9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Lee-wi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 17, 2013 11:18

9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja Lee-wi »

Tervehdys, ostin tuollaisen tonnarin joka hävittää nyt kaikki jäähytys nesteet samantien kun lyö ilmastoinnin päälle ja sisälle puskee jotain höyryä, olisiko vika kenties lämppärin kennossa? Purkailin jo konetilasta muoveja vähän ja jalkatilasta, makeaa ainetta löytyy ainakin jalkatilan tienoilta ja raitisilmasuodin on kanssa kostea.

Auto sijaitsee kymenlaaksossa ja tallipaikka löytyy. Olisiko kellään mielenkiintoa tulla vilkaisemaan taikka auttamaan purussa kun ei oikein ensikertalaisena usko että saan tehtyä ilman neuvoja. Rahaa vastaan tietty. Auto korialla kouvolan seudulla :?

Niin ja auto on tosiaan -96 automaatti ilmastoinnilla

Privalla tavoittaa nopeasti! kiitos jo etukäteen
9000 2.0T 1996 STAGE 1 EX
9000 2.0T 1998 STAGE 3 NYKYNEN
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja mestari »

onneksi olkoon remontiin.
ilmastointi antaa hieman haastetta asian tiimoilta
haulla löytynee yksityiskohtaiset ohjeet kuinka purat ja kasaat ja miten vältät sudenkuopat jos kenno vuotaa.
vähän tonkia ruuvaria torkseja yms völiin ja laastareita kylä se siitä lähtee ja on luvattoman helppoa jos on jopa talli nin ei tarvi sateessa tehdä. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei siinä vaihdossa mitään varsinaisesti vaikeaa ole. Puhallinta jumpates tosin helppoudesta huolimatta voi tulla kirosanoja. Vähän niinku tetristä pelais. Suosittelen myös pistämään mieleen sen asennon, jossa puhallin irtosi. Kivempi sit sovitella takasi... Ite ainaki sitä höyrystimen koteloa ihan senttikaupalla väänsin sivuun, niin paljo ku ny kohtuuvoimalla siirty.

Jos ite päädyt tekemään, niin suosittelen poistamaan maskin. Kuitenki ku siinä polvet venttiilikopan päällä ja jalat lukkopellillä konttailet, niin maski voi sanoa räts :mrgreen:

FAQ:sta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239

Check list:
-Muista pitää ne kaks klipsua ehjänä, jokka kiinnittää puhaltimen, etenkin kasattaes
-Älä hukkaa sitä läpän säätötangon lukkosokkaa
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Lee-wi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 17, 2013 11:18

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja Lee-wi »

Kirosanoja pääs jo muutaman kerran kun puhaltimen moottorin ympärysmuovi vähän halkesi, tuntuu olevan tiukassa, siihen sitten hommat jo lopettelinkin.

Tuota topicia vilkasin jo ja hyvät ohjeetkin vielä mutta parempi aina olis jos joku osaava tekisi..

Kumminkin noilla oireilla vissiin se kenno paskana?
9000 2.0T 1996 STAGE 1 EX
9000 2.0T 1998 STAGE 3 NYKYNEN
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl se kenno on tonnareis ns. tyyppivika. Tosin voihan sitä silti ensin kattoa, et olisko vain letku löysällä tai rikki. Ne menee sen 10cm matkan siä valetulipellin takana, tosin ei sen pitäis kyl sit höyryä puskea kabiiniin. Toisaalta taas jos kenno vuotaa, niin ei sen vedenkää pitäs raitisilmasuodattimelle päästä. Ja taas jos raitisilmasuodatin on syystä x tai y märkä, niin kyl lasit huurus on. Ja taas toisaalta tuo
hävittää nyt kaikki jäähytys nesteet samantien kun lyö ilmastoinnin päälle
on hassu kommentti, koska tonnarissahan kiertää vesi kokoajan kennolla, oli ilmastointi päällä tai ei. Läpällä sit ohjataan seosilmaa sen läpi tai ohi.

Mut todella varma veikkaus kennolle kaikesta huolimatta. Jostainhan se vesi sinne kabiinin lattiallekki tulee, yleensä kennolta. Varsinki jos on makeaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin joo ja kennohan lähtee ihan helpolla pois, kun hoksaa homman juonen.

Klipsut kennon molemmilta puolilta auki
Pyöräytä moottoria niinku alareunasta eteenpäin
Väännä höyrystinkotelo sivuun
Nosta, kampea ja kiroa moottori pois

Höyrystinkotelo on kiinni parilla-kolmella torxilla, mutta puhallin vain niillä kahdellla klipsulla. Höyrystin ja puhallin ei siis ole toisissaan kiinni, ainoastaan se kumihuuli tiivistää ne.

Tuaki pari kuvaa alhaalla, jos yhtään auttaa

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3&start=60

Kasaamises itse koin sen puhaltimen pyöräyttämisen kennoa vasten melkein hankalimmaks osuudeks. Tarkka sovitus, ja ne haperot klipsit... Eikä yhtää näe ja pitäs olla viis naisellisen siroa kättä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Lee-wi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 17, 2013 11:18

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja Lee-wi »

Noniin , kenno vaihdettu mutta kaskummaa uutta vikaa samalla, nimittäin acc:hen ei tuu muutaku nappuloihin valot , ei siis saa puhallinta tai mitään päälle . Sulakkeita yms tutkittu tuloksetta . Mikähön tuolta on mennyt rikki . Vinkkejä kiitos kun searchillä ei löytyny
9000 2.0T 1996 STAGE 1 EX
9000 2.0T 1998 STAGE 3 NYKYNEN
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei kai jääny se nelinapainen liitin irti mikä johtaa siihen tehosäädinmodulille höyrystimen ja puhaltimen välimaastoon? Tai huonosti kiinni.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Lee-wi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 17, 2013 11:18

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja Lee-wi »

Se on kyllä hyvin kiinni
9000 2.0T 1996 STAGE 1 EX
9000 2.0T 1998 STAGE 3 NYKYNEN
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Olihan akunkenkä irti asennuksen ajan, vaikka eihän se nopeudensäädin pitäisi mihkään osua kun on ilmastointipömpelissä kiinni, sehän voi vaurioitua kun on jännitteellinen.

Olisiko kuitenkin jotain jäänyt irti? Onhan puhaltimen moottorille oma virtaliitin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Lee-wi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 17, 2013 11:18

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja Lee-wi »

Oli tietty akunkenkäirti. Monta tuntia jo katseltu että kaikki on paikallaan
9000 2.0T 1996 STAGE 1 EX
9000 2.0T 1998 STAGE 3 NYKYNEN
Lee-wi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 17, 2013 11:18

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja Lee-wi »

Tämäkin ongelma ratkaistu sulakkeella.. Mutta taas vaihteeksi on vikaa..

Eli kylmänä lähtee huonosti käyntiin , välillä saa sahata reilummin ja sittenkun lähtee käymään niin käy kolmella niin kauan ennenkun antaa kaasua, heti ei anna siihen edes koskea. Lämpimänä toimii moitteetta :roll:
9000 2.0T 1996 STAGE 1 EX
9000 2.0T 1998 STAGE 3 NYKYNEN
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 tonnari tietäjää/apua kymenlaaksosta

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Oliskohan irronnut se imusarjan alapuolella sijaitsevan lämpötila-anturin piuha?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin