Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jeppeeez
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Heinä 18, 2009 19:02

Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppeeez »

Sellasta kyselisin että millanen projekti tuon lämppärin moottori on vaihtaa?Ja onko siihen mitään helpompaa tapaa tai kikkaa?

Kiitoksia jo valmiiksi.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Hankaluus riippuu siitä onko autossa ilmastointia.

Etsi-toiminto on ystävä näissä x*y potenssiin 2 -kertaa kysytyissä jutuissa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... l%E4mmitin

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... men+vaihto
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
maxumi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 22:18

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja maxumi »

Mulla on kaksi iltaa ollut työnalla tuo puhallinkotelon irrotus, ja nyt meinaa usko loppua. Kun sen kotelon saa irti liitoksesta mihin helvetin suuntaan sitä pitäis alkaa käännellä että sen sieltä akvaariosta saa pois?
vm on 95 ja ilmastoinnilla!
Viiden vuoden aikana tehdyt remontit (mm. keskuslukon korjaus, bensapumpun vaihto + monta muuta hommaa) olen saanut tehtyä näillä foorumin ohjeilla, mutta nyt oli pakko rekisteröityä ja saada lisäinfoa ennenkuin käämit palaa lopullisesti!
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kai olet irrottanut sen lauhdutinpatterin kotelon ja vetänyt sitä jonkin verran apukuskin puolelle? Lukaiseppas esim nämä ohjeet ja kokeile sitten.

Edit... löytyi myös toiset ohjeet.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Touko 08, 2011 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Jos pujottelun lomassa tulee vastaan tilanne, jossa näyttää siltä että kotelo mahtuu pyörähtämään paikalleen/pois paikaltaan jos ihan pikkaisen painaa voiman kera, älä tee sitä! Lämmönsäätöläpän varsi on äärimmäisen hauras, ja paukahtaa katki todella helposti. Se ei oikeasti jousta yhtään, vaikka niin luulla voisi :) Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä.
maxumi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 22:18

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja maxumi »

Tulihan se kenno ja moottori lopuuksi vaihdettua vaikka meinas usko välillä loppua,
ratkaiseva tekijä oli "tekotulipellin" reunan vetäminen liinalla nokkaan päin jolloin tilaa tuli puhallinkotelon ulostukseen! Takaisin laitto olikin sitten paljon helpompaa!
Vielä kun tulis lasit putsattua jollain liuottimella niin lasit kirkastuis lopullisesti!
9000 CSE -95
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

ratkaiseva tekijä oli "tekotulipellin" reunan vetäminen liinalla nokkaan päin jolloin tilaa tuli puhallinkotelon ulostukseen!
Eikös tuo valetulipeltiä lähde irti ihan parilla "puuruuvilla"? Nostaa sitten vähän konehuoneen puolelle niin ei tarvii ruveta johtoja ja letkuja purkaa siitä jos siinä jotain semmoisia on kiinni...

Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

maxumi kirjoitti:Tulihan se kenno ja moottori lopuuksi vaihdettua vaikka meinas usko välillä loppua,
ratkaiseva tekijä oli "tekotulipellin" reunan vetäminen liinalla nokkaan päin jolloin tilaa tuli puhallinkotelon ulostukseen! Takaisin laitto olikin sitten paljon helpompaa!
Vielä kun tulis lasit putsattua jollain liuottimella niin lasit kirkastuis lopullisesti!
Ota ensi kerralla irti koko "tekotulipelti". Se on nimenomaan suunniteltu irrotettavaksi ja aikaa menee noin 5 min. :wink:

Puhallinmoottorin irrottaminen ilman em. toimenpidettä on sinänsä varsin arvostettava suoritus.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
maxumi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 22:18

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja maxumi »

pevi kirjoitti:
maxumi kirjoitti:Tulihan se kenno ja moottori lopuuksi vaihdettua vaikka meinas usko välillä loppua,
ratkaiseva tekijä oli "tekotulipellin" reunan vetäminen liinalla nokkaan päin jolloin tilaa tuli puhallinkotelon ulostukseen! Takaisin laitto olikin sitten paljon helpompaa!
Vielä kun tulis lasit putsattua jollain liuottimella niin lasit kirkastuis lopullisesti!
Ota ensi kerralla irti koko "tekotulipelti". Se on nimenomaan suunniteltu irrotettavaksi ja aikaa menee noin 5 min. :wink:

Hei haloo!
En mä nyt sentään niin tyhmä ole, tarkoitin sitä oikealle jäävää pätkää!
9000 CSE -95
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

...no sit määkin ymmärrän...

Koteloa on tosiaan vaikea hivuttaa edes syntyneestä aukosta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös sekin sieltä irtoapois tieltä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

eikös sekin sieltä irtoapois tieltä?
Siinä tais olla jotain bokseja, jarrutehostinta yms. kiinni että menis turhan vaikeeks jos en ihan väärin muista.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Son
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 11:51
Paikkakunta: Vihti

Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Son »

Lämmityslaitteen puhallin alkoi käyttäytymään oudosti, puhallusnopeus huojui, sammuili jne. Oli jokseenkin selvää että puhallinmoottorille oli tunnit tulleet täyteen. Hain suosiolla Motonetistä uuden moottorin ( 69,90€ ja aito Bosch) ennen vaihtotyötä.

Joskun aikanaan olen vaihtanut lämmityslaitteen kennon ja siinä tuli tutuksi kuinka hankala homma tämä puhallinmoottorin poisotto on. En enää muistatanut kaikkia niksejä ja tältä foorumilta sain apuja.

Kun vaihtotyö on tuoreessa muistissa niin tässäpä tätä oma näpertelyä.
- akun johto irti (minulla ei ollut mitään varmistettavaa, varashälytin radio etc.)
- akvaariokotelon kansi pois, irrotettavasta rintapellistä anturi irti ja itse rintapelti pois ( moottorin päälle)
- ABS- ja moottoriohjainpurkki pois ja se moninapaliitin irti, öljyntäyttökorkki pois (rätti reikään)
- höyrystinkotelosta se puhallinmoottorin ohjainboksi pois ja kotelo irti autonrungosta (2 ruuvia)
- puhallinmoottorin johto irti
- kylmäputket irti pidikkeistään ( oikean etulokasuojan päällä)
- vaijeri irti lämmityslaitteen vivusta ( näkyy höyryntinkotelon ja puhalinkopan välistä)
- puhallinkopan alareunassa molemmin puolin sellaiset muvinokat joita pitää irvottaa esim pitkällä ruuvimeisselillä (näkyy huonosti ja ne eivät ole ne ylemmät klipsut vaan ihan alareunassa)
- pieni nykäisy puhallinkopasta niin puhallin on nyt irti pidikkeistään ja liikkuu muutaman sentin
- kuormaliinalla höyrystinkoppaa lievästi ylös ja kurasuojaan päin (veto nokkapellin saranasta)
- kuormaliinalla lämmityslaiteen kumiputkien veto kulj. puoleiseen kurasuojaan päin (varovasti)
- siitä sitten vaan kitkuttelee puhallinkopan pois, kyllä se sieltä tulee..... vaikka se rintapellin nokka, lämmityslaitteen letkut ja höyrystinkoppa (tiiviste) hieman hannaavat

Itse puhallinmoottorin vaihto on on yksinkertainen toimenpide joka ei kaivanne selitystä. Sen puhallinsiiven irroituksessa käytin, kannattaa käyttää ulosvetäjää.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Näin suurinpiirtein ainakin tämä oma case meni onnistuneesti.

Tämä minun Saabbi on jo vanha eikä rahallinen arvokaan ole kovin suuri mutta on se vain sellainen luotettava "sotaratsu" että enpä taida siitä enää luopua. Tarjosin sitä myyntiinkin mutta ei kelvannut ja hyvä näin. Nyt taas kaikki toimii. 8)
Vastaa Viestiin