Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Hei,
tänä aamuna vaimo lähti kaupassa käymään saaden Saabin käyntiin vasta toisella yrittämällä (tätä ilmiötä ei ole aikaisemmin ollut). Muutaman kilometrin päästä oli auto sammunut lähtemättä enää käyntiin.
Ei inahdakaan, ei sitten millään. Bensapumppu kuulostaisi korahtelevan tuttuun tyyliin, kun virrat kytkee päälle. Sulakkeet ovat ehjät. Itse kuitenkin epäilen tuota pumppua. Vai voisiko DI-kasetti hajota kuin tyhjästä, koska minkäänlaisia oireita ei ole aikaisemmin esiintynyt?

9000 2,0t -98

Kiittäen vastauksista,
Teemu
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos auto on sammunut ns. veitsellä leikaten, epäilisin kampiakselin asentoanturia...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Voiko tuon DI-kasetin tarkastaa laittamalla tulpan irrallaan olevaan kasettiin, startata ja katsoa, tuleeko kipinää? Vai voiko tällainen testi rikkoa ehjän kasetin. Toisaalta tuskinpa kipinää näkyy, koska bensapumppu örähtelee mukavasti sekä startatessa haisee bensa.

Missä muuten YKK-anturin liitin on kiinni? Pääseekö irrottamaan yläkautta? Ainakin itse anturi näyttäisi olevan paras irrottaa alakautta (lienee kiinni torxilla).

Teemu
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tulpat täytyy laittaa jokaiseen utareeseen ja maadoittaa, muuten ehjäkin kasetti voi rikkoutua.

Muistattehan sen että näpit pidetään kasetista irti startatessa, sekä sen että DI voi suorittaa tulppien jälkipuhdistuspolton starttiyrityksen jälkeen omin päin vaikka virta-avain on käännetty Off-asentoon. :!:

Noissa on perinteiseen piuhasytytykseenkin verrattuna kertaluokkaa hengenvaarallisemmat jännitteet kyseessä.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Onko autossani nokka-akselin sensoria? Jos on, voisiko sekin olla mahdollinen vika?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei ole.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Mitähän ne Motonetillä sitten tarkoittavat nokka-akselin anturilla...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jakajallisissa voi olla Hall-anturi virranjakajan sisällä. Sinun autossasi on suorasytytys eikä tarvita anturia nokka-akselilla koska Trionic tarkkailee sekä säätelee ajoituksia ja palotapahtumia sylinterikohtaisesti ionivirtamittauksella käyttäen siihen itse sytytystulppia.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Minuteman kirjoitti:Jakajallisissa voi olla Hall-anturi virranjakajan sisällä. Sinun autossasi on suorasytytys eikä tarvita anturia nokka-akselilla koska Trionic tarkkailee sekä säätelee ajoituksia ja palotapahtumia sylinterikohtaisesti ionivirtamittauksella käyttäen siihen itse sytytystulppia.
Täh ? Kyllä takuulla käyttää myös kampiakselin asentoanturia, jota voi verrata toiminnaltaan myös nokka-akselin anturiin. Kampuran asentoanturi on osanro 4227203 johon Mawerick viittasi jo alussa ja sen vikaantuminen kyllä vie käyntihalut koneelta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kyllönen kirjoitti:Mitähän ne Motonetillä sitten tarkoittavat nokka-akselin anturilla...
Liekö tarkoittaneet kampiakselin asentoanturia?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

vesa67 kirjoitti:Täh ? Kyllä takuulla käyttää myös kampiakselin asentoanturia, jota voi verrata toiminnaltaan myös nokka-akselin anturiin.
Käyttää käyttää ja tässä ketjussa on jo todettu että sellainen on, mutta ei sitä olematonta nokka-akselin asentoanturia. Meinasin jotta Motonetin Myyjille terveisiä, voivat yrittää myydä kysyjälle Hall-anturia.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kyllönen kirjoitti:Mitähän ne Motonetillä sitten tarkoittavat nokka-akselin anturilla...
Voivat tarkoittaa mitä lystäävät.

Motonetissä olen usein huomannut, että tietoa ja tiedostoja ei juuri pidetä ajantasalla. Sinne mennessä täytyy tietää mitä haluaa eikä antaa niiden päättää muuten voi saada täysin sopivan näköisiä sopimattomia osia. Niiden suuressa nettisivu uudistuksessa oli kadonnut saabin käynnistinmoottorit. Sitä ei ole, sitä ei löydy. Ei myöskään strattimoottoria. Tiskillä kerrottiin ko. osan olevan "startti" eikä edellä lueteltuja nimikkeitä.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Toisella yrittämällä käyntiin ja jätti tienpäälle

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Se oli sitten se DI-kasetti.
Kiitoksia vastauksista ja hyvät Joulut!

Teemu
Vastaa Viestiin