Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jliias
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 23:04
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?

Viesti Kirjoittaja jliias »

horst kirjoitti: Täytyy nyt miettiä lähteekö itse tekemään, ~600eurolla saisi varmaan jo asennuskaljaakin ihan riittämiin :lol:
Mulla meni reilu pari vuotta sitten aeron kytkimen vaihtohommaan tasan 657 euroa, sisältäen osat (LUKin kytkinpaketti), työn, sekä moottoriöljyn ja suodattimen. Paikallinen paja ei tiennyt mihin oli ryhtymässä, ja antoi etukäteen kiinteähintaisen tarjouksen kytkimen vaihdosta. Myyntitiskin kaveri totesi sitten autoa hakiessani, että oli muuten viimeinen tonnari johon lähtevät kytkinremppaa tekemään tämmöisellä hinnoittelulla. Olivat kuulemma tehneet "hiukan" ylimääräistä työtä, kun eivät olleet varmoja mitä kaikkea olisi pitänyt purkaa laatikon tieltä pois. Kyseinen putiikki on sittemmin vetäytynyt korjausbisneksestä kokonaan, ja keskittyy nyt pelkästään varaosakauppaan. :lol:

Kun tuosta aerosta losahti laatikko menneenä talvena, niin en edes viitsinyt alkaa kyselemään vaihtohommasta tarjouksia korjaamoilta kun tuntuvat nikottelevan jo paljon pienemmistäkin hommista. Vaihtotyö sujui itse tehden näppärästi pihalla, kunhan vain malttoi suunnitella homman tarkasti etukäteen foorumilta löytyneiden ohjeiden mukaan. Työkaveri lainasi auliisti palkin moottorin tukemiseen ja pultit vaihdelaatikon kohdistamiseen. Itse vaihtotyöhön upposi rauhallisesti tehden yhteensä ~12 tuntia. Kytkimen hilutkin tuli katsottua samalla läpi, ettei tarvitse ihan heti samaan hommaan ryhtyä... :roll:

-Juha
#2906
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Onko tontun laatikkojumppa sitten niin erikoisen paha rasti vrt muihin etuvetoihin? Yhtä lailla muissa joutuu apurunkoa kähmimään ja punnertamaan? Ei se mielestäni mitenkään ylivoimaisen vaikeaa ollut edes ensikertalaiselle :roll:
M97CSB234EFM57001 RE85
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mutuna veikkaisin että noita "korjaamoita" taitaa eniten pelottaa se kytkimen ilmaus kun eivät tiedä oikeita niksejä ja asiakkailta on luultavasti tullut aiemmin väkevää noottia aiheesta "huonosti toimiva uusi kytkin".
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Minuteman kirjoitti:Mutuna veikkaisin että noita "korjaamoita" taitaa eniten pelottaa se kytkimen ilmaus kun eivät tiedä oikeita niksejä ja asiakkailta on luultavasti tullut aiemmin väkevää noottia aiheesta "huonosti toimiva uusi kytkin".
Ja varsin kun se nyt ei kummonen homma (munkaan autossa) ollu.

Ihan vaan nyt manittakoon että mulla toi kytkin toimi tuossa välillä -2..+2C välillä vähän tahmeesti niin siihen auttoi kun pikkusen voiteli (motonetin)pääsylinterin männän vartta. Ilmeisesti se pölysuojakumi oli vaan niin nafti.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
horst
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 05:07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?

Viesti Kirjoittaja horst »

Päädyin tekemään tätä lopulta itse, rauhallisesti vapaa-ajalla. Nyt on laatikkokin jo tiputettu.

Seuraavanlaista ekstraa tullut ainakin esiin.
- Vanha levy niiteillä asti, vauhtipyörä jo vähän urautunut. (Tällä ajettiin noin 30km rauhallisesti, sen jälkeen kun ensimmäisen kerran luisti)
- Autossa oli 240mm asetelma ja vauhtipyörä, itse levy oli kuitenkin ~230mm.
- Pääsylinteri oli hitsattu kiinni poljinasetelmaan.

Noh, eiköhän siitä vielä auto tehdä :D . Tiistaina kysymään koneistamon tuomiota vauhtipyörästä. Raiskaamattoman poljinasetelmankin kävin jo hakemassa.
horst
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 05:07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?

Viesti Kirjoittaja horst »

Työsylinteri purettu, mutta miten ihmeessä siitä saa sen pohjassa olevan stefan saa irti? Ulkoreuna metallia ja keskellä kumitiiviste ja jousi, siis samanlainen kuin kampiakselin stefa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Otin laakerin ulosvetäjällä, sellanen missä on ohuet kaulukset ja ulospäin laajeneva kärki. Taisi vielä olla niin, että tein sen kaupassa kun testailin työkalua ostoa varten... ei tarvinnu ostaa. Kai sen saa laajenevalla kiilapultillakin, ei kai sillä ole suurta merkitystä millä työkalulla sen tekee, kunhan homma onnistuu. Mielikuvitusta saa käyttää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
horst
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 05:07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kytkin hajosi,mitä osia laitetaan?

Viesti Kirjoittaja horst »

Sain sen stefan irti, vähän vaikeamman kautta ehkä, mutta kuitenkin :D.

Mattoveitsellä kumit pois stefasta, lukkorengas stefan alle. 21mm hylsy työsylinterin putkeen sisälle ja sitten vaan prässäsi pois. 21mm hylsy meni juuri ja juuri putkeen sisälle, mutta ilman tuota lukkorengasta ei ottanut stefan reunoihin kiinni.
Vastaa Viestiin