hyvää syksyn jatkoa kaikille saabisteille!!!
kakskolmosen tasapainoakselien rattaat
kakskolmosen tasapainoakselien rattaat
hyvää syksyn jatkoa kaikille saabisteille!!!
Saabismi on sairaus, mutta mukava sellainen...
ProCarService
Osat löytyvät myös speedpartsin valikoimasta, kannattaa otta yhteyttä Jyväskylän ProCar Serviceen.
mikvil kirjoitti:Mielluummin ei. Rupee tuo kone jurnuttamaan aikas lailla. Kokemusta on!Mimmi kirjoitti:Halvemmaksi tulee poistaa tasapainoakselien ketju.
Ei sillä autolla aja enää kuin kuulosuojaimet päässä.
Ei ainakaan mulla noin käynyt.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Poista ketju ( ja mielellään myös kiristin ). Perustelut:
- Tulee huomattavasti halvemmaksi ( noilla rahoilla esim. uudet talvirenkaat ja vielä taitaa jäädä lompsaan parisataa euroa )
- saat muutaman ilmaisen lisäheposen ( luokkaa 8 bhp 2.3:ssa )
- vähemmän liikkuvia massoja ja nopeampi reagointi
- todistetusti heikko rakenne ei voi mennä enää rikki jatkossa
Mitä noihin ääniin ja kuulosuojaimien tarpeeseen tulee, niin lukumattomissa referensseissä olen nähnyt mainittavan ettei värinöihin tule juurikaan eroa ( vaikutus > 1800rpm ), ja ääni taas muuttuu 'murisevammaksi' joka joidenkin mielestä on vain plussaa. Olet ensimmäinen referenssi ( nimim. mikvil ), joka puhuu tuosta kuulosuojaimien tarpeesta.
Itse muuten jätin ko. rakenteen ( ketju + hydraulinen kiristin ja reika tukkoon ) pois tuosta uusiksi rakennetusta B235R:stä, kuten on tehnyt myös esim. tämä kaveri http://www.kyankton.net/Engine.htm . Sivu on varsin pitkä, mutta kaikenkaikkiaan mielenkiintoista luettavaa hyvien kuvien kera B234R:än modifikaatioista. Sivun loppuosasta löytyy ennen-jälkeen kuvat ko. ketjun poistamisesta. Kaveri on muuten tehnyt sen verran huolellista jälkeä tuon 9000:sen kanssa, että luulenpa ettei hän turhaan olisi tuota ketjua pois jättänyt. Tai pikemminkin, mikäli ääni olisi ollut noin kauhea mitä kuvasit, olisi hän sen laittanut takaisin ( ymmärrät mitä tarkoitan kun tutkit tuota projektia tarkemmin )
- Tulee huomattavasti halvemmaksi ( noilla rahoilla esim. uudet talvirenkaat ja vielä taitaa jäädä lompsaan parisataa euroa )
- saat muutaman ilmaisen lisäheposen ( luokkaa 8 bhp 2.3:ssa )
- vähemmän liikkuvia massoja ja nopeampi reagointi
- todistetusti heikko rakenne ei voi mennä enää rikki jatkossa
Mitä noihin ääniin ja kuulosuojaimien tarpeeseen tulee, niin lukumattomissa referensseissä olen nähnyt mainittavan ettei värinöihin tule juurikaan eroa ( vaikutus > 1800rpm ), ja ääni taas muuttuu 'murisevammaksi' joka joidenkin mielestä on vain plussaa. Olet ensimmäinen referenssi ( nimim. mikvil ), joka puhuu tuosta kuulosuojaimien tarpeesta.
Itse muuten jätin ko. rakenteen ( ketju + hydraulinen kiristin ja reika tukkoon ) pois tuosta uusiksi rakennetusta B235R:stä, kuten on tehnyt myös esim. tämä kaveri http://www.kyankton.net/Engine.htm . Sivu on varsin pitkä, mutta kaikenkaikkiaan mielenkiintoista luettavaa hyvien kuvien kera B234R:än modifikaatioista. Sivun loppuosasta löytyy ennen-jälkeen kuvat ko. ketjun poistamisesta. Kaveri on muuten tehnyt sen verran huolellista jälkeä tuon 9000:sen kanssa, että luulenpa ettei hän turhaan olisi tuota ketjua pois jättänyt. Tai pikemminkin, mikäli ääni olisi ollut noin kauhea mitä kuvasit, olisi hän sen laittanut takaisin ( ymmärrät mitä tarkoitan kun tutkit tuota projektia tarkemmin )
#2172
-
mikvil
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
95power kirjoitti:Poista ketju ( ja mielellään myös kiristin ). Perustelut:
- Tulee huomattavasti halvemmaksi ( noilla rahoilla esim. uudet talvirenkaat ja vielä taitaa jäädä lompsaan parisataa euroa )
- saat muutaman ilmaisen lisäheposen ( luokkaa 8 bhp 2.3:ssa )
- vähemmän liikkuvia massoja ja nopeampi reagointi
- todistetusti heikko rakenne ei voi mennä enää rikki jatkossa
Mitä noihin ääniin ja kuulosuojaimien tarpeeseen tulee, niin lukumattomissa referensseissä olen nähnyt mainittavan ettei värinöihin tule juurikaan eroa ( vaikutus > 1800rpm ), ja ääni taas muuttuu 'murisevammaksi' joka joidenkin mielestä on vain plussaa. Olet ensimmäinen referenssi ( nimim. mikvil ), joka puhuu tuosta kuulosuojaimien tarpeesta.
Värinöissä ei ollu eroa alle 2000 rpm mutta siitä yli alkoi se karmea kurnutus. Kiihdytykset oli yhtä helvettiä.
Ehkä tuo kuulosuojainten tarve oli hieman kärjistettyä, mutta tuo 'murina' joka ketjun poistosta aiheutui oli hyvin emämiellyttävä. Sama juttu oli toisessa tosin 900satkussa jossa sama ääni kuului vielä voimakkaammin. Ja eikä se ääni mutta kun tuli vielä ne tärinät kaupan päälle. Kaasujalan jalkapohja oli hellänä värinästä + ratin värinät päälle.
En todellakaan suosittele poistamaan tätä ketjua. Asia on kahden auton voimin todistettu, joten ei voi olla tuulesta temmattu juttu. Jokainen tekee miten haluaa, mutta itse laitoin ketjun takaisin ja niin lattoi 9satasen omistajakin.
Mistäs muuten noin kalliilla noita osia myydään. Omat ostin Kouvolan Laakkoselta ja ketju+2 ratasta+laahaimet oli muistaakseni jotain 250 euron luokkaa.
9000 CS 2.3t
Yhdyn myös 95powerin mielipiteeseen. Omasta ysifemmasta on myös kokonaisuudessaan poistettu tasapainoakselit ja mitään selviä värinöitä ja ääniä ei ole tullut. Tosin asiaa on voinut auttaa koko moottorin koneistaminen ja tasapainottaminen sisuskalujen päivityksen yhteydessä. Eli itse ainakin suosittelen ketjun/akseleiden poistamista osien uusimisen sijaan. En kuitenkaan huippukuntoisesta koneesta lähtisi välttämättä pelkästään tasapainoakseleita poistamaan käytöstä, sillä eihän niistä akseleista hyvin toimiessaan mitään haittaa ole (ellei ole tekemässä megaviritettyä projektia)...95power kirjoitti: Mitä noihin ääniin ja kuulosuojaimien tarpeeseen tulee, niin lukumattomissa referensseissä olen nähnyt mainittavan ettei värinöihin tule juurikaan eroa ( vaikutus > 1800rpm ), ja ääni taas muuttuu 'murisevammaksi' joka joidenkin mielestä on vain plussaa. Olet ensimmäinen referenssi ( nimim. mikvil ), joka puhuu tuosta kuulosuojaimien tarpeesta.
Samoin toteutin tasapainoakselien poiston em. nettisivun mukaisesti. Ovat kyllä tosiaan erittäin pätevät projektisivut.95power kirjoitti: Itse muuten jätin ko. rakenteen ( ketju + hydraulinen kiristin ja reika tukkoon ) pois tuosta uusiksi rakennetusta B235R:stä, kuten on tehnyt myös esim. tämä kaveri http://www.kyankton.net/Engine.htm . Sivu on varsin pitkä, mutta kaikenkaikkiaan mielenkiintoista luettavaa hyvien kuvien kera B234R:än modifikaatioista.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
minä kiitän kaikkia neuvoja antaneita, itse kallistun kyllä akselien poiston puolelle. Saas kattoa kuin äijän käy.
PS:kävin katsomassa projektisivula ao.osoitteessa, oli tosi tyrnävät sivut.
Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää syssyn jatkoa. Tontut liikkuu jo, Saabillako.....
PS:kävin katsomassa projektisivula ao.osoitteessa, oli tosi tyrnävät sivut.
Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää syssyn jatkoa. Tontut liikkuu jo, Saabillako.....
Saabismi on sairaus, mutta mukava sellainen...
Onko näistä tasapainotusakseleiden poistosta kenelläkään pitempi aikaisempia kokemuksia?
Siinähän voi nuo tärinöiden taajuudet ja voimakkuudet muuttua aika lailla vaikkei niitä kuulemalla/tuntemalla huomaa!
Eli miten mahtaa vaikuttaa koneen kaikkiin laakereihin, moottorikumeihin ja muihin liikkuviin osiin
Siinähän voi nuo tärinöiden taajuudet ja voimakkuudet muuttua aika lailla vaikkei niitä kuulemalla/tuntemalla huomaa!
Eli miten mahtaa vaikuttaa koneen kaikkiin laakereihin, moottorikumeihin ja muihin liikkuviin osiin
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Siis hetkinen! Ei niitä akseleita sieltä pois oteta vaan kettinki ainoastaan. Tai voihan ne akselitkin poistaa mutta se onkin sitten eri juttu ja hieman työläämpi operaatio kun joutuu nuo öljy kanavat yhdistämään eli laittamaan sokeat palikat joissa on öljykanavat sisällä. Tarkennan vain ettei tule harha ajatuksia kenellekkään. Eli tuolla poistamisella tarkoitetaan käytöstä poistamista eikä akseleiden poistamista.
Ei ne akselit ole turhan panttina ei mutta ne on siellä mukavuus tekijänä eikä minään teknisenä vaatimuksena eli käyttö mukavuus kärsii ei muu. Eli kone täriseen hieman enemmän pienillä kierroksilla kuin ketju kytkettynä. Mutta toisalla kuten tuossa jo todettiin kierros herkkyys paranee kun pyöritettävien massojen määrä pienenee. 2.3:ssa tuota pyöritettävää massaa on alunperinkin enemmän (manuaalissa siis) isomman vauhtipyörän takia joten siinä tuo värinä ei ole niin suuri ja noiden akseleiden vaikutus kuin on tuossa 2.0 koneessa jossa on kevysämpi vauhtipyörä.
Tuumailee...
V-M
Ei ne akselit ole turhan panttina ei mutta ne on siellä mukavuus tekijänä eikä minään teknisenä vaatimuksena eli käyttö mukavuus kärsii ei muu. Eli kone täriseen hieman enemmän pienillä kierroksilla kuin ketju kytkettynä. Mutta toisalla kuten tuossa jo todettiin kierros herkkyys paranee kun pyöritettävien massojen määrä pienenee. 2.3:ssa tuota pyöritettävää massaa on alunperinkin enemmän (manuaalissa siis) isomman vauhtipyörän takia joten siinä tuo värinä ei ole niin suuri ja noiden akseleiden vaikutus kuin on tuossa 2.0 koneessa jossa on kevysämpi vauhtipyörä.
Tuumailee...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No nyt löytyy käytännön kokemusta. Autona siis 9-5 ja koneena B235R. Koneesta poistettu tasapainoitusakseleiden ketju, rattaat ja se hydraulinen kiristin. Tasapainoitusakselit jätetty paikoilleen.mikvil kirjoitti:Mielluummin ei. Rupee tuo kone jurnuttamaan aikas lailla. Kokemusta on!Mimmi kirjoitti:Halvemmaksi tulee poistaa tasapainoakselien ketju.
Ei sillä autolla aja enää kuin kuulosuojaimet päässä.
Itse en havaitse mitään ylimääräisiä värinöitä tai ääniä. Kone kehrää tasaisesti kuin kissa. Kokemukseni on luonnollisesti yhteen tapaukseen perustuva, joten yleistettävä se ei tieteellisessä mielessä ole. ( Kannattaa muuten myös huomata, että samaan aikaan ketjun poiston kanssa vaihdettiin kaikki uudet moottorin tukityynyt ).
#2172