Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Minua alkoi vaivaamaan toi tj hassiksen kuvassa oleva moottorin öljyisyys ( jos tässä sivukommenttina sallitaan aiheesta poiketen), niin et kuinka paljon ajetusta myllystä kuva mahtanee olla peräisin? Mulla on 350000 ajetussa 2.3 purkutontussa koneen päädyt suht kuivat, mutta taasen taka ja etuosa on paksun öljyn peitossa. Tosin mulla keulapuolen öljyisyyden ymmärtää kun on kiertokanki tullut pihalle :lol: . Se mua ihmetyttää tossa omassa koneessa kun siinä on hihnapyörätkin ruosteessa! Varmaan suolasohjossa ajettu paljon. Harmi kun ei ole auton historia tarkemmin tiedossa et pittää täällä arvuutella, mut koettakaa kestää :D Kuva Kuva
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

ysitonnari93 kirjoitti:Minua alkoi vaivaamaan toi tj hassiksen kuvassa oleva moottorin öljyisyys ( jos tässä sivukommenttina sallitaan aiheesta poiketen), niin et kuinka paljon ajetusta myllystä kuva mahtanee olla peräisin? Mulla on 350000 ajetussa 2.3 purkutontussa koneen päädyt suht kuivat, mutta taasen taka ja etuosa on paksun öljyn peitossa. Tosin mulla keulapuolen öljyisyyden ymmärtää kun on kiertokanki tullut pihalle :lol: . Se mua ihmetyttää tossa omassa koneessa kun siinä on hihnapyörätkin ruosteessa! Varmaan suolasohjossa ajettu paljon. Harmi kun ei ole auton historia tarkemmin tiedossa et pittää täällä arvuutella, mut koettakaa kestää :D Kuva Kuva
Omassa kuvassa olevaa moottoria ei enää ole. Nelos- ja kolmossylinterien männät olivat sulanneet, kansipahvi pettänyt ja kaikenlaista muuta ongelmaa. Kuinka monta kilometriä sillä oli niin en osaa sanoa, aikaisempi omistaja sanoi sen olleen jo toinen moottori 530 000 km korissa -89 vuotinen yksilö. Nyt tosa autossa on toinen samanlaine uudelleen rakennettu moottori, jolla on kilometrejä noin 300 km.

Tuossa 2.3:ssa näyttää olevan erilaiset hihnapyörät apulaitteilla, erilainen kiristin ja erilainen kampiakselin pyörä. Taitaa toi olla vanha pitkä lohko vai jo lyhytlohko?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei tuota öljyisyyttä/puhtautta pysty selittämään kilometreillä.
Tuon jakopään öljyää vuotava kampiakselin stefa, mikä hajoaa silloin kuin sitä huvittaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

MacTurbo kirjoitti:Ei tuota öljyisyyttä/puhtautta pysty selittämään kilometreillä.
Tuon jakopään öljyää vuotava kampiakselin stefa, mikä hajoaa silloin kuin sitä huvittaa.
Kyseistä moottoria ei ole enään ollut vuoteen. Olen rakentanut toisen jo tilalle. Mutta tuosta kuvasta näkee missä kohtaa on pitkälöhkoisessa 2.0:ssa kampiakselin asentotunnistin. Tosa toisessa kuvassa taitaa olla pitkälohkoinen 2.3:n josta en tiedä onko tunnistin erilainen, mutta ainakin noi pyörät ja kiristin on erilainen.

Jos haluaa tuon tunnistimen vaihtaa, niin voin sanoa kokemuksella että siinä on kohtuullisesti irroitettavaa. Jonka vuoksi on hyvä selvittää testauskonsteja tarkistaakseen onko se viallinen vai ei.

Toisen tunnistimen voi halviten saada kun ostaa toisen täydellisen moottorin kuin käy marmoritiskillä, jollei joku toinen saabisti olisi innostunut myymään sitä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Melkein sain jakopään tänään purettua, mutta niitten torx pulttien kanssa saa olla kieli keskellä suuta. Meni kahdesta ruosteisesta pultista hampaat sileeks :( Siinä ei varmaan muu auta kuin hitsata pultit niiden päähän, jotta saa auki. No se on onneksi purkuauto niin ei ole mikään kiire sen kanssa. Vois nostaa koko koneen välillä pois ja jatkaa sitten jakopäästä. Sitä en tiedä onko pitkä vai lyhyt lohko, sen verran tuore saabisti etten tiedä miten ne erottaa :mrgreen:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4245
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

ysitonnari93 kirjoitti:Sitä en tiedä onko pitkä vai lyhyt lohko, sen verran tuore saabisti etten tiedä miten ne erottaa :mrgreen:
Lyhytlohko tuli mallivuodelle '94.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Eli mun purkutonttu on lyhytlohko, kun se on vm.94 :D
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Lainaan tätä topikkia, kun oma auto teki vähän vastaavanlaisen tempun. Eli auto on -87 turbotonnari. Ajoin eilen pienen peräänajon sen kanssa. Auto kuitenkin jäi käyntiin. Lähdin onnettomuuspaikalta ajelemaan kotiin, ja muutaman kilsan jälkeen auto sammui, eikä käynnisty enää. Pyörittää normaalisti, muttei käynnisty. Autossa on uusi bensan siirtopumppu. Olisko ideoita mistä lähteä vikaa hakemaan?

Edit. Ei tuu kipinää, eli täytyypä tutkia sytytyspuolen osat.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Daedalon
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Touko 25, 2008 21:49

Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)

Viesti Kirjoittaja Daedalon »

Bensansyöttöjärjestelmän osat saatiin suljettua pois vikalistalta tarjoamalla desin ryyppy suoraan moottoriin menevään letkuun. Koska startti pyöritti muuten normaalisti mutta ei saanut moottoria käynnistymään, tehtiin autolle kampiakselin asentoanturin pura-putsaa-kasaa-huolto. Se ei auttanut, joten tilalle vaihdettiin käyntikuntoisesta purkuautosta saatu asentotunnistin, joka korjasi vian välittömästi.

Osanumero oli 74 82 540 ja halvin netistä löytämäni hinta oli 267 taalaa: http://www.thesaabsite.com/9000/9000ign ... FT+SENSORS Käytetty löytyi kotimaasta 50 eurolla. Saab EPC 2006:n mukaan vuosimallien -89 - -92 kaksilitraisissa DI-koneissa on sama osa (92 kannattaa rajatapauksena aina tarkistaa ennen ostoa). Suojametallin purkamisen jälkeen paljastuneessa mustassa muoviosassa luki keltaisella 3AV5A sekä 8907. Voin laittaa kuvan osasta ensi viikolla.

Kiitos kaikille auttaneille!
Vastaa Viestiin