Keskuslukitus kiukuttelee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

Ässä kirjoitti:Lisäänpä piruuttani tähän ketjuun oman ratkenneen ongelmani keskuslukon ja tarvikehälyn kanssa.

Hälyttimen kaukosäädin ei avannut lukitusta, mutta häly meni pois päältä. Avaimella sai ovet auki, lukitus toimi kaukosäätimellä normaalisti. Ovea avatessa kuului vaimeaa naksahtelua lukitusjärjestelmästä.

Syy löytyi keskikonsolissa olevasta keskuslukituksen avaus-lukitusnapista. Se oli jäänyt jumiin ja painuksiin, toinen asento taisi olla kytkettynä koko ajan. Napsautin napin kohdalleen, ja kaikki alkoi pelaamaan normaalisti.

...lisää kokemuksia omalta kohdaltani: Keskuslukko alkoi renata entistä enemmän (Defalainen häly+ajonesto), takaluukku ei auennut enää napista, kilpivalot pimeenä... Tästä loogisen päättelyn :? seurauksena paikallistin vian takaluukun vasemman saranan juuressa ( CD-90 )olevaan johtonippuun joka oli hinkkautunut huonoon happeen joten teippasin johdot erilleen toisistaan sekä saranan sangasta. Taas toimii. Tämä ihan vaan vinkkinä keskuslukko-,kilpivalo-, takaluukunaukaisuongelmiin mikäli kaikki "sattuvat" esiintymään yhtä aikaa...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
KMikko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 13:52
Paikkakunta: Kouvola

ovessa surisee

Viesti Kirjoittaja KMikko »

Hetihän tänne joutui kyselemään kun tonnari on hommattu.

Vasta ostetussa autossa hyytyi takaoven keskuslukko. Alkuun ei liikkunut edes lukon nuppi, joten ovea ei saanut lainkaan lukkoon. Ähräämisen jälkeen saatiin nuppi liikkumaan, ja viimein se jäi "käteen" eli irtosi kinnityksestään. :oops:
Tämän jälkeen ovi kuitenkin saatiin vahingossa keskuslukolla säppiin ja yöunet rauhallisiksi.

Aamulla ovi vielä aukesikin keskuslukolla, mutta sen jälkeen en ole lukkoon saanut. Tällä hetkellä oven lukitus surraa avattaessa/lukittaessa mutta muuta ei tapahdu. Muut ovet + bensatankin lukko pelaa. Samoin hälytin, eli tuon lukottoman oven avaamalla alkaa torvisoitto.

Onko arvioita, mitä sieltä olis levinny? Onko remontti arvokas, kannattaako rutkuttaa myyjäliikkeelle sadan kilomterin päähän vai teettää paikallisessa itse?
KMikko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 13:52
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja KMikko »

Mimmi kirjoitti:Tangon kiinnitysklipsi on hajonnut ja sen lisäksi k-lukon moottorikin on mahdollisesti hajonnut (se voi olla myös irronneen tangon johdosta "irti lukosta").
Joo, mitään asiasta tietämättä vähän samansuuntaisia arvioita oli itsellä. Tuo moottori on vissiin alkuperäisenä aikas hintava, vai kuin?

Muutenhan tuossa ei kai muuta ole kuin ovipahvin irrotus ja "kamat kiinni" ja ovipahvi paikallleen. Ei viene ammattimieheltä kovin pitkään.

Pitää harkita, mukavampaa ja kätevämpää olisi käyttää kotikylän korjaamolla. Siitä mukavuudesta voisi vaikka jokusen kympin maksaakin, samalla säästyisi aikaa.
9-5 2,3t
jäsen 3303
Mmp
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 19:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mmp »

Hmmm....Jospa tuon lukitusongelman lisäisi remonttilistaan itsekin. Kuskin puoleinen takaovi ei meinaa lukittua, vaan täytyy muistaa aina itse laittaa se sisäpuolelta lukkoon. Sinällään ei kyllä mitään ongelmaa, kun vaikka lukitus olisikin pois päältä, niin ovija ei meinaa saada auki ulkoapäin vaikka mitä tekis. Huvittaa se käet täynnä kauppakasseja jooo.....Tärkeintä ois kuitenkin saada vetonivelen suojakumi pian vaihtoon. Alkuviikosta kesäremppaan koko auto
Saabismi on (kuulemma) sairautta, meidän perheessä tarttuvaa sellaista.

9000 CD - 95
El Camino -79
Mmp
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 19:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mmp »

Kävin tarkistamassa, takakontti on paikoillaan :D . Heh, mutta pumput(kaan) ei toimi niin kuin pitää, joten... Kesän lähestyminen on aiheuttanut sen, että huomio on siirtynyt muihin autoihin ja käyttöautot ovat jääneet hieman paitsioon. Tilanteeseen syytä puuttua.
Saabismi on (kuulemma) sairautta, meidän perheessä tarttuvaa sellaista.

9000 CD - 95
El Camino -79
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Entä mistäpä mahtaa johtua keskuslukon sulakkeen ajoittainen palaminen? Joku johto nirhautunut kenties?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
osku75
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja osku75 »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Entä mistäpä mahtaa johtua keskuslukon sulakkeen ajoittainen palaminen? Joku johto nirhautunut kenties?
Täällä samaa vikaa. Viimeksi sulake kesti viikon verran. Voiko viimesiään vetelevä oven moottori aiheuttaa oikosulun?
--
9000 CSE 2.3t
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

osku75 kirjoitti:
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Entä mistäpä mahtaa johtua keskuslukon sulakkeen ajoittainen palaminen? Joku johto nirhautunut kenties?
Täällä samaa vikaa. Viimeksi sulake kesti viikon verran. Voiko viimesiään vetelevä oven moottori aiheuttaa oikosulun?
Jep, kolmeen oveen olen tainnut tuon moottorin vaihtaa ja joka kerta oireena on ollut sulakkeen palaminen kerran pari ennen kuin moottori on sipannut kokonaan. Eka sulakkeen palamisesta saattaa mennä jonkin aikaa ennen mykistymistä mutta kyllä se sieltä tulee :)

Rami
****
VAG
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Joopa joo,

sitten tuli omalle kohdalle kanssa tämä lukkiutumattomuus Pommikalassa. Menee ovien napit alas ja pompsahtaa takaisin ylös sekunnin kuluttua???

Elikkäs, kolvata liitokset boksista. Missä siinä rattiputken vieressä se on, mitä siinä lukee? Mä löysin nopsaan katsottuna vaan sen cruisen boksin.

-Hessu-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hessu75 kirjoitti:sitten tuli omalle kohdalle kanssa tämä lukkiutumattomuus Pommikalassa. Menee ovien napit alas ja pompsahtaa takaisin ylös sekunnin kuluttua???
Ei kuulosta vialta joka korjaantuisi boksia juottamalla. Näyttääkö piktogrammi kuskin oven lukon asennon oikein?

Liikkuvatko lukkomekanismit kevyesti vai onko kankeutta havaittavissa? Tuo lukkojen välitön aukipomppaaminen nimittäin kuulostaa siltä, että boksi huomaa lukkomoottoreille menevän liikaa virtaa ja päättelee että jotain on pielessä, avataanpa lukot.
Missä siinä rattiputken vieressä se on, mitä siinä lukee? Mä löysin nopsaan katsottuna vaan sen cruisen boksin.
Rattiputki on vähän kaukana. Keskuslukon boksi löytyy jalkatilasta vasemmasta laidasta rintapeltiä vasten valkoisen muovikaukalon takapinnalta, näkyvissä on vain kiinnipitävä metalliklipsi. http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... index.html

Vanhemmissa tonnareissa lukon boksi on konepellin avausvivun lähellä selvemmin näkyvissä.
Viimeksi muokannut jus, La Helmi 09, 2008 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Hmmh,

Kävin kaikki ovet läpi pikaisesti duunin parkkiksella ja en ainakaan huomannut mitään ihme takeltelua nappien liikkumisessa.
Niin, tuo keskuslukkonappi keskipaneelissa on nyt mykkä. Siitä sain ennen ovet kiinni helposti.

Mitä operaatioita minun kantsii nyt tehdä?

Pitääkö minun taas avata nuo hemmetin ovipahvit ja mennä sinne nyswäämään?
Vai riittääkö, että otan lukot irti ja ne putsaan jollain jarrukliinerillä ja laitan uudet lithiumrasvat?

Eih, mä en jaksa enää! **TTU, mä myyn tuon *askan ja ostan jonkun niiin wanhan kinnerin, missä kaikki toimii mekaanisesti.
Usko loppuu taas :cry:

-Hessu-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vikaa voisi yrittää haarukoida kokeilemalla irrottaa vaikka ovien johtoliittimet yksi kerrallaan.

Yksi lukkomoottori on myös tankin luukussa.

CS:n takaluukussa taitaa olla vain avausservo?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

OK,

Elikkäs se liitin, joka tulee B-pilarista ( vai mikä se aakkonen nyt onkaan) oveen ja irroittaa se?

Meinaat nyt sitä, että moottori, joka ajaa lukon kiinni ovessa olisi minullakin syynä?

Kyllä, servo vain luukussa, ei mitään anturia, jos sitä tarkoitit.

-H-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Etuovien saranat on A-pilareissa kiinni ja takaovien saranat on B-pilareissa kiinni. A-pilarien liittimillä saat etuovet kytkettyä pois pelistä. Jos tuolloin menee lukkoon OK, niin vika saattaa olla etuovissa.

Juu, meinaan että jonkun oven lukko tai moottori ei liiku niin pienellä virralla kuin pitäisi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Selevä,

Menen testaamaan nyt, kun on vielä kuivaa tuolla ulkona.

Kiitos jälleen jus :D

Edit:

Siis, mit vit! Menin testaamaan jus: n ohjeiden mukaan ja nyt lukitus menee kiinni ihan normaalisti. Mitä nyt oikein tapahtui? Onko jotain kosteutta päässyt johonkin ja se tekee tätä?
Onko tähän lääkettä?

-Hessu-
Vastaa Viestiin