Löysin saabin....

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Nahjus kirjoitti:Vielä sellainen kysymys että kuinka monta kilometriä ympärivuotista ajoa nuo tonnarin pellit kestää. Kaupungissa sekä maantiellä.
Edellisellä meni noin 0,5 miljoonaa (myin pois) ja nykyisellä ois tarkoitus saada tuo milli täyteen (on hiukan korroosiokestävyys parantunut tuossa vuosien saatossa).
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Eihän se auton pellit ajossa välttämättä paljon kulu, vaan missä säilytät autosi silloin kun et aja onko se lämmin talli, kylmä talli, tuuletettu, vai kadun varrella , onko tutkittu mikä vähiten ruostuttaa,itse olen saabeilla ajnut 25 vuotta enkä vielä tiedä mikä on paras paikka säilyttää autoa.
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Kyllä muuten ku edellinen saab oli 2.0 turbo niin rauhallisessa
maantieajossa pääsi 6.9-7.2 lukemiin ajotietokoneen mukaan
mutta nykyisellä 2.3 vaparilla tekee tiukkaa päästä tien päällä
7.5 lukemiin siis edelleen ajotietokoneen mukaan.
Ei ole Saabin kori parhaasta päästä kestämään mutta se on niin
paljon hoidosta kiinni. Kyllä ainaki lähes kaikissa 80-luvun saabeissa
löytyy ovien alareunoissa ruostetta. Itsellä 91 ajettu 280 tkm ja pientä
kukkaa jo sisäpuolella löytyy. Saahan niitä ruosteettomiaki autoja
mutta niistä puuttuu se jokin, :D
SAAB on nautinto tien päällä
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

Nahjus kirjoitti:Vielä sellainen kysymys että kuinka monta kilometriä ympärivuotista ajoa nuo tonnarin pellit kestää. Kaupungissa sekä maantiellä.
Oliko se pelit vai pellit :lol: Jos se oli pellit,kaupunkiajossa vähemmän ja jos taas pelit,niin kaikessa ajossa tosi pitkään !Terv. 96 ja 3* 99:ä ja 900 tbo ja nyt 9000 i
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

http://autotalli.fi/crometapp/product/c ... g=94300273

Eli Porin rintajoupilla olisi 89 tonnari turbolla.

Myyjä vaikutti kyllä erittäin yhteistyöhaluttomalta puhelimessa... :x :?

Olisko ketään Porin seudulla innokasta käymään potkimassa kyseistä autoa ja selvittämässä mm. toimiiko ilmastointi (kun myyjää asia ei oikeastaan kiinnostanut) tai että mitä "pintaruoste" ko. autossa tarkoittaa? :lol:
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Äsken kävin ajamassa sitä saappia se oli ihan paska siinä ei toiminut ilmastointi eikä siinä mitään turboa ollut vaikka sitä niin mainostettiin. Tai en ainakaan mitään sellaista kuullut enkä löytänyt sitä konehuoneesta. Siinä oli sisämelut kovemmat kuin mun saabissa eikä se edes kiihtynyt minnekkään ja tyhjäkäyntikierrokset olivat tosi suuret ku päästi jarrun irti nii auto meni varmaan neljääkymppiä. Mutta kävin kattelemassa muita liikkeitä löysin http://www.nettiauto.com/simple_dealer/ ... template=6
Mitäs mieltä ootte?
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

turbonhan tunnistat myös turbo/abc mittarista
BMW 525iA Touring Executive
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Siellä ei sellaista ollut
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nahjus kirjoitti:Vielä sellainen kysymys että kuinka monta kilometriä ympärivuotista ajoa nuo tonnarin pellit kestää
Minulla on ympärivuotisessa ajossa 430tkm ajettu 87-turboautomaattitonnari. Itse ajettuja kilometrejä tosin vain 60 tkm, edelliset ovat sahanneet alkupään. Pellit ei tietenkään ole uudenveroiset ruosteettomat, mutta ei tuo läpimätäkään ole. Ei niin huono, että olisin katsonut tarpeelliseksi alkaa etsiä uudempaa tonttua.

Tämänikäisissä autoissa yksilöerot ovat varmasti suuria.

Kattoluukun isoin ongelma ei ole veden sisääntulo, penkit ja ihmiset pysyvät kuivana kunhan luukun kehyksen viemäriputket on puhtaat eikä tukossa. Ongelma yleisemmin on kattopellin ruostuminen luukun ympäriltä.

Kun verrataan kulutuslukemia, pitää aina muistaa mainita puhutaanko automaattivaihteisesta vai manuaalista.

Minulla alle kahdeksan litran kulutuslukemiiin pääsee vain tasaisessa maantieajossa max 90 km/h. Tosin kulutus taitaa pysyä alle yhdeksän litran sadalla kilometrilla, vaikka ajettaisiin suomen moottoriteillä sen verran kun käytännössä rajoitusten mukaan ja vähän yli pystyy ajamaan.

Jos ilmastointi ei toimi, tyhjäkäynti on jatkuvasti korotettu, ja automaattivaihteinen auto pyrkii etenemään reippaasti. Tällöin normaali tyhjäkäynti on on 1100 rpm tienoilla. Jos ilmastointi ei toimi, pitää käytännössä opetella kesäkelillä joka startin jälkeen painamaan ECON-nappia ilmastoinnin panelista, jotta automaattinen ilmanvaihto toimisi jotenkin järkevästi. Tällöin tyhjäkäynnin säädön pitäisi toimia normaalisti alle 1000 rpm. Tälläkin kierrosluvulla tonnari kyllä etenee tasamaalla ihan ilosesti ilman kaasua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nahjus kirjoitti:Vielä sellainen kysymys että kuinka monta kilometriä ympärivuotista ajoa nuo tonnarin pellit kestää
Minulla on ympärivuotisessa ajossa 430tkm ajettu 87-turboautomaattitonnari. Itse ajettuja kilometrejä tosin vain 60 tkm, edelliset ovat sahanneet alkupään. Pellit ei tietenkään ole uudenveroiset ruosteettomat, mutta ei tuo läpimätäkään ole. Ei niin huono, että olisin katsonut tarpeelliseksi alkaa etsiä uudempaa tonttua.

Tämänikäisissä autoissa yksilöerot ovat varmasti suuria.

Kattoluukun isoin ongelma ei ole veden sisääntulo, penkit ja ihmiset pysyvät kuivana kunhan luukun kehyksen viemäriputket on puhtaat eikä tukossa. Ongelma yleisemmin on kattopellin ruostuminen luukun ympäriltä.

Kun verrataan kulutuslukemia, pitää aina muistaa mainita puhutaanko automaattivaihteisesta vai manuaalista.

Minulla alle kahdeksan litran kulutuslukemiiin pääsee vain tasaisessa maantieajossa max 90 km/h. Tosin kulutus taitaa pysyä alle yhdeksän litran sadalla kilometrilla, vaikka ajettaisiin suomen moottoriteillä sen verran kun käytännössä rajoitusten mukaan ja vähän yli pystyy ajamaan.

Lienee ihan yleistä, että tämän hintaluokan autossa ei ilmastointi ole juuri huolletussa kunnossa. Maksaa useammaan sata euroa, jos korjaus vaati laudutinkennon uusimista, kompressorin vaihto vielä enemmän.

Jos ilmastointi ei toimi, tyhjäkäynti on jatkuvasti korotettu, ja automaattivaihteinen auto pyrkii etenemään reippaasti. Tällöin normaali tyhjäkäynti on on 1100 rpm tienoilla. Jos ilmastointi ei toimi, pitää käytännössä opetella kesäkelillä joka startin jälkeen painamaan ECON-nappia ilmastoinnin panelista, jotta automaattinen ilmanvaihto toimisi jotenkin järkevästi. Tällöin tyhjäkäynnin säädön pitäisi toimia normaalisti, alle 1000 rpm. Tälläkin kierrosluvulla tonnari kyllä etenee tasamaalla ihan iloisesti ilman kaasua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Nostetaanpa tämä vanha aihe takas. Tuossa äsken kävin koeajamassa 90 luvun 2.0i vapari automaatilla. Muuten tuntu erittäin hyvältä ainoo oli että miksi vaihteisto ei pistänyt pienempää silmään vaikka polki kaasun aivan pohjaan? Muutenhan tässä toimi kaikki härpäkkeetkin jopa ilmastointi :). Ja hintaa on vain 1980 euroa.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kickdown-vaijerin ongelmaltahan tuo näin amatöörin korvaan kuullostaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Jope kirjoitti:Kickdown-vaijerin ongelmaltahan tuo näin amatöörin korvaan kuullostaa.
Onko kallista korjata ja mitenkä rupeisin ettimään tätä vikaa?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vois kuvitella, että säätöä vailla tai sitten vaijeri on irti.

Onko auto jo sulla?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Ei oo vielä auto mulla. Mietiskelen vielä. :)
Vastaa Viestiin