vuotaa - ratkaisu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

vuotaa - ratkaisu

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Tässä yks tonnari vuotaa öljyä. Kone on malliltaan 2,3 turbo ja vuoden 1991 malli. Eli eikös kyseessä ole tällöin ns. pitkälohko, joka periytyy suoraan SAAB 900 malleista.

Eli kone vuotaa jostain takapuolelta. Ei aivan ylhäältä, siis venttiilikoneiston tiivisteestä, vaan jostain alempaa.

Vuoto on melko runsasta ja tapahtuu koneen käydessä. Sellaista tiputtelua. Vuoto kohtaa ei oikeen ylhäältäpäin pääse näkemään.

Mikähän siellä oikein vois vuotaa?

Missä näissä mahtaa öljynsuodatin majailla?

------------------------------------------------------------------------

Joo vuotokohta on jo ratkaistu ja korjattukin.

Eli öljyletku turbolle vuoti. Vuoti ihan sieltä liitoksen juuresta, läheltä liitintä. Paikka oli aika hankala havaita koska liitin on oikeastaan startin takana ja kun normaalisti siinä on vielä imusarjakin näköesteenä.

Voisin oikestaan tässä myöhemmin laittaa tähän kuvaa. En tiedä mikä sitten on rikkonut putken, luultavasti jossain isommassa remontissa vääntynyt.

Putki korjattiin lyhentämällä putkea pikkasen ja juottamalla se uudelleen liittimeensä. (Tollanen juottaminen tosin vaatii vähän erikoisosaamista.) Mutta ainakin hyvännäköinen siitä tuli, en myt muista oliko juotosaineena hopea vai messinki.

Aluksi aattelin hakkia siihen uuden putken. Vaihtoehtoina oli ollu käytetty putki purkaamolta taikka täältä, taikka merkkiliikkeestä taikka sitten jostain tarvikeliikkeestä. Mutta mahtaako tälläisiä saada tarvikeliikkeistä/turbohuolloista? Ja mihin hintaan?
Viimeksi muokannut kimmoisa, Ke Kesä 10, 2009 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Koetin tässä katella sitä moottoria.

Olen aikas noviisi tonnareissa.

Mielestäni turbolle on omat lähtö ja paluu -öljyputket suoraan lohkossa. Ne mielestäni eivät vuotaneet.

Autoon on tehty kannentiivisteremontti, ja aika pian se sen jälkeen alkoi vuotamaan.

Vuoto kyllä vähän leviää, mutta tippuu pakoputken päälle ja käryää.

Onnistuiskohan kukaan paikallistamaan vikaa? Että onko se mikään kovin vakava vika? Ei kai vaan sieltä kannesta vuoda?
SAAB
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Minkälainen mies sen kannentiivisteremontin teki? Meinaan vain että etenkin yksin painavahkoa kantta paikalleen jupiessa on varsin helppo vaurioittaa sen kannentiivisteen vaihdelaatikonpäädyn puoleisia öljyn alasvirtauskanavan silikonitiivisterinkuloita, ja siinähän on juuri öljyn alasvirtauskanava mistä suurinpiirtein kuvailit vuodon tulevan.

Toinen mahdollisuus voisi olla ns. "Ansiksen Pultti" josta kerrotaan tässä ketjussa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... sen+pultti
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kannentiiviste asennettu päin v*ttua tai pultit kiristetty väärin. Varsinkin jos vika on ilmaantunut pahvin vaihdon jälkeen . Eipä siellä paljon muuta vuotokohtaa ole johon kansirempassa pitäisi koskea kun ei kerran turbolle menevistä putkista eikä kopan tiivisteestä vuoda
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu nimenomaan, unohtuikin koko kannenpultti- ja kiristysjuttu, eli ensitöiksi kannattaisi ehkä kokeilla tehdä kannenpulttien kiristys kaikkine vaiheineen ja oikeassa järjestyksessä uusiksi.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Minuteman kirjoitti:Juu nimenomaan, unohtuikin koko kannenpultti- ja kiristysjuttu, eli ensitöiksi kannattaisi ehkä kokeilla tehdä kannenpulttien kiristys kaikkine vaiheineen ja oikeassa järjestyksessä uusiksi.
Mitäs muuten tollanen pahvi tykkää siitä että se löysätään ja kiristetään uudelleen? Pahvihan painuu kasaan siinä ekassa kiristyksessä . Eiiiiii tässä muuten kun itsekin jouduin kahteen kertaan laittamaan kannen kiinni kun ekalla kerralla "re-check" vaiheessa huomasin että tp ketjun kiristäjää en laittanut paikalleen kun ei ole ketjuakaan ...no, onneksi tajusin sitten laittaa :lol: ja siinä joutui sitten nostamaan kantta muutaman millin että sai jakopään kopan paikalleen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En kyllä osaa varmaksi sanoa, ja ehkä mahdolliset vaikutukset eivät ilmenekään heti vaan vasta kymppitonnien perästä.. :?

Mutta onhan noita kuitenkin jälkikiristelty ja Saabin tehtaalta on olemassa asiasta huoltotiedotekin, tosin voi olla että se koski uudempia malleja ja niiden metallitiivisteitä.

Luulisin ettei se kovin kyttyrää tykkää tuollaisessa tapauksessa jossa autolla ei ole ajettu eikä jäähdytysnesteitä täytetty niin että sitä olisi päässyt väliin, tai kysyjän tapauksessa jossa on ajettu vain vähän. Sitä meinasin että kannattaisi kokeilla ennenkuin lähtee kantta taas aukomaan, vaikka eipä sekään nyt loppujen lopuksi suuri juttu ole. Varmasti jälkikiristys on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin ajamisen jatkaminen mahd. täysin päin prinkkalaa kiristellyllä kannella. En nyt tarkoita kysyjää mutta on paljon kyläseppiä jotka vetelevät kansia rannekireyksiinsä muistellen jotakin vanhojen Nuffieldien kiristysruljansseja. :lol:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vedät tietysti pultti kerrallaan oikeassa järjestyksessä auki ja sitten lopulliseen kireyteen.

itse olen ainakin muutaman onnistunut tuolla tavalla hoitamaan ja ei ole ainakaan minulla olo aikana alkanut uudestaan vuotamaan. tosin jos on kunnolla vuotanut niin ei siihen tietenkään mikään auta..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

No nyt tässä on katelut tota öljyvuotoa lisää, ja purin tonnarista imusarjan pois. Oli siinä kyllä aika työ koska pultit oli jumissa paikka ahdas.

Eli ei kone ainakaan venttiilikopasta ja sylinterikannesta vuoda. Vaan siis uoto tulee jostain muualta.

Oireeltaan/intesiteetiltään vuoto on runsasta. Eli kun koneen laittaa käymään alkaa öljyä valumaan suunnillee jopa ohuena nauhana, ainakin tosi tiheästi tiputtelee.

Niin se valuu moottorin/vaihteiston öljypohjasta suunnilleen pakoputken kohdalta, ja pakoputkestakin valuu sitä öljyä. Ihanasti se öljy leviää ja sotkee kaikki paikat, että pitäs taas pestä että näkis sen vuotokohdan.

Mutta ainakin se on nyt selvinny , että sylinterikannesta ja venttiilikopasta se ei vuoda.

Mielesäni tälläinen runsas vuoto, joka tapatuu vain koneen käydessä viittaa painepuolen vuotoon.

Autoon on kyllä vaihdettu aikaisemman vaihteisto. Voiskohan mitään moottorin ja vaihteiston välinen tiiviste vuotta. Mutta sittenhän sen pitäs kai vuotaa koko ajan, koska öljypaineella ei pitäs olla siihen vaikutusta.

Öljynsuodattimenkin autosta löysin, kun se oli ostettessa kadoksissa. Etsin sitä sieltä moottorin takapuolelta. Mutta tässähän on öljynlaudutin, jota öljynsuodatin onkin siellä ihan eripaikassa kuin voisi olettaa olevan.

No ainakaan öljypohja ei ole halki.
SAAB
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Koitas kikkailla valokuva siitä vuotokohdasta. :idea:
Olisi näin netissä helpompi arvioida porukalla mistä vuoto johtuu.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Josko olisi öljynsuodattimen jalan O-rengas, sieltä ainakin tulee paineella jos mistä silloin kun tiiviste on jo murusina. Koko oli muistaakseni 3mm/halkaisija 70 mm. Myös öljyjäähyn letkulähdötkin voivat tottakai vuotaa, sijaitsevat siinä samaisessa jalassa.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: vuotaa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mites öljykello?
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: vuotaa - ratkaisu

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo siis vuoto-ongelma on ratkaistu.

Tiedot tossa ensimmäisessä viestissä.
SAAB
Vastaa Viestiin