9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9000CSE 2.0T 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jope kirjoitti:Ja jos kyseessä on VSS:llinen viriboksi, ei siinä välttämättä ole tarroja tai ajoneston numeroa kyljessä.. Tämä sarjanumero täytyy tietää, että techillä paritus voi onnistua..

En nyt muista, että voiko sitä onkia techillä esiin, vai pitääkö purkista lukea firmis ulos että sen näkee.
Okei.

Kun minulla on kaksi boksia kädessä, niin mistä tiedän onko ne VSS:siä ja missä tuo sarjanumero lukee?
Molemmat boksit ovat alkuperäisiä SAAB-bokseja.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tomsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 15:44
Paikkakunta: ruotsi
Viesti:

Re: 9000CSE 2.0T 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja Tomsan »

Minä homman boksia. ( Nordic )

Lähetä viesti tomsan11@gmail.com.

Halvemti kun Maptun ainaskin.

Tommi
http://www.tomsan.se
9000 Aero-95
9000 2,0ltt-96
9000 2,3T-91
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000CSE 2.0T 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja Jope »

MacTurbo kirjoitti:Kun minulla on kaksi boksia kädessä, niin mistä tiedän onko ne VSS:siä ja missä tuo sarjanumero lukee?
Molemmat boksit ovat alkuperäisiä SAAB-bokseja.
Bokseissa on valkoinen suorakulmainen tarra, jossa nää tiedot lukee.

VSS tai ei ilmenee EPC:stä kun katsot osanumerolla (part no) ja tuo maaginen VSS-sarjanumero on se ser.no.

VSS:ttömissäkin bokseissa on ser.no, eli pelkästään sen numeron löytyminen ei kerro mitään.

Jos ei ole tarraa lainkaan, niin juottele BDM header purkkiin ja osta / rakenna bdm interface, sitten luet firmiksen purkista ja katsot T5Suitella että mitä se on syönyt.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9000CSE 2.0T 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kiitos, kiitos.

Sain tyhjentävän opastuksen ja tarvitsemani "detaljit" klubitoveriltani Mikkelissä.
Minä painun parantamaan huonoa tuultani jakoavaimieni kanssa autotalliin :evil:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Luettuani foorumia ja tätä ketjua en yksinkertaisesti ole viisastunut yhtään. Lähtökohtana kun on nollatietoa saabeista ja niiden sielunelämästä. Ongelmani on sama kuin ketjun alkuperäisellä aloittajalle eli autona CS tonnari 2.0t 150hv vm.98 ja tehoa pitäisi saada lisää. Mainittakoon vielä, että omassani on Saabin oma häly+ajonesto.

Laitan pari suoraa kysymystä jotka saattavat selventää asiaa minulle:

1. Voinko vaihtaa autoon suoraan täyspaineturbon boxin? Antaako tämä tarvittavat lisätehot ilman muita muutoksia vai tarvitseeko myös muita lisäyksiä? Minkä mallien (vuosimallien) boxit käyvät autooni?

2. Saako nykyiseen boxiin ns. custom softan? Kuka tällaisen toimenpiteen voisi suorittaa ja vaatiiko muita muutoksia kuin softan?

3. Maptuningilta varmaan saa plug-and-pray ratkaisun?

Keskusteluketjua lukiessani monessa vaiheessa tuli vastaan maininta sarjanumeroista ja parituksista. Jotkut edellä olevat ratkaisut varmasti edellyttävät myös ylimääräistä puljaamista, joten kysymys onkin että kuka/mikä paikka tämän voi suorittaa. Aivan kauheaan puljaamiseen kun en itse halua upota.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1) Voit vaihtaa, siis jos kyseessä on 2-litrainen täyspaineturbo joka on suhteellisen harvinainen. Vuosimallit 1994-1998 käy (Trionic 5.5).

2) Saa, muun muuassa allekirjoittaneelta onnistuu. Naittamista ei tarvita koska ajonestokoodin voi asettaa samaksi kuin nykyisessä ohjelmoinnin yhteydessä, tai jos ohjelmoidaan auton alkuperäinen yksikkö uudestaan.

3) Saa kyllä sieltäkin, hinta tosin on moninkertainen.

Ajonesto vaatii "naittamisen" jos hommaat jostakin toisesta autosta purkin, koska siinä on ajonestokoodi eri ja tämä estää käynnistymisen. Naittamiseen tarvitaan TECH2, jota löytyy pääasiassa merkkihuolloilta ja harvalta yksityiseltä.

Ai niin, matalapainemallin ollessa kyseessä tarvitset luonnollisesti kaikissa tapauksissa magneettiventtiilin ja letkut. Johdotus on autossa valmiina. Vaihtoehdot on plug and play alkuperäinen T5 venttiili joka on vähemmän kestävä, tai sitten vähemmän plug and play T7 venttiili joka on huomattavasti laadukkaampi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

jcarlson kirjoitti:Ai niin, matalapainemallin ollessa kyseessä tarvitset luonnollisesti kaikissa tapauksissa magneettiventtiilin ja letkut. Johdotus on autossa valmiina. Vaihtoehdot on plug and play alkuperäinen T5 venttiili joka on vähemmän kestävä, tai sitten vähemmän plug and play T7 venttiili joka on huomattavasti laadukkaampi.
T7 venttiili on myös huomattavasti halvempi kuin T5 venttiili.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, uuden T7 venttiilin hinta on 40-50e haarukassa, T5 venttili taitaa olla 150-250e (?) luokkaa riippuen onko tarvike vai merkkitiskiltä. Käytettyjä saa toki muutamalla kympillä, odotettavissa oleva elinikä yhtä lailla arvoitus kuin uusillakin toisaalta..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jcarlson kirjoitti:Jep, uuden T7 venttiilin hinta on 40-50e haarukassa, T5 venttili taitaa olla 150-250e (?) luokkaa riippuen onko tarvike vai merkkitiskiltä. Käytettyjä saa toki muutamalla kympillä, odotettavissa oleva elinikä yhtä lailla arvoitus kuin uusillakin toisaalta..
Uusi T7 venttiili kesti kaksi vuotta ja sitä ennen uusi T5 venttiili puoli vuotta. Suosittelen T7:lle muokattua boksia, koska alkuperäinen T5 venttiili maksoi jossakin vaiheessa yli 330€.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Tämäkin asia lähti etenemään tämän foorumin kautta. :saab:
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

keppi.fi kirjoitti:Ongelmani on sama kuin ketjun alkuperäisellä aloittajalle eli autona CS tonnari 2.0t 150hv vm.98 ja tehoa pitäisi saada lisää. Mainittakoon vielä, että omassani on Saabin oma häly+ajonesto.
Tuossa edellä tuli hyviä täsmävastauksia. Koska kysyjä on selvästi hämmentynyt vaihtoehdoista, niin yritän vastata yksinkertaisesti.

Autosi nykyinen boksi voidaan ohjelmoida uudelleen monen klubilaisenkin toimesta. Mainitut sarjanumerot ja paritukset hoituvat siinä samalla. Ohjelmoinnin lisäksi tarvitset magnettiventtiilin, sitten asennat sen kolme letkua ja virtaliittimen paikalleen.

T7 magneettiventtiilin käyttäminen on järkevää mutta silloin boksiin tehdään ohjelmoinnin lisäksi johdotusmuutos. Jos kolvi ei pysy kädessä, niin silloin käytät T5 magneettiventtiiliä.

Itse päivitin 9-5:n loppusyksystä ja tonnarin alkutalvesta uusille tehoille. Käytin tonnarissa T5 magneettiventtiiliä, koska sellainen oli käytettävissä.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Itse ostin tuon oman rassin ihan valmiina pakettina. Taannoisella omistajalla on ollut pätäkkää enemmänkin sitten ilmeisesti kun 60tkm kohdalla on pantu steg1 sisään ja siitä sitten korotettu steg5 asti 150tkm kohdalla ja aina on käytetty pajalla. Ei mikään tee-se-itse -räpellys siis... Mutta jos se tosiaan noin hiton kallista hommaa on niin sittenhän nuo virit on maksaneet tuon auton verran.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: 9000CSE 2.0T 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja a9000 »

[/quote]

Eikös se toimi jos ajonestollisen korvaa ajonestollisella?
Vai olenko väärässä.[/quote]

mulla inain toisi ei-ajonesto versio ajonestollisen version tilalla. korvaavan osan ostin talvipäiviltä! ei ollut viriboksi vaan haluttiin ajonesto pois kenkkuilemasta, ja tämä keino tepsi hienosti.
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja abel »

Olisko kuumia vinkkejä kenen puoleen kääntyä..

Eli lisätehot kiinnostavat :D

Autona 470 tkm ajettu 2.0t CSE Jubilee vuodelta 96 ja väriltään viininpunainen. Sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt niin matalapaineturbo. Ja mikäli olen edelleen ymmärtänyt oikein tarvitsen T-7 tai T-5 mankkuventtiilin. Mieluiten kaiketi T-7. Kun tämä on asennettu, tarvitaan vielä auton aivoihin uusi ohjelma.

Onko voorumilla vielä innokkaita ohjelmoitsijoita ja mitä lysti kustantaa?

Ajonestolaitteesta, en ole varma onko sitä, mutta auto kun oli lukittu ja meni avaimella sisään niin vilkut aloittivat tanssinsa ja kuittaantui vasta kaukkarilla.. Jos se nyt johonkin tehonlisäykseen vaikuttaa..
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9000CSE 2.0t 150Hv:n viritys. vm96

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Taas kerran paikkakunta auttaisi löytämään lähimmän osaajan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin