Onko oikea vetonivel?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Sopiiko kyseinen Motonetin vetonivel vuosimallin 1998 matalapaineiseen kaksilitraiseen?

Vetonivel Saab9000+ABS 90-98 17-4123 9000+ABS 8.89->98 Ulompi (46h/ei 2,3-Turbo) [1989 - 1998] 72.00 €

Minulla ei ole tällä hetkellä EPC:tä käytössä, joten en voi tarkistaa yhteensopivuuksia.

Teemu
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Entäs sitten vaihtoprosessi?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Minkälainen vaihtotyö kokonaisuudessaan on? Kokeilin hakua, mutta löysin ohjeita ainoastaan suojakumin vaihtamiseen.
Olisiko jollakin tiedossa linkkiä, jossa tuo vaihtotyö opastetaan?

Kiittäen,
Teemu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja jus »

Nivelen vaihtotyö on samanlainen kuin kumin vaihto paitsi kumin vaihdossa laitetaan vanha nivel takaisin.

Napamutteri auki, keula ylös, pyörä irti, olka-akselin kiinnityspultit iskarin alapäästä pois, sisemmän kumin klemmari auki, vetoakseli pujotetaan pois navasta ja otetaan ruuvipenkkiin. Levitetään sokkaa, tarvittaessa napautetaan niveltä ensin syvemmälle akseliin, levitetään sokkaa ja vedetään nivel akselilta. Vanha suojakumi pois ja puhdistetaan akseli. Uusi kumi akseliin, uudet rasvat kumiin, myös sisäniveleen, nivel akseliin ja klemmarit kiinni. Lukitetta napareiän 1 cm uloimpaan osaan. Akseli autoon, olka-akselin pultit ja pyörä paikalleen, keula maahan ja napamutteri tiukalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Itsellä onnistui operaatio irroittamatta vetoakselia, elikkä napaa sen verta irti että saa akselinpään irti siitä. Suojakumi pois edestä, brakecleanerinä murrokseen jotta sokka löytyy. Seuraavaksi käänsin murroksen sellaiseen asentoon, että pysty ongelmitta kopauttamaan vasaralla siihen kiinnitys kohtaa ja avaamaan sokan yhtäaikaa. Melko vaivaton homma, kunhan vaan sen sokan löytää.
#3834
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Melkoisten vastoinkäymisten jälkeen (jumituksia ja allekirjoittaneen ajatuskatkoja) nivel tuli vaihdetuksi, kiitoksia vain ohjeistajille. Jouduin päätymään tarvikenivelen lisäksi tarvikekumiin sekä kertakäyttöisiin klemmareihin, jotka jäivät hiukan liian löysälle. Mitäs arvelette, kannattaisiko sinne asentaa oikeat ruuvikiristeiset klemmarit, vai joutuuko koko hässäkkä tarpeettomaan epätasapainoon kiristysasetelman toispuoleisuuden vuoksi?
Ja varmaankin tuota tarvikekumin kuvatusta saa seurailla vastaisuudessa melko tarkkaan?

Teemu
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Laitoitko sellasen nippusidetyyppisen klemmarin? Sellasen kanssa saa tosiaan käyttää reilusti voimaa että saa kireälle. Voihan siihen pistää vaikka 2 ruuviklemmaria silleen, että ovat 180 astetta toisiinsa nähden niin pysyy tasapainossa.
M97CSB234EFM57001 RE85
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja aero »

...tai vaihtoehtoisesti ihan rehellisesti se nippuside. Tietenkin toki kunnollinen, eli useita millejä leveä rosterinen versio. Toimii ja pysyy paikoillaan. Olikohan noilla joku 1,5e/kpl hintaa kun niitä joskus muutaman varastoon silloisesta AD-varaosasta (nykyisestä Autoasista) Hämeenlinnasta ostin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

ysikoo kirjoitti:Laitoitko sellasen nippusidetyyppisen klemmarin? Sellasen kanssa saa tosiaan käyttää reilusti voimaa että saa kireälle. Voihan siihen pistää vaikka 2 ruuviklemmaria silleen, että ovat 180 astetta toisiinsa nähden niin pysyy tasapainossa.
Ainoa ongelma tuossa ettei sovi pyörii iskarin tolpan alla.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
elämä alkaa 200:sta
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:45
Paikkakunta: Eura

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja elämä alkaa 200:sta »

aero kirjoitti:...tai vaihtoehtoisesti ihan rehellisesti se nippuside. Tietenkin toki kunnollinen, eli useita millejä leveä rosterinen versio. Toimii ja pysyy paikoillaan. Olikohan noilla joku 1,5e/kpl hintaa kun niitä joskus muutaman varastoon silloisesta AD-varaosasta (nykyisestä Autoasista) Hämeenlinnasta ostin.
Motonetistä löytyy noita rosterinippareita 3 leveyttä ,8mm leveät 5e/10kpl,eli sopivan hintaisia :mrgreen:
9000CD T+hestec+750cc msd:t
9000CSE 2,0t
9000CS 2,3t
Yamaha XTz-900i
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja aero »

elämä alkaa 200:sta kirjoitti:Motonetistä löytyy noita rosterinippareita 3 leveyttä ,8mm leveät 5e/10kpl,eli sopivan hintaisia :mrgreen:
Dodi, eli hintakin pudonnut naurettavan ja ilmaisen välimaastoon :D. Siitä kehiin vaan, pysyy kumit paikoillaan eikä klemmariruuvit naputa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Kyseessä olevassa klemmarissa on päässä kolme kynttä, jotka tarttuvat reikiin, ja jonka jälkeen klemmari kiristetään loppuun hohtimilla. Pitänee hankkiia oikeat nippusiteet, tai viedä auto suosiolla huoltamolle, jossa on siteet ja kiristimet niitä varten.

Teemu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllönen kirjoitti:klemmarissa on päässä kolme kynttä, jotka tarttuvat reikiin, ja jonka jälkeen klemmari kiristetään loppuun hohtimilla
Nuohan on juurikin hyvänmallisia kiristimiä, ei niitä tarvitse mihinkään toisenlaisiin vaihtaa. Minkälaiset kiristimet sinun mielestäsi sitten olisi orkkismalliset?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Alkuperäisiä tai ei, mutten niitä kuitenkaan tarpeeksi kireälle saanut, vaikka kuinka ähräsin. Millähän työkalulla nämä klemmarit saadaan asetettua sopivaan kireyteen ennen lopullista kiristystä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllönen kirjoitti:Alkuperäisiä tai ei, mutten niitä kuitenkaan tarpeeksi kireälle saanut, vaikka kuinka ähräsin. Millähän työkalulla nämä klemmarit saadaan asetettua sopivaan kireyteen ennen lopullista kiristystä?
Löbro-GKN-ohjeen mukaan laitetaan ihan vaan sormin paikalleen.
http://www.gknservice.com/fileadmin/use ... BRO_FI.pdf

Kokemukseni mukaan kannattaa hiukan ährätä jotta saa siihen seuraavaksi tiukempaan pykälään kuin siihen kaikkein löysimpään.

Kiristys sitten hohtimilla tai tarkoitukseen suunnitelluilla pihdeillä.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... tId=191327
Viimeksi muokannut jus, Ma Maalis 16, 2015 23:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Onko oikea vetonivel?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Löysin vanhoista keskusteluista viittauksia Bilteman ylivedettävään vetonivelen suojakumiin. Siis tuollaiseen: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tegoria=65

Onkos kukaan asentanut tuollaista viime aikoina? Houkuttelisi helppoudellaan, mutta mietityttää, tekeekö tuolla mitään.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Vastaa Viestiin