Mikä vikana? Sytytyskasetti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saab90000
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 13:15

Mikä vikana? Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja saab90000 »

Jotakii vikaa on suabissa! 9000 CD -94 2.0i

Ei lähde käyntiin enää. Ajoin auton parkkiin noin 100km ajomatkan jälkeen ja parin tunnin päästä ei enää lähtenyt käyntiin. Mistä lähteä etsimään vikaa? Sytytystä koitettiin tarkistaa mutta en nyt tiedä ollaanko oikealla tavalla tarkistettu.

Eli vinkkejä kaivataan mistä lähteä etsimään vikaa kun ei tekisi heti mieli viedä autoa korjaamolle koska kyseessä nyt ei varmasti mikään iso vika ole.

Kiitos jo etukäteen! :)
Viimeksi muokannut saab90000, Ke Touko 05, 2010 19:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja espe »

Kaksi todennäköisintä:
-DI -kasetti
-Polttoainepumppu

Tuossa sivun yläreunassa on tuollainen "Etsi" -nappi. Sillä löytää kaikkea kivaa :)
Lisäksi 9000 -palstan alkupäässä on threadi nimeltä UKT...
Näillä pääsee alkuun eikä kädet likastu :wink:
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja espe »

Hmmm... OK! Tieto päivitetty :? Oikeilla jäljillä kai ollaan kuitenkin... 8)
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tosi helppo testi bensapumpulle onnistuu purkamatta mitään: yhdistä hanskalokeron sulaketaulusta bensapumpun ja hätävilkkujen sulake hyppylangalla. Bensapumpun ääni pitää tällöin kuulua.

Virtojen ei tarvitse olla päällä, hätävilkun sulake on aina jännitteellinen ja bensapumpun sulakkeelta menee suora johto pumpulle.

Tämä testi ei takaa että pumppu pumppaa tapreeksi painetta, mutta osoittaa ainakintilanteen jossa pumppu on täysin mykkä. Seuraava vaihe olisi irrottaa vielä paluuletku bensanpaineensäätimeltä. Jos tällöin säätimeltä tulisi bensaa pumpun käydessä, tiedettäisiin pumpun tuottaman paineen olevan enemmän kuin säädin pyytää. Omassa pumppu kyllä kävi muttei lämpimänä nostanut painetta kuin hyppylangalla, ei startatessa. Paineensäädinkin voi olla viallinen ja paluuletkun takaiskuventtiili tukossa.

Tai se sytytyspuolen vika kuten jo ehdotettiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kysymyksessä on ainakin vikana tuo otsikko.
Apua saa varmemmin kun laittaa kuvaavamman otsikon. :)

Katso nyt ensiksi, notta saako kipinää. Sitten tarkistat toimiiko pa-pumppu.
EDIT:jus tuossa edellä jo kertoikin paremmin miten testataan

Näilläkin voi päästä eteenpäin:
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... tart24.htm
Olikos tossa LH2.4.2?

Niin: tervetuloa foorumille.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

saab90000 kirjoitti:Jotakii vikaa on suabissa! 9000 CD -93 2.0i

Ei lähde käyntiin enää. Ajoin auton parkkiin noin 100km ajomatkan jälkeen ja parin tunnin päästä ei enää lähtenyt käyntiin.
Onko tullut tarkistettua onko akussa varausta? Jos laturi ei kunnolla lataa tai lataa ollenkaan akun varaus voi olla liian alhainen moottorin käynnistykseen. Jollei kuitenkin sisätilavalo, radio tai jokin muu jäänyt päälle siksi aikaa kun auto oli sammuksissa.

Oletko tarkistanut toimiiko startti? Kun autoa käynnistää kuulostaa siltä että startti moottori yrittää pyörittää moottoria.

Itelläkin oli yhdessä vaiheessa ongelmaa saada oma tonnari käymään, vikana olikin vaan jumissa oleva startin solenoidi. Jonka sainkin helposti korjattua ilman irroittamatta starttia.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
saab90000
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 13:15

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja saab90000 »

En usko että vika on bensa pumpussa kun kuitenkin tulpat kastuvat. Ja startti pyörii kyl.

Pitänee tarkistaa tuo akun varaustila vaikkakin kokeiltiin apuvirralla saada auto käyntiin.

Koitin hakua käyttää mutta ei oikein löytynyt mitää hyvää tietoo.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

saab90000 kirjoitti:En usko että vika on bensa pumpussa kun kuitenkin tulpat kastuvat.
Sytytysyksikkö kannattaa tarkistaa, kipinä voi olla hukassa.

Etsi työkalulla löysin vähän materiaalia sytytyksen testaukseen ja muuta tietoa käynnistysongelmiin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&p=671083
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=94602
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=69984
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=56206
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tarkastetaanpas vielä ne sulakkeet, jos ei ole jo tarkastettu :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
saab90000
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 13:15

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja saab90000 »

Joo eli kokeiltii tuota sytytystä ja kipinää ei anna. Joten vika varmaankin on puolassa. Ja jos jollakin mikkeli-varkaus alueella on puolaa ylimääräisenä niin voisi kokeilla onko vika siinä?

Ja tietysti ostokin käy! Mutta olisi kiva ensiksi kokeilla onko vika siinä ja maksaa sen jälkeen jos vaan joku tämmöiseen on valmis.

Kiitos!
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

saab90000 kirjoitti:Joo eli kokeiltii tuota sytytystä ja kipinää ei anna. Joten vika varmaankin on puolassa. Ja jos jollakin mikkeli-varkaus alueella on puolaa ylimääräisenä niin voisi kokeilla onko vika siinä?

Ja tietysti ostokin käy! Mutta olisi kiva ensiksi kokeilla onko vika siinä ja maksaa sen jälkeen jos vaan joku tämmöiseen on valmis.

Kiitos!
Uusi yleismallinen puola maksaa Motonetissä 16.50 € ja toinen malli on 23.90 €. Ettei järin suuri tappio ole ostaa suoraan ostaa toista puolaa.
Sytytyspuola Saab-H/MercedesB 10-1037 Sytytyspuolalliset ->93 [1985 - 1993] 23.90 €
Kärjettömän 12V yleispuola 10-1021 Sytytyspuolalliset ->93 YLEISMALLI [1985 - 1993] 16.50 €

Ota mukaan Motonettiin oman puolasi niin näet onko toisessa eroa omaasi.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
saab90000
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 13:15

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja saab90000 »

Joo eli tässähän on jo tuo puola kasetti. Ja motonetistä 249,90 hinta. Aika suolasta. :( eli semmosta nyt siis etsitään.

Ja kasetti on tässä musta.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä vikana? Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No kasetti on ainakin väärä, kun sen pitäisi olla punainen. Tuoksuukos se "palaneelta", semmoinnen bakeliitin haju...

Onko auto varmasti 2.0i ja M1993? Tuon tiedon mukaan auton pitäisi olla LH 2.4.2 ja sytytys EZK-boksilla ei siis DI. Voi hyvinkin olla, että tietoni ei pidä paikkaansa :oops:

Eikai ole 2.3i? Vai onko turbo?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mikä vikana? Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Voitko ottaa kuvan konetilasta, jolloin näemme mikä moottori, onko ahdettu ja millainen sytytys siinä on?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
saab90000
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 13:15

Re: Mikä vikana? Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja saab90000 »

Joo eli auto on -94! Oon mokannu tuossa ekassa viestissä. Ja 2.0i on. Ja kasetilla.

Sori tästä.
Vastaa Viestiin