Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Sellasta kyselisin että millanen projekti tuon lämppärin moottori on vaihtaa?Ja onko siihen mitään helpompaa tapaa tai kikkaa?
Kiitoksia jo valmiiksi.
Kiitoksia jo valmiiksi.
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Hankaluus riippuu siitä onko autossa ilmastointia.
Etsi-toiminto on ystävä näissä x*y potenssiin 2 -kertaa kysytyissä jutuissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... l%E4mmitin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... men+vaihto
Etsi-toiminto on ystävä näissä x*y potenssiin 2 -kertaa kysytyissä jutuissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... l%E4mmitin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... men+vaihto
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Mulla on kaksi iltaa ollut työnalla tuo puhallinkotelon irrotus, ja nyt meinaa usko loppua. Kun sen kotelon saa irti liitoksesta mihin helvetin suuntaan sitä pitäis alkaa käännellä että sen sieltä akvaariosta saa pois?
vm on 95 ja ilmastoinnilla!
Viiden vuoden aikana tehdyt remontit (mm. keskuslukon korjaus, bensapumpun vaihto + monta muuta hommaa) olen saanut tehtyä näillä foorumin ohjeilla, mutta nyt oli pakko rekisteröityä ja saada lisäinfoa ennenkuin käämit palaa lopullisesti!
vm on 95 ja ilmastoinnilla!
Viiden vuoden aikana tehdyt remontit (mm. keskuslukon korjaus, bensapumpun vaihto + monta muuta hommaa) olen saanut tehtyä näillä foorumin ohjeilla, mutta nyt oli pakko rekisteröityä ja saada lisäinfoa ennenkuin käämit palaa lopullisesti!
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Kai olet irrottanut sen lauhdutinpatterin kotelon ja vetänyt sitä jonkin verran apukuskin puolelle? Lukaiseppas esim nämä ohjeet ja kokeile sitten.
Edit... löytyi myös toiset ohjeet.
Matti
Edit... löytyi myös toiset ohjeet.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Viimeksi muokannut Risto, Su Touko 08, 2011 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Jos pujottelun lomassa tulee vastaan tilanne, jossa näyttää siltä että kotelo mahtuu pyörähtämään paikalleen/pois paikaltaan jos ihan pikkaisen painaa voiman kera, älä tee sitä! Lämmönsäätöläpän varsi on äärimmäisen hauras, ja paukahtaa katki todella helposti. Se ei oikeasti jousta yhtään, vaikka niin luulla voisi Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Tulihan se kenno ja moottori lopuuksi vaihdettua vaikka meinas usko välillä loppua,
ratkaiseva tekijä oli "tekotulipellin" reunan vetäminen liinalla nokkaan päin jolloin tilaa tuli puhallinkotelon ulostukseen! Takaisin laitto olikin sitten paljon helpompaa!
Vielä kun tulis lasit putsattua jollain liuottimella niin lasit kirkastuis lopullisesti!
ratkaiseva tekijä oli "tekotulipellin" reunan vetäminen liinalla nokkaan päin jolloin tilaa tuli puhallinkotelon ulostukseen! Takaisin laitto olikin sitten paljon helpompaa!
Vielä kun tulis lasit putsattua jollain liuottimella niin lasit kirkastuis lopullisesti!
9000 CSE -95
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Eikös tuo valetulipeltiä lähde irti ihan parilla "puuruuvilla"? Nostaa sitten vähän konehuoneen puolelle niin ei tarvii ruveta johtoja ja letkuja purkaa siitä jos siinä jotain semmoisia on kiinni...ratkaiseva tekijä oli "tekotulipellin" reunan vetäminen liinalla nokkaan päin jolloin tilaa tuli puhallinkotelon ulostukseen!
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Ota ensi kerralla irti koko "tekotulipelti". Se on nimenomaan suunniteltu irrotettavaksi ja aikaa menee noin 5 min.maxumi kirjoitti:Tulihan se kenno ja moottori lopuuksi vaihdettua vaikka meinas usko välillä loppua,
ratkaiseva tekijä oli "tekotulipellin" reunan vetäminen liinalla nokkaan päin jolloin tilaa tuli puhallinkotelon ulostukseen! Takaisin laitto olikin sitten paljon helpompaa!
Vielä kun tulis lasit putsattua jollain liuottimella niin lasit kirkastuis lopullisesti!
Puhallinmoottorin irrottaminen ilman em. toimenpidettä on sinänsä varsin arvostettava suoritus.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Ota ensi kerralla irti koko "tekotulipelti". Se on nimenomaan suunniteltu irrotettavaksi ja aikaa menee noin 5 min.pevi kirjoitti:maxumi kirjoitti:Tulihan se kenno ja moottori lopuuksi vaihdettua vaikka meinas usko välillä loppua,
ratkaiseva tekijä oli "tekotulipellin" reunan vetäminen liinalla nokkaan päin jolloin tilaa tuli puhallinkotelon ulostukseen! Takaisin laitto olikin sitten paljon helpompaa!
Vielä kun tulis lasit putsattua jollain liuottimella niin lasit kirkastuis lopullisesti!
Hei haloo!
En mä nyt sentään niin tyhmä ole, tarkoitin sitä oikealle jäävää pätkää!
9000 CSE -95
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
...no sit määkin ymmärrän...
Koteloa on tosiaan vaikea hivuttaa edes syntyneestä aukosta.
Koteloa on tosiaan vaikea hivuttaa edes syntyneestä aukosta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
eikös sekin sieltä irtoapois tieltä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Siinä tais olla jotain bokseja, jarrutehostinta yms. kiinni että menis turhan vaikeeks jos en ihan väärin muista.eikös sekin sieltä irtoapois tieltä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Lämmityslaitteen puhallin alkoi käyttäytymään oudosti, puhallusnopeus huojui, sammuili jne. Oli jokseenkin selvää että puhallinmoottorille oli tunnit tulleet täyteen. Hain suosiolla Motonetistä uuden moottorin ( 69,90€ ja aito Bosch) ennen vaihtotyötä.
Joskun aikanaan olen vaihtanut lämmityslaitteen kennon ja siinä tuli tutuksi kuinka hankala homma tämä puhallinmoottorin poisotto on. En enää muistatanut kaikkia niksejä ja tältä foorumilta sain apuja.
Kun vaihtotyö on tuoreessa muistissa niin tässäpä tätä oma näpertelyä.
- akun johto irti (minulla ei ollut mitään varmistettavaa, varashälytin radio etc.)
- akvaariokotelon kansi pois, irrotettavasta rintapellistä anturi irti ja itse rintapelti pois ( moottorin päälle)
- ABS- ja moottoriohjainpurkki pois ja se moninapaliitin irti, öljyntäyttökorkki pois (rätti reikään)
- höyrystinkotelosta se puhallinmoottorin ohjainboksi pois ja kotelo irti autonrungosta (2 ruuvia)
- puhallinmoottorin johto irti
- kylmäputket irti pidikkeistään ( oikean etulokasuojan päällä)
- vaijeri irti lämmityslaitteen vivusta ( näkyy höyryntinkotelon ja puhalinkopan välistä)
- puhallinkopan alareunassa molemmin puolin sellaiset muvinokat joita pitää irvottaa esim pitkällä ruuvimeisselillä (näkyy huonosti ja ne eivät ole ne ylemmät klipsut vaan ihan alareunassa)
- pieni nykäisy puhallinkopasta niin puhallin on nyt irti pidikkeistään ja liikkuu muutaman sentin
- kuormaliinalla höyrystinkoppaa lievästi ylös ja kurasuojaan päin (veto nokkapellin saranasta)
- kuormaliinalla lämmityslaiteen kumiputkien veto kulj. puoleiseen kurasuojaan päin (varovasti)
- siitä sitten vaan kitkuttelee puhallinkopan pois, kyllä se sieltä tulee..... vaikka se rintapellin nokka, lämmityslaitteen letkut ja höyrystinkoppa (tiiviste) hieman hannaavat
Itse puhallinmoottorin vaihto on on yksinkertainen toimenpide joka ei kaivanne selitystä. Sen puhallinsiiven irroituksessa käytin, kannattaa käyttää ulosvetäjää.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Näin suurinpiirtein ainakin tämä oma case meni onnistuneesti.
Tämä minun Saabbi on jo vanha eikä rahallinen arvokaan ole kovin suuri mutta on se vain sellainen luotettava "sotaratsu" että enpä taida siitä enää luopua. Tarjosin sitä myyntiinkin mutta ei kelvannut ja hyvä näin. Nyt taas kaikki toimii.
Joskun aikanaan olen vaihtanut lämmityslaitteen kennon ja siinä tuli tutuksi kuinka hankala homma tämä puhallinmoottorin poisotto on. En enää muistatanut kaikkia niksejä ja tältä foorumilta sain apuja.
Kun vaihtotyö on tuoreessa muistissa niin tässäpä tätä oma näpertelyä.
- akun johto irti (minulla ei ollut mitään varmistettavaa, varashälytin radio etc.)
- akvaariokotelon kansi pois, irrotettavasta rintapellistä anturi irti ja itse rintapelti pois ( moottorin päälle)
- ABS- ja moottoriohjainpurkki pois ja se moninapaliitin irti, öljyntäyttökorkki pois (rätti reikään)
- höyrystinkotelosta se puhallinmoottorin ohjainboksi pois ja kotelo irti autonrungosta (2 ruuvia)
- puhallinmoottorin johto irti
- kylmäputket irti pidikkeistään ( oikean etulokasuojan päällä)
- vaijeri irti lämmityslaitteen vivusta ( näkyy höyryntinkotelon ja puhalinkopan välistä)
- puhallinkopan alareunassa molemmin puolin sellaiset muvinokat joita pitää irvottaa esim pitkällä ruuvimeisselillä (näkyy huonosti ja ne eivät ole ne ylemmät klipsut vaan ihan alareunassa)
- pieni nykäisy puhallinkopasta niin puhallin on nyt irti pidikkeistään ja liikkuu muutaman sentin
- kuormaliinalla höyrystinkoppaa lievästi ylös ja kurasuojaan päin (veto nokkapellin saranasta)
- kuormaliinalla lämmityslaiteen kumiputkien veto kulj. puoleiseen kurasuojaan päin (varovasti)
- siitä sitten vaan kitkuttelee puhallinkopan pois, kyllä se sieltä tulee..... vaikka se rintapellin nokka, lämmityslaitteen letkut ja höyrystinkoppa (tiiviste) hieman hannaavat
Itse puhallinmoottorin vaihto on on yksinkertainen toimenpide joka ei kaivanne selitystä. Sen puhallinsiiven irroituksessa käytin, kannattaa käyttää ulosvetäjää.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Näin suurinpiirtein ainakin tämä oma case meni onnistuneesti.
Tämä minun Saabbi on jo vanha eikä rahallinen arvokaan ole kovin suuri mutta on se vain sellainen luotettava "sotaratsu" että enpä taida siitä enää luopua. Tarjosin sitä myyntiinkin mutta ei kelvannut ja hyvä näin. Nyt taas kaikki toimii.