottorille ja mittaa vastusmittarilla moottorin liittimistä onko minkäänlaista elämää, jos mittari ei reagoi on melko varmaa että abs hydrauliopumpun moottori on sökö ja tulevasta johdosta ( se jonka juuri irroitit )pitäis löytyä 12v virta päällä,jos jännitettä ei tule tarkista sulake ja rele. tai tietenkin olet ne jo tarkistanut ensimmäisenä toimenpiteenä.
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

cayman kirjoitti:Onko se liitin sen mötikän alapuolella? Jarruputket menee ainakin alakautta siihen mötikkään. Pari kaksnapaista liitintä oli siinä mötikässä niinku etupuolella(akkutelineen takana).
juuri niistä toinen on moottorin liitin, irroita se johto joka menee abs pumpun moottorille ja mittaa vastusmittarilla moottorin liittimistä onko minkäänlaista elämää, jos mittari ei reagoi on melko varmaa että abs hydrauliopumpun moottori on sökö ja tulevasta johdosta ( se jonka juuri irroitit )pitäis löytyä 12v virta päällä,jos jännitettä ei tule tarkista sulake ja rele. tai tietenkin olet ne jo tarkistanut ensimmäisenä toimenpiteenä.[/quote]


Noni. Tarkistin ne liittimet ja johdot. Elämää oli moottorissa, mutta johtoihin ei tullut virtaa. Sulakkeisiinka ei tullut virtaa ja ovat ehjät. Abs-releet vaihdoin molemmat uusiin. Eli vaikuttais siltä, että jossain on virtakatkos, mutta missä. Onko ideoita? Sähköjohdot menee aika siististi nipussa eikä ole kuoret rikki.
Voiko vika löytyä kojetaulun takaa. Sillä ajotietokonekin on pimeenä. Tosin oli jo ennen jarruvikaa :? Varmaan vaan ledit pimeenä.

P....maisia nää sähköviat!
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

paitsi abs-sulakeboxin 30:iin sulakkeisiin ei tule virtaa
Mitäpä jos hyppylangalla kokeilet syöttää virtaa...
Jospa se on ennen boksia tuo katkos.

Sulakkeelle 1 tulee jännite virtalukon takaa.
Sulakkeet 2 ja 3 on suoraan akusta.

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13738.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
rikurassi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 28, 2008 23:26
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja rikurassi »

ootko vielä kokeillu sitä että painat jarrupolinta ku laitat virrat päälle.miun autossa oli näin yksinkertane juttu saaha tuo pumppu uuestaa pyörimää ja tuli etittyy turhaa vikoja useampi tunti.
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

rikurassi kirjoitti:ootko vielä kokeillu sitä että painat jarrupolinta ku laitat virrat päälle.miun autossa oli näin yksinkertane juttu saaha tuo pumppu uuestaa pyörimää ja tuli etittyy turhaa vikoja useampi tunti.


Kokeiltu on, mut ei eloa. Kiitti vinkistä kuitenki :)
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

9000CD23T kirjoitti:
paitsi abs-sulakeboxin 30:iin sulakkeisiin ei tule virtaa
Mitäpä jos hyppylangalla kokeilet syöttää virtaa...
Jospa se on ennen boksia tuo katkos.

Sulakkeelle 1 tulee jännite virtalukon takaa.
Sulakkeet 2 ja 3 on suoraan akusta.

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13738.pdf

Moi. Yhdistin hyppylangalla abs-pumpun releen navat 30 ja 87. Pumppu lähti pyörimään, mutta pyörii nyt koko ajan. Eli pumppu siis toimii. Jarrupainevalo sammui mittaristosta kun oli saavuttanut riittävän paineen. Nyt on jarruissa tuntuma, mutta absit ja tcs ei pelitä. Tietysti nyt ei ole abs-rele paikoillaan. Voisko vika olla siinä painekytkimessä/anturissa joka reagoi paineen laskiessa riittävän alas? On vissiin aika hintava osakin vielä ja missähän kohtaa pumppua se on?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

TeeÄn kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:
paitsi abs-sulakeboxin 30:iin sulakkeisiin ei tule virtaa
Mitäpä jos hyppylangalla kokeilet syöttää virtaa...
Jospa se on ennen boksia tuo katkos.

Sulakkeelle 1 tulee jännite virtalukon takaa.
Sulakkeet 2 ja 3 on suoraan akusta.

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13738.pdf

Moi. Yhdistin hyppylangalla abs-pumpun releen navat 30 ja 87. Pumppu lähti pyörimään, mutta pyörii nyt koko ajan. Eli pumppu siis toimii. Jarrupainevalo sammui mittaristosta kun oli saavuttanut riittävän paineen. Nyt on jarruissa tuntuma, mutta absit ja tcs ei pelitä. Tietysti nyt ei ole abs-rele paikoillaan. Voisko vika olla siinä painekytkimessä/anturissa joka reagoi paineen laskiessa riittävän alas? On vissiin aika hintava osakin vielä ja missähän kohtaa pumppua se on?
Onkohan paineakku tullut tiensä päähän...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=57794

painekytkin on tämän näköinen kapistus..
Kuva
Ja löytyy paineakun alapuolelta muistaakseni vasemmalla sivustalla.

Mutta eikö se sähköjen puuttuminen kannattaisi selvittää ensin.
abs-pumpun releen navat 30 ja 87.
Sain sen käsityksen että nastaa 30 ei tullut jännitettä...?
Kuinkas sitä nyt sitten löytyi...?

ASTechin tekstiä lainaten.....
Siihen ei käy mitkä tahansa releet sitten. Pumppua ohjaava rele täytyy olla tarkalleen oikean tyyppinen muistaakseni kahdella diodilla oleva tjms.
Kokeilin joskus vahingossa yhdellä diodilla olevaa relettä. Pumppu kävi koko ajan. Sitten, kun painekytkimen piti katkaista, paloi relelaatikosta 10A sulake.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Aloin itsekin käydä anti lock- valon palamista läpi itselläni, yhdistin nastat 30 ja 87, enkä saanut minkäänlaista eloa värkkiin.

Pitäisikö painekytkimen olla maissa (ohmipuolella mitattuna) kun moottori ei käy?

Millä tämän painekytkimen mahtaa saada irti, ilman että se leviää käsiin?
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

Jouni H kirjoitti:Aloin itsekin käydä anti lock- valon palamista läpi itselläni, yhdistin nastat 30 ja 87, enkä saanut minkäänlaista eloa värkkiin.

Pitäisikö painekytkimen olla maissa (ohmipuolella mitattuna) kun moottori ei käy?

Millä tämän painekytkimen mahtaa saada irti, ilman että se leviää käsiin?

Tosta painekytkimen irrotuksesta en vielä tiedä, kun en oo koskaa irrottanu semmosta. Käyn töihin myöhemmin, koska huomasin että kannen tiiviste on myös menossa ja aattelin siinä samalla sit tsekata ton painekytkimen :x

Käsittääkseni painekytkin menee maihin sillon kun on virrat päällä. Eli sillon kun pumpun pitäs lähtee käymään. Itellä lähti pumppu päälle yhdistettyäni nastat 30 ja 87. Virta-avain nolla asennossa. Ja pumppu käy niin kauan kun nastat on yhdessä. Silti edelleen palaa mittaristossa abs- ja tcs-valo.
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Purin sitten melkein puolet autosta viikonloppuna ja putsailin liittimiä omasta 'antilock'- ongelmastani. Edelleen valo loiskottaa taulussa valo. :evil:

Huomasin kuitenkin, että kun laitoin virran päälle ja pumppasin jarrupoljinta, tuntuu siellä jotakin elämää olevan: ensin kuuluu surinaa ja sen jälkeen kytkin naksauttaisi *niks* ja surina loppuu. Lisäpainelluksien jälkeen surina alkaa taas ja *naks*, surina loppuu.

Alkaa tosiaan mennä täpärälle tämä auton katsastus ja korjausaikataulu... :evil:

Ei kukaan tarvitse hyvää varaosa-autoa? :wink:
Vastaa Viestiin