
hyvää syksyn jatkoa kaikille saabisteille!!!

mikvil kirjoitti:Mielluummin ei. Rupee tuo kone jurnuttamaan aikas lailla. Kokemusta on!Mimmi kirjoitti:Halvemmaksi tulee poistaa tasapainoakselien ketju.
Ei sillä autolla aja enää kuin kuulosuojaimet päässä.
95power kirjoitti:Poista ketju ( ja mielellään myös kiristin ). Perustelut:
- Tulee huomattavasti halvemmaksi ( noilla rahoilla esim. uudet talvirenkaat ja vielä taitaa jäädä lompsaan parisataa euroa )
- saat muutaman ilmaisen lisäheposen ( luokkaa 8 bhp 2.3:ssa )
- vähemmän liikkuvia massoja ja nopeampi reagointi
- todistetusti heikko rakenne ei voi mennä enää rikki jatkossa
Mitä noihin ääniin ja kuulosuojaimien tarpeeseen tulee, niin lukumattomissa referensseissä olen nähnyt mainittavan ettei värinöihin tule juurikaan eroa ( vaikutus > 1800rpm ), ja ääni taas muuttuu 'murisevammaksi' joka joidenkin mielestä on vain plussaa. Olet ensimmäinen referenssi ( nimim. mikvil ), joka puhuu tuosta kuulosuojaimien tarpeesta.
Värinöissä ei ollu eroa alle 2000 rpm mutta siitä yli alkoi se karmea kurnutus. Kiihdytykset oli yhtä helvettiä.
Ehkä tuo kuulosuojainten tarve oli hieman kärjistettyä, mutta tuo 'murina' joka ketjun poistosta aiheutui oli hyvin emämiellyttävä. Sama juttu oli toisessa tosin 900satkussa jossa sama ääni kuului vielä voimakkaammin. Ja eikä se ääni mutta kun tuli vielä ne tärinät kaupan päälle. Kaasujalan jalkapohja oli hellänä värinästä + ratin värinät päälle.
En todellakaan suosittele poistamaan tätä ketjua. Asia on kahden auton voimin todistettu, joten ei voi olla tuulesta temmattu juttu. Jokainen tekee miten haluaa, mutta itse laitoin ketjun takaisin ja niin lattoi 9satasen omistajakin.
Mistäs muuten noin kalliilla noita osia myydään. Omat ostin Kouvolan Laakkoselta ja ketju+2 ratasta+laahaimet oli muistaakseni jotain 250 euron luokkaa.
Yhdyn myös 95powerin mielipiteeseen. Omasta ysifemmasta on myös kokonaisuudessaan poistettu tasapainoakselit ja mitään selviä värinöitä ja ääniä ei ole tullut. Tosin asiaa on voinut auttaa koko moottorin koneistaminen ja tasapainottaminen sisuskalujen päivityksen yhteydessä. Eli itse ainakin suosittelen ketjun/akseleiden poistamista osien uusimisen sijaan. En kuitenkaan huippukuntoisesta koneesta lähtisi välttämättä pelkästään tasapainoakseleita poistamaan käytöstä, sillä eihän niistä akseleista hyvin toimiessaan mitään haittaa ole (ellei ole tekemässä megaviritettyä projektia)...95power kirjoitti: Mitä noihin ääniin ja kuulosuojaimien tarpeeseen tulee, niin lukumattomissa referensseissä olen nähnyt mainittavan ettei värinöihin tule juurikaan eroa ( vaikutus > 1800rpm ), ja ääni taas muuttuu 'murisevammaksi' joka joidenkin mielestä on vain plussaa. Olet ensimmäinen referenssi ( nimim. mikvil ), joka puhuu tuosta kuulosuojaimien tarpeesta.
Samoin toteutin tasapainoakselien poiston em. nettisivun mukaisesti. Ovat kyllä tosiaan erittäin pätevät projektisivut.95power kirjoitti: Itse muuten jätin ko. rakenteen ( ketju + hydraulinen kiristin ja reika tukkoon ) pois tuosta uusiksi rakennetusta B235R:stä, kuten on tehnyt myös esim. tämä kaveri http://www.kyankton.net/Engine.htm . Sivu on varsin pitkä, mutta kaikenkaikkiaan mielenkiintoista luettavaa hyvien kuvien kera B234R:än modifikaatioista.
No nyt löytyy käytännön kokemusta. Autona siis 9-5 ja koneena B235R. Koneesta poistettu tasapainoitusakseleiden ketju, rattaat ja se hydraulinen kiristin. Tasapainoitusakselit jätetty paikoilleen.mikvil kirjoitti:Mielluummin ei. Rupee tuo kone jurnuttamaan aikas lailla. Kokemusta on!Mimmi kirjoitti:Halvemmaksi tulee poistaa tasapainoakselien ketju.
Ei sillä autolla aja enää kuin kuulosuojaimet päässä.