Lämmityslaitteen puhallin.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Mimmi kirjoitti:Vaihda se ylilämpösuoja (tai ohita se), niin saat nopeudet 1,2 ja 3 toimimaan.
Onko tämä ylilämpösuoja tuossa viimeisessä kuvassa jousien oikealla puolen?
Itsellä myös ilmastoimaton ja 1-2-3 nopeudet katosivat.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja jus »

Mik4 kirjoitti:Onko tämä ylilämpösuoja tuossa viimeisessä kuvassa jousien oikealla puolen?
On. http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6253
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Tuonhan voi ohittaa kun laittaa johdon pätkän yli niin näkee onko siinä vika?
Onko se sitten niin että moottori alkaa kuitenkin olla valmis kun tuon polttaa vai?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Puhallinmoottorin käynti on ollut epätasaista 2..3 asennoilla jo pitemmän aikaa (9000-88, ei AC). Tänään jouduin ekaa kertaa naputtelemaan koteloon ritilän läpi ruuvarilla niin sain käyntiin edes 4-asennolla. Nyt kaikki asennot toimii, pienet nopeudet epätasaisesti kuten ennenkin.

Olisko kokemuksia miten kauan tässä kunnossa oleva moottori saattaa vielä toimia ? Voiko vaihdon jättää kesäkeleille vai onko hyvinkin todennäköistä että seuraavalla 20 asteen pakkasella ei pyörähdä lainkaan ? Voiko vika olla esim hiilien jumittumisessa niin että tulee kosketushäiriöitä vai onko hiilet yleensä täysin loppu silloin kun ongelmia myös 4-asennolla alkaa ilmaantumaan ?
Markku H
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 16:36
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Markku H »

wesku kirjoitti:Puhallinmoottorin käynti on ollut epätasaista 2..3 asennoilla jo pitemmän aikaa (9000-88, ei AC). Tänään jouduin ekaa kertaa naputtelemaan koteloon ritilän läpi ruuvarilla niin sain käyntiin edes 4-asennolla. Nyt kaikki asennot toimii, pienet nopeudet epätasaisesti kuten ennenkin.

Olisko kokemuksia miten kauan tässä kunnossa oleva moottori saattaa vielä toimia ? Voiko vaihdon jättää kesäkeleille vai onko hyvinkin todennäköistä että seuraavalla 20 asteen pakkasella ei pyörähdä lainkaan ? Voiko vika olla esim hiilien jumittumisessa niin että tulee kosketushäiriöitä vai onko hiilet yleensä täysin loppu silloin kun ongelmia myös 4-asennolla alkaa ilmaantumaan ?
Itselläni tuossa kunnossa moottori toimi enää noin pari viikkoa. Hiilien vaihto ei auttaisi, sillä itse kollektori on ihan lopussa. Eli kyllä se kannattanee vaihtaa piakkoin. Yleensä kenno ei tahdo enää pitää, kun tuo kotelo on avattu, joten se kannattaa myös ottaa huomioon. Onneksesi sinulla ei ole AC:tä, sillä sen kanssa vaihto on melko työläs.
#4513
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Markku H kirjoitti:
wesku kirjoitti:Puhallinmoottorin käynti on ollut epätasaista 2..3 asennoilla jo pitemmän aikaa (9000-88, ei AC). Tänään jouduin ekaa kertaa naputtelemaan koteloon ritilän läpi ruuvarilla niin sain käyntiin edes 4-asennolla. Nyt kaikki asennot toimii, pienet nopeudet epätasaisesti kuten ennenkin.

Olisko kokemuksia miten kauan tässä kunnossa oleva moottori saattaa vielä toimia ? Voiko vaihdon jättää kesäkeleille vai onko hyvinkin todennäköistä että seuraavalla 20 asteen pakkasella ei pyörähdä lainkaan ? Voiko vika olla esim hiilien jumittumisessa niin että tulee kosketushäiriöitä vai onko hiilet yleensä täysin loppu silloin kun ongelmia myös 4-asennolla alkaa ilmaantumaan ?
Itselläni tuossa kunnossa moottori toimi enää noin pari viikkoa. Hiilien vaihto ei auttaisi, sillä itse kollektori on ihan lopussa. Eli kyllä se kannattanee vaihtaa piakkoin. Yleensä kenno ei tahdo enää pitää, kun tuo kotelo on avattu, joten se kannattaa myös ottaa huomioon. Onneksesi sinulla ei ole AC:tä, sillä sen kanssa vaihto on melko työläs.
Tänään ja eilen pariin kertaan kylmäkäynnistyksiä lähes -20sta, yllättäen ei mitään ongelmaa puhaltimessa. Ensimmäisen käyntiin kopauttamisen jälkeen ajettu muutama 100 km, ehkä 10 tuntia ollut puhallin päällä.

Muistaakseni joskus AC:lisessakin vaihto onnistui leikkaamalla kotelo päältä ilman AC kenno ym irrottamista lainkaan. En ole ihan varma, hommasta on jo kauan aikaa. Muistaako joku paremmin ?
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

wesku kirjoitti:...
Muistaakseni joskus AC:lisessakin vaihto onnistui leikkaamalla kotelo päältä ilman AC kenno ym irrottamista lainkaan. En ole ihan varma, hommasta on jo kauan aikaa. Muistaako joku paremmin ?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=16284
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Ja kiitos taas kaikille jotka näitä neuvoja jaksaa kirjoitella :wink: Meni minullakin Griffinistä puhaltimenmoottori päivitykseen eli uusiksi :? Voi kristus sentään mikä duuni ottaa se puhallinkotelo irti, toivottavasti saan sen viä takaisinkin yhtenä kappaleena. Ilman ilmastointia olevan tontun puhaltimen olen jo pari kertaa aiemmin vaihtanut, ei tunnu missään tähän verrattuna, se on suorastaan helppoa. Vaan eihän tämäkään muuta vaatinut kuin kärsivällisyyttä ja luetun ymmärtämistä. Pari kertaa kävi mielessä oikaista ja rikkoa se kotelo, itseni kiusaksi tein sen vaikeamman kautta :lol: Tänks viä kerran kaikille puhallinmoottorin specialisteille. Nyt maistuu olut :D
9000 Saabismi
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 20:00

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja 9000 Saabismi »

Mikähän mötikkä tämä mahtaa olla? Kun siinä oli liitin hyvän oloisessa kunnossa.... :? 8O

Eli alunalkaen puhallin teki niin, että puhalsi vähän milloin muisti, eli saatttoi lähteä n.5min myöhemmin päälle mitä piti...Nopeuden säätö kyllä toimis tämän jälkeen kuhan ekaks lähti päälle.

Sitten rupes puhaltimesta laakeri pettään ja piti hirveetä ujellusta. Tämän jälkeen oli paneeli hyödytön, ei ns. sammunut ollenkaan OFF-painikkeesta, vaikka näyttö menikin pimeeks. Puhallin huus täysil. Lämpötilansäätö toimis, sekä meni AUTO:lle / ECONOMIL

Tätä jatkus n.1kk kunnes ei enään inahtanutkaan...Nyt vaihoin sinne uuden puhaltimen, mut ei suostu toimiin kuin ainoastaan suoralla virralla...

Eli mahtaa olla kiinni tuosta mötikästä josta laitoin kuvan?

Kiitokset etukäteen jo
Saab 9000 TIC -96 +280hp/ 590Nm
+480000km kerho
Enemmän irti vahnoista vehkeistä
Sierra Cosworth V6 (voimaa.com)
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Tuo liitin on kiinni tehonsäätimessä. Vaihda liitin ja tehonsäädin, tai sitten pelkkä transistori tehonsäätimeen. käytä foorumin "etsi" toimintoa ja hae ketju "puhallin puhaltaa vain täysillä", niin saat lisää tietoa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin