Starttijännitteet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinka ison akun saa mahtumaan tonnariin, webastoa varten sais olla 100Ah ettei tyhjene ihan äkisti?

Onkos noissa lyhytlohkoisissa (eli -94 eteenpäin) tehokkaampi laturi kuin vanhemmissa, pitkälohkoisissa en saanut latausjännitettä nousemaan kuin maks 13.6 ja tyhjäkäynnillä vähemmän?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ng900aero kirjoitti:Kuinka ison akun saa mahtumaan tonnariin, webastoa varten sais olla 100Ah ettei tyhjene ihan äkisti?
Edellisessä 9-3:ssa kesti vakioakku ongelmitta pari talvea Webaston kanssa, ja olisi kestänyt varmaan vielä kolmannenkin...ellei auto olis hajonnut... Lämmityskerta vaihteli 15-45 minuutin välillä ja aina vähintään pari kertaa päivässä.
Jos ei ihan pelkkää kaupunkipyöritystä harrasta, pärjäät vakioakulla mielestäni ihan hyvin.
Viimeksi muokannut tevisu, Su Marras 06, 2005 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, pks-pyöritystä tulee kyllä harrastettua, eli isompi olisi tarpeen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Ohjekirjan starttausjännite?

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Viikko sitten akku melkein hyytyi, alle 3 vuotias VARTA, piti olla laatupeli??
Muistaakseni sillä akulla oli starttausjännite aina alle 10 V.
Latasin akkua vuorokauden ja sen jälkeen Konalan AD:ssa mittasi akun ja mittari kertoi ytimekkäästi "VAIHDA AKKU", epäilivät yhden kennon olevan oikosulussa.
Uudella akulla (merkkiä en muista) alin starttausjännite on ollut 10,5 V.
Onkohan ohjekirjassa annettu starttausjännitteen arvo yli 10 V -20 asteessa hieman yläkanttiin?
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Kurko kirjoitti:Eiks nyt kellään oo vastaavia ongelmia esiintynyt. :?:

No ei nyt toki mullakaan edellisten kanssa, joten onko tää joku yksilö ja vaihda pois ennenkuin kolmannen kerran jättää tielle. :?
Minulla käyttäytyy ihan samalla tavalla.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Kuinka nopeasti laturin pitäisi ruveta puskemaan tuota latausta akulle. Mulla on ilmennyt nyt pakkasten alettua sellainen ongelma, että tuo ajotietokone näyttää akun jännitteen olevan vain 9.0-9.7V tuossa aamulla. Ja tuntuu kokoajan laskevan vain alemmaksi startin jälkeen. Tämän jälkeen voi kestää käynnistyksestä 5-10 minuuttia ennenkuin voltit nousevat tuonne 13.5-14V ..eli varsinainen lataus ilmeisesti alkaa vasta tuolloin?

Tämä aiheuttaa taasen sen, että (ACC) ilmastoinnin puhallin yrittää käynnistyä mutta pätkäisee poikki aina siihen asti kunnes tuo latausjännite tulee päälle. Lieköhän vika lataussäätimessä vai akussa? ...luulisi, että lataaminen pitäisi alkaa heti startista. ...laturiin on vaihdettu uudet hiilet vastikään.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitä ne jännitteet sitten heti käynnistymisen jälkeen ovat?
Ajotietokonehan ei ala näyttää reaaliaikaista jännitetietoa ennen kuin olet liikuttanut autoa jokunmatkaa. Paina INFO-nappia heti käynnistymisen jälkeen, niin saat tiedon.

Kyllä se jännite yli 12 Voltin pitäisi olla kutakuinkin heti käynnistymisen jälkeen, ja mielellään lähellä tai yli 13.5 V.

Oliko laturin liukurenkaissa syvät urat? Onko akku kunnossa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

9000cst kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Eiks nyt kellään oo vastaavia ongelmia esiintynyt. :?:

No ei nyt toki mullakaan edellisten kanssa, joten onko tää joku yksilö ja vaihda pois ennenkuin kolmannen kerran jättää tielle. :?
Minulla käyttäytyy ihan samalla tavalla.
Kuin myös.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

hma kirjoitti: Kuin myös.
On se hyvä, ettei mulla ookaan, joku yksilö :) .
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mittasin tuossa aamulla napajännitteen... oli 12.4V ...eli kutakuinkin normaali? Nyt oli tosin selvästi lämpimämpi ilmakin kun oli vain -4.

Tuolloin aiemmin käynnistymisen jälkeen näytti pitkään siis vaikka ajoi n. 5-10min vain 9.0-9.5 voltteja, jännitteen vain pikkuhiljaa laskien. Sitten aivan yllättäen löi sen 13.5-14V tauluun. Tänä aamuna näytti kuitenkin tuo tietokone het volteiksi jotain 11V... eikä puhaltimen kanssa tullut ongelmia. Silti täytyi ajaa pari-kolme minuuttia, että iski vasta nuo latausvoltit tauluun.

Edit: Ongelma selvisi... vikana oli rikkinäinen latauksen merkkivalo mittaristossa. Laturi ottaa tuosta 2w lampusta herätevirran, jolloin lataus alkaa heti startista. Rikkinäisellä lampulla lataus herää vasta tarpeeksi korkeilla kiekoilla.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin