Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
niilopoika
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Helmi 29, 2012 20:02

Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja niilopoika »

Auto 9000cse -94, 2,3 automatic.
Bensapumppua kaivaessa esiin,hajosi molemmat liittimet letkujen päistä kappaleiksi.
tosessa kait on takaiskuventtiili.
Mistähän uudet liittimet letkujen päihin?? vai mikä neuvoksi?
Aina joku päin persettä...
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No ainakin merkkiliikkeestä sai vuosi sitten uusia, toinen taisi olla alle 20 euroa ja toinen yli.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
m.s
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Elo 12, 2010 11:07

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja m.s »

Ei saa kuin takaiskuventtilillä varustettua.Osta niitä kaksi. Poista toisesta takaisku ja suodatin.Vanhat leikkaa niin,että jää letkuun hieman kartiota helpottaa huomattavasti uuden asennusta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla kikkaillaan siirtämällä vanhasta paluupuolen liittimestä takaiskuventtiiliosat uuteen niin saadaan paluullekin oikein päin toimiva venttiili:
http://www.fixmysaab.com/9000/fuelpump/ ... p?nsteps=3
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
niilopoika
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Helmi 29, 2012 20:02

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja niilopoika »

Kiitoksia tähän mennessä vastanneille,katotaan mitä uusi viikko tuo tullessaan.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja pevi »

Päät menee näppärästi paikoilleen kun laittaa putken kiinni jarrutyökalusarjan puristimeen

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... alu-19837/


ja sitten varovasti papukaijapihdeillä pakottaa putkeen. Ei tarvitse edes lämmitystä ja taatusti tiivis liitos.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mites tuo pumpusta lähtevä nailonputki, joka tulee t-liittimelle oletteko korvannut sen kumiletkulla? Tuo nailonputki on hankala laittaa paikoilleen pumpun ja T-liitimen välille.
Onko nailonputket sen takia, ettei tule ongelmia etanolin kanssa? Miten letkuklemmarit kestävät tuon bensan seassa, missä on etanolia?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vaikkapa Motonetistä Gatesin etanolinkinkestävää letkua ja pari rosteriklemmaria, kestää varmasti. Nippoihin kannattaa jättää nylonletku päälle ja katkaista vasta nipan jälkeen, näin 8mm sisähalkaisijainen letku istuu päällänsä napakasi. Korvattaessa orkkis nylonsaparo kumiletkulla, kannattaa huolehtia siitä ettei letku jää hieroutumaan ämpäriasetelmaa kannatteleviin reunoistaan melko teräviin peltiripustuksiin.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kiitos vinkistä, vanhassa t-liittimessä tuo nailonputkenpätkä toimii, mutta uuteen pumppuun ei taida viitsiä sitä alkaa sovittamaan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Motonetissa ei ole gatesin letkua kuin 3 m pätkissä, mikä ilmoitetaan etanolinkestäväksi. 8 mm letkua ei ollut ollenkaan, yhdeltä kaverilta sain gatesin pa-letkua, mutta ei varmuutta kestääkö etanolia. Kuinka nopeasti tuo etanoli vaikuttaa letkuun?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Väärä letku kestää luultavasti joitain kuukausia. Itsellä oli Gatesin väärä letku jonkun 3kk ja se oli siinä ajassa mennyt aivan haperoksi. Nyt minulla on oikeaa "Gates Submersible fuel line hose, Product type 4219", sitä sai tilattua varaosaliikkeeseen ja hintaa jäi n.18e/30cm. Letku on samaa kuin tässä suositellaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 92#p817292

Motonetissäkin pitäisi olla oikeaa letkua 30,5cm pätkässä: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/458135/0
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sopivasti valmiit letkunpätkät ovat lopussa Lahden, Hämeenlinnan ja Hyvinkään liikkeissä.
Täytyy sitten hakea 3 metriä letkua, jäähän seuraavankin kertaan sitten.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään askartelin uutta pumppua ämpäriin, pumpusta lähtevä letku on kierrettävä ulkokautta t-liittimelle, koska näyttäisi tulevan liian jyrkkä mutka vetää suoraan ja jossain vaiheessa voisi mennä letku lyttyyn tai ainakin siltä vaikuttaa. Mahtuuhan tuo pitempikin letku tankin sisälle. 6 mm letkua tuli hommattua, joka sopiikin mainiosti sekä pumppuun, että t-haaraan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Tonnarin bensapumppua vaihtaessa katkesi painepuolen kulmaliitin nysästään. PCS:ltä tuli uusi mutta hitto se onkin 8mm nysällä kun vanha oli 6mm http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 01766.html. Uusi ei mene lämmön eikä jarruputkityökalun avulla millään tuohon nailonputkeen. Miten olette ranettanut tuon?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos olisi vanha katkennut nysä vielä jäljellä siinä putken sisällä, homma olisi helppo. Pätkä 8 mm letkua pujotetaan putken päälle ja kiristetään klemmareilla niin, että nysä tukee sisältä päin ja estä putkea menemästä lommolle. Ja letkun toiseen päähän se uusi kulmaliitin.

Nyt tarvitset jonkun uuden tukiholkin sinne putken sisälle, sitten korjaus samaan tyyliin kuin yllä. Hätätapauksessa se vanha katkennut nysä voisi mennä vielä toisen kerran putkeen. Jarruputkityökalulla tuet putkea, yksi jurmu kerrallaan painat sen vanhan nysän sinne putkeen, siirrät aina jarruputkityökalua kauemmas jurmujen etäisyyden verran.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin