Takavakaajan kumit
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Re: Takavakaajan kumit
Ohjeessa sanotaan että pitää olla takapyörät kuormatta kun vaihdetaan noita vakaajan keskikumeja. Onko näin?
Re: Takavakaajan kumit
Itsekin taka-akselin vaihdon yhteydessä onnistuin katkomaan kahdesta autosta 4 takavakaajan pulttia, ja ovat kovia! Sai porata ihan tosissaan...Reetu kirjoitti:Koko kiinnitysrautaa en saa irti pultit pyörii läpi , ja on peräkontisssa jonkin moisen raudan alla, eli poraamaan noita muttereita ja pultin pätkiä pois, joka osoittautikin kovaksi hommaksi, sain pitkän portaamisen jälkeen pienen kolon aikaiseksi, ei mennyt läpi asti... olisko hyvää pikaista neuvoa.
Itellä ollut aina koko perä ilmassa.uudestakaupungistasaab kirjoitti:Ohjeessa sanotaan että pitää olla takapyörät kuormatta kun vaihdetaan noita vakaajan keskikumeja. Onko näin?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Takavakaajan kumit
Äidin tonnaria käytin eilen leimalla ja nuo takavakaajan kumit todettiin väljiksi, meni tosin huomautuksella vain. Pitänee tässä vuoden aikana sitten jumpata uudet sinne tilalle, onko motonetin puslat järkevät? Auto -97 CS, ajettu vasta 145tkm joten en usko paikkojenkaa olevan pahasti jumissa 

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 405
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: Takavakaajan kumit
Itse just vähänaikaa sitten uusineena kyseiset kumet ja vein katsastukseen, niin katsastusmies huomautti
siis huomautti vain, että ovat vähän väljät noi kumet, johon minä vastasin että justhan ne ovat vähänaikaa sitten uusittu, kelpas selitys ja tuumas että uusiltahan noi näyttävätkin
.
Jk: oliskohan siinä kiristyspannassa jotain korjattavaa, mene ja tiedä mutta eipä toi ajoa tunnu haittaavan.


Jk: oliskohan siinä kiristyspannassa jotain korjattavaa, mene ja tiedä mutta eipä toi ajoa tunnu haittaavan.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: Takavakaajan kumit
Ei sitä koskaan tiukaksi saakkaan pelkästään kumipuslan uusimisella, se vakaajatanko on kulahtanut myös
Siihen vanhan (ja uuden) puslan tiukkaamiseen käy esim. suikale vanhaa fillarin sisäkumia, josta leikataan sopivan pituinen ja levyinen suikale, niin että se yltää puslan ulkoreunan kaarevan osan yli reunasta reunaan, ja vieläpä kaksinkerroin jos on tarpeen. Tämä suikale sitten laitetaan tilkkeeksi puslan ulkoreunan ja sen metallipannan väliin. Eikä pieni sipaisu Fairya vakaajan ja kumin väliin tee ollenkaan pahaa.

Siihen vanhan (ja uuden) puslan tiukkaamiseen käy esim. suikale vanhaa fillarin sisäkumia, josta leikataan sopivan pituinen ja levyinen suikale, niin että se yltää puslan ulkoreunan kaarevan osan yli reunasta reunaan, ja vieläpä kaksinkerroin jos on tarpeen. Tämä suikale sitten laitetaan tilkkeeksi puslan ulkoreunan ja sen metallipannan väliin. Eikä pieni sipaisu Fairya vakaajan ja kumin väliin tee ollenkaan pahaa.