2,3T-91 jarrut hukassa
2,3T-91 jarrut hukassa
Onko kellään vinkkiä mistä lähtee hakeen vikaa, kun abs:t ja jarrujen tehostus ei toimi? Mittarissa palaa anti lock-, tcs ctrl- ja jarrupainevalo(pun. ympyrä jossa huutomerkki) lootan vaihdon jälkeen. Lootan asentaja väitti irrottaneensa kolme johtoa ja laittaneen viälä takaskin, eikä ollut koskenut mihinkään abs-systeemeihin. Tosin kyseiset valot on palaneet aiemminkin käynnistyksen jälk. normaalia kauemmin ja välillä ajossakin, mutta ovat sammuneet itsestään.
Etsi toimintoa käyttäen löysin joitain vinkkejä, mutta en ole saanut vikaa korjattua. Sulakkeet ja joidenkin liittimien(ne mihin pääsi helposti käsiks ilman suurempaa purkamista)kunto on tsekattu. esim. abs-ohjausboxi ja hydraulipumpun yläosassa oleva liitin, joka on siinä j-nestesäilön alla heti. Kaikki ok paitsi abs-sulakeboxin 30:iin sulakkeisiin ei tule virtaa. Releiden kannat tarkistin tarjottimesta ja kone huoneesta. Ei hapettumia.
Eli, hydrauilipumppu ei siis lähe käyntiin, kun ei saa ilmeisesti virtaa. Mistä lähtee etsiin vikaa? Jos tarvii releitä tai kytkimiä tms. vaihdella, niin mistä muualta niitä saa ku merkkiliikkeestä?
Niin, ja en tiedä onko asioilla yhteyttä toisiinsa, mutta lohkolämppärin johto(vastukselta y-kappaleeseen) lyö läpi poikittaiseen eturunkopalkkiin aika kivan valokaaren ja räpsäyksen kera. Samalla posahtaa sulake lämpötolpasta. Tämä vika ilmeni vasta lootan vaihdon jälkeen. Varmaan maadoituksessa vikaa, vaikka johdon muovikuoren alta osittain paistaakin se metalli kuori.
Kiitokset etukäteen.
Etsi toimintoa käyttäen löysin joitain vinkkejä, mutta en ole saanut vikaa korjattua. Sulakkeet ja joidenkin liittimien(ne mihin pääsi helposti käsiks ilman suurempaa purkamista)kunto on tsekattu. esim. abs-ohjausboxi ja hydraulipumpun yläosassa oleva liitin, joka on siinä j-nestesäilön alla heti. Kaikki ok paitsi abs-sulakeboxin 30:iin sulakkeisiin ei tule virtaa. Releiden kannat tarkistin tarjottimesta ja kone huoneesta. Ei hapettumia.
Eli, hydrauilipumppu ei siis lähe käyntiin, kun ei saa ilmeisesti virtaa. Mistä lähtee etsiin vikaa? Jos tarvii releitä tai kytkimiä tms. vaihdella, niin mistä muualta niitä saa ku merkkiliikkeestä?
Niin, ja en tiedä onko asioilla yhteyttä toisiinsa, mutta lohkolämppärin johto(vastukselta y-kappaleeseen) lyö läpi poikittaiseen eturunkopalkkiin aika kivan valokaaren ja räpsäyksen kera. Samalla posahtaa sulake lämpötolpasta. Tämä vika ilmeni vasta lootan vaihdon jälkeen. Varmaan maadoituksessa vikaa, vaikka johdon muovikuoren alta osittain paistaakin se metalli kuori.
Kiitokset etukäteen.
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
luultavasti abs jarruyksikön moottori ei toimi,ota liitin absmoottorilta irti ja mittaa vastusmittarilla moottorin navoista onko elämää.
toi moottori on jarrutehostimen yhteydessä konehuoneen puolella joudut irrottaan akun ja akkukotelon helpottaa mittausta.
toi moottori on jarrutehostimen yhteydessä konehuoneen puolella joudut irrottaan akun ja akkukotelon helpottaa mittausta.
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
cayman kirjoitti:luultavasti abs jarruyksikön moottori ei toimi,ota liitin absmoottorilta irti ja mittaa vastusmittarilla moottorin navoista onko elämää.
toi moottori on jarrutehostimen yhteydessä konehuoneen puolella joudut irrottaan akun ja akkukotelon helpottaa mittausta.
Kiitti vinkistä. Tarkistin liittimet ja navat(viisi kappaletta) siitä j-nestesäiliön(jossa kyllä lukee TCS) alla olevasta "mötikästä" ja kaikki anto jotain lukemia. Putsasin ne crc:llä ja puhalsin paineilmalla kuivaks. Myös abs-boxin navat ja liittimen, mutta toimet ei auttanut. Valot palaa edelleen ja jarrutehostus sekä absit kateissa. Seuraavaks ajattelin vaihtaa abspumpun releen kunhan kerkeen/jaksan hakeen semmosen. Katotaan lähteekö pelittään.
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
et sitten vielä tarkistanut abs hydraulipumpun liitintä 2-napainen,on siinä mötikässä johon jarruputket tulee kiinni ,sen alla, hankala löytää jos et akkua ja telinettä irrota,meinaan että se moottori ei tee painetta järjestelmään.TeeÄn kirjoitti:cayman kirjoitti:luultavasti abs jarruyksikön moottori ei toimi,ota liitin absmoottorilta irti ja mittaa vastusmittarilla moottorin navoista onko elämää.
toi moottori on jarrutehostimen yhteydessä konehuoneen puolella joudut irrottaan akun ja akkukotelon helpottaa mittausta.
Kiitti vinkistä. Tarkistin liittimet ja navat(viisi kappaletta) siitä j-nestesäiliön(jossa kyllä lukee TCS) alla olevasta "mötikästä" ja kaikki anto jotain lukemia. Putsasin ne crc:llä ja puhalsin paineilmalla kuivaks. Myös abs-boxin navat ja liittimen, mutta toimet ei auttanut. Valot palaa edelleen ja jarrutehostus sekä absit kateissa. Seuraavaks ajattelin vaihtaa abspumpun releen kunhan kerkeen/jaksan hakeen semmosen. Katotaan lähteekö pelittään.
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
cayman kirjoitti:et sitten vielä tarkistanut abs hydraulipumpun liitintä 2-napainen,on siinä mötikässä johon jarruputket tulee kiinni ,sen alla, hankala löytää jos et akkua ja telinettä irrota,meinaan että se moottori ei tee painetta järjestelmään.TeeÄn kirjoitti:cayman kirjoitti:luultavasti abs jarruyksikön moottori ei toimi,ota liitin absmoottorilta irti ja mittaa vastusmittarilla moottorin navoista onko elämää.
toi moottori on jarrutehostimen yhteydessä konehuoneen puolella joudut irrottaan akun ja akkukotelon helpottaa mittausta.
Kiitti vinkistä. Tarkistin liittimet ja navat(viisi kappaletta) siitä j-nestesäiliön(jossa kyllä lukee TCS) alla olevasta "mötikästä" ja kaikki anto jotain lukemia. Putsasin ne crc:llä ja puhalsin paineilmalla kuivaks. Myös abs-boxin navat ja liittimen, mutta toimet ei auttanut. Valot palaa edelleen ja jarrutehostus sekä absit kateissa. Seuraavaks ajattelin vaihtaa abspumpun releen kunhan kerkeen/jaksan hakeen semmosen. Katotaan lähteekö pelittään.
Onko se liitin sen mötikän alapuolella? Jarruputket menee ainakin alakautta siihen mötikkään. Pari kaksnapaista liitintä oli siinä mötikässä niinku etupuolella(akkutelineen takana).
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
Onko se liitin sen mötikän alapuolella? Jarruputket menee ainakin alakautta siihen mötikkään. Pari kaksnapaista liitintä oli siinä mötikässä niinku etupuolella(akkutelineen takana).[/quote]
juuri niistä toinen on moottorin liitin, irroita se johto joka menee abs pumpun moottorille ja mittaa vastusmittarilla moottorin liittimistä onko minkäänlaista elämää, jos mittari ei reagoi on melko varmaa että abs hydrauliopumpun moottori on sökö ja tulevasta johdosta ( se jonka juuri irroitit )pitäis löytyä 12v virta päällä,jos jännitettä ei tule tarkista sulake ja rele. tai tietenkin olet ne jo tarkistanut ensimmäisenä toimenpiteenä.
juuri niistä toinen on moottorin liitin, irroita se johto joka menee abs pumpun moottorille ja mittaa vastusmittarilla moottorin liittimistä onko minkäänlaista elämää, jos mittari ei reagoi on melko varmaa että abs hydrauliopumpun moottori on sökö ja tulevasta johdosta ( se jonka juuri irroitit )pitäis löytyä 12v virta päällä,jos jännitettä ei tule tarkista sulake ja rele. tai tietenkin olet ne jo tarkistanut ensimmäisenä toimenpiteenä.
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
juuri niistä toinen on moottorin liitin, irroita se johto joka menee abs pumpun moottorille ja mittaa vastusmittarilla moottorin liittimistä onko minkäänlaista elämää, jos mittari ei reagoi on melko varmaa että abs hydrauliopumpun moottori on sökö ja tulevasta johdosta ( se jonka juuri irroitit )pitäis löytyä 12v virta päällä,jos jännitettä ei tule tarkista sulake ja rele. tai tietenkin olet ne jo tarkistanut ensimmäisenä toimenpiteenä.[/quote]cayman kirjoitti:Onko se liitin sen mötikän alapuolella? Jarruputket menee ainakin alakautta siihen mötikkään. Pari kaksnapaista liitintä oli siinä mötikässä niinku etupuolella(akkutelineen takana).
Noni. Tarkistin ne liittimet ja johdot. Elämää oli moottorissa, mutta johtoihin ei tullut virtaa. Sulakkeisiinka ei tullut virtaa ja ovat ehjät. Abs-releet vaihdoin molemmat uusiin. Eli vaikuttais siltä, että jossain on virtakatkos, mutta missä. Onko ideoita? Sähköjohdot menee aika siististi nipussa eikä ole kuoret rikki.
Voiko vika löytyä kojetaulun takaa. Sillä ajotietokonekin on pimeenä. Tosin oli jo ennen jarruvikaa

P....maisia nää sähköviat!
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
Mitäpä jos hyppylangalla kokeilet syöttää virtaa...paitsi abs-sulakeboxin 30:iin sulakkeisiin ei tule virtaa
Jospa se on ennen boksia tuo katkos.
Sulakkeelle 1 tulee jännite virtalukon takaa.
Sulakkeet 2 ja 3 on suoraan akusta.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13738.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
ootko vielä kokeillu sitä että painat jarrupolinta ku laitat virrat päälle.miun autossa oli näin yksinkertane juttu saaha tuo pumppu uuestaa pyörimää ja tuli etittyy turhaa vikoja useampi tunti.
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
rikurassi kirjoitti:ootko vielä kokeillu sitä että painat jarrupolinta ku laitat virrat päälle.miun autossa oli näin yksinkertane juttu saaha tuo pumppu uuestaa pyörimää ja tuli etittyy turhaa vikoja useampi tunti.
Kokeiltu on, mut ei eloa. Kiitti vinkistä kuitenki

Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
9000CD23T kirjoitti:Mitäpä jos hyppylangalla kokeilet syöttää virtaa...paitsi abs-sulakeboxin 30:iin sulakkeisiin ei tule virtaa
Jospa se on ennen boksia tuo katkos.
Sulakkeelle 1 tulee jännite virtalukon takaa.
Sulakkeet 2 ja 3 on suoraan akusta.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13738.pdf
Moi. Yhdistin hyppylangalla abs-pumpun releen navat 30 ja 87. Pumppu lähti pyörimään, mutta pyörii nyt koko ajan. Eli pumppu siis toimii. Jarrupainevalo sammui mittaristosta kun oli saavuttanut riittävän paineen. Nyt on jarruissa tuntuma, mutta absit ja tcs ei pelitä. Tietysti nyt ei ole abs-rele paikoillaan. Voisko vika olla siinä painekytkimessä/anturissa joka reagoi paineen laskiessa riittävän alas? On vissiin aika hintava osakin vielä ja missähän kohtaa pumppua se on?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
Onkohan paineakku tullut tiensä päähän...TeeÄn kirjoitti:9000CD23T kirjoitti:Mitäpä jos hyppylangalla kokeilet syöttää virtaa...paitsi abs-sulakeboxin 30:iin sulakkeisiin ei tule virtaa
Jospa se on ennen boksia tuo katkos.
Sulakkeelle 1 tulee jännite virtalukon takaa.
Sulakkeet 2 ja 3 on suoraan akusta.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13738.pdf
Moi. Yhdistin hyppylangalla abs-pumpun releen navat 30 ja 87. Pumppu lähti pyörimään, mutta pyörii nyt koko ajan. Eli pumppu siis toimii. Jarrupainevalo sammui mittaristosta kun oli saavuttanut riittävän paineen. Nyt on jarruissa tuntuma, mutta absit ja tcs ei pelitä. Tietysti nyt ei ole abs-rele paikoillaan. Voisko vika olla siinä painekytkimessä/anturissa joka reagoi paineen laskiessa riittävän alas? On vissiin aika hintava osakin vielä ja missähän kohtaa pumppua se on?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=57794
painekytkin on tämän näköinen kapistus..

Ja löytyy paineakun alapuolelta muistaakseni vasemmalla sivustalla.
Mutta eikö se sähköjen puuttuminen kannattaisi selvittää ensin.
Sain sen käsityksen että nastaa 30 ei tullut jännitettä...?abs-pumpun releen navat 30 ja 87.
Kuinkas sitä nyt sitten löytyi...?
ASTechin tekstiä lainaten.....
Siihen ei käy mitkä tahansa releet sitten. Pumppua ohjaava rele täytyy olla tarkalleen oikean tyyppinen muistaakseni kahdella diodilla oleva tjms.
Kokeilin joskus vahingossa yhdellä diodilla olevaa relettä. Pumppu kävi koko ajan. Sitten, kun painekytkimen piti katkaista, paloi relelaatikosta 10A sulake.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
Aloin itsekin käydä anti lock- valon palamista läpi itselläni, yhdistin nastat 30 ja 87, enkä saanut minkäänlaista eloa värkkiin.
Pitäisikö painekytkimen olla maissa (ohmipuolella mitattuna) kun moottori ei käy?
Millä tämän painekytkimen mahtaa saada irti, ilman että se leviää käsiin?
Pitäisikö painekytkimen olla maissa (ohmipuolella mitattuna) kun moottori ei käy?
Millä tämän painekytkimen mahtaa saada irti, ilman että se leviää käsiin?
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
Jouni H kirjoitti:Aloin itsekin käydä anti lock- valon palamista läpi itselläni, yhdistin nastat 30 ja 87, enkä saanut minkäänlaista eloa värkkiin.
Pitäisikö painekytkimen olla maissa (ohmipuolella mitattuna) kun moottori ei käy?
Millä tämän painekytkimen mahtaa saada irti, ilman että se leviää käsiin?
Tosta painekytkimen irrotuksesta en vielä tiedä, kun en oo koskaa irrottanu semmosta. Käyn töihin myöhemmin, koska huomasin että kannen tiiviste on myös menossa ja aattelin siinä samalla sit tsekata ton painekytkimen

Käsittääkseni painekytkin menee maihin sillon kun on virrat päällä. Eli sillon kun pumpun pitäs lähtee käymään. Itellä lähti pumppu päälle yhdistettyäni nastat 30 ja 87. Virta-avain nolla asennossa. Ja pumppu käy niin kauan kun nastat on yhdessä. Silti edelleen palaa mittaristossa abs- ja tcs-valo.
Re: 2,3T-91 jarrut hukassa
Purin sitten melkein puolet autosta viikonloppuna ja putsailin liittimiä omasta 'antilock'- ongelmastani. Edelleen valo loiskottaa taulussa valo.
Huomasin kuitenkin, että kun laitoin virran päälle ja pumppasin jarrupoljinta, tuntuu siellä jotakin elämää olevan: ensin kuuluu surinaa ja sen jälkeen kytkin naksauttaisi *niks* ja surina loppuu. Lisäpainelluksien jälkeen surina alkaa taas ja *naks*, surina loppuu.
Alkaa tosiaan mennä täpärälle tämä auton katsastus ja korjausaikataulu...
Ei kukaan tarvitse hyvää varaosa-autoa?

Huomasin kuitenkin, että kun laitoin virran päälle ja pumppasin jarrupoljinta, tuntuu siellä jotakin elämää olevan: ensin kuuluu surinaa ja sen jälkeen kytkin naksauttaisi *niks* ja surina loppuu. Lisäpainelluksien jälkeen surina alkaa taas ja *naks*, surina loppuu.
Alkaa tosiaan mennä täpärälle tämä auton katsastus ja korjausaikataulu...

Ei kukaan tarvitse hyvää varaosa-autoa?
