ozyboy kirjoitti:öööh...onks toi kannen tiiviste saabin tyyppivika?
Legenda Saabin kansivaivoista juontaa vuoteen 1969, jolloin esiteltiin Triumphin kanssa yhteistyönä tehty 1700-kuutioinen rivinelonen. Siinä moottorissa oli herkkä kansi vääntymään ja polttamaan tiivistettä. Moottoria paranneltiin ja jo 1972 esitelty 2-litrainen moottori oli tämän suhteen aivan normaali moottori.
Mutta kun maine oli kerran saatu, oli siitä hankala päästä eroon. Erityisesti kun b-moottorin (->-81) vesipumppuongelmat antoivat moottorille pistemäistä lämpökäsittelyä - ja kannelle siinä sivussa. Valurautalohko ja alumiinikansi ei siinä rääkissä ole mikään ihanteellinen pari.
1981 tulleessa 8-venttiilisessä H-moottorissa ja siitä edelleen kehitetyssä 16-venttiilisessä moottorissa ei enää ole varsinaista heikkoa kohtaa. Ja muistutettakoon tähän väliin, että kaikki tonnarien rivimoottorit ovat näitä 16-venttilisiä. Väärällä käytöllä niistäkin toki saa kansipahvin menemään. Noin kymmenen vuotta vanhassa ja yli 250 tkm ajetussa autossa saattaa moottorin lämpö käyttäytyä levottomasti. Esson baarissa jos siitä kerrot, niin heti ollaan kansiremonttia ehdottelemassa. Mutta oireet korjautuvat useimmiten vaihtamalla uusi
alkuperäinen termostaatti. Tarviketermostaatteja ei kannata kokeilla.
Toiseksi paisuntasäiliön painekorkki on saattanut ruveta vuotamaan. Jäähdytysjärjestelmän tiiviyden tarkistus kuuluisi tehdä vuosittain, mutta unohtuu monilta. Ja jos painesäiliön korkki vuotaa, ei jäähdytysjärjestelmäkään toimi toivotulla tavalla - ja taas Esson baarissa vaihdatetaan Saabiin kannentiivistettä.
Kolmanneksi kun on ajeltu viisitoista vuotta alkuperäisillä jäähdytysnesteillä ja mittarissa on kolmosella alkava lukema, niin jäähdytin alkaa pikkuhiljaa olemaan tukossa. Ja vaikka lämmöt nousevatkin, ei se vielä välttämättä tarkoita kansiremppaa. Tietysti jos kerrotuista merkeistä ei osaa tehdä oikeita johtopäätöksiä vaan ajaa vain, niin antaahan se kansipahvikin jossain vaiheessa periksi. Ja taas Esson baarissa sanotaan: "Ne Saabin kannet..."
Saapasi tuossa vihjaisikin virittämisestä. Jos vanhaan moottoriin ahdetaan yli kilo, niin monesti ensimmäinen pettävä paikka on kannentiiviste. Mutta onko se auton vai käyttäjän tyyppivika jääköön Esson baarin raadin päätettäväksi.