Starttijännitteet
Kuinka ison akun saa mahtumaan tonnariin, webastoa varten sais olla 100Ah ettei tyhjene ihan äkisti?
Onkos noissa lyhytlohkoisissa (eli -94 eteenpäin) tehokkaampi laturi kuin vanhemmissa, pitkälohkoisissa en saanut latausjännitettä nousemaan kuin maks 13.6 ja tyhjäkäynnillä vähemmän?
Onkos noissa lyhytlohkoisissa (eli -94 eteenpäin) tehokkaampi laturi kuin vanhemmissa, pitkälohkoisissa en saanut latausjännitettä nousemaan kuin maks 13.6 ja tyhjäkäynnillä vähemmän?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Edellisessä 9-3:ssa kesti vakioakku ongelmitta pari talvea Webaston kanssa, ja olisi kestänyt varmaan vielä kolmannenkin...ellei auto olis hajonnut... Lämmityskerta vaihteli 15-45 minuutin välillä ja aina vähintään pari kertaa päivässä.ng900aero kirjoitti:Kuinka ison akun saa mahtumaan tonnariin, webastoa varten sais olla 100Ah ettei tyhjene ihan äkisti?
Jos ei ihan pelkkää kaupunkipyöritystä harrasta, pärjäät vakioakulla mielestäni ihan hyvin.
Viimeksi muokannut tevisu, Su Marras 06, 2005 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Ohjekirjan starttausjännite?
Viikko sitten akku melkein hyytyi, alle 3 vuotias VARTA, piti olla laatupeli??
Muistaakseni sillä akulla oli starttausjännite aina alle 10 V.
Latasin akkua vuorokauden ja sen jälkeen Konalan AD:ssa mittasi akun ja mittari kertoi ytimekkäästi "VAIHDA AKKU", epäilivät yhden kennon olevan oikosulussa.
Uudella akulla (merkkiä en muista) alin starttausjännite on ollut 10,5 V.
Onkohan ohjekirjassa annettu starttausjännitteen arvo yli 10 V -20 asteessa hieman yläkanttiin?
Muistaakseni sillä akulla oli starttausjännite aina alle 10 V.
Latasin akkua vuorokauden ja sen jälkeen Konalan AD:ssa mittasi akun ja mittari kertoi ytimekkäästi "VAIHDA AKKU", epäilivät yhden kennon olevan oikosulussa.
Uudella akulla (merkkiä en muista) alin starttausjännite on ollut 10,5 V.
Onkohan ohjekirjassa annettu starttausjännitteen arvo yli 10 V -20 asteessa hieman yläkanttiin?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Kuinka nopeasti laturin pitäisi ruveta puskemaan tuota latausta akulle. Mulla on ilmennyt nyt pakkasten alettua sellainen ongelma, että tuo ajotietokone näyttää akun jännitteen olevan vain 9.0-9.7V tuossa aamulla. Ja tuntuu kokoajan laskevan vain alemmaksi startin jälkeen. Tämän jälkeen voi kestää käynnistyksestä 5-10 minuuttia ennenkuin voltit nousevat tuonne 13.5-14V ..eli varsinainen lataus ilmeisesti alkaa vasta tuolloin?
Tämä aiheuttaa taasen sen, että (ACC) ilmastoinnin puhallin yrittää käynnistyä mutta pätkäisee poikki aina siihen asti kunnes tuo latausjännite tulee päälle. Lieköhän vika lataussäätimessä vai akussa? ...luulisi, että lataaminen pitäisi alkaa heti startista. ...laturiin on vaihdettu uudet hiilet vastikään.
Tämä aiheuttaa taasen sen, että (ACC) ilmastoinnin puhallin yrittää käynnistyä mutta pätkäisee poikki aina siihen asti kunnes tuo latausjännite tulee päälle. Lieköhän vika lataussäätimessä vai akussa? ...luulisi, että lataaminen pitäisi alkaa heti startista. ...laturiin on vaihdettu uudet hiilet vastikään.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Mitä ne jännitteet sitten heti käynnistymisen jälkeen ovat?
Ajotietokonehan ei ala näyttää reaaliaikaista jännitetietoa ennen kuin olet liikuttanut autoa jokunmatkaa. Paina INFO-nappia heti käynnistymisen jälkeen, niin saat tiedon.
Kyllä se jännite yli 12 Voltin pitäisi olla kutakuinkin heti käynnistymisen jälkeen, ja mielellään lähellä tai yli 13.5 V.
Oliko laturin liukurenkaissa syvät urat? Onko akku kunnossa?
Ajotietokonehan ei ala näyttää reaaliaikaista jännitetietoa ennen kuin olet liikuttanut autoa jokunmatkaa. Paina INFO-nappia heti käynnistymisen jälkeen, niin saat tiedon.
Kyllä se jännite yli 12 Voltin pitäisi olla kutakuinkin heti käynnistymisen jälkeen, ja mielellään lähellä tai yli 13.5 V.
Oliko laturin liukurenkaissa syvät urat? Onko akku kunnossa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kuin myös.9000cst kirjoitti:Minulla käyttäytyy ihan samalla tavalla.Kurko kirjoitti:Eiks nyt kellään oo vastaavia ongelmia esiintynyt.![]()
No ei nyt toki mullakaan edellisten kanssa, joten onko tää joku yksilö ja vaihda pois ennenkuin kolmannen kerran jättää tielle.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Mittasin tuossa aamulla napajännitteen... oli 12.4V ...eli kutakuinkin normaali? Nyt oli tosin selvästi lämpimämpi ilmakin kun oli vain -4.
Tuolloin aiemmin käynnistymisen jälkeen näytti pitkään siis vaikka ajoi n. 5-10min vain 9.0-9.5 voltteja, jännitteen vain pikkuhiljaa laskien. Sitten aivan yllättäen löi sen 13.5-14V tauluun. Tänä aamuna näytti kuitenkin tuo tietokone het volteiksi jotain 11V... eikä puhaltimen kanssa tullut ongelmia. Silti täytyi ajaa pari-kolme minuuttia, että iski vasta nuo latausvoltit tauluun.
Edit: Ongelma selvisi... vikana oli rikkinäinen latauksen merkkivalo mittaristossa. Laturi ottaa tuosta 2w lampusta herätevirran, jolloin lataus alkaa heti startista. Rikkinäisellä lampulla lataus herää vasta tarpeeksi korkeilla kiekoilla.
Tuolloin aiemmin käynnistymisen jälkeen näytti pitkään siis vaikka ajoi n. 5-10min vain 9.0-9.5 voltteja, jännitteen vain pikkuhiljaa laskien. Sitten aivan yllättäen löi sen 13.5-14V tauluun. Tänä aamuna näytti kuitenkin tuo tietokone het volteiksi jotain 11V... eikä puhaltimen kanssa tullut ongelmia. Silti täytyi ajaa pari-kolme minuuttia, että iski vasta nuo latausvoltit tauluun.
Edit: Ongelma selvisi... vikana oli rikkinäinen latauksen merkkivalo mittaristossa. Laturi ottaa tuosta 2w lampusta herätevirran, jolloin lataus alkaa heti startista. Rikkinäisellä lampulla lataus herää vasta tarpeeksi korkeilla kiekoilla.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77