Kansipahvi rikki

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Kansipahvi rikki

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

No niin, pitkään hakusessa ollut nestevuoto on vihdoinkin löytynyt 8)
Paskempi juttu on se, että neste tulee 4 sylinterin puolelta kannen välistä ulos :cry:
Tonnarissa siis jälleen remonttia tiedossa :x
Remontin ajattelin tehdä itse. Kansi tosin menee koneistamolle oikaisuun, vaikka vika ilmeisesti on vain viallisessa pahvissa. Kone ei syö öljyä, ei pölläyttele eikä venttiilikoneistokaan pidä ääntä. Kannelle en meinannut teettää muuta kuin oikaisun.
Pitääkö Saabissa uusia kannenpultit vai voiko käyttää vanhoja pultteja jos vain ovat kunnossa :?:
Samalla olisi tarkoitus uusia rallattava jakoketju. Mitä jakoketjun vaihdon yhteydessä pitää ja kannattaa "normaalitilanteessa" uusia :?:
Pitäisikö käyttää alkuperäisiä osia (tiivisteet jne) vai ajaako esim Motonetin osat saman asian :?:
Kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita.
Konehan on tuo perinteinen B202i ja ajomäärä 260000 km.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Sulla on kannentiivisteessä halkeama!
Katso otsikko "Kansi, tiiviste vai molemmat...?". Oli muuten ihan sama vika. Kansi kannattaa kyllä oikasta. Mulla maksoi huimat 29€ ja pesu 12€.
Itse käytin ainoastaan motonetin-siis scan techin tiivisteitä. Aika näyttää oliko hyvä valinta. Uusi nyt kansipahvin lisäksi ainaski venttiilikopan tiivisteet, imusarjan tiiviste ja pakosarjan tiiviste. Niiden uusiminen käy leikiten, kun kansi on irti. Omaani uusittiin myös venttiilivarren kumit, vaikka vanhoissa ei vikaa ollutkaan, mutta kun tulivat yläpään tiivistesarjan mukana... Pulttienkin uusiminen mielestäni kannattaa.(ajusan pultit motonetistä 21.8€.) Pultteja avatessa tarviit torx-hylsyn, jossa torx-kanta on "väärin päin". Koko on 1/2 tuumaa. Pultteja voi yrittää avata 12 kulmaisella 1/2" hylsyllä, mutta on olemassa riski, että joku kannoista "nuljaantuu" ja sitte v*tuttaa ihan tosissaan (kuten meillä meinasi käydä). Ja jos saat tuolla 12 kulmaisella pultit auki niin älä missään nimessä kiristä sillä uusia pultteja. Oikeanlainen hylsy maksoi Kamasan tekemänä 8€. Itselläni ei jakopäähän tarvinnu uusia muuta kuin ketju. Kiristin, ketjupyörät ja ohjurikisko olivat ihan hyvässä kunnossa.
Jos tulee vielä kysyttävää, niin kysy ihmeessä. Nyt on remppa tuoreessa muistissa...
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

mwessman kirjoitti:Omaani uusittiin myös venttiilivarren kumit, vaikka vanhoissa ei vikaa ollutkaan, mutta kun tulivat yläpään tiivistesarjan mukana... Pulttienkin uusiminen mielestäni kannattaa.(ajusan pultit motonetistä 21.8€.) Pultteja avatessa tarviit torx-hylsyn, jossa torx-kanta on "väärin päin". Koko on 1/2 tuumaa. Pultteja voi yrittää avata 12 kulmaisella 1/2" hylsyllä, mutta on olemassa riski, että joku kannoista "nuljaantuu" ja sitte v*tuttaa ihan tosissaan (kuten meillä meinasi käydä). Ja jos saat tuolla 12 kulmaisella pultit auki niin älä missään nimessä kiristä sillä uusia pultteja. Oikeanlainen hylsy maksoi Kamasan tekemänä 8€. Itselläni ei jakopäähän tarvinnu uusia muuta kuin ketju. Kiristin, ketjupyörät ja ohjurikisko olivat ihan hyvässä kunnossa.
Jos tulee vielä kysyttävää, niin kysy ihmeessä. Nyt on remppa tuoreessa muistissa...
Joo, kyllähän yläpään tiivistesarja täytyy ehdottomasti laittaa. Aika näyttää sit kannattaako kannelle muuta tehdä ku oikaista. Pitää tutkia sitä paremmin ku saa sen irti. En tiedä säästänkö väärässä paikassa, mutta mun mielipide on ettei "terveitä" osia vaikuta uusia :roll:
Jakopään kohtalo selkiää kans sitte myöhemmin.
Täytyypä ruveta hommaamaan heti kärkeen se hylsy. Jos joku osaa vielä kertoa oikean koon, niin olisin kiitollinen :) Onks se hylsy torxi vai mikä :?: :oops:
Remppa pitäs aloitella lähipäivinä.
Edelleenkin kaikki avut on tervetulleita...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Just nyt en pääse tarkastamaan hylsyn kokoa, mutta ellen väärin muista, se oli T16 .
Se pultin kanta on niin kuin torx-kärki. Siihen siis tarvitaan sen ympärille/päälle menevä hylsy. Osta uudet pultit ja marssi työkaluliikkeeseen pultin kera, niin saat varmasti sopivan hylsyn.
Kannattaa myös ostaa purkki tiivisteliimaa. Se on tarpeen monessa kohtaa...
Kun kansi on irti, niin putsaa sitte tosi hyvin ne kuuluisat venttiilin painimet, jotka rallattaa kylmänä. Puhdista myös ne ontot nokka-akselien laakerikansien pultit, joita pitkin öljy tulee painimille. Pulttien puhdistaminen käy helposti esim aseöljyllä ja piippurassilla.
Ainiin. Kun kansi on irti, niin on myös erittäin helppo kiristää tuo moottorilohkon päätylaipan pultti, vai mikä lie olikaan nimeltään. Se kun löystyy, niin alkaa vuotamaan öljyä.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

No niin, näillä eväillä pitäs jo alkuun selvitä :!:

Vielä siitä jakoketjun vaihdosta: Eli, riittääkö yleensä ihan pelkän ketjun vaihto, vai pitääkö samalla vaihtaa muutakin osaa :?:

Sit noista tiivisteistä: Mitähän eroa mahtaa olla Motonetin ja täällä paikallisen varaosaliikeen yläpään tiivistesarjassa :?: :?: :?: Motonetissa sarja on puolet halvempi :o
Minkä laatuinen on tämä Motonetin tiivistesarja :?: Paikalliselle varaosaliikkeelle tiivisteet toimittaa Koivunen ja väittävät sarjan olevan "laadukas" :) Tiivistesarjan merkkiä en tiedä, mutta voiko näillä kuitenkaan olla suurta eroa keskenään :?
Kuis muilla on Motonetin tiivisteet pitäneet :?:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Maximum Overdrive
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2004 08:41

Viesti Kirjoittaja Maximum Overdrive »

Vaihdoin pari vuotta sitten aikaisempaan, -88 mallia olevaan tytteliin Motonetin yläpään tiivistesarjan ilman mitään outoja ongelmia.

Tottahan toki lienee järkevää aluksi hieman ihmetellä ns. silmämääräisesti, vaikuttaako tiivisteläjä oikeaoppiselta, sillä valitettavasti joskus Motonetin varaosakirjauksissa voi olla pientä epätarkkuuta, jolloin tietokone tarjoaa aivan muuta kuin oikeaa osaa...

Mutta kyllä uskoisin, että tiivisteet ovat ihan OK, lienevät kaiken lisäksi ns. alkuperäisiä, tietenkin ilman Saab -pakkausta.


________________

"Black Lady "
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

toni1976 kirjoitti:Tiivistesarjan merkkiä en tiedä, mutta voiko näillä kuitenkaan olla suurta eroa keskenään :?
Varmistin tänään ton tiivistesarjan merkin, eli se on Payen ja hintaa oli noin 100 euroa.
Motonetin Scantech 55 euroa.
Aika iso heitto hinnassa :o Mistä moinen ero :?:
Jakopään ketjussa hintaero oli paikallisen tarvikeliikkeen ja Motonetin välillä vaivaiset 3 euroa.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Kyllä se motonetin tiivistesarja pitää yhtä hyvin kuin jostain merkkiliikkeestä ostettu. Itse vaihdoin kesällä ja ei ole vuotoja esiintynyt, vaikka kansi käytetty tämän jälkeen irti ja venttiilikoppa useaan kertaan ja samat tiivisteet laitettu takaisin... Kannentiiviste kylläkin vaihdettu. 8)
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Kyllä 100€ hintaan luulis saavan jo alkuperäisen tiivistesarjan. Minä kysyin ketjua ensin Osaset-liikkeestä. Hintaa oli vaivaset 90€. Motonetin ketjun taas saa alle 30€, joten voi arvata kumman otin...(vaikka paketissa lukikin made in Japan.....)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minun autooni tuli keväällä tarvikeliikkeen Elring-tiivistesarja, 124 eur laskutettiin, eikä sisältänyt edes nokka-akselipukkien öljyputkien muovinippeleitä.

Motonetin tiskillä kävin myös joskus kurkkaamassa tiivistesarjaa, tarjottiin Elringiä myös, ja öljyputkien nippeleitäkin muistaisin nähneeni paketissa.

Ilmeisesti Saabin orkkistiivisteetkin ovat ollet Elring-merkinnöin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
titaro
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Marras 13, 2004 17:06

Viesti Kirjoittaja titaro »

Osaako joku muuten sanoa miksi kansipahvi murtuu juuri tuosta 4 sylinterin pakopuolelta (tuntuu olevan tyyppivika)? Olishan sitä muitakin paikkoja. Onko alkuperäisessä tiivistemateriaalissa joku valmistevika, vai joutuuko tiiviste erityiselle rasitukselle tuossa kohtaa?
titaro
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Marras 13, 2004 17:06

Viesti Kirjoittaja titaro »

Ainiin. Ketjusta vielä. Motonetin ketju on muuten mallia "ehjä". Katkaistava/niitattava ketju olis paljon helpompi vaihtaa, kun ei tarttis koko jakopäätä purkaa. Ei se jakopään purkaminen kylläkään niin hirvittävän iso homma ole. Kasatessa meinasi kyllä tulla muutama ärräpää, kun piti kiinnitellä 2 ohjaustehostimen putkea aika herkulliseen paikkaan rintapellin puolelle konetta...
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Pitää omat kommentit kantaa kekoon:
Scantechin pussukassa tulevia venttiilinvarren kumeja en ihan silmät kiinni olisi pistämässä koneeseen.

Kansipahvilla ei mitään muuta väliä, kunhan on Elring. Vaikka motonetista. Jos motonetin pahvi ei ole elring, en sitä ainakaan turboon laittaisi.

Kannen pultit voi käyttää 3-4 kertaa uudelleen.

Imusarjan tiivisteellä ei ole mitään väliä, mutta pakosarjan tiiviste kovassa turbokäytössä ei ihan huithapelia kannata olla.

T. Pasi
Vastaa Viestiin