kakskolmosen tasapainoakselien rattaat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
worcmik
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 20, 2004 18:07

kakskolmosen tasapainoakselien rattaat

Viesti Kirjoittaja worcmik »

:twisted: Onkos kenelläkään tietoo, mistä saisi 2.3 16 v vm.90 tasapainoakseleihin rattaat jostakin muusta kuin tyyppiliikkeestä ja pienemmällä hinnalla. Kaks ratasta, ketju ja laaharit himppa vaille 700€, melko suolainen hinta sanoisin, myöskin voiko tuommoisessa paikassa käyttää b- osia (purkamot) ja jos voi, niin mistä voi tiedustella. Kertokaa, kiitos

hyvää syksyn jatkoa kaikille saabisteille!!! :lol:
Saabismi on sairaus, mutta mukava sellainen...
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

ProCarService

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Osat löytyvät myös speedpartsin valikoimasta, kannattaa otta yhteyttä Jyväskylän ProCar Serviceen.
Makku50
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2004 19:29

Viesti Kirjoittaja Makku50 »

Tilaa Engalnnista, minä maksoin 403,69 € postikuluineen.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Mimmi kirjoitti:Halvemmaksi tulee poistaa tasapainoakselien ketju.
Mielluummin ei. Rupee tuo kone jurnuttamaan aikas lailla. Kokemusta on!
Ei sillä autolla aja enää kuin kuulosuojaimet päässä.
9000 CS 2.3t
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

mikvil kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Halvemmaksi tulee poistaa tasapainoakselien ketju.
Mielluummin ei. Rupee tuo kone jurnuttamaan aikas lailla. Kokemusta on!
Ei sillä autolla aja enää kuin kuulosuojaimet päässä.




Ei ainakaan mulla noin käynyt.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Poista ketju ( ja mielellään myös kiristin ). Perustelut:
- Tulee huomattavasti halvemmaksi ( noilla rahoilla esim. uudet talvirenkaat ja vielä taitaa jäädä lompsaan parisataa euroa )
- saat muutaman ilmaisen lisäheposen ( luokkaa 8 bhp 2.3:ssa )
- vähemmän liikkuvia massoja ja nopeampi reagointi
- todistetusti heikko rakenne ei voi mennä enää rikki jatkossa

Mitä noihin ääniin ja kuulosuojaimien tarpeeseen tulee, niin lukumattomissa referensseissä olen nähnyt mainittavan ettei värinöihin tule juurikaan eroa ( vaikutus > 1800rpm ), ja ääni taas muuttuu 'murisevammaksi' joka joidenkin mielestä on vain plussaa. Olet ensimmäinen referenssi ( nimim. mikvil ), joka puhuu tuosta kuulosuojaimien tarpeesta.

Itse muuten jätin ko. rakenteen ( ketju + hydraulinen kiristin ja reika tukkoon ) pois tuosta uusiksi rakennetusta B235R:stä, kuten on tehnyt myös esim. tämä kaveri http://www.kyankton.net/Engine.htm . Sivu on varsin pitkä, mutta kaikenkaikkiaan mielenkiintoista luettavaa hyvien kuvien kera B234R:än modifikaatioista. Sivun loppuosasta löytyy ennen-jälkeen kuvat ko. ketjun poistamisesta. Kaveri on muuten tehnyt sen verran huolellista jälkeä tuon 9000:sen kanssa, että luulenpa ettei hän turhaan olisi tuota ketjua pois jättänyt. Tai pikemminkin, mikäli ääni olisi ollut noin kauhea mitä kuvasit, olisi hän sen laittanut takaisin ( ymmärrät mitä tarkoitan kun tutkit tuota projektia tarkemmin )
#2172
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei ne tasapainoakselit siellä turhanpanttina ole.

Tämä on taas vaan niitä asioita, joita on pers'tuntumalla kovin vaikea, ellei mahdoton, mitata niin on helppo ottaa uskomukset ja oletukset faktoina.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

95power kirjoitti:Poista ketju ( ja mielellään myös kiristin ). Perustelut:
- Tulee huomattavasti halvemmaksi ( noilla rahoilla esim. uudet talvirenkaat ja vielä taitaa jäädä lompsaan parisataa euroa )
- saat muutaman ilmaisen lisäheposen ( luokkaa 8 bhp 2.3:ssa )
- vähemmän liikkuvia massoja ja nopeampi reagointi
- todistetusti heikko rakenne ei voi mennä enää rikki jatkossa

Mitä noihin ääniin ja kuulosuojaimien tarpeeseen tulee, niin lukumattomissa referensseissä olen nähnyt mainittavan ettei värinöihin tule juurikaan eroa ( vaikutus > 1800rpm ), ja ääni taas muuttuu 'murisevammaksi' joka joidenkin mielestä on vain plussaa. Olet ensimmäinen referenssi ( nimim. mikvil ), joka puhuu tuosta kuulosuojaimien tarpeesta.









Värinöissä ei ollu eroa alle 2000 rpm mutta siitä yli alkoi se karmea kurnutus. Kiihdytykset oli yhtä helvettiä.

Ehkä tuo kuulosuojainten tarve oli hieman kärjistettyä, mutta tuo 'murina' joka ketjun poistosta aiheutui oli hyvin emämiellyttävä. Sama juttu oli toisessa tosin 900satkussa jossa sama ääni kuului vielä voimakkaammin. Ja eikä se ääni mutta kun tuli vielä ne tärinät kaupan päälle. Kaasujalan jalkapohja oli hellänä värinästä + ratin värinät päälle.

En todellakaan suosittele poistamaan tätä ketjua. Asia on kahden auton voimin todistettu, joten ei voi olla tuulesta temmattu juttu. Jokainen tekee miten haluaa, mutta itse laitoin ketjun takaisin ja niin lattoi 9satasen omistajakin.

Mistäs muuten noin kalliilla noita osia myydään. Omat ostin Kouvolan Laakkoselta ja ketju+2 ratasta+laahaimet oli muistaakseni jotain 250 euron luokkaa.
9000 CS 2.3t
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

95power kirjoitti: Mitä noihin ääniin ja kuulosuojaimien tarpeeseen tulee, niin lukumattomissa referensseissä olen nähnyt mainittavan ettei värinöihin tule juurikaan eroa ( vaikutus > 1800rpm ), ja ääni taas muuttuu 'murisevammaksi' joka joidenkin mielestä on vain plussaa. Olet ensimmäinen referenssi ( nimim. mikvil ), joka puhuu tuosta kuulosuojaimien tarpeesta.
Yhdyn myös 95powerin mielipiteeseen. Omasta ysifemmasta on myös kokonaisuudessaan poistettu tasapainoakselit ja mitään selviä värinöitä ja ääniä ei ole tullut. Tosin asiaa on voinut auttaa koko moottorin koneistaminen ja tasapainottaminen sisuskalujen päivityksen yhteydessä. Eli itse ainakin suosittelen ketjun/akseleiden poistamista osien uusimisen sijaan. En kuitenkaan huippukuntoisesta koneesta lähtisi välttämättä pelkästään tasapainoakseleita poistamaan käytöstä, sillä eihän niistä akseleista hyvin toimiessaan mitään haittaa ole (ellei ole tekemässä megaviritettyä projektia)...
95power kirjoitti: Itse muuten jätin ko. rakenteen ( ketju + hydraulinen kiristin ja reika tukkoon ) pois tuosta uusiksi rakennetusta B235R:stä, kuten on tehnyt myös esim. tämä kaveri http://www.kyankton.net/Engine.htm . Sivu on varsin pitkä, mutta kaikenkaikkiaan mielenkiintoista luettavaa hyvien kuvien kera B234R:än modifikaatioista.
Samoin toteutin tasapainoakselien poiston em. nettisivun mukaisesti. Ovat kyllä tosiaan erittäin pätevät projektisivut.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
worcmik
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 20, 2004 18:07

Viesti Kirjoittaja worcmik »

minä kiitän kaikkia neuvoja antaneita, itse kallistun kyllä akselien poiston puolelle. Saas kattoa kuin äijän käy.
PS:kävin katsomassa projektisivula ao.osoitteessa, oli tosi tyrnävät sivut.

Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää syssyn jatkoa. Tontut liikkuu jo, Saabillako.....
Saabismi on sairaus, mutta mukava sellainen...
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onko näistä tasapainotusakseleiden poistosta kenelläkään pitempi aikaisempia kokemuksia?

Siinähän voi nuo tärinöiden taajuudet ja voimakkuudet muuttua aika lailla vaikkei niitä kuulemalla/tuntemalla huomaa!

Eli miten mahtaa vaikuttaa koneen kaikkiin laakereihin, moottorikumeihin ja muihin liikkuviin osiin :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Siis hetkinen! Ei niitä akseleita sieltä pois oteta vaan kettinki ainoastaan. Tai voihan ne akselitkin poistaa mutta se onkin sitten eri juttu ja hieman työläämpi operaatio kun joutuu nuo öljy kanavat yhdistämään eli laittamaan sokeat palikat joissa on öljykanavat sisällä. Tarkennan vain ettei tule harha ajatuksia kenellekkään. Eli tuolla poistamisella tarkoitetaan käytöstä poistamista eikä akseleiden poistamista.

Ei ne akselit ole turhan panttina ei mutta ne on siellä mukavuus tekijänä eikä minään teknisenä vaatimuksena eli käyttö mukavuus kärsii ei muu. Eli kone täriseen hieman enemmän pienillä kierroksilla kuin ketju kytkettynä. Mutta toisalla kuten tuossa jo todettiin kierros herkkyys paranee kun pyöritettävien massojen määrä pienenee. 2.3:ssa tuota pyöritettävää massaa on alunperinkin enemmän (manuaalissa siis) isomman vauhtipyörän takia joten siinä tuo värinä ei ole niin suuri ja noiden akseleiden vaikutus kuin on tuossa 2.0 koneessa jossa on kevysämpi vauhtipyörä.

Tuumailee...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ja kannattaa muistaa, että ei niitä tarvi mitenkään hysteerisesti pelätä.. Jos alkaa metelöimään, niin sitten ketju pois, mutta läheskään kaikkien kohdalle tuo vika ei osu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
worcmik
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 20, 2004 18:07

Viesti Kirjoittaja worcmik »

Joo, ymmärsin asian, en toki meinannut veivejä poistaa, ainoastaan ketjun, juuri ym öljyprobleemien takia.Anteeksi epäselvä ilmaisuni. Tulen myöhemmin kyllä ilmoittamaan, josko homma pelaa vai rupeeko ploki natiseen.... :P
Saabismi on sairaus, mutta mukava sellainen...
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

mikvil kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Halvemmaksi tulee poistaa tasapainoakselien ketju.
Mielluummin ei. Rupee tuo kone jurnuttamaan aikas lailla. Kokemusta on!
Ei sillä autolla aja enää kuin kuulosuojaimet päässä.
No nyt löytyy käytännön kokemusta. Autona siis 9-5 ja koneena B235R. Koneesta poistettu tasapainoitusakseleiden ketju, rattaat ja se hydraulinen kiristin. Tasapainoitusakselit jätetty paikoilleen.

Itse en havaitse mitään ylimääräisiä värinöitä tai ääniä. Kone kehrää tasaisesti kuin kissa. Kokemukseni on luonnollisesti yhteen tapaukseen perustuva, joten yleistettävä se ei tieteellisessä mielessä ole. ( Kannattaa muuten myös huomata, että samaan aikaan ketjun poiston kanssa vaihdettiin kaikki uudet moottorin tukityynyt ).
#2172
Vastaa Viestiin