Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Nythän on tulossa markkinoille ainakin E15 ja E20....eli etanolipronsentit senkun nousee...kuitenkin ovat jo jenkeissä ajaneet ko. seoksellla jo parikymmentävuotta ja Brasiliassa etanolilla ainakin samaiset 20 vuotta.

Itse ajan :saab: ia etanolilla, kun hinta on nyt tippunut jo alle 1 euron ainakin täällä keskeisessä Suomessa.
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

KN/Lieto kirjoitti:Outoa, että toisilla ei E10 bensa toimi lainkaan, ja kulutus nousee. Toisilla taasen kaikki toimii normaalisti. Väkisinkin tulee mieleen, että ollaan jo valmiiksi jotain mieltä... ei se 95:en loppujen lopuksi paljoa muuttunut.
Ilmiö on todennäköisesti todellakin lähes puhtaasti psykologinen; omataan jo valmiiksi ennakkoasenne ja sitten kun sitä E10:ä tankataan niin auton käyttäytymistä tarkkaillaan kyllä varmasti ainakin kolminkertaisella tarmolla normaaliin verrattuna. Onhan se nyt selvää että silloin huomaa melkein mitä tahansa käyttäytymistä jos ennakkoasenteet ovat riittävän vahvat. Tarvittaessa voi huomata vaikka moottorin leikanneen kiinni. Placebo on vahva voima.

Jo se, että ylipäätään löytyy tonnarikuskeja joilla se auto pelaa täsmälleen moitteetta eekympillä, kertoo siitä että polttoaineessa ei vika voi olla. On myös tilastollisesti suunnattoman epätodennäköistä että ne tonnarikuskit, joilla ongelmia ei ilmene, olisivat aina tankanneet sellaista versiota jossa etanolia ei olekaan sitä täyttä 10%.

Mekaniikastakaan ei varmastikaan tulla selitystä löytämään, tai ainakin minä olisin halukas kuulemaan sen selityksen miksi saman mallin autoista toiset toimivat ja toiset eivät. Samoin sähköpuoli; selittävä tekijä puuttuu.

Tehonlasku- tai kasvu ovat E10 vs E5 tosiaan luokkaa 3-5%, eli niin mitättömän pienet ettei kellään ole tarpeeksi tarkkaa persettä sellaisia noteeraamaan.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Toki tuo voi olla vain luuloista kiinni mutta liekkö sitten eri sytkä ja ruiskuversioilla mitään tekoa asian kanssa?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

muppelo kirjoitti:Toki tuo voi olla vain luuloista kiinni mutta liekkö sitten eri sytkä ja ruiskuversioilla mitään tekoa asian kanssa?
Voisivat olla selittävä tekijä, JOS niissä olisi jotain korrelaatiota. Tällä hetkellä toimivia tuntuisi olevan ainakin jakajasytyllinen LH2.4 (esim.oma tonnari) ja puhui joku tuolla 9-3:stakin joista löytyy jo trionic ja suorasytkä? Toki eri trionic-versioissa voisi olla eroa.

Haluaisiko ihmiset siis listailla hieman tarkemmin käyttäjäkokemuksiaan E10:stä? Malli ja vuosimalli olisi ainakin hyvä olla tiedossa, ja mitä spesifisemmät tiedot sitä parempi.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

minä ajan 99 V-poverilla ja sillä toimii hyvin sievästi piristetyt saabit ysikyt luvun alun satkuja pari ja yks tonnari yli parisataa heppasia ovat kaikki. tosin en oo ajanut ikinä 95oktaanisella bensalla eikö se oo sama ku kusis tankkiin :mrgreen: näissä vanhoissa ei kulutusta tarvi seurata tai bensan hintaa laittaa vaan parasta tankkiin niin on hyvä mieli itellä ja auto tykkää. :idea: SAMA UUSILLE AUTOILLE
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Ei tartte miettiä ja arpoa kun panee parasta mitä mittarilta löytyy. 99:siä käytin niin pitkään kun sitä sai, sitten siirryin 98:iin ja v-poweria sillointällöin.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

moi,

E10 ajettu niin kauan kuin on ollut Suomessa tarjolla.
Hyvin on saab toiminut.

CS 2.0t (lpt)-96
406 tkm mittarissa
päästöt oli joulukuun katsastuksessa hyvät ja kone toimii

-Make
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

mjpelkon kirjoitti:moi,

E10 ajettu niin kauan kuin on ollut Suomessa tarjolla.
Hyvin on saab toiminut.

CS 2.0t (lpt)-96
406 tkm mittarissa
päästöt oli joulukuun katsastuksessa hyvät ja kone toimii

-Make
Tässä on esimerkillisen hyvä viesti, vielä kun E10:llä ajetut kilometrit (arvioidut) ilmoitat niin suoraan tietokantavalmis postaus.

Voisinpa ruveta itse keräämään Saabistien dataa E10-käytöstä että mitä oireita on ollut milläkin kokoonpanolla, vai onko ollut mitään. Julkaisen tulevaisuudessa blogissani sitten tulokset ja pienen "stoorin" aiheeseen liittyen.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Erinomaisen tietokantavalmis onkin tieto siitä että 2,0i LH jakajasytkällä on tarpeeksi "tyhmä" ollakseen tunnistamatta ja hyödyntämättä oktaanilukujen eroja. Meinaan "Tume34":n tänne antamaa dataa.
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Minuteman kirjoitti:Erinomaisen tietokantavalmis onkin tieto siitä että 2,0i LH jakajasytkällä on tarpeeksi "tyhmä" ollakseen tunnistamatta ja hyödyntämättä oktaanilukujen eroja. Meinaan "Tume34":n tänne antamaa dataa.
Mitenkäs sitten selittää trionic-versiot? Turbokoneissa voi toki asia olla aivan eri ja niissä on varmaan syytä käyttääkin ysikasia, mutta entäs vapareissa? Ei ne sentään niin korkeavireisiä ole että oktaaniluvulla kovinkaan suurta merkitystä olisi, tai jos joku näin väittää niin saa kyllä olla luvan valmis todistamaan väittämänsä.

Oktaanilukujen erot ei varmaan myöskään selitä väitettyjä käymisongelmia, kulutuksenkasvua jne.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Energiasisältö on 98 e5:ssä isompi. Siitä ne pikku erot tulevat. Samoin suurempi oktaaniluku kestää kovemmat ennakot nakuttamatta. Siitä tulee sitten se pieni tehonlisä.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttäjäkokemuksia E10:stä

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Oma kohta 430tkm ajettu turbo trionic tonnari (185hv) on ajettu E10 siitä asti kun soppa tuli markkinoille. Ajokilometrejä arviolta 35tkm. Ei ongelmaa, ei kasvanutta kulutusta eikä tielle olla vielä jääty. Keskikulutus on tällä hetkellä 8,7l/100km, josta suurin osa moottoritieajelua 110+km/h (50%), maantietä 80+km/h (30%), kaupunkiajoa (20%).
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin