sylinterikannen kiristys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja saba90 »

JouniCSE kirjoitti:Kun ostaa elringin tiivisteen niin kiristysohjeet tulee mukana. Alkuperäiset pultitkin on elringin valmistamat. Kuten myös venavarren kumit tulee samasta putiikista.
Motonetista muuten löytyy tarvittaessa noita elringin kannentiivisteitä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

saba90 kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:Kun ostaa elringin tiivisteen niin kiristysohjeet tulee mukana. Alkuperäiset pultitkin on elringin valmistamat. Kuten myös venavarren kumit tulee samasta putiikista.
Motonetista muuten löytyy tarvittaessa noita elringin kannentiivisteitä
Ja Motonetin yläpään tiivistesarjoissa olevien Elring-kansipahvien mukana ei ole ollut parina viimekertana minkäännäköistä kiristysohjetta tai momenttisuosituksia.

Irtotiivisteiden tilanteesta en tiedä, mutta luulenpa että kiristysohjeet ovat niistäkin jo "ulkoistetut"..
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Jope »

Taitaa olla vaan marmoritiskin tiivisteen mukana ne laput. Itse just asensin sellaisen ja siinä oli ohje mukana.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jos haluaa kokeilla jälkikiristellä kantta niin kannattaako tehdä siten että aloittaa löysäämällä ns. ensimmäisen pultin ja vetää sen sitten alkuperäisin ohjeen mukaan momenttiin ja toistaa tämän järjestyksessä yksitellen muille pulteille?

Tämä siksi koska kuplii paisarissa, nestettä ei häviä ainakaan huomattavasti eivätkä vedet ja öljyt ole sekaisin joten voisi testata auttaisiko tuo kiristys?
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

j0ne kirjoitti:Jos haluaa kokeilla jälkikiristellä kantta niin kannattaako tehdä siten että aloittaa löysäämällä ns. ensimmäisen pultin ja vetää sen sitten alkuperäisin ohjeen mukaan momenttiin ja toistaa tämän järjestyksessä yksitellen muille pulteille?

Tämä siksi koska kuplii paisarissa, nestettä ei häviä ainakaan huomattavasti eivätkä vedet ja öljyt ole sekaisin joten voisi testata auttaisiko tuo kiristys?
Moro

Mä löysäsin pultit vaan järjestyksessä, vähän kerrallaan. Osa oli taas tuttuun tyyliin muita paljon löysemmällä. Kiristäessä sitten yksi pultti katkesi lohkoon, että jysähti. :mrgreen:

Nyt jos tekisin, niin vaihtaisin samalla nuo pultitkin uusiin. Motonetistä saa ihan laatu pultit? Kuopiossa piti olla sarja kannenpultteja, mutta siellä olikin vain paketti jossa yksi kappale.. Josko nuo ois uuden satsin tilannu sinne, tai sitten ei. Mullakin muuten kupli, mutta johtuu muusta asiasta.

edit. Tässä tapauksessa ei varmaan ole kyseessä vakiopultit, (?) mutta jos siitä olisi jollekkin jotain hyötyä..
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mullakin muuten kupli, mutta johtuu muusta asiasta.
Mikäs sulla aiheuttaa kuplimista?
edit. Tässä tapauksessa ei varmaan ole kyseessä vakiopultit, (?) mutta jos siitä olisi jollekkin jotain hyötyä..
Orkkispultit on paikallaan eikä kantta tiettävästi avattu koskaan. Tänään vedin yksitellen nuo pultit auki ja kiinni ohjeiden mukaan järjstestyksessä. Ihan tosissaan noita saa vääntää kyllä, pelotti kyllä itseekin että katkee mutta onneks kestivät.

Rupesi jo pimeetä olemaan niin en tiedä auttoko mitään, muutaman kuplan taisin kyllä edelleen nähdä mutta pitäs polkee kunnolla että sais parempaa vertaus kohtaa.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Viskasin yv. jonelle!
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja teesalama »

j0ne kirjoitti: Tämä siksi koska kuplii paisarissa, nestettä ei häviä ainakaan huomattavasti eivätkä vedet ja öljyt ole sekaisin joten voisi testata auttaisiko tuo kiristys?
Huomasin eilen että tossa -94 2.3T:ssä kuplii paisarissa kun säiliö on täynnä.
Ylävesiletku hajosi eilen, nuppineulanpäänkokoisesta reiästä vaan suihkusi. Vaihdoin letkun ja täytin säiliön piripintaan. Tällöin näkyy kuplia kun kone on lämmin.
Jonkinverran sihahtaa kun avaa korkin lämpöisestä koneesta.

Rupesin vaan miettimään, että onkohan kansitiiviste menny vai kansi sitten halki :evil:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Äläpä täytä säiliötä piripintaan vaan korkeintaan ylärajamerkkiin.

Jos laskit letkua vaihtaessasi nesteitä pois ja sekoitit uutta jäähdytysnestettä vesijohtovettä käyttäen, erottuu siitä ilmaa jonkin aikaa. Vesijohtovesi on melkoisen hapekasta joten pientä poreilua esiintyy väkisinkin ja kannattaakin seurata että se myös loppuu parin kuumennuskerran jälkeen.

Paisuntasäiliön korkki venttiileineen on suunniteltu pitämään yllä n. 1bar ylipainetta järjestelmässä joten pieni suhahdus lämpimänä avattaessa on normaalia.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, tuli laitettua toi täyteen kun ajattelin että ilma sitten poistuu.
Laitoin kyllä vanhatkin nesteet takaisin, joten uutta vettä ei paljoa ole.

Lämpöisenä olen käyttänyt pitkää tyhjäkäyntiä ja aina vaan pulputtaa.
Nyt nestepinta on suunnilleen max-merkin kohdilla ja pikkuletkusta vaan tulee nestettä/kuplia.

Ajattelin, että jos toi letkukin hajosi siihen, että systeemi teki liikaa painetta. Ylävesiletku on edelleen kovahko ajon jälkeen. Ei tässä auta kun ihmetellä ja seurailla rupeaako kohta nestehukka iskemään autoon..

Vaikea sanoa notta porsiko toi airo lopullisesti :x
Tärisee ja pulputtaa
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja mikaels »

teesalama kirjoitti: Tärisee ja pulputtaa
Pulputtaako myös tyhjäkäynnillä ?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja teesalama »

mikaels kirjoitti: Pulputtaako myös tyhjäkäynnillä ?
Joo.
Pikkuletkusta pulputtaa näköjään kokoajan ja satunnaisesti kuplia myös paisarin alaletkusta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

teesalama kirjoitti:
mikaels kirjoitti: Pulputtaako myös tyhjäkäynnillä ?
Joo.
Pikkuletkusta pulputtaa näköjään kokoajan ja satunnaisesti kuplia myös paisarin alaletkusta.
mites muuten kävi, porsiko?? Meinaan JOS, niin sit kyl todellaki mennään taas peräkkäin ongelmienkin kans. :o täältä tullaan!! :D
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja teesalama »

saba2,1 kirjoitti:
teesalama kirjoitti:
mikaels kirjoitti: Pulputtaako myös tyhjäkäynnillä ?
Joo.
Pikkuletkusta pulputtaa näköjään kokoajan ja satunnaisesti kuplia myös paisarin alaletkusta.
mites muuten kävi, porsiko?? Meinaan JOS, niin sit kyl todellaki mennään taas peräkkäin ongelmienkin kans. :o täältä tullaan!! :D
Ei sitten näytä kuitenkaan airossa toi kansi porsineen. Ainakin nyt pysyny nesteet sisällä eikä enää pulputtele.

Harmi toi sun keissi :-(
Meillä on kyllä aika samanlaisia ongelmia Saabeissa ollu, vaikka kalustokin on melko samanlaista..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: sylinterikannen kiristys

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

teesalama kirjoitti:
Ei sitten näytä kuitenkaan airossa toi kansi porsineen. Ainakin nyt pysyny nesteet sisällä eikä enää pulputtele.

Harmi toi sun keissi :-(
Meillä on kyllä aika samanlaisia ongelmia Saabeissa ollu, vaikka kalustokin on melko samanlaista..
joo, mulla pulputtelee ja reilusti. :roll: Pakko oli ajamalla saada tonnari trailerille, niin sinä aikana keräs jo paineet paisariin ja vedet pihalle.

Mutta nyt onnistuneesti tallitiloissa ja odottelemassa laittoa. Sijaisautona mikäpä muukaan kuin 9000.. 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin