Takavakaajan kumit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Takavakaajan kumit

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Ohjeessa sanotaan että pitää olla takapyörät kuormatta kun vaihdetaan noita vakaajan keskikumeja. Onko näin?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Takavakaajan kumit

Viesti Kirjoittaja sarka »

Reetu kirjoitti:Koko kiinnitysrautaa en saa irti pultit pyörii läpi , ja on peräkontisssa jonkin moisen raudan alla, eli poraamaan noita muttereita ja pultin pätkiä pois, joka osoittautikin kovaksi hommaksi, sain pitkän portaamisen jälkeen pienen kolon aikaiseksi, ei mennyt läpi asti... olisko hyvää pikaista neuvoa.
Itsekin taka-akselin vaihdon yhteydessä onnistuin katkomaan kahdesta autosta 4 takavakaajan pulttia, ja ovat kovia! Sai porata ihan tosissaan...
uudestakaupungistasaab kirjoitti:Ohjeessa sanotaan että pitää olla takapyörät kuormatta kun vaihdetaan noita vakaajan keskikumeja. Onko näin?
Itellä ollut aina koko perä ilmassa.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takavakaajan kumit

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Äidin tonnaria käytin eilen leimalla ja nuo takavakaajan kumit todettiin väljiksi, meni tosin huomautuksella vain. Pitänee tässä vuoden aikana sitten jumpata uudet sinne tilalle, onko motonetin puslat järkevät? Auto -97 CS, ajettu vasta 145tkm joten en usko paikkojenkaa olevan pahasti jumissa :D
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Takavakaajan kumit

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Itse just vähänaikaa sitten uusineena kyseiset kumet ja vein katsastukseen, niin katsastusmies huomautti :roll: siis huomautti vain, että ovat vähän väljät noi kumet, johon minä vastasin että justhan ne ovat vähänaikaa sitten uusittu, kelpas selitys ja tuumas että uusiltahan noi näyttävätkin :) .

Jk: oliskohan siinä kiristyspannassa jotain korjattavaa, mene ja tiedä mutta eipä toi ajoa tunnu haittaavan.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Takavakaajan kumit

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ei sitä koskaan tiukaksi saakkaan pelkästään kumipuslan uusimisella, se vakaajatanko on kulahtanut myös :wink:
Siihen vanhan (ja uuden) puslan tiukkaamiseen käy esim. suikale vanhaa fillarin sisäkumia, josta leikataan sopivan pituinen ja levyinen suikale, niin että se yltää puslan ulkoreunan kaarevan osan yli reunasta reunaan, ja vieläpä kaksinkerroin jos on tarpeen. Tämä suikale sitten laitetaan tilkkeeksi puslan ulkoreunan ja sen metallipannan väliin. Eikä pieni sipaisu Fairya vakaajan ja kumin väliin tee ollenkaan pahaa.
Vastaa Viestiin