Tonnarin kestävyys?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ozyboy
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Marras 04, 2006 08:59
Paikkakunta: Siilinjärvi

kannentiivisteestä...

Viesti Kirjoittaja ozyboy »

öööh...onks toi kannen tiiviste saabin tyyppivika? :oops: oon juuri varannut liikeeseen 9000 ja tarkoitus olisi ensi viikolla mennä sitä kattomaan, ja mahdollisesti ostamaan...

auto on 2,0l turbo...
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: kannentiivisteestä...

Viesti Kirjoittaja saapasi »

ozyboy kirjoitti:öööh...onks toi kannen tiiviste saabin tyyppivika? :oops:
Tuskimpa, virittäminen kyllä on :D
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: kannentiivisteestä...

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

ozyboy kirjoitti:öööh...onks toi kannen tiiviste saabin tyyppivika?
Legenda Saabin kansivaivoista juontaa vuoteen 1969, jolloin esiteltiin Triumphin kanssa yhteistyönä tehty 1700-kuutioinen rivinelonen. Siinä moottorissa oli herkkä kansi vääntymään ja polttamaan tiivistettä. Moottoria paranneltiin ja jo 1972 esitelty 2-litrainen moottori oli tämän suhteen aivan normaali moottori.

Mutta kun maine oli kerran saatu, oli siitä hankala päästä eroon. Erityisesti kun b-moottorin (->-81) vesipumppuongelmat antoivat moottorille pistemäistä lämpökäsittelyä - ja kannelle siinä sivussa. Valurautalohko ja alumiinikansi ei siinä rääkissä ole mikään ihanteellinen pari.

1981 tulleessa 8-venttiilisessä H-moottorissa ja siitä edelleen kehitetyssä 16-venttiilisessä moottorissa ei enää ole varsinaista heikkoa kohtaa. Ja muistutettakoon tähän väliin, että kaikki tonnarien rivimoottorit ovat näitä 16-venttilisiä. Väärällä käytöllä niistäkin toki saa kansipahvin menemään. Noin kymmenen vuotta vanhassa ja yli 250 tkm ajetussa autossa saattaa moottorin lämpö käyttäytyä levottomasti. Esson baarissa jos siitä kerrot, niin heti ollaan kansiremonttia ehdottelemassa. Mutta oireet korjautuvat useimmiten vaihtamalla uusi alkuperäinen termostaatti. Tarviketermostaatteja ei kannata kokeilla.

Toiseksi paisuntasäiliön painekorkki on saattanut ruveta vuotamaan. Jäähdytysjärjestelmän tiiviyden tarkistus kuuluisi tehdä vuosittain, mutta unohtuu monilta. Ja jos painesäiliön korkki vuotaa, ei jäähdytysjärjestelmäkään toimi toivotulla tavalla - ja taas Esson baarissa vaihdatetaan Saabiin kannentiivistettä.

Kolmanneksi kun on ajeltu viisitoista vuotta alkuperäisillä jäähdytysnesteillä ja mittarissa on kolmosella alkava lukema, niin jäähdytin alkaa pikkuhiljaa olemaan tukossa. Ja vaikka lämmöt nousevatkin, ei se vielä välttämättä tarkoita kansiremppaa. Tietysti jos kerrotuista merkeistä ei osaa tehdä oikeita johtopäätöksiä vaan ajaa vain, niin antaahan se kansipahvikin jossain vaiheessa periksi. Ja taas Esson baarissa sanotaan: "Ne Saabin kannet..."

Saapasi tuossa vihjaisikin virittämisestä. Jos vanhaan moottoriin ahdetaan yli kilo, niin monesti ensimmäinen pettävä paikka on kannentiiviste. Mutta onko se auton vai käyttäjän tyyppivika jääköön Esson baarin raadin päätettäväksi.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eiköhän kannattaisi vaihtaa jopa vanhoihin Saabin koneisiin silikaattivapaat punaiset liemet niin eivät alupinnat happane ainakaan enää pahemmin?
Itse meinaan tehdä tuon homman ainakin ng900:aan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kiitoksia Pekka Valtaselle erittäin asiallisesta kirjoituksesta. Summa summarum: mulla tuli edellsen auton kanssa 50 000 vuodessa mittariin ja jäähykennot kesti maks,5 vuotta .Kennon vaihdon yhteydessä luonnollisestikkin vaihdettiin nesteet. Välillä en vaihtanut nesteitä.
Monesti 9000:n moottorin vasen ja nimenomaan vasen etukulma vuotaa.Varmaa syytä en tiedä , mutta em. tiivisteen jyrkkä taitos on asentajien mukaan syynä siihen.
Omassa autossa 110 00 ( kun ostin sen ) vasen etukulma vuosi. Kansi kiristettiin ja tuolloin todettiin vasemman etukulman pultin olleen löysällä. Vuoto loppui muutamaksi tuhanneksi kilometriksi , mutta alkoi oikeasta etukulmasta. Nyt tihkuu molemmisyta etukulmista.
Pekka kertoi ansiokkaasti , miten voi ehkäistä tiivistevauriota, Mutta tosi asia on , että mulla on kaikki pahvit vuotaneet alle 200 000 km:n Oli syy käyttäjässä ,asentajassa ja vaikka auton rakenteessa ei olisi mitöään vikaa , niin näin vain on.
Vaikka mulla ei olekkaan Saapasin matalalentohävittäjää , mutta ahdot ovat kuitenkin 1.5 barin luokkaa. Olkoon se syynä ( ja varmaan onkin) kannen vuotamiseen , mutta se ei poista sitä ,että tämäkään tiiviste ai kestänyt yli 200 000 km. 8O
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

AnttiR kirjoitti:Omassa autossa 110 00 ( kun ostin sen ) vasen etukulma vuosi.
Melkonen maanantaikappale kun alle kahden kymmenen tuhannen jo vuosi :lol: (heh..oli ihan pakko pilkuttaa :P )

No joo mutta eiköhän nää oo yksilöitä. Mulla on 220tkm eikä koskaan ole aikaisemmallakaan omistajalla ongelmia ollut. Mun käytössä nyt kyllä varmaan ens kesänä on odotettavissa :D
jarna
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:44
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja jarna »

Kestävyydestä vielä: Merkkiliikkeessä 2 viikkoa arvailua tcs:n korjauksesta.. Sen jälkeen ilmaantui uusi vikailmoitus; ilmoittaa jäähdytinnesteen vähyyden vaikka nesteet on ok. Olisko vika nestettä mittaavassa anturissa tai liittimissä? Ei viittis viedä enää liikkeeseen arvailtavaksi, sen verran oli suolanen hinta edelliselle arpomiselle. TSC:n korjaukseen ja vian löytämiseenkin löytyi parhaat ohjeet tältä foorumilta ja tiedot toimitettiin merkkiliikkeelle: "ai jaa, niinkö, hyvä" oli vastaus kun saivat tiedot. Foorumilaisille kiitos avusta!
Edessä on myös tasapainoketjun poisto: kuuluu pientä kahinaa. Onko minkälainen operaatio?
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Vastaa Viestiin