vuotaa - ratkaisu
vuotaa - ratkaisu
Terve!
Tässä yks tonnari vuotaa öljyä. Kone on malliltaan 2,3 turbo ja vuoden 1991 malli. Eli eikös kyseessä ole tällöin ns. pitkälohko, joka periytyy suoraan SAAB 900 malleista.
Eli kone vuotaa jostain takapuolelta. Ei aivan ylhäältä, siis venttiilikoneiston tiivisteestä, vaan jostain alempaa.
Vuoto on melko runsasta ja tapahtuu koneen käydessä. Sellaista tiputtelua. Vuoto kohtaa ei oikeen ylhäältäpäin pääse näkemään.
Mikähän siellä oikein vois vuotaa?
Missä näissä mahtaa öljynsuodatin majailla?
------------------------------------------------------------------------
Joo vuotokohta on jo ratkaistu ja korjattukin.
Eli öljyletku turbolle vuoti. Vuoti ihan sieltä liitoksen juuresta, läheltä liitintä. Paikka oli aika hankala havaita koska liitin on oikeastaan startin takana ja kun normaalisti siinä on vielä imusarjakin näköesteenä.
Voisin oikestaan tässä myöhemmin laittaa tähän kuvaa. En tiedä mikä sitten on rikkonut putken, luultavasti jossain isommassa remontissa vääntynyt.
Putki korjattiin lyhentämällä putkea pikkasen ja juottamalla se uudelleen liittimeensä. (Tollanen juottaminen tosin vaatii vähän erikoisosaamista.) Mutta ainakin hyvännäköinen siitä tuli, en myt muista oliko juotosaineena hopea vai messinki.
Aluksi aattelin hakkia siihen uuden putken. Vaihtoehtoina oli ollu käytetty putki purkaamolta taikka täältä, taikka merkkiliikkeestä taikka sitten jostain tarvikeliikkeestä. Mutta mahtaako tälläisiä saada tarvikeliikkeistä/turbohuolloista? Ja mihin hintaan?
Tässä yks tonnari vuotaa öljyä. Kone on malliltaan 2,3 turbo ja vuoden 1991 malli. Eli eikös kyseessä ole tällöin ns. pitkälohko, joka periytyy suoraan SAAB 900 malleista.
Eli kone vuotaa jostain takapuolelta. Ei aivan ylhäältä, siis venttiilikoneiston tiivisteestä, vaan jostain alempaa.
Vuoto on melko runsasta ja tapahtuu koneen käydessä. Sellaista tiputtelua. Vuoto kohtaa ei oikeen ylhäältäpäin pääse näkemään.
Mikähän siellä oikein vois vuotaa?
Missä näissä mahtaa öljynsuodatin majailla?
------------------------------------------------------------------------
Joo vuotokohta on jo ratkaistu ja korjattukin.
Eli öljyletku turbolle vuoti. Vuoti ihan sieltä liitoksen juuresta, läheltä liitintä. Paikka oli aika hankala havaita koska liitin on oikeastaan startin takana ja kun normaalisti siinä on vielä imusarjakin näköesteenä.
Voisin oikestaan tässä myöhemmin laittaa tähän kuvaa. En tiedä mikä sitten on rikkonut putken, luultavasti jossain isommassa remontissa vääntynyt.
Putki korjattiin lyhentämällä putkea pikkasen ja juottamalla se uudelleen liittimeensä. (Tollanen juottaminen tosin vaatii vähän erikoisosaamista.) Mutta ainakin hyvännäköinen siitä tuli, en myt muista oliko juotosaineena hopea vai messinki.
Aluksi aattelin hakkia siihen uuden putken. Vaihtoehtoina oli ollu käytetty putki purkaamolta taikka täältä, taikka merkkiliikkeestä taikka sitten jostain tarvikeliikkeestä. Mutta mahtaako tälläisiä saada tarvikeliikkeistä/turbohuolloista? Ja mihin hintaan?
Viimeksi muokannut kimmoisa, Ke Kesä 10, 2009 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB
Re: vuotaa
Koetin tässä katella sitä moottoria.
Olen aikas noviisi tonnareissa.
Mielestäni turbolle on omat lähtö ja paluu -öljyputket suoraan lohkossa. Ne mielestäni eivät vuotaneet.
Autoon on tehty kannentiivisteremontti, ja aika pian se sen jälkeen alkoi vuotamaan.
Vuoto kyllä vähän leviää, mutta tippuu pakoputken päälle ja käryää.
Onnistuiskohan kukaan paikallistamaan vikaa? Että onko se mikään kovin vakava vika? Ei kai vaan sieltä kannesta vuoda?
Olen aikas noviisi tonnareissa.
Mielestäni turbolle on omat lähtö ja paluu -öljyputket suoraan lohkossa. Ne mielestäni eivät vuotaneet.
Autoon on tehty kannentiivisteremontti, ja aika pian se sen jälkeen alkoi vuotamaan.
Vuoto kyllä vähän leviää, mutta tippuu pakoputken päälle ja käryää.
Onnistuiskohan kukaan paikallistamaan vikaa? Että onko se mikään kovin vakava vika? Ei kai vaan sieltä kannesta vuoda?
SAAB
Re: vuotaa
Minkälainen mies sen kannentiivisteremontin teki? Meinaan vain että etenkin yksin painavahkoa kantta paikalleen jupiessa on varsin helppo vaurioittaa sen kannentiivisteen vaihdelaatikonpäädyn puoleisia öljyn alasvirtauskanavan silikonitiivisterinkuloita, ja siinähän on juuri öljyn alasvirtauskanava mistä suurinpiirtein kuvailit vuodon tulevan.
Toinen mahdollisuus voisi olla ns. "Ansiksen Pultti" josta kerrotaan tässä ketjussa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... sen+pultti
Toinen mahdollisuus voisi olla ns. "Ansiksen Pultti" josta kerrotaan tässä ketjussa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... sen+pultti
Re: vuotaa
Kannentiiviste asennettu päin v*ttua tai pultit kiristetty väärin. Varsinkin jos vika on ilmaantunut pahvin vaihdon jälkeen . Eipä siellä paljon muuta vuotokohtaa ole johon kansirempassa pitäisi koskea kun ei kerran turbolle menevistä putkista eikä kopan tiivisteestä vuoda
Re: vuotaa
Juu nimenomaan, unohtuikin koko kannenpultti- ja kiristysjuttu, eli ensitöiksi kannattaisi ehkä kokeilla tehdä kannenpulttien kiristys kaikkine vaiheineen ja oikeassa järjestyksessä uusiksi.
Re: vuotaa
Mitäs muuten tollanen pahvi tykkää siitä että se löysätään ja kiristetään uudelleen? Pahvihan painuu kasaan siinä ekassa kiristyksessä . Eiiiiii tässä muuten kun itsekin jouduin kahteen kertaan laittamaan kannen kiinni kun ekalla kerralla "re-check" vaiheessa huomasin että tp ketjun kiristäjää en laittanut paikalleen kun ei ole ketjuakaan ...no, onneksi tajusin sitten laittaaMinuteman kirjoitti:Juu nimenomaan, unohtuikin koko kannenpultti- ja kiristysjuttu, eli ensitöiksi kannattaisi ehkä kokeilla tehdä kannenpulttien kiristys kaikkine vaiheineen ja oikeassa järjestyksessä uusiksi.

Re: vuotaa
En kyllä osaa varmaksi sanoa, ja ehkä mahdolliset vaikutukset eivät ilmenekään heti vaan vasta kymppitonnien perästä..
Mutta onhan noita kuitenkin jälkikiristelty ja Saabin tehtaalta on olemassa asiasta huoltotiedotekin, tosin voi olla että se koski uudempia malleja ja niiden metallitiivisteitä.
Luulisin ettei se kovin kyttyrää tykkää tuollaisessa tapauksessa jossa autolla ei ole ajettu eikä jäähdytysnesteitä täytetty niin että sitä olisi päässyt väliin, tai kysyjän tapauksessa jossa on ajettu vain vähän. Sitä meinasin että kannattaisi kokeilla ennenkuin lähtee kantta taas aukomaan, vaikka eipä sekään nyt loppujen lopuksi suuri juttu ole. Varmasti jälkikiristys on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin ajamisen jatkaminen mahd. täysin päin prinkkalaa kiristellyllä kannella. En nyt tarkoita kysyjää mutta on paljon kyläseppiä jotka vetelevät kansia rannekireyksiinsä muistellen jotakin vanhojen Nuffieldien kiristysruljansseja.

Mutta onhan noita kuitenkin jälkikiristelty ja Saabin tehtaalta on olemassa asiasta huoltotiedotekin, tosin voi olla että se koski uudempia malleja ja niiden metallitiivisteitä.
Luulisin ettei se kovin kyttyrää tykkää tuollaisessa tapauksessa jossa autolla ei ole ajettu eikä jäähdytysnesteitä täytetty niin että sitä olisi päässyt väliin, tai kysyjän tapauksessa jossa on ajettu vain vähän. Sitä meinasin että kannattaisi kokeilla ennenkuin lähtee kantta taas aukomaan, vaikka eipä sekään nyt loppujen lopuksi suuri juttu ole. Varmasti jälkikiristys on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin ajamisen jatkaminen mahd. täysin päin prinkkalaa kiristellyllä kannella. En nyt tarkoita kysyjää mutta on paljon kyläseppiä jotka vetelevät kansia rannekireyksiinsä muistellen jotakin vanhojen Nuffieldien kiristysruljansseja.

Re: vuotaa
vedät tietysti pultti kerrallaan oikeassa järjestyksessä auki ja sitten lopulliseen kireyteen.
itse olen ainakin muutaman onnistunut tuolla tavalla hoitamaan ja ei ole ainakaan minulla olo aikana alkanut uudestaan vuotamaan. tosin jos on kunnolla vuotanut niin ei siihen tietenkään mikään auta..
itse olen ainakin muutaman onnistunut tuolla tavalla hoitamaan ja ei ole ainakaan minulla olo aikana alkanut uudestaan vuotamaan. tosin jos on kunnolla vuotanut niin ei siihen tietenkään mikään auta..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: vuotaa
No nyt tässä on katelut tota öljyvuotoa lisää, ja purin tonnarista imusarjan pois. Oli siinä kyllä aika työ koska pultit oli jumissa paikka ahdas.
Eli ei kone ainakaan venttiilikopasta ja sylinterikannesta vuoda. Vaan siis uoto tulee jostain muualta.
Oireeltaan/intesiteetiltään vuoto on runsasta. Eli kun koneen laittaa käymään alkaa öljyä valumaan suunnillee jopa ohuena nauhana, ainakin tosi tiheästi tiputtelee.
Niin se valuu moottorin/vaihteiston öljypohjasta suunnilleen pakoputken kohdalta, ja pakoputkestakin valuu sitä öljyä. Ihanasti se öljy leviää ja sotkee kaikki paikat, että pitäs taas pestä että näkis sen vuotokohdan.
Mutta ainakin se on nyt selvinny , että sylinterikannesta ja venttiilikopasta se ei vuoda.
Mielesäni tälläinen runsas vuoto, joka tapatuu vain koneen käydessä viittaa painepuolen vuotoon.
Autoon on kyllä vaihdettu aikaisemman vaihteisto. Voiskohan mitään moottorin ja vaihteiston välinen tiiviste vuotta. Mutta sittenhän sen pitäs kai vuotaa koko ajan, koska öljypaineella ei pitäs olla siihen vaikutusta.
Öljynsuodattimenkin autosta löysin, kun se oli ostettessa kadoksissa. Etsin sitä sieltä moottorin takapuolelta. Mutta tässähän on öljynlaudutin, jota öljynsuodatin onkin siellä ihan eripaikassa kuin voisi olettaa olevan.
No ainakaan öljypohja ei ole halki.
Eli ei kone ainakaan venttiilikopasta ja sylinterikannesta vuoda. Vaan siis uoto tulee jostain muualta.
Oireeltaan/intesiteetiltään vuoto on runsasta. Eli kun koneen laittaa käymään alkaa öljyä valumaan suunnillee jopa ohuena nauhana, ainakin tosi tiheästi tiputtelee.
Niin se valuu moottorin/vaihteiston öljypohjasta suunnilleen pakoputken kohdalta, ja pakoputkestakin valuu sitä öljyä. Ihanasti se öljy leviää ja sotkee kaikki paikat, että pitäs taas pestä että näkis sen vuotokohdan.
Mutta ainakin se on nyt selvinny , että sylinterikannesta ja venttiilikopasta se ei vuoda.
Mielesäni tälläinen runsas vuoto, joka tapatuu vain koneen käydessä viittaa painepuolen vuotoon.
Autoon on kyllä vaihdettu aikaisemman vaihteisto. Voiskohan mitään moottorin ja vaihteiston välinen tiiviste vuotta. Mutta sittenhän sen pitäs kai vuotaa koko ajan, koska öljypaineella ei pitäs olla siihen vaikutusta.
Öljynsuodattimenkin autosta löysin, kun se oli ostettessa kadoksissa. Etsin sitä sieltä moottorin takapuolelta. Mutta tässähän on öljynlaudutin, jota öljynsuodatin onkin siellä ihan eripaikassa kuin voisi olettaa olevan.
No ainakaan öljypohja ei ole halki.
SAAB
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: vuotaa
Koitas kikkailla valokuva siitä vuotokohdasta.
Olisi näin netissä helpompi arvioida porukalla mistä vuoto johtuu.

Olisi näin netissä helpompi arvioida porukalla mistä vuoto johtuu.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: vuotaa
Josko olisi öljynsuodattimen jalan O-rengas, sieltä ainakin tulee paineella jos mistä silloin kun tiiviste on jo murusina. Koko oli muistaakseni 3mm/halkaisija 70 mm. Myös öljyjäähyn letkulähdötkin voivat tottakai vuotaa, sijaitsevat siinä samaisessa jalassa.
Re: vuotaa
Mites öljykello?
Re: vuotaa - ratkaisu
Joo siis vuoto-ongelma on ratkaistu.
Tiedot tossa ensimmäisessä viestissä.
Tiedot tossa ensimmäisessä viestissä.
SAAB