Onko oikea vetonivel?
Onko oikea vetonivel?
Sopiiko kyseinen Motonetin vetonivel vuosimallin 1998 matalapaineiseen kaksilitraiseen?
Vetonivel Saab9000+ABS 90-98 17-4123 9000+ABS 8.89->98 Ulompi (46h/ei 2,3-Turbo) [1989 - 1998] 72.00 €
Minulla ei ole tällä hetkellä EPC:tä käytössä, joten en voi tarkistaa yhteensopivuuksia.
Teemu
Vetonivel Saab9000+ABS 90-98 17-4123 9000+ABS 8.89->98 Ulompi (46h/ei 2,3-Turbo) [1989 - 1998] 72.00 €
Minulla ei ole tällä hetkellä EPC:tä käytössä, joten en voi tarkistaa yhteensopivuuksia.
Teemu
Entäs sitten vaihtoprosessi?
Minkälainen vaihtotyö kokonaisuudessaan on? Kokeilin hakua, mutta löysin ohjeita ainoastaan suojakumin vaihtamiseen.
Olisiko jollakin tiedossa linkkiä, jossa tuo vaihtotyö opastetaan?
Kiittäen,
Teemu
Olisiko jollakin tiedossa linkkiä, jossa tuo vaihtotyö opastetaan?
Kiittäen,
Teemu
Re: Onko oikea vetonivel?
Nivelen vaihtotyö on samanlainen kuin kumin vaihto paitsi kumin vaihdossa laitetaan vanha nivel takaisin.
Napamutteri auki, keula ylös, pyörä irti, olka-akselin kiinnityspultit iskarin alapäästä pois, sisemmän kumin klemmari auki, vetoakseli pujotetaan pois navasta ja otetaan ruuvipenkkiin. Levitetään sokkaa, tarvittaessa napautetaan niveltä ensin syvemmälle akseliin, levitetään sokkaa ja vedetään nivel akselilta. Vanha suojakumi pois ja puhdistetaan akseli. Uusi kumi akseliin, uudet rasvat kumiin, myös sisäniveleen, nivel akseliin ja klemmarit kiinni. Lukitetta napareiän 1 cm uloimpaan osaan. Akseli autoon, olka-akselin pultit ja pyörä paikalleen, keula maahan ja napamutteri tiukalle.
Napamutteri auki, keula ylös, pyörä irti, olka-akselin kiinnityspultit iskarin alapäästä pois, sisemmän kumin klemmari auki, vetoakseli pujotetaan pois navasta ja otetaan ruuvipenkkiin. Levitetään sokkaa, tarvittaessa napautetaan niveltä ensin syvemmälle akseliin, levitetään sokkaa ja vedetään nivel akselilta. Vanha suojakumi pois ja puhdistetaan akseli. Uusi kumi akseliin, uudet rasvat kumiin, myös sisäniveleen, nivel akseliin ja klemmarit kiinni. Lukitetta napareiän 1 cm uloimpaan osaan. Akseli autoon, olka-akselin pultit ja pyörä paikalleen, keula maahan ja napamutteri tiukalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Onko oikea vetonivel?
Itsellä onnistui operaatio irroittamatta vetoakselia, elikkä napaa sen verta irti että saa akselinpään irti siitä. Suojakumi pois edestä, brakecleanerinä murrokseen jotta sokka löytyy. Seuraavaksi käänsin murroksen sellaiseen asentoon, että pysty ongelmitta kopauttamaan vasaralla siihen kiinnitys kohtaa ja avaamaan sokan yhtäaikaa. Melko vaivaton homma, kunhan vaan sen sokan löytää.
#3834
Re: Onko oikea vetonivel?
Melkoisten vastoinkäymisten jälkeen (jumituksia ja allekirjoittaneen ajatuskatkoja) nivel tuli vaihdetuksi, kiitoksia vain ohjeistajille. Jouduin päätymään tarvikenivelen lisäksi tarvikekumiin sekä kertakäyttöisiin klemmareihin, jotka jäivät hiukan liian löysälle. Mitäs arvelette, kannattaisiko sinne asentaa oikeat ruuvikiristeiset klemmarit, vai joutuuko koko hässäkkä tarpeettomaan epätasapainoon kiristysasetelman toispuoleisuuden vuoksi?
Ja varmaankin tuota tarvikekumin kuvatusta saa seurailla vastaisuudessa melko tarkkaan?
Teemu
Ja varmaankin tuota tarvikekumin kuvatusta saa seurailla vastaisuudessa melko tarkkaan?
Teemu
Re: Onko oikea vetonivel?
Laitoitko sellasen nippusidetyyppisen klemmarin? Sellasen kanssa saa tosiaan käyttää reilusti voimaa että saa kireälle. Voihan siihen pistää vaikka 2 ruuviklemmaria silleen, että ovat 180 astetta toisiinsa nähden niin pysyy tasapainossa.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Onko oikea vetonivel?
...tai vaihtoehtoisesti ihan rehellisesti se nippuside. Tietenkin toki kunnollinen, eli useita millejä leveä rosterinen versio. Toimii ja pysyy paikoillaan. Olikohan noilla joku 1,5e/kpl hintaa kun niitä joskus muutaman varastoon silloisesta AD-varaosasta (nykyisestä Autoasista) Hämeenlinnasta ostin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Onko oikea vetonivel?
Ainoa ongelma tuossa ettei sovi pyörii iskarin tolpan alla.ysikoo kirjoitti:Laitoitko sellasen nippusidetyyppisen klemmarin? Sellasen kanssa saa tosiaan käyttää reilusti voimaa että saa kireälle. Voihan siihen pistää vaikka 2 ruuviklemmaria silleen, että ovat 180 astetta toisiinsa nähden niin pysyy tasapainossa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:45
- Paikkakunta: Eura
Re: Onko oikea vetonivel?
Motonetistä löytyy noita rosterinippareita 3 leveyttä ,8mm leveät 5e/10kpl,eli sopivan hintaisiaaero kirjoitti:...tai vaihtoehtoisesti ihan rehellisesti se nippuside. Tietenkin toki kunnollinen, eli useita millejä leveä rosterinen versio. Toimii ja pysyy paikoillaan. Olikohan noilla joku 1,5e/kpl hintaa kun niitä joskus muutaman varastoon silloisesta AD-varaosasta (nykyisestä Autoasista) Hämeenlinnasta ostin.

9000CD T+hestec+750cc msd:t
9000CSE 2,0t
9000CS 2,3t
Yamaha XTz-900i
9000CSE 2,0t
9000CS 2,3t
Yamaha XTz-900i
Re: Onko oikea vetonivel?
Dodi, eli hintakin pudonnut naurettavan ja ilmaisen välimaastoonelämä alkaa 200:sta kirjoitti:Motonetistä löytyy noita rosterinippareita 3 leveyttä ,8mm leveät 5e/10kpl,eli sopivan hintaisia

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Onko oikea vetonivel?
Kyseessä olevassa klemmarissa on päässä kolme kynttä, jotka tarttuvat reikiin, ja jonka jälkeen klemmari kiristetään loppuun hohtimilla. Pitänee hankkiia oikeat nippusiteet, tai viedä auto suosiolla huoltamolle, jossa on siteet ja kiristimet niitä varten.
Teemu
Teemu
Re: Onko oikea vetonivel?
Nuohan on juurikin hyvänmallisia kiristimiä, ei niitä tarvitse mihinkään toisenlaisiin vaihtaa. Minkälaiset kiristimet sinun mielestäsi sitten olisi orkkismalliset?Kyllönen kirjoitti:klemmarissa on päässä kolme kynttä, jotka tarttuvat reikiin, ja jonka jälkeen klemmari kiristetään loppuun hohtimilla
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Onko oikea vetonivel?
Alkuperäisiä tai ei, mutten niitä kuitenkaan tarpeeksi kireälle saanut, vaikka kuinka ähräsin. Millähän työkalulla nämä klemmarit saadaan asetettua sopivaan kireyteen ennen lopullista kiristystä?
Re: Onko oikea vetonivel?
Löbro-GKN-ohjeen mukaan laitetaan ihan vaan sormin paikalleen.Kyllönen kirjoitti:Alkuperäisiä tai ei, mutten niitä kuitenkaan tarpeeksi kireälle saanut, vaikka kuinka ähräsin. Millähän työkalulla nämä klemmarit saadaan asetettua sopivaan kireyteen ennen lopullista kiristystä?
http://www.gknservice.com/fileadmin/use ... BRO_FI.pdf
Kokemukseni mukaan kannattaa hiukan ährätä jotta saa siihen seuraavaksi tiukempaan pykälään kuin siihen kaikkein löysimpään.
Kiristys sitten hohtimilla tai tarkoitukseen suunnitelluilla pihdeillä.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... tId=191327
Viimeksi muokannut jus, Ma Maalis 16, 2015 23:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Onko oikea vetonivel?
Löysin vanhoista keskusteluista viittauksia Bilteman ylivedettävään vetonivelen suojakumiin. Siis tuollaiseen: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tegoria=65
Onkos kukaan asentanut tuollaista viime aikoina? Houkuttelisi helppoudellaan, mutta mietityttää, tekeekö tuolla mitään.
Onkos kukaan asentanut tuollaista viime aikoina? Houkuttelisi helppoudellaan, mutta mietityttää, tekeekö tuolla mitään.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja