9000 sammuilee *apua*

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

9000 sammuilee *apua*

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Elikkäs siis tuo '89-mallin turbotonnari automaattilaatikolla tekee seuraavaa: Kun ajaa ensin tasaista nopeutta jonkin matkaa, ja sitten pysähtyy esim liikennevaloihin, auton pysähtyessä tai hiukan ennen sitä moottorin kierrokset laskevat nopeasti noin 500rmin tasolle, ja heti sen jälkeen sammuu. ei tee tätä aina, useimmiten kun kone on kunnolla lämmin. Joskus toimii niin kuin pitää, mutta tuo on harmittava vika esim. kaupunkiajossa kun sammuu joka toisiin liikennevaloihin. Ja autohan on siis '88 tehty, eli jakajasytkällä. speedpartsin bensalastu on, ja ahtojakin ruuvattu, mutta ei kai ne tämmöstä aiheuta??
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 sammuilee *apua*

Viesti Kirjoittaja puu »

Rikkinäiseltä bypassilta vois kuulostaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=74521

Ime siitä bypassin nipasta, ei pitäis tulla ilmaa läpi jos on ehjä.

Kannattaa se tyhjäkäyntimoottorikin tarkistaa...
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 sammuilee *apua*

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuohan taitaa olla sen ikäinen auto, että kaasuläpän perussäätö pitää tehdä "oikein", tyhjäkäyntimoottori poissa pelistä huoltoliittimestä johdolla tai letkusta, säätö läpällä 750 r/min: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=46371#p46371
Jos läppä menee liikaa kiinni, tyhjäkäyntimoottori ei ehkä aina ehdi tilanteisiin mukaan, ei vaikka kaasuläpän hidastin olisi hengissä ja oikein säädetty.

Onko kaasuläpän asentokytkin ehjä, onko asentokytkimen keskimmäisestä jompaan kumpaan reunimmaiseen napaan yhteys kun mikrokytkin on naksahtanut kiinni-asenton. Läpän säädön jälkeen asentokytkin ja läpän hidastin on säädettävä uusiksi. Uudemmissa huomattavasti helpompaa, kun ei ole hidastinta ja läpän säädön kanssakaan ei ole ihan niin tarkkaa. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 91#p536491

Omassa 87-autossa moottori pyrki sammuilemaan kun jako oli kansirempan jälkeen hampaan verran pielessä. Nuo kaikki yllämainitut tuli tarkistettua ennen kuin älysin tarkistaa jaon.

Tuolla jotain D:llä sammumisesta kylmänä, suositellaan venttiiliaivon tuunaamista korjaussarjalla, jos sammumisen saa vältettyä laittamalla pakkokakkoselle ennen pysähtymistä: http://townsendimports.com/Web/transmis ... shudsb.htm

Muussa tapauksessa keskipakosäätimen tiivisteet:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p710410
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin